تأثیر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی از رشته تحصیلی بر رضایت آموزشی با واسط هگری انگیزه تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندی آب و مدیریت کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده

ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان می‏شود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت‏ تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همه‏ی دانشجویان کارشناسی کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 95-94، تبود (740N=). در این پژوهش علّی-ارتباطی حجم نمونه با کمک فرمول کوکران 275 نفر به‏دست آمد (275n=) و پاسخ گویان از طریق نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه‏ای در سه بخش رضایت تحصیلی، ارزیابی از رشته تحصیلی به همراه بخش مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی والراند (1992) بود. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی کارشناسان و چندتن از اعضای هیأت علمی مورد تأیید قـرار گرفت. روایی تشخیصی (AVE) و پایایـی ترکیبـی (CR) ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال نظرهای فنی لازم تأمین شـد. داده‏هـای گـردآوری‏شـده بـا اسـتفاده SPSSWin20 و LISREL پـردازش و از مدل‏سـازی معادله‏های سـاختاری بـرای تحلیـل آن‏هـا استفاده شـد. یافته‏ها نشان دادند که بین میزان پیشرفت تحصیلی با میزان رضایت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و ارزیابی از رشته، همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت. بنابر نتایج مدل معادله‏های ساختاری، سهم تأثیرگذاری ارزیابی رشته تحصیلی بر میزان رضایت تحصیلی دانشجویان از رشته به‏طور مستقیم 64 درصد و با کمک متغیر میانجی انگیزش تحصیلی، 25 درصد تأیید شد. از میان شاخص‏های ارزیابی از رشته و شاخص‏های سنجش رضایت از رشته تحصیلی، به ترتیب شاخص میزان اهمیت قایل شدن به رشته در جامعه (ضریب تبیین 3041/0) و تمایل به شاغل شدن (به عنوان شغلی اصلی) در رشته تحصیلی خود (ضریب تبیین 2601/0)، سهم بیشتری را در مدل تحقیق به خود اختصاص دادند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Field of Study Evaluation on Academic Satisfaction of Agricultural Students, With Explaining the Mediating Role of Academic Motivation in University of Mohaghegh Ardabili

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Sookhtanlou 1
  • Abolmohammad Bondori 2
1 Department of water engineering and agricultural management, Faculty of Agriculture and Natural Resources. University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 MSc Student of Agricultural Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

the main purpose of this study was to investigate the effect of evaluation of major on academic satisfaction and mediating role of academic motivation, among agricultural students. The statistical population of study consisted of all undergraduate students in 2016-2017 academic years, in the University of Mohaghegh Ardabili (N=740). In This causal-correlation study according to Cochran formula, sample size obtained 275 people (n= 275) which were accessed through random stratified sampling method. The research instrument was a questionnaire consisted of 3 sections of evaluation of major, academic satisfaction and Academic Motivation Scale (Vallerand, 1992). Construct validity and composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model and sustained after making necessary corrections. The data were processed using SPSSwin20 and LISREL, then analyzed through Structural Equation Modeling (SEM). The findings revealed that among the academic achievement (GPA) with academic satisfaction, academic motivation and field of study evaluation, there was a significant positive correlation among students. Structural equation modeling results showed the effect of evaluation of major on students’ academic satisfaction, 64% (directly); and by effectiveness of academic motivation (mediator variable) in the model (25%) was confirmed. Among the indicators of students' evaluation about field and academic satisfaction of field, respectively, the amount of importance to field in society (coefficient of determination: 0.3041) and tend to be employed (as main job) in field of study (coefficient of determination: 0.2601), accounted the major parts in study model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Field of study evaluation
  • Academic satisfaction
  • Academic motivation
  • Agricultural students
آتشکار، ح.، سهرابی، ز.، بیگدلی، ش. و بهاری، ف. (1393). رابطه بین انگیزش پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشجویان سال آخر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه طب و تزکیه،  23 (1و2) ، صص 21 تا 34.
آقازاده، ه. و یزدانی، س. (1394). بررسی تاثیر استراتژی‏های رقابتی بر بازارگرایی و توسعه محصول جدید در بانک‏های تجاری کشور. دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کاوش‏های مدیریت بازرگانی، 7 (14)، صص 146-121.
احمدپور، ا. (1395). عامل‏های موثر در رضامندی دانش‏آموختگان ترویج و آموزش کشاورزی شاغل در بخش کشاورزی استانهای شمالی از آموخته‏های گرایش تحصیلی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 38، صص 77-66.
ادراکی، م.، رامبد، م. و روح اله، ع. (1390). ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11 (1)، صص 39-32.
ادهمی مقدم، ف.، صاحب الزمانی، م.، طباطبایی جمارانی، م.، فراهانی، ح. و باباگلی، ن. (1394). میزان آگاهی دانشجویان رشته‏های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به رشته تحصیلی خود در بدو ورود به دانشگاه. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. 25 (2)، صص 151 تا 156.
ارفعی، ک.، امیرعلی اکبری، ص. و علوی‏مجد، ح. (1387). علاقمندی به تحصیل در رشته مامایی و عامل‏های مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه‏های علوم پزشکی تهران. مجله دانش و تندرستی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود، 3 (1)، صص 32-28.
اسدی، ن. و مرادی، ا. (1392). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائه مدل. نشریه مدیریت و فیزیولوژی ورزشی شمال. 1 (2)، صص 40-29.
اکبری بورنگ، م. (1394). نقش دورنمای آینده شغلی بر انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. جله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 10 (2)، صص 149-138.
پرهیزی، ر. (1391). رابطه نوع و شیوه‏های ارزشیابی با پیشرفت تحصیلی، انگیزه و میزان رضایت‏ دانشجویان دانشگاه محازی اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
جهانی، ف. و آژ، ن. (1395). بررسی میزان رضایت دانشجویان پرستاری و مامایی از رشته خود در دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین سال 1394، گزارش نهایی طرح تحقیقاتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 1، صص 1-38.
حیدری، ع.، عسگری، پ.، مشاک، ر. و ساعدی، س. (1394). رابطه انگیزش تحصیلی و انگیزه پیشرفت با محیط آموزشی دانشجویان دختر. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، 6 (24)، صص 107-95.
ربانی، ر. و ربیعی، ک. (1390). ارزیابی انتخاب رشته و تأثیر آن بر رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، 60، صص 120- 99.
رحیمی، ف. و آبروش، ن. (1393). توسعه آموزش و جهانی شدن آموزش عالی. تهران: اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب‏های اجتماعی و فرهنگی ایران. مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین. 1، صص 8-1.
زرافشانی، ک؛ شرفی، ل.، بیناییان، ا.، ملک حسینی، ا، نوروزی، م. و حیدری، ح. (1395). بررسی عللانصرافدانشجویانازتحصیل؛مورددانشگاهرازیکرمانشاه.  فصلنامهپژوهش وبرنامهریزیدرآموزش عالی، 22 (1)، صص 43-19.
رضایی، ر.، گلباز، ش.، شرفی، ل. و نجفلو، پ. (1395). تأثیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‏های کشاورزی دانشگاه زنجان. فصل‏نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 39، صص 109-94.
زمانی، غ. و  کریمی، و. (1394). انگیزه‎ی دانش‏آموختگان کشاورزی دانشگاه شیراز برای خدمت در مناطق روستایی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 33، صص 55-47.
سلملیان زهره، کاظم نژاد لیلی احسان. (1393). همبستگی عزت نفس با موفقیت تحصیلی در دانشجویان . مجله پرستاری و مامایی جامع نگر. 24 (1)، صص 47-40.
شاه‏ولی، م. و عابدی سروستانی. ا. (1393). عامل‏های مؤثر بر علاقه و استعداد تحصیلی دانشجویان رشته‏های کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 30، صص 16 تا 30.
شیری، ن.، سواری، م. و رستمی، ف. (1392). رابطه بین ویژگی‎های روانشناختی با نیت‏کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2 (4)، صص 119-103.
صفایی موحد، س.، میراحمدی، خ. و صالحی، م. (1392). بررسی اثربخشی دوره‎های آموزش ضمن خدمت مجازی و نقش آن در ارتقای عملکرد حرفهای دبیران، مجله رفتارسازمانی، در آموزش و پرورش، 1 (2)، صص 23 -34.
علوی، م. (1393). گزارش دهی نتایج مطالعات با کاربرد مدل یابی معادله‏های ساختاری. فصلنامه مدیریت پرستاری، 3 (2)، صص 19-8.
فرشچی، ف. و اردلان. م. (1393). رضایت از رشته تحصیلی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی. تهران: همایش بین الملل مدیریت، موسسه سفیران فرهنگی مبین. 1، صص 1-13.
معصومی کلاتی، ع. (1393). روش اجرایی مهارت و نیاز سنجی آموزشی. سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، معاونت مهندسی و برنامه ریزی، واحد آموزش و بهسازی منابع انسانی. نگارش دوم. صص 9-1.
