آرزو رشیدی؛ امیرحسین علی بیگی؛ علی اصغر میرک زاده
چکیده
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با محل خدمت انتخاب شدند. ابزار سنجش تعادل بین کار و زندگی، مقیاس ونگ و کو، ابزار سنجش رضایت شغلی، مقیاس رضایت شغلی مینه سوتا و ابزار سنجش تعهد حرفهای، مقیاس تعهد شغلی یلاو بود. نتایج نشان داد بین تعادل کار و زندگی با رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی همبستگی معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد تعادل کار و زندگی حدود 38 درصد تغییرات رضایت شغلی و 42 درصد تغییرات تعهد حرفهای را تبیین میکند. از بین مؤلفههای تعادل کار و زندگی جهتگیری زندگی و نگهداری کار و حرفه به ترتیب بر رضایت شغلی و مؤلفههای وفاداری به کار، نگهداری کار و حرفه و انعطافپذیری برنامه کاری بر تعهد حرفهای مؤثر هستند. آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر میزان تعادل کار و زندگی تفاوت معنی-داری نداشتند اما از لحاظ رضایت شغلی و تعهد حرفهای تفاوت داشتند
جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ وحید محمدی
چکیده
شبکههای اجتماعی مجازی با آسانسازی آموزش و روشهای فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه همهی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی مجازی با آسانسازی آموزش و روشهای فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه همهی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند (1102N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n). نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته، ابزار اصلی گردآوری دادهها بود که روایی آن با نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی کشاورزی دانشگاه زنجان و پایایی آن با انجام پیشآزمون و اندازهگیری ضریب پایایی تتا، تأیید شد (89/0 - 73/0=ɵ). دادهها با نرمافزارهای AMOS و SPSS تجزیه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نشان داد، 17 درصد از تغییرپذیری متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، توسط قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تبیین میشود. همچنین، 21 درصد از تغییرپذیری متغیر قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توسط متغیر نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی تبیین شده است و 21 درصد از تغییرپذیری نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی نیز توسط دو متغیر مستقل سودمندی درک شده و آسانی کاربرد درک شده تبیین شده است.
یاسر فیض آبادی؛ نیلوفر مولایی
چکیده
برای اینکه سازمانها بتوانند کارایی لازم را داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها بهشمار میآید و شرط موفقیت سازمانها دستیابی به دانش جدید در همهی سطوح و حرکت به سمت سازمانی دانش بنیان است. هدف این پژوهش نیز بررسی وضعیت فرایند مدیریت دانش کشاورزی و رتبه بندی مولفههای ...
بیشتر
برای اینکه سازمانها بتوانند کارایی لازم را داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها بهشمار میآید و شرط موفقیت سازمانها دستیابی به دانش جدید در همهی سطوح و حرکت به سمت سازمانی دانش بنیان است. هدف این پژوهش نیز بررسی وضعیت فرایند مدیریت دانش کشاورزی و رتبه بندی مولفههای آن (تولید دانش، ذخیره و بازیابی دانش، انتقال و تسهیم دانش، کاربرد دانش) در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران است. این پژوهش از نظر نوع جزو تحقیقات کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. جامعهی آماری پژوهش همهی مدیران و کارشناسان جهادکشاورزی استان مازندران در بخشهای مختلف شامل زراعت و باغبانی، دام و طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع به شمار 65 تن میباشد. درآغاز، اطلاعات مربوط به مولفههای چهارگانه مدیریت دانش کشاورزی با استفاده از پرسشنامهای با طیف پنج قسمتی لیکرت گردآوری و آنگاه وجود تفاوت معنیدار در فرآیند مدیریت دانش کشاورزی بین چهار زیربخش اصلی سازمان با استفاده از آزمون کروسکال والیس مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بهدست آمده از آزمونها نشان داد که تفاوت معنیداری در میانگین فرایند مدیریت دانش کشاورزی بین سه زیر بخش زراعت و باغبانی، دام و طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل و جنگل و مرتع وجود دارد ولی در زیر بخش شیلات و آبزیان تفاوت معنی داری با دیگر بخشها ندارد. در نهایت بهمنظور اولویتبندی مولفههای مدیریت دانش کشاورزی از روش تاپسیس استفاده شد. نتایج حاصل از تاپسیس نشان دادند که در فرآیند مدیریت دانش کشاورزی هرچه سازمان جهاد کشاورزی از حلقه تولید دانش به سمت کاربرد آن پیش رفته است این فرآیند ضعیف تر عمل کرده است. لذا اتخاذ تدابیری برای درونی کردن سودمندیهای ناشی از تولید دانش در سازمان و کل بخش کشاورزی استان ضروری بنظر میرسد.
