خدابخش داودی نصر؛ حسین آگهی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی ...
بیشتر
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی کرده، متغیرهای موثر بر رضامندی روستاییان از این برنامهها نیز مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیق 3546 تن سرپرست خانوار روستایی شهرستان ایلام بود که بر پایه جدول کرجسی _مورگان 346 تن از آنان با روش نمونهگیری خوشهای گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر سنجی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای ترتیبی، مورد تایید قرار گرفت. نتایج به دست آمده از رگرسیون ترتیبی نشان داد که چهار متغیر هم آهنگی و هم سویی برنامههای رادیویی با نیاز مخاطبان، ارتباط روستاییان با مرکز جهاد کشاورزی، وضعیت تاهل و کیفیت برنامهها، اصلیترین متغیرهای موثر بر متغیر وابسته (میزان استفاده از رادیو) بوده و توانستند 2/50 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی نمایند. واژههای کلیدی: نیاز آموزشی روستاییان، برنامهی رادیویی ترویج، ترویج کشاورزی
طاهره زبیدی؛ هاجر زائری؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیتآمیز گروههای مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار میآید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کارهای سازگاری با آن، در مرکز مداخلههای در راستای ...
بیشتر
دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیتآمیز گروههای مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار میآید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کارهای سازگاری با آن، در مرکز مداخلههای در راستای حمایت از سازگاری با این پدیده قرار دارد. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی عاملهای تأثیرگذار و تاثیرپذیر از دانش در میان کارشناسان و محققان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 520 نفر از کارشناسان و محققان کشاورزی استان خوزستان بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر تعیین و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کشاورزی رامین و پایایی متغیرها با استفاده از پیشآزمون و محاسبه ضریب تتا (87/0- 71/0) تائید شد. نتایج تحلیلها نشان داد شمار شایان توجهی از متخصصان کشاورزی (6/66 درصد) براین باورند، در حال حاضر اثرات تغییرات اقلیمی قابل مشاهده است. بیشترین نگرانیهای زیست محیطی متخصصان به ترتیب در مورد مسئلههای آلودگی هوا، آلودگی آب و استفاده از کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی بوده است. برخی از مهمترین نتایج مدل معادلههای ساختاری نشان داد، اعتماد به دولت، اثر مستقیم و مثبت بر فاصله روانی و خودکارآمدی درک شده و اثر غیرمستقیم بر دانش عمومی، دانش اثرات و دانش سازگاری دارد. فاصله روانی، اثر منفی و مستقیم بر دانش عمومی دارد. متغیر برجستگی خطر پیشبینی کننده قوی متغیر باور به وجود تغییرات آب و هوایی بوده است و باور به وجود تغییرات آب و هوایی به نوبه خود تأثیر مستقیم و مثبتی بر درک خطر و نیت کاهش خطر دارد. در نتیجه برجستگی خطر بهطور غیرمستقیم ادراک خطر و نیت کاهش را تحت تأثیر قرار داد.
هادی مؤمنی هلالی؛ عنایت عباسی؛ جمیله علیلو
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی و ارزیابی نقش آموزش شالیکاران زیرپوشش طرح همگام با کشاورز مبتنی بر مدل کرک پاتریک در شهرستان آمل بود. این تحقیق از نوع پیمایشی و علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری آن 2500 نفر از شالیکاران مشارکت کننده در این طرح بودند. با فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده 244 نفر تعیین شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی و ارزیابی نقش آموزش شالیکاران زیرپوشش طرح همگام با کشاورز مبتنی بر مدل کرک پاتریک در شهرستان آمل بود. این تحقیق از نوع پیمایشی و علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری آن 2500 نفر از شالیکاران مشارکت کننده در این طرح بودند. با فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده 244 نفر تعیین شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه بهره برده شد. برای تعیین روایی ابزار تحقیق از نظرخواهی متخصصان و برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی گویای قابل اعتماد بودن ابزار تحقیق در بخش های مختلف (84/0≤) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج آمار توصیفی نشان می دهد که طرح همگام با کشاورز تا حد زیادی بر ویژگی های یادگیری و رفتاری شالیکاران تاثیر گذار بوده است. همچنین اغلب شالیکاران واکنش مناسبی نسبت به این طرح داشتند. در بحث تاثیر آموزشی طرح همگام با کشاورز با استفاده از آزمون دوجمله ای، نتایج نشان داد، میانگین تجربی ویژگی های واکنشی و رفتاری شالیکاران به طور معنیداری بالاتر از میانگین نظری بوده است. همچنین نتایج آزمون t زوجی نشان داد، طرح آموزشی همگام با کشاورز در بهبود دانش کشاورزان و ارتقاء تولید محصول تا حد زیادی موثر بوده است.