معمارپور، م.، بذرافکن، ل.، موسوی، ا. و وثوقی، م. (1392). عامل‏های موثر بر انتخاب رشته تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13 (4)، صص 269-260.
نوغانی، ف.، بیات ریزی،م.، قربانی، ز. و رمیم، ط. (1394). بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،  73 (2)، صص116-110.
نیلی، م. و عبدی، ح. (1395). رابطه رویکرد مطالعه عمل فکورانه با رضایت از دوره آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1393-1392. مجله آموزش پرستاری، 5 (2)، صص 23-16.
واحدی، ش.، اسماعیل‏پور، خ.، زمان زاده، و. و عطایی زاده، ا. (1391). نیمرخ‏های انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی: رویکرد فرد-محور.  فصلنامه افق پرستاری، 1 (1)، صص 46-36.
یمنی‏دوزی سرخابی، م. (1393). رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. 1، صص 518-1.
 Barkley, A .P. and Parrish. D. M. (2005). The Selection of a Major Field of Study in the College of Agriculture at Kansas State University. Selected Paper prepared for presentation at the American Agricultural Economics Association Annual Meeting, Providence, Rhode Island, 24-27, 1-30.
 Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.  
Chakraborty, R. (2016). Dimensional Analysis of Academic Motivation Scale in Indian Secondary School Students. International Journal of Advanced Research in Education & Technology (IJARET), 3 (2), 111-113.
Cote, J.  Netemeyer, R. and Bentler, P. (2001). Structural equation modeling—improving model fit by correlating errors. J. Consum. Psychol. 10 (1, 2), 87–88.
Diamantopoulos, A., & Siguaw, J. (2000). Introducing LISREL: A guide for the uninitiated. London: SAGE.
El-Hilali N., Al-Jaber S. and Hussein, L. (2015). Students' Satisfaction and Achievement and Absorption Capacity in Higher Education. Global Conference on Contemporary Issues in Education, Las Vegas, USA. Social and Behavioral Sciences, 177, 420 – 427.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2010).  Multivariate data analysis. United States of America Pearson prentice hall.
Hakim A. (2014). Nursing students' satisfaction about their field of study. Journal of advances in medical education and professionalism; 2(2), 82–87.
Hamedi Rad, F., Ghaffari, T. and Hoshyar, E. (2014). Motivations for Choosing Field of Study among Medical and Dental Students of Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. Res Dev Med Educ, 3 (1), 25-29.
Hegarty N. (2010). Application of the Academic Motivation Scale to Graduate School Students. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 6(2), 48-55.
Kanno, H. and Koesice, G. F. (2010). MSW students' satisfaction with their field placements: the role of preparedness and supervision quality Journal of Social Work Education, 46(1), 23-39.
Keshishian, F., Brocavich, J. M., Boone, R. T. and Pal, S. (2010). Motivating Factors Influencing College Students’ Choice of Academic Major. American Journal of Pharmaceutical Education 2010; 74 (3), Article 46, 1-7.
Kline, R. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 2nd edn. (The Guilford Press, London).
 Noorafshan A., Pourahmad S., Sagheb M.M., Dehghani- Nazhvani A., Dehshahri A., Abdollahi M., Mohebbi Z., Keshtkaran Z., Ahmadi A., Kavousipour S., Farahmand F., Khorrami H., Soltani R. and Karbalay-Doust S. (2014). The Students' Intentions and Satisfaction with the Field of Study and University. J Adv Med Educ Prof. 2(4), 176-182.
Ping Jr, R. A. (2004). On assuring valid measures for theoretical models using survey data. J. Bus. Res. 57, 125–141.
Stoen Utvar, B. K., and Haugan, G. (2016). The academic motivation scale: dimensionality, reliability, and construct validity among vocational students. Norwegian University of Science and Technology, Nordic Journal of Vocational Education and Training, 6(2), 17–45.
Tessema, M., Ready, K., and Yu, W. (2012). Factors affecting College Students' Satisfaction with Major Curriculum: Evidence from nine years of data. International Journal of Humanities and Social Science, 2(2), 34-44.
Vallerand, R., Pelletier, L., Blais, M., Briere, N., Senecal C., and Vallieres, E. (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education Educational and Psychological Measurement, 52 (4), 1003-1017.
Vieira, A. L. (2011). Interactive LISREL in Practice: Getting Started with a SIMPLIS Approach. New York, NY: Springer.