رضوان قنبری؛ سعید غلامرضایی؛ زینب اسدپوریان؛ سمیه رومیانی
چکیده
بخش بیشتر از پژوهش ها در گرایش های کشاورزی به شکل پایان نامه دانشجویی انجام می شود و پایان نامه یکی از تولیدهای اصلی پژوهشی دانشکده های کشاورزی است. برای فرازاندن سطح کیفی پایان نامه ها در رشته های کشاورزی ضرورت دارد تا چالش ها و عامل های مؤثر در تدوین پایان نامه از دیدگاه اصلی ترین کنش گران آن یعنی دانشجویان و اعضای هیئت علمی بررسی ...
بیشتر
بخش بیشتر از پژوهش ها در گرایش های کشاورزی به شکل پایان نامه دانشجویی انجام می شود و پایان نامه یکی از تولیدهای اصلی پژوهشی دانشکده های کشاورزی است. برای فرازاندن سطح کیفی پایان نامه ها در رشته های کشاورزی ضرورت دارد تا چالش ها و عامل های مؤثر در تدوین پایان نامه از دیدگاه اصلی ترین کنش گران آن یعنی دانشجویان و اعضای هیئت علمی بررسی شود. از این رو ﻫﺪف از این ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ عامل های پیش برنده و بازدارنده ی مؤثر بر ﺗﺪوﻳﻦ ﭘﺎﻳﺎن نامه از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی دانشگاه لرستان بود. ﭘﮋوﻫﺶ از نوعﻛﺎرﺑﺮدی و ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ - ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش پیمایشی و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ. جامعه آماری این تحقیق شامل 39 دانشجوی کارشناسی ارشد و 25 دانشجوی دکتری و 48 عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی در سال تحصیلی 96-1395 بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های نا فراسنجه ای من وایتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تحلیل عاملی نشان داد که بازدارنده های سازمانی مهم ترین بازدارنده و خبرگی استاد راهنما مهم ترین پیش برنده در تدوین پایان نامه از دیدگاه دانشجویان می باشد. آزمون من وایتنی در مورد تأثیر جنس و مقطع تحصیلی بر تدوین پایان نامه نشان داد، دانشجویان پسر و دانشجویان کارشناسی ارشد با بازدارنده های فردی بیشتری در انجام پایان نامه روبه رو هستند. آزمون کروسکال والیس نیز نشان داد، دانشجویان گرایش های مختلف از لحاظ بازدارنده های انجام پایان نامه تفاوت معناداری ندارند. اولویت بندی چالش های انجام پایان نامه از دیدگاه استادان نشان داد، آنان ضعف دانشجو در ترجمه منابع علمی خارجی، حضور نیافتن پیوسته دانشجو در محیط دانشگاهی، نا آشنایی دانشجو با روش تحقیق را به عنوان مهم ترین چالش ها مشخص کرده اند.
آزاده نوراله نوری وندی
چکیده
یکی از مهمترین مخاطرههای محیط زیست که در سالهای اخیر چالشهای فراوانی مانند کاهش باروری زمینهای کشاورزی و بیابانزایی را ایجاد کرده است کاربرد آلایندههای شیمیایی در بخش کشاورزی است. این مقاله با هدف قرار دادن این مهم، به ارزیابی نقش برنامه های آموزشی و ترویجی بر کاربرد آلایندههای زیست محیطی در کشت سبزی و صیفی شهرستان شوشتر ...