مجتبی سوختانلو؛ ابوالمحمد بندری
چکیده
ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان میشود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همهی دانشجویان کارشناسی ...
بیشتر
ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان میشود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همهی دانشجویان کارشناسی کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 95-94، تبود (740N=). در این پژوهش علّی-ارتباطی حجم نمونه با کمک فرمول کوکران 275 نفر بهدست آمد (275n=) و پاسخ گویان از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای در سه بخش رضایت تحصیلی، ارزیابی از رشته تحصیلی به همراه بخش مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی والراند (1992) بود. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی کارشناسان و چندتن از اعضای هیأت علمی مورد تأیید قـرار گرفت. روایی تشخیصی (AVE) و پایایـی ترکیبـی (CR) ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال نظرهای فنی لازم تأمین شـد. دادههـای گـردآوریشـده بـا اسـتفاده SPSSWin20 و LISREL پـردازش و از مدلسـازی معادلههای سـاختاری بـرای تحلیـل آنهـا استفاده شـد. یافتهها نشان دادند که بین میزان پیشرفت تحصیلی با میزان رضایت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و ارزیابی از رشته، همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشت. بنابر نتایج مدل معادلههای ساختاری، سهم تأثیرگذاری ارزیابی رشته تحصیلی بر میزان رضایت تحصیلی دانشجویان از رشته بهطور مستقیم 64 درصد و با کمک متغیر میانجی انگیزش تحصیلی، 25 درصد تأیید شد. از میان شاخصهای ارزیابی از رشته و شاخصهای سنجش رضایت از رشته تحصیلی، به ترتیب شاخص میزان اهمیت قایل شدن به رشته در جامعه (ضریب تبیین 3041/0) و تمایل به شاغل شدن (به عنوان شغلی اصلی) در رشته تحصیلی خود (ضریب تبیین 2601/0)، سهم بیشتری را در مدل تحقیق به خود اختصاص دادند.
جمشید اقبالی؛ علی اسدی؛ مریم روستایی
چکیده
تعامل مناسب استاد راهنما و دانشجو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نگارش پایان نامه و رضایت دانشجو دارد؛ از این رو در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای انتخاب استاد راهنما ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عاملهای مؤثر بر انتخاب استاد راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش این پژوهشگراندد تئوری است و راهکارهایهای مورد استفاده برای ...
بیشتر
تعامل مناسب استاد راهنما و دانشجو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نگارش پایان نامه و رضایت دانشجو دارد؛ از این رو در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای انتخاب استاد راهنما ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عاملهای مؤثر بر انتخاب استاد راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش این پژوهشگراندد تئوری است و راهکارهایهای مورد استفاده برای گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند و مشاهده بود. جامعهآماری شامل همهی دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده اقتصاد و توسعهی کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی داشگاه تهران(N=280) در سال 1395 بود که 7 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان ارشد و دکتری20 نفر(در جمع 27 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری متوالی بود و انتخاب نمونه ها تا رسیدن به مفهوم مورد نظر انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه پایهور و نرم افزار NVivo10 برای کدگذاری مصاحبهها استفاده شد. برای رسیدن به نظریهی زمینهای با مطالعه مصاحبهها و یادداشتها بر طبق مدل دیدمانی (پارادایمی) اشتراس و کوربین (1999) کدگذاری در سه مرحله به شیوهی کدگذاری آزاد، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد؛ قدرت و نفوذ استاد راهنما در سازمانها از شرایط علّی انتخاب استاد راهنما و توصیهی دوستان و دانشجویان سالبالایی و دانش استاد راهنما پدیده محوری، شهرت و اعتبار استاد راهنما نیز از شرایط مداخلهگر، شرایط زمینه نیز ویژگیهای رفتاری و شخصیتی و فعالیتهای سیاسی و فوقبرنامه استادان بود. راهبردها نیز دسترسی به استاد راهنما و ارتباط مجازی، در نهایت پیامدها دفاع به هنگام، رضایت کمیته پایاننامه، دانشجو از پایان نامه و استفاده سازمانها از پایان نامه خواهدبود.
مرتضی خیرخواهان؛ مهدی چرمچیان لنگرودی
چکیده
آموزشگران باید مهارتها و صلاحیتهای حرفهای لازم را برای انجام شغل و حرفهشان داشته باشند. این تحقیق که به منظور بررسی عاملهای مؤثر بر صلاحیت حرفهای آموزشگران شرکتهای خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان انجام گرفته است، از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری، 180 مشاور کشاورزی ...
بیشتر
آموزشگران باید مهارتها و صلاحیتهای حرفهای لازم را برای انجام شغل و حرفهشان داشته باشند. این تحقیق که به منظور بررسی عاملهای مؤثر بر صلاحیت حرفهای آموزشگران شرکتهای خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان انجام گرفته است، از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری، 180 مشاور کشاورزی بود که بر پایهی فرمول کوکران 110 تن از آنان به روش نمونهگیری طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی شکلی آن، بنابر نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برابر با 0/94 θ=محاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از نرمافزار SPSSWin16 استفاده شد. نتیجهی تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق گویای آن بود که 33/6درصد از آموزشگران میزان صلاحیت حرفهای خود را در حد متوسط و 16/4درصد در حد ضعیف گزارش کردند. با توجه به دستآوردهای تحقیق، بین عاملهای مدیریتی، آموزشی، ارتباطی و محیطی با میزان صلاحیت حرفهای آموزشگران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که دو عامل؛ مدیریتی و آموزشی احتمال تغییر سطح صلاحیت حرفهای آموزشگران را تحت تأثیر قرار میدهند.
سید داود حاجی میررحیمی؛ عبدالله مخبر؛ محمدرضا نوتاش
چکیده
فلسفه نظام آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی ایران، توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی از طریق تربیت دانش-آموختگان کارآفرین است. در این راستا، مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) با انجام اقداماتی از جمله برنامهریزی و اجرای، مزرعه کارآفرینی، پروژههای کارحین تحصیل و کارآفرینی، برگزاری تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی در سطح ملی و ایجاد پارک ...
بیشتر
فلسفه نظام آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی ایران، توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی از طریق تربیت دانش-آموختگان کارآفرین است. در این راستا، مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) با انجام اقداماتی از جمله برنامهریزی و اجرای، مزرعه کارآفرینی، پروژههای کارحین تحصیل و کارآفرینی، برگزاری تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی در سطح ملی و ایجاد پارک علم و فناوری دانشجو ، تلاش کرده است در جهت تبدیل شدن به یک مرکز آموزش کارآفرین در کشاورزی حرکت نماید. در همین رابطه این تحقیق با هدف شناخت مؤلفههای تأثیرگذار در توسعه کارآفرینی در مراکز علمی کاربردی جهادکشاورزی انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی، مدرسان و مدیران مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) بود(72N=) که به شیوه تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامهای بود که روایی آن توسط هفت نفر از متخصصین آموزشی و پایایی آن با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (=
شهرام مقدس فریمانی
چکیده
انگیزه اساس رفتار آگاهانه افراد بوده و برای انتخاب رشته تحصیلی، نوع دوره آموزشی و دانشگاه محل تحصیل انگیزههای گوناگونی وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه دانشجویان در ورود به دورهی کاردانی علمی کاربری کشاورزی انجام شد. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان مقطع کاردانی علمی کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 ...
