نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
رئیس اداره
چکیده
انگیزه اساس رفتار آگاهانه افراد بوده و برای انتخاب رشته تحصیلی، نوع دوره آموزشی و دانشگاه محل تحصیل انگیزههای گوناگونی وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه دانشجویان در ورود به دورهی کاردانی علمی کاربری کشاورزی انجام شد. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان مقطع کاردانی علمی کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 بودند که 346 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن به وسیله گروهی از متخصصان مربوطه بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (0.94=Ө) تایید شد. تحلیل عاملی نشان داد که انگیزههای دانشجویان در شش عامل شغلی و فردی، آموزشی – موسسهای، جبر محیط و تبلیغات رسانهای، اصرار و توصیه دوستان و والدین، ورود به دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی و محدودیت مالی و شهریه مناسب تحصیلی دستهبندی شدند و عامل شغلی و فردی به عنوان مهمترین عامل تعیین گردید. مقایسه میانگین بین انگیزههای دانشجویان و جنسیت نشان داد که دانشجویان دختر و پسر در عامل اول با هم تفاوت معنی داری دارد. مقایسه میانگین بین عوامل انگیزنده و وضعیت شغلی دانشجویان در زمان تحصیل نشان داد که دانشجویان شاغل و دانشجویان فاقد شغل از نظر انگیزههای شغلی و فردی و آموزشی موسسهای با یکدیگر تفاوت معنیداری داشتند. بین سن دانشجویان و عوامل فردی و شغلی و جبر محیط و تبلیغات رسانهای رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. از این رو توجه به ارتقای دانش و مهارتهای شغلی و رفع نیازهای فردی دانشجویان در اصلاح و بازبینی برنامه درسی این دوره پیشنهاد گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Students' Motivations to Enter the Associate's Degree of Technical and Vocational Higher Education Courses
نویسنده [English]
- SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI
چکیده [English]
Motivation is the basis of the conscious behavior of individuals and there are various motivations for choosing a field of study, type of study course, and university. The purpose of this study was to investigate the motivation of students to enter the technical and vocational higher education course. The statistical population of the study was composed of 1020 student of technical and vocational higher education course in the educational centers in the academic year of 1994-95 and from that 346 students were selected using the Kerjesie and Morgan tables and through stratified random sampling technique.The research instrument was a questionnaire that its validity was reviewed and confirmed by a group of relevant experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by pretest and Teta coefficient (Ө = 0.94). Factor analysis showed that student motivations are detected in six dimensions including: Occupational and Individual, Educational – Institutional, Compulsory environment and media Advertising, Insist and recommend friends and parents, Entering to university and earning a degree of education and Financial constraints and appropriate tuition. Occupational and individual factor was identified as the most important factor. The average comparison between students' motivation and gender was shown that girl and boy students had significant different in the first factor. Comparison of the average of the motivating factors and the student's job status at the time of study as shown that there were significant differences between employed and unemployed students in terms of occupational and individual, educational – institutional factors.
کلیدواژهها [English]
- Motivation
- students
- Agricultural Cources
- Associate's degree
- Technical and Vocational Higher Education