تأثیر فناوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی دانشگاه پیام نور لرستان

نوش آفرین صفری؛ مریم قاسمی پور؛ زهرا طاهری

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.104558.1124

چکیده
  روش‌های آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روش‌های فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر این آموزش‌ها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعه‌ی آماری 110 تن دانشجویان رشته کشاورزی گرایش ...  بیشتر

نقش ترویج مفاهیم کشاورزی وآموزش منابع انسانی در بهبود عملکرد تولید و بهره‌وری گیاه دارویی آویشن thymus vulgaris در غرب کشور

اردشیر شیری؛ سمیه محمدیار؛ پیمان اکبری؛ عیسی ارجی

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 16-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107611.1282

چکیده
  چکیده ترویج کشاورزی و آموزش منابع انسانی، نقش اساسی در تحقق خودکفایی، در محصولات کشاورزی و نقش بی بدیلی در توسعه ملی دارد. این پژوهش با هدف تعیین نقش ترویج کشاورزی و آموزش منابع انسانی در بهبود عملکرد و بهره‌وری گیاه دارویی آویشن thymus vulgaris اجرا شده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش علی - ارتباطی است. جامعه آماری مشتمل بر 115 ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر پذیرش مبارزه زیستی با کرم پیله‌خوار نخود در شهرستان کرمانشاه

محبوبه خیراللهی؛ نسترن حیدری؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 17-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.108231.1306

چکیده
  نخود یکی از گیاهان زراعی است که در ایران سطح زیر کشت بالایی داشته و استان کرمانشاه نیز بالاترین سطح زیر کشت و تولید آن را به خود اختصاص داده است. ازآنجاکه آسیب و زیان آفات به کشتزارهای نخود، عملکرد این محصول را پایین می‌آورد و استفاده از سموم شیمیایی به‌هیچ‌وجه تضمین‌کننده‌ی موفقیت کنترل آفات آن نیست، لذا کاربرد روش‌های کنترل غیر ...  بیشتر

نقش شایستگی های کار آفرینانه درپیش بینی گرایش راه اندازی کسب و کارهای کوچک دربین دانشجویان ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه بو علی سینا

وحید علی آبادی؛ سعید غلامرضایی

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 41-52

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.105507.1318

چکیده
  با توجه به اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط و نقش بی بدیل آن ها در توسعه ی اقتصادی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ایجاد و حمایت از این بنگا‌ه‌ها را یکی از اولویت های اساسی خود قرار داده اند. برای پیدایش فعالیت‌های کارآفرینانه، وجود زمینه‌ها و شایستگی‌های مناسب ضروری هستند. این تحقیق با‌‌ هدف اصلی بررسی وشناسایی متغیرهای ...  بیشتر

سازه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی اثرگذار بر نیازهای آموزشی باغ‌داران شهرستان شازند

محمود رساییان؛ علی شمس؛ حسن بیات؛ حلیمه رزمی؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 53-67

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.108934.1337

چکیده
  یکی از راه‌های توانمندسازی باغداران و ارتقای بهره‌وری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزش‌های موردنیاز باغداران این بخش می‌باشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آن‌ها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطه‌ای سنجش نیازهای آموزشی باغ‌داران و عامل‌های اثرگذار بر آن بود. جامعه‏ی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغ‌داران شهرستان شازند ...  بیشتر

عامل های اثرگذار بر نیت خود اشتغالی در میان دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رامین خوزستان

یوسف آزادی؛ مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 68-78

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109244.1345

چکیده
  امروزه بیکاری دانش‌‌آموختگان دانشگاهی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران است که در همه رشته‌های دانشگاهی به ویژه رشته کشاورزی وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی سازه‌های مؤثر بر گرایش دانشجویان کشاورزی نسبت به خوداشتغالی می‌باشد. این بررسی به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها ...  بیشتر

بازدارنده‌های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی

رضا موحدی

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 79-95

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109251.1346

چکیده
  این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد نظریه پایه ور بهره گرفته شده است. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه به صورت عمیق استفاده شد. روش نمونه گیری تحقیق از نوع هدفمند نظری بوده که به شیوه گلوله برفی انجام پذیرفت. بر همین مبنا با انجام مصاحبه با 21 نفر از دانش‌آموختگان کشاورزی و 9 نفر از کارفرمایان و استادان بخش کشاورزی داده ها ...  بیشتر

عامل های تاثیرگذار بر صلاحیت راه اندازی کسب و کار دانش آموختگان رشته های کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران

محمد مهدی مردانشاهی

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 96-109

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.110185.1377

چکیده
  افزایش شمار دانش آموختگان بی کار به ویژه در رشته ی کشاورزی و ناتوانی آنان در راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی به یکی از چالش های اساسی کشور تبدیل شده است. این تحقیق با هدف تحلیل عامل های مؤثر بر شایستگی راه اندازی کسب و کار در دانش آموختگان رشته های کشاورزی شکل گرفت. جامعه ی آماری شامل دانش آموختگان گرایش های کشاورزی و منابع طبیعی استان ...  بیشتر

عامل های موثر بر بهبود دوره های آموزش تخصصی کشاورزی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی

سید داود حاجی میررحیمی؛ عبدالله مخبر؛ حسن علی پور

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 110-129

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.110215.1378

چکیده
  تحقیق با هدف تعیین عوامل بهبود دورههای آموزش ضمن خدمت تخصصی کارشناسان و شناخت راهکارهای انگیزشی توسعه مشارکت مؤثر آنان در این دورهها انجام شد. برای این منظور از دو روش «کمی» و «کیفی» استفاده شد. در بخش کیفی از مصاحبه عمیق و در بخش کمی از روش پیمایشی و دو نوع پرسشنامه استفاده گردید. روایی ابزار سنجش با بهره گیری از دیدگاه خبرگان ...  بیشتر

تأثیر مؤلفه‌های صلاحیت حرفه‌ای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‌های کشاورزی استان‌های شمال‌غرب کشور

لیلا صفا؛ کریم آذرنژاد

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، صفحه 130-146

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.110699.1396

چکیده
  با توجه به اهمیت حیاتی عملکرد شغلی و نقش پر رنگ آموزشگران به منزله یکی از رکن‌های اصلی آموزش، شناخت متغیرهای اثرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آموزشگران به ویژه صلاحیت‌های حرفه‌ای امری ضروری به شمار می‌رود. از این‌رو، هدف این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفه‌های صلاحیت حرفه‌ای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‌های کشاورزی استان‌‌های شمال ...  بیشتر