متغیر های موثر بر استفاده روستاییان شهرستان ایلام از برنامه های رادیویی ترویج کشاورزی

خدابخش داودی نصر؛ حسین آگهی؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 3-11

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.106630.1223

چکیده
  چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایه‌ی موثرتر و مطلوب‌تر برنامه‌های آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفاده‌ی روستاییان از برنامه‌های آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی ...  بیشتر

دانش کارشناسان و محققان کشاورزی استان خوزستان نسبت به تغییراقلیم

طاهره زبیدی؛ هاجر زائری؛ مسعود یزدان پناه

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 12-26

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.108541.1324

چکیده
  دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیت‌آمیز گروه‌های مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار می‌آید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کار‌های سازگاری با آن، در مرکز مداخله‌های در راستای ...  بیشتر

ارزیابی اثربخشی طرح همگام با کشاورز شالیکاران آمل

هادی مؤمنی هلالی؛ عنایت عباسی؛ جمیله علیلو

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 27-41

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.110239.1379

چکیده
  هدف از این تحقیق، بررسی و ارزیابی نقش آموزش شالیکاران زیرپوشش طرح همگام با کشاورز مبتنی بر مدل کرک پاتریک در شهرستان آمل بود. این تحقیق از نوع پیمایشی و علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری آن ‏2500 نفر از شالیکاران مشارکت کننده در این طرح بودند. با فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده 244 نفر تعیین شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار ...  بیشتر

تأثیر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی از رشته تحصیلی بر رضایت آموزشی با واسط هگری انگیزه تحصیلی

مجتبی سوختانلو؛ ابوالمحمد بندری

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 42-58

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.110418.1385

چکیده
  ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان می‏شود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت‏ تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همه‏ی دانشجویان کارشناسی ...  بیشتر

عامل های موثر بر انتخاب استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکده اقتصاد وتوسعه کشاورزی دانشگاه تهران

جمشید اقبالی؛ علی اسدی؛ مریم روستایی

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 59-73

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.101178.1395

چکیده
  تعامل مناسب استاد راهنما و دانشجو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نگارش پایان نامه و رضایت دانشجو دارد؛ از این رو در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای انتخاب استاد راهنما ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عامل‌های مؤثر بر انتخاب استاد راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش این پژوهشگراندد تئوری است و راهکارهای‌های مورد استفاده برای ...  بیشتر

سازه های مؤثر بر صلاحیت حرفه ای آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان

مرتضی خیرخواهان؛ مهدی چرمچیان لنگرودی

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 74-87

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.110922.1401

چکیده
  آموزشگران باید مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم را برای انجام شغل و حرفه‌شان داشته باشند. این تحقیق که به منظور بررسی عامل‌های مؤثر بر صلاحیت حرفه‌ای آموزشگران شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان انجام گرفته است، از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه‌ی آماری، 180 مشاور کشاورزی ...  بیشتر

متغیرهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی در مرکزآموزش عالی امام خمینی

سید داود حاجی میررحیمی؛ عبدالله مخبر؛ محمدرضا نوتاش

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 88-104

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.114517.1407

چکیده
  فلسفه نظام آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی ایران، توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی از طریق تربیت دانش-آموختگان کارآفرین است. در این راستا، مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) با انجام اقداماتی از جمله برنامه‌ریزی و اجرای، مزرعه کارآفرینی، پروژه‌های کارحین تحصیل و کارآفرینی، برگزاری تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی در سطح ملی و ایجاد پارک ...  بیشتر

انگیزه‌های دانشجویان برای ورود به دوره‌های ‌آموزش کاردانی علمی کاربردی کشاورزی

شهرام مقدس فریمانی

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 105-119

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.114531.1410

چکیده
  انگیزه اساس رفتار آگاهانه افراد بوده و برای انتخاب رشته تحصیلی، نوع دوره آموزشی و دانشگاه محل تحصیل انگیزه‌های گوناگونی وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه‌ دانشجویان در ورود به دوره‌ی کاردانی علمی کاربری کشاورزی انجام شد. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان مقطع کاردانی علمی کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 ...  بیشتر

ویژگی های مورد نیاز در به کارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کشاورزان آذربایجان شرقی

علیرضا نعمتی؛ مهران فرج اللهی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ طلعت دیبا واجاری

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 120-135

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.114986.1418

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق، تعیین مولفه های بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان با سواد استان آذربایجان شرقی (149192 N =) می باشد. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار ...  بیشتر

نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابط هی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی غرب ایران

سعید کریمی؛ بهنوش ستوده

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، صفحه 136-151

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115717.1433

چکیده
  هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطه‌ی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه‌ی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این ...  بیشتر