بیشتر
یکی از مهمترین مخاطرههای محیط زیست که در سالهای اخیر چالشهای فراوانی مانند کاهش باروری زمینهای کشاورزی و بیابانزایی را ایجاد کرده است کاربرد آلایندههای شیمیایی در بخش کشاورزی است. این مقاله با هدف قرار دادن این مهم، به ارزیابی نقش برنامه های آموزشی و ترویجی بر کاربرد آلایندههای زیست محیطی در کشت سبزی و صیفی شهرستان شوشتر در استان خوزستان پرداخته است. این تحقیق، از لحاظ ماهیت کمی و از لحاظ هدف کاربردی است. روش مورد استفاده در آن پیمایشی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری همه سبزی و صیفیکاران در سطح شهرستان شوشتر به تعداد 850 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 150 نفر تعیین شد. به منظور تعیین روایی ابزار تحقیق، از روش نظرسنجی متخصصان و با انجام بررسی مقدماتی با 30 صیفیکار و محاسبه ضریب پایایی تتا (Ө=0.8) پایایی آن بهدست آمد. بنابر نتایج تحقیق میزان کاربرد سموم شیمیایی آفتکش که در منطقه مورد نظر کاربرد آن عمومیت دارد شامل دیکلرووس(با میاتگین 9/2 لیتر در هکتار)، سوین(با میاتگین 45/3 کیلوگرم در هکتار)، دیازینون(با میاتگین 3/2 لیتر در هکتار)، استامی پراید (با میاتگین 1کیلوگرم در هکتار) در حد بالا، و کودهای شیمیایی فسفات و نیترات در حد بسیار بالا میباشد. افرادی که در برنامههای کلاس آموزشی و ترویجی، نمایشگاههای ترویجی، دورههای آموزشی چندروزه، سمینارهای علمی و مزارع نمایشی شرکت کرده بودند از بعد میزان استفاده از آلایندههای شیمیایی اختلاف معنیداری در سطح 1% با افرادی که شرکت نکرده بودند، داشتند. تحلیل عاملی مهمترین عاملهای مؤثر بر کاربرد بیش از حد آلایندههای یادشده شامل 4 عامل 1) پایین بودن سطح حیطه شناختی و ضعف دورههای آموزشی از ابعاد کمی و کیفی، 2) نبود حمایتهای دولتی برای بهرهگیری از روشهای جایگزین، 3) نبود بازدارندههای قانونی و اداری و 4) بازارپسندی محصول و نبود ارزیابی محصول تولیدی میباشد.
عباس عباس پور؛ یحیی مهاجر؛ حسن اسد زاده؛ مجتبی رجب بیگی؛ بیژن جهان پناه
چکیده
هدف پژوهش ارائه الگویی برای برنامه آموزش بهره برداران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. برای این منظور ابتدا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 1600نفر کارگزاران ...
بیشتر
هدف پژوهش ارائه الگویی برای برنامه آموزش بهره برداران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. برای این منظور ابتدا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 1600نفر کارگزاران نظام آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بود. دربخش کیفی پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند با شیوه زنجیره ای و دربخش کمی از روش تصادفی خوشه ای استفاده شد. داده های بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مطلعین و بحث کانونی ودر بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و از تعداد 393 نفر نمونه ها که با فرمول کوکران تعیین گردید گرد آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، در بخش کیفی از روش کد گذاری سیستماتیک و در بخش کمی از شاخص های آمار توصیفی ، آزمون Utest، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های کیفی پژوهش نشان دادند که مولفه های اولیه تشکیل دهنده ی الگوی برنامه آموزش بهره برداران دارای 8 مولفه و32زیر مولفه بودند. در بخش کمی نتایج مقایسه میانگین مولفه های بدست آمده حاصل از آزمون آزمون من ویت نی نشان داد بین میانگین موجود و میانگین مطلوب در تمامی مولفه ها تفاوت معناداری در سطح 1% وجود دارد و وضعیت موجود آموزش کشاورزی از شرایط مطلوب برخوردار نبودند. نتایج دو مرحله تحلیل عاملی تاییدی مولفه ها نیز نشان داد که مولفه ها و زیر مولفه های شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی برنامه آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی میباشد و همچنین شاخص های برازش الگوی برنامه آموزش بهره بردران وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که الگوی تدوین شده دارای برازش مطلوبی می باشد
فلوریا محمدی
چکیده
استفاده از مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یکی از فناوری های حفاظتی در کشاورزی ضرورت دارد. هدف از این تحقیق، بررسی و ارزیابی تاثیر شرکت کشاورزان گودین کنگاوردر رهیافت آموزشی مدرسه مزرعه کشاورز بر نگرش آنان نسبت به زیست محیط گرابودن مدیریت تلفیقی آفات و توانایی آن در مهار آفات است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت موضوع از نوع تحقیقات کمی، از نظر ...
بیشتر
استفاده از مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یکی از فناوری های حفاظتی در کشاورزی ضرورت دارد. هدف از این تحقیق، بررسی و ارزیابی تاثیر شرکت کشاورزان گودین کنگاوردر رهیافت آموزشی مدرسه مزرعه کشاورز بر نگرش آنان نسبت به زیست محیط گرابودن مدیریت تلفیقی آفات و توانایی آن در مهار آفات است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت موضوع از نوع تحقیقات کمی، از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها، از نوع علّی- ارتباطی می باشد. جامعه ی آماری مورد بررسی 117 تن از کشاورزان زراعت کار گودین در کنگاور بود که در سال های 1394 و 1395 در رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز در آموزش های ترویجی مدیریت تلفیقی آفات مشارکت داشته اند. روش گردآوری داده ها مصاحبه ساختارمند به شیوه ی سرشماری با استفاده از ابزار پرسشنامه بود که روایی آن بر اساس نظر صاحب نظران ترویج کشاورزی دانشگاه نهاوند و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی 87/0 تعیین شد. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز در نگرش کشاورزان نسبت به توانایی مدیریت تلفیقی آفات در مهار آفات و بیماری ها، کاهش هزینه های تولید و کاهش کاربرد نهاده های شیمیایی و همچنین نسبت به زیست محیط گرایی مدیریت تلفیقی آفات در حفظ سلامت محصولات و کیفیت خاک موثر بوده است و رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز توانسته است بین 13 تا 46 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته (نگرش کشاورزان نسبت به مدیریت تلفیقی آفات) را تبیین کند.
محمدرضا شاهپسند؛ مسلم سواری
چکیده
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن ...
بیشتر
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیات علمی وزرات جهاد کشاورزی و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی و از طریق نرمافزار R محاسبه شد (89/0 – 75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSSwin18 انجام شد. تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد، بین متغیرهای، تجربه کشت انار، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دسترسی به اعتبارات، میزان درآمد، میزان تولید، شمار تماسهای ترویجی، میزان استفاده از راههای ارتباطی و اطلاعاتی و فاصله با مراکز خدمات ترویج رابطه معنیداری با سطح دانش فنی انارکاران داشت. در این راستا تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد، متغیرهای عضویت در تشکلها و شبکههای اجتماعی، میزان استفاده از منابع و راههای ارتباطی، درآمد سالیانه و شمار تماسهای ترویجی بیشترین تاثیر را بر احتمال بهبود سطح دانش فنی انارکاران دارند. همچنین، حیطههای دانش فنی (شناختی، دانشی و مهارتی) نیز تاثیر شایان توجهی بر احتمال بهبود سطح عملکرد انار دارند به طوری که میتوانند 5/48 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته عملکرد انار را پیشگویی کنند.
شهره کرمی
چکیده
بر اساس عرضه و تقاضای دانش آموختگان و دگرگونی های بازار کار در سال های پیش رو، برنامه ریزی های هدفمند و آینده مدار، به منظور پرورش شایستگی های حرفه ای و افزایش بهره وری در آموزش عالی کشاورزی، امری گریز ناپذیر است. از این رو این پژوهش، با هدف آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار کار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد که به لحاظ ...
بیشتر
بر اساس عرضه و تقاضای دانش آموختگان و دگرگونی های بازار کار در سال های پیش رو، برنامه ریزی های هدفمند و آینده مدار، به منظور پرورش شایستگی های حرفه ای و افزایش بهره وری در آموزش عالی کشاورزی، امری گریز ناپذیر است. از این رو این پژوهش، با هدف آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار کار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد که به لحاظ ماهیت جزو پژوهش های ترکیبی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه ی آماری دانشجویان دکتری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی به شمار 56 تن بود که از آن 48 تن با نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص های کلیدی پژوهش از طریق پرسشنامه ای با آلفای ترتیبی 89/0 تعیین شد و پیش فرض های پژوهش نیز با پرسشنامه محقق ساخته استخراج شد که روایی آن با نظرخواهی از متخصصان آینده پژوهی انجام شد. پنج شاخص اصلاح نظام آموزشی-پژوهشی مناسب کسب مهارت و کاربرد فناوری های نو ین، تمرکز بر پرورش نیروی انسانی مهارت محور و نوآور، ارایه واحدهای مدیریت کسب وکار در همه ی گرایش های کشاورزی، تعامل گرایش های مختلف کشاورزی و تلفیق دانش و مهارت آن ها و تعامل و ارتباط با مراکز تولید و انتقال فناوری، شاخص های کلیدی پژوهش بودند. از هشت پیش فرض مستخرج از نرم افزار Senario Wizard دو پیش فرض وضعیت مطلوب، دو پیش فرض وضعیت بینابین و چهار پیش فرض وضعیت بحرانی را در آینده آموزش عالی کشاورزی متصور می شوند. در نهایت بر اساس پیش فرض های پژوهش، راهبردهایی به منظور دستیابی به شرایط مطلوب ارایه شده است.
سحر ده یوری
چکیده
توسعه و تغییرات معنی دار در زمینه های آموزش آمار در سراسر دنیا در دهه گذشته دیده شده، و تاکید زیادی بر آموزش تفکر آماری، یادگیری دانشجو محور، استفاده از داده های واقعی زندگی، استفاده از تکنولوژی، و مهارت های ارتباطی شده است. با توجه به رشد کاربردها و آموزش های آمار، به نظر می رسد، انجام تحقیق ترکیبی که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع ...
بیشتر
توسعه و تغییرات معنی دار در زمینه های آموزش آمار در سراسر دنیا در دهه گذشته دیده شده، و تاکید زیادