نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور لرستان

2 گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان، ایران

چکیده

روش‌های آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روش‌های فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر این آموزش‌ها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعه‌ی آماری 110 تن دانشجویان رشته کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی دانشگاه‌های پیام نور لرستان بود که در نیم سال اول سال تحصیلی 94- 1393 درس روش‌های تحقیق در اقتصاد کشاورزی را داشتند. شمار نمونه با استفاده از فرمول کوکران 60 تن تعیین شد و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمودنی و یک گروه گواه) گمارش شدند که در هر کدام از گروه‌های آزمودنی و گواه 20 دانشجو گنجانده شد. همه‌ی گروهها آزمون مدرس ساخته‌ی پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه‌ی خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پی-گیری تکمیل کردند. گروه‌های آزمودنی به طور جداگانه 10 نشست 80 دقیقه‌ای با فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، درس روشهای تحقیق در اقتصاد کشاورزی را آموزش دیدند، درس روشهای تحقیق در کشاورزی به صورت تصادفی از بین درسهای همگانی نظری که به صورت نیمه حضوری در دانشگاه پیام نور برگزار می‌شود برای مطالعه انتخاب شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 پردازش شدند. یافته‌ها نشان دادند که بین میانگین رتبه‌ی نمره‌های پس آزمون و پی‌گیری گروه‌های آزمودنی و گواه در هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود داشت. هر دو روش آموزشی توانستند افزون بر ارتقای پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان، توانایی دانشجویان را در انجام پژوهش به صورت عملی بیشتر کرده و کلاس‌های این درس را از حالت سنتی معمول خارج کرده و یادگیری نظری درس روش تحقیق، دانشجویان را با مرحله‌های عملی آشنا کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Educational Technology-based Teaching, Cognitive and Metacognitive Learning Strategies on Agriculture Students Academic Achievement and Self-efficacy at Lorestan Payame Noor University, Iran

نویسندگان [English]

  • nooshafarin safari 1
  • maryam ghasemipour 1
  • zahra Taheri 2

1 Lecturer, Educational Science and Psychology Department, Payame Noor University, Khorramabad, Iran

2 Social Sciences Department, Payame Noor University, Khorramabad, Iran

چکیده [English]

Technology-based methods of teaching and learning strategies along with cognitive and metacognitive are among active methods that affect academic achievement and self-efficacy. This experimental research was conducted to investigate this impact with pre-test, post-test design and control group. The course population was 110 agricultural students of Payame Noor University attending course research method in Agricultural Economics in the first semester of 2014-2015 academic year. The statistical samples were determined using the Cochran formula (n=60) and selected by simple random method and randomly assigned equally to three groups (two experimental group and one control group). All of them filled the teacher's educational test for academic achievement and self-efficacy Sherer questionnaire (Sherer, et al. 1982) at the pre-test, post-test and follow-up stage. The experimental groups individually trained 10 sessions of 80 minutes with educational technology and cognitive and metacognitive learning strategies, studying the methods of research in agricultural economics, course research methods in Agricultural Economics was randomly selected to study from the public courses held semi-face to face at Payame Noor University. Data were processed using SPSS version 19 software. Findings showed that there was a significant difference between the mean scores of post-test and follow-up of the experimental and control groups in both the academic achievement and self-efficacy variables. Both educational methods, in addition to improving academic achievement and self-efficacy of students, improved the students' ability to conduct research in practical terms, removed classrooms from the traditional way and in addition to theoretical learning of course research method, students familiarized with

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational technology-based
  • cognitive and metacognitive
  • academic
  • achievement
  • self-efficacy
احدیان، م. (1385). مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران: سمت.
پورجاوید، س.، علی بیگی، ا و زرافشانی، ک. (1390). ارزیابی پیش بینی­های خودکارآمدی آموزشگران هنرستان­ها و مرکزهای آموزش کشاورزی استان کرمانشاه. پژوهش و مدیریت آموزش کشاورزی، شماره(2) 17، صص 67-55.
حیدری، غ.، مدانلو، ی. و نیازآذری، م. (1389). مقایسه تأثیر تدریس زبان انگلیسی با نرم افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، شماره 1(1)، صص 115-103.
دلاور، ع. (1384). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ بیست و هشتم. تهران، نشر ویرایش.
دلاور، ع. (1384). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
دواس، دی. ای. (1388). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه‌ی هوشنگ نائبی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1388). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ دهم. تهران: نشر آگه.
سلیقه دار، ل. (1389). انواع ارتباط انسانی در کلاس­های درس. مجلۀ رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 25(202)، صص 34-32 .
سعید، ن. و مهرابی، م. (1393). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر تقویت این راهبردها، آمادگی یادگیری خود راهبر و خوکارآمدی دانشجویان. شماره(4) 3، صص 45-36.
سیف، ع. ا. (1386). روان شناسی پرورشی نوین. روان شناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم).
سیف، ع. و مصرآبادی، جواد. (1393). مقایسه اثربخشی آموزش راهبرهای یادگیری بر یادداری، درک مطلب و سرعت خواندن. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره(3) 74، صص 54-37.
شعبانی، ح. (1386). مهارت های آموزشی و پرورشی (روش­ها و فنون تدریس )، تهران: سمت.
شیخ زاده، م. و مهرمحمدی، م. (1384). نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن. فصلنامه نوآوری های آموزشی،شماره 3(9)، صص 48-32.
صباغی، ا.(1387). تاثیر فیلم آموزشی مفاهیم علوم ابتدایی سال پنجم بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، به نقل از سایت اینترنتی www.ehsasansabbaghi.blogfa.com
عاشوری، ج.، کجباف، م.، منشئی، غ. و طالبی، ه. (1394). مقایسه اثربخشی روش­های آموزشی مبتنی بر وب، یادگیری مشارکتی و سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی، شماره (5) 2، صص 39-25.
علوی راد، ع. و نصیرزاده، ح. (1380). بررسی رابطه میان سرمایه انسانی و پیشرفت اقتصادی در اقتصاد ایران. مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 16(4)، صص 67-45. 
فضل اللهی، س. (1388). شناسایی و طبقه بندی موانع تولید علم: از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های استان قم، مجلۀ علمی – ترویجی معرفت، شماره 18(6)، صص 141.
قاسمی، و. (1384). ضریب آلفای کرنباخ و ویژگی­های آن با تاکید بر کاربرد در پژوهش­های اجتماعی، مجلۀ پژوهشی دانشگاه اصفهان ( علوم انسانی )، شماره 19(2)، صص 47-32.
کاستلز، م. (1390). عصر اطلاعات، مترجمان علی پایا، احد علیقلیان، افشین خاکباز، جلد اول، تهران: طرح نو.
کرمی گزافی، ع.، یونسی، ج. و عزیزیان، ع. (1388). مقایسه میزان تأثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرم افزار آموزشی و روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان، نشریه فناوری آموزش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، صص 45-27.
کوشکی، ح. (1390). تأثیر تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
گال، م. و بورگ، و.(1384). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، ترجمه: احمدرضا نصر و همکاران.چاپ دوم ،تهران ؛سمت.
محمدی، م. (1390). بررسی و مقایسه نگرش مدرسین و دانشجویان مرکز آموزش عالی فرهنگیان استان قم در مورد تاثیر استفاده از تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشتۀ آموزش بزرگسالان، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی .
هوشیار، ح. (1389). بررسی و مقایسه دیدگاه دانشجویان در رابطه با علل عدم به کارگیری تکنولوژی آموزشی در پیشرفت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی پژوهشگری جامعه شناسی، صفا شهر: دانشگاه پیام نور.
یغما، ع. (1388). فناوری یادگیری چرا، رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 25(202)، صص 50-35.
یوسف زاده، م.، یعقوبی، ا. و رشیدی، م. (1392). تأثیر آموزش مهارت­های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه. روان شناس مدرسه، 1(3): 133-118.
 
ب- انگلیسی
Alkan, F., & Emine, E. (2010). The attitudes of Student Teachers Towards Educational Technologies According to Their Status of receiving Teaching application Lessons. Journal of Procedia Social and Behavioral  Sciences, 2(1), 2523-2527.
Chiu, YL., & Tsai, CC. (2014). The roles of social factor and internet self-efficacy in nurses web-based continuing learning. Nur Educa Tod, 34(3): 446-450.
Christman, E., & Badget, t. (2008). A comparative analysis of the effects of computer-assisted instruction on student achievement in differing science and demographical areas. Journal of computers in mathematics and science teaching, 18(1), 43-135.
Chuan Kung, S., & Chuo, T.W. (2012). Student perception of English learning through ESL/EFL websites. Teaching English as second or foreign language, 6(1), The original article is published at: http://www.teslej.org/wordpress/issues/volume6/ej21/ej21a2/.
Cortina, J. (2002). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(4), 98-104.
Cronbach, L. (2004). My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. Educational and psychological measurement, 64(6), 391-418.
Day, L. (2005). Hope uniquely  predicts  objective  achievement Above Intelligence Personality and Previous Achievement. Journal of education administration quarterly, 27(2), 161-184.
Gudanescu, S. (2010). New educational technologies. Journal of Procedia Social and  Behavioral Sciences, 2(2), 5646-5649.
Horton, P., & Chester, H. (2003). Sociology, New York: McGraw Hill, 122-145.                        
Hoy, T., & Ferguson, E. (2002). A Theoretical Framework and Exploraton of  Organization  Effectiveness  of  Schools. Educational  Administrative  Quarterly, 21(4), 117-134.
kosakowski, J. (1998). The Benefits of Information Technoloy, ERIC.
Mc canary, Divid. (2000). New Education , Boston:Beacon Press.