بیشتر
انگیزه اساس رفتار آگاهانه افراد بوده و برای انتخاب رشته تحصیلی، نوع دوره آموزشی و دانشگاه محل تحصیل انگیزههای گوناگونی وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه دانشجویان در ورود به دورهی کاردانی علمی کاربری کشاورزی انجام شد. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان مقطع کاردانی علمی کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 بودند که 346 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن به وسیله گروهی از متخصصان مربوطه بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (0.94=Ө) تایید شد. تحلیل عاملی نشان داد که انگیزههای دانشجویان در شش عامل شغلی و فردی، آموزشی – موسسهای، جبر محیط و تبلیغات رسانهای، اصرار و توصیه دوستان و والدین، ورود به دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی و محدودیت مالی و شهریه مناسب تحصیلی دستهبندی شدند و عامل شغلی و فردی به عنوان مهمترین عامل تعیین گردید. مقایسه میانگین بین انگیزههای دانشجویان و جنسیت نشان داد که دانشجویان دختر و پسر در عامل اول با هم تفاوت معنی داری دارد. مقایسه میانگین بین عوامل انگیزنده و وضعیت شغلی دانشجویان در زمان تحصیل نشان داد که دانشجویان شاغل و دانشجویان فاقد شغل از نظر انگیزههای شغلی و فردی و آموزشی موسسهای با یکدیگر تفاوت معنیداری داشتند. بین سن دانشجویان و عوامل فردی و شغلی و جبر محیط و تبلیغات رسانهای رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. از این رو توجه به ارتقای دانش و مهارتهای شغلی و رفع نیازهای فردی دانشجویان در اصلاح و بازبینی برنامه درسی این دوره پیشنهاد گردید.
علیرضا نعمتی؛ مهران فرج اللهی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ طلعت دیبا واجاری
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تعیین مولفه های بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان با سواد استان آذربایجان شرقی (149192 N =) می باشد. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تعیین مولفه های بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان با سواد استان آذربایجان شرقی (149192 N =) می باشد. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی اولیه پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای هر یک از قسمت های پرسشنامه به دست آمد( 8/0 تا 947/0). روایـی سـازه و پایایـی ترکیبـی (CR )ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال اصلاح های لازم به دست آمد. داده هـا بـا استفاده از SPSSWin20 و AMOS20 در قالب مدل سـازی معادله های سـاختاری تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد؛ 5/50 درصد از کشاورزان از نظر میزان مهارت کار با ابزارهای یادگیری سیار در سطح پایین قرار دارند. 4/52 درصد از کشاورزان از نظر میزان نگرش نسبت به کاربرد یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک در سطح متوسط و 8/28 درصد دارای سطح نگرش بالاتر هستند. هرچه میزان متغیرهای سطح سواد و درآمد در کشاورزان افزایش یابد میزان تمایل آنها به بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک افزایش می یابد. در نهایت تحلیل مدل ساختاری نشان داد؛ مولفه های محتوا، مهارت، سودمندی، مالی، روانشناختی و نگرش با بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک رابطه مثبت و معنی داری دارند و در مجموع86 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند.
سعید کریمی؛ بهنوش ستوده
چکیده
هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این پژوهش 6598 تن دانشجوی کارشناسی کشاورزی در پنج دانشگاه دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان) بود که از میان آنان، بر پایه جدول بارتلت،365 تن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و با کمک نرم افزار SmartPLS 3 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادندکه ارضای هر سه نوع نیاز بنیادین روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم مثبت و معناداری دارند. همچنین، خودکارآمدی تحصیلی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی را میانجیگری میکند. این نتایج اهمیت ارضای نیازهای بنیادین را بیان کرده و نشان میدهند که برای بهبود درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه دانشجویان باید احساس خودپیروی و شایستگی کنند و پیوند و ارتباط واقعی با دانشگاه، استادان و همکلاسیها را تجربه کنند.