نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی ارشد دانشگاه رامین خوزستان

2 دانشگاه رامین خوزستان

3 هیات علمی دانشگاه رامین

چکیده

امروزه بیکاری دانش‌‌آموختگان دانشگاهی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران است که در همه رشته‌های دانشگاهی به ویژه رشته کشاورزی وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی سازه‌های مؤثر بر گرایش دانشجویان کشاورزی نسبت به خوداشتغالی می‌باشد. این بررسی به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها از نوع توصیفی‌ـ همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش، همه‌ی دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی سال‌های 1391 تا 1394 به شمار 942 نفر بودند که 304 نفر از آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و از روش نمونه‌گیری تصادفی برای انتخاب نمونه بهره گرفته شد. ابزار گرد‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخت بود که روایی صوری آن توسط متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامه‌ها با ضریب‌های تتا بررسی شد که بین 70/0 و 90/0 بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS24 و AMOS22 بهره برده شد. نتایج پژوهش گویای همبستگی مثبت و معنی‌دار بین متغیرهای انتظارهای نتیجه، خودکارآمدی، درک رفتار دیگران و عامل‌های ساختار اجتماعی (حمایت‌ها‌ و بازدارنده‌ها) با متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی در بخش کشاورزی بود. همچنین نتایج مدل معادله‌های ساختاری نشان داد، متغیرهای انتظارهای نتیجه، خودکارآمدی، درک رفتار دیگران و عامل‌های ساختار اجتماعی (حمایت‌ها‌ و بازدارنده‌ها) دارای تأثیر مستقیم مثبت و معنی‌داری بر متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی می‌باشند. در مجموع این متغیرها می‌توانند، 85 درصد از تغییرپذیری متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی در بخش کشاورزی را پیش‌بینی کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors influencing Self-Employment Intention among Students of Ramin Agriculture and Natural Resources University of Khuzestan

چکیده [English]

One of the most important social issues in developing countries, especially Iran, Unemployment University graduates in all academic disciplines, especially in agriculture there. Study aimed to identify factors affecting the students to self-employment is in the agricultural sector. The research was applied, and it was descriptive- correlation, in terms of controlling the variables, in which used a survey method. Study population was all undergraduate students of Khuzestan Ramin Agriculture and Natural Resources University (N=942). Statistical sample was 304 students that determined by Krejcie and Morgan table and a random sampling method was used to collect data from students using questionnaire. The face validity of the questionnaire was confirmed by a panel of agricultural extension and education experts. The reliability of the main scales of the questionnaires was examined by teta coefficients, which ranged from 0.70 to 0.90, indicating the tool of study is reliable. SPSS24 and AMOS22 software were used to analyze data. The results indicated that there was a significant positive correlation between Outcome Expectation, Self-efficacy, Perception of other behavior and Social structural factors (support and barriers) with intention towards self-employment in the agricultural sector. The results also showed that the variables of Outcome Expectation, Self-efficacy, Perception of other behavior and Social structural factors (support and barriers) has direct effects on the variable positive intention towards self-employment in the agricultural sector. Collectively, these variables are capable predict 85 percent of the variability intention towards self-employment in the agricultural sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • intention towards self-employment
  • Unemployment
  • Agriculture students
  • social cognitive career theory
بنی عامریان، ل.، زرافشانی، ک و رستمی، ف. (1390). بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته ترویج و آموزش کشاورزی: مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه. نامه آموزش عالی، دوره‌ی جدید، 4(16): 44-31.
بیگدلی، م.، کرامتی، م و بازرگان، ع. (1391). بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 18(3): 111-131.
چراغی، ح.، چراغی، ا و پورافکاری، ن. (1393). بررسی تأثیر وام‌های خوداشتغالی بر اشتغال پایدار مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان آبدانان. توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، 9(2): 203-216.
ساکتی، پ. (1380). بررسی رابطه ابعاد اشتغال در بخش غیر متشکل (غیردولتی) با ویژگی‌های فردی، رشته تحصیلی و فعالیت‌های اقتصادی دانش آموختگان شاغل در استان‌های جنوبی کشور. موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، ویراست اول. 138- 1.
سواری ممبنی، آ، (1393). شناسایی سازه‌های مؤثر بر گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در حرفه‌ی کشاورزی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان.
شاه‌آبادی، ا و خاتمی، ط. (1392). بررسی عامل‌های مؤثر بر خوداشتغالی در اقتصاد ایران. پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 13(1): 91- 109.
عربیون، ا.، عبد اله زاده، غ و ابوالقاسم، ش. (1392). بررسی و تحلیل گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان (مورد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 44 (4): 591-581.
غیاثی، ع. (1394). بررسی رابطه سبک‌های حل مسئله و گرایش به کارآفرینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل). توسعه کارآفرینی، 8(1): 158- 139.
فرجامی، م. (1390). بررسی عامل‌های مؤثر بر توسعه خوداشتغالی پایدار بین مددجویان روستایی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بیرجند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند.
موحدی، ر و چرختابیان، ط. (1392). تحلیل زمینه‌های خوداشتغالی و اشتغال‌زایی دروس تخصصی رشته ترویج و آموزش کشاورزی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 9(2): 145- 158.
نادری مهدیی، ک. (1393). راهنمای خوداشتغالی و کارآفرینی. همدان: انتشارات مصفای الوند.
نوه ابراهیم، ع و تندسته، ا. (1387). مطالعه شاخص‌های کارآفرینی در بین دانش آموزان سال آ خر سه‌شاخه نظری، فنی حرفه‌ای و کاردانش (مدارس متوسطه شهرستان گرمسار). فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. 2(2): 146-133.
وطن‌خواه، ن و رضایی مقدم، ک. (1394). شناخت روحیه کارآفرینی دانشجویان: مورد مطالعه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 11(1): 59-71.
Atadero, R. A., Rambo‐Hernandez, K. E., & Balgopal, M. M. (2015). Using social cognitive career theory to assess student outcomes of group design projects in statics. Journal of Engineering Education, 104(1), 55-73.
Bakken, L. L., Byars-Winston, A., & Wang, M. F. (2006). Viewing clinical research career development through the lens of social cognitive career theory. Advances in Health Sciences Education, 11(1), 91-110.
Blanco, Á. (2011). Applying social cognitive career theory to predict interests and choice goals in statistics among Spanish psychology students. Journal of Vocational Behavior, 78(1), 49-58.
Cummings, D. L. (2008). Using social cognitive career theory to conceptualize and develop a measure of the barriers to career choice for individuals who have criminal records (Doctoral dissertation, The University of Akron).
Diegelman, N. M., & Subich, L. M. 2001. Academic and vocational interests as a function of outcome expectancies in social cognitive career theory. Journal of Vocational Behavior, 59(3), 394-405.
Georgellis, Y., & Wall, H. J. (2000). Who are the self-employed?. Review, 82.
Glocker, D., & Steiner, V. (2007). Self-Employment: Way to End Unemployment? Empirical Evidence from German Pseudo-Panel Data.
Hejazi, Y., Hashemi, S. M., & Malek-Mohammadi, I. (2008). Iranian agricultural graduates and agri-business ventures. American Eurasian Journal of Agricultural and Environmental Science, 4(3), 311-317.
Hunt, H. K., Flores, L. Y., Navarro, R. L., & Lee, H. S. (2016, December). Increasing diverse students' persistence in engineering: A social cognitive perspective. In Frontiers in Education Conference (FIE), 2016 IEEE (pp. 1-6). IEEE.
Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of vocational behavior, 45(1), 79-122.
Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of counseling psychology, 47(1), 36.
Lent, R.W., Brown, S. D., Hackett, G. (1994) Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis, Journal of Counselling Psychology, 47, 1, 36-49.
Liguori, E. W. (2012). Extending Social Cognitive Career Theory Into The Eentrepreneurship Domain: Eentrepreneurial Self-efficacy‟ Mediating Role Between Inputs, Ooutcome Expectations, And Intentions (Doctoral dissertation, University of South Florida).
Macieira, M. H. C. (2009). The determinants of self-employment. Universidade Tecnica de Lisboa.
Peña‐Calvo, J. V., Inda‐Caro, M., Rodríguez‐Menéndez, C., & Fernández‐García, C. M. (2016). Perceived Supports and Barriers for Career Development for Second‐Year STEM Students. Journal of Engineering Education, 105(2), 341-365.
Rodríguez, C., Inda, M., & Fernández, C. M. (2015). Influence of social cognitive and gender variables on technological academic interest among Spanish high-school students: testing social cognitive career theory. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1-21.
Schaub, M., & Tokar, D. M. 2005. The role of personality and learning experiences in social cognitive career theory. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 304-325.‏
Segal, G., Borgia, D., & Schoenfeld, J. (2002). Using social cognitive career theory to predict self-employment goals. New England Journal of Entrepreneurship, 5(2), 47-56. 4.
Yazdanpanah, M., Feyzabad, F. R., Forouzani, M., Mohammadzadeh, S., & Burton, R. J. (2015). Predicting farmers’ water conservation goals and behavior in Iran: A test of social cognitive theory. Land Use Policy, 47, 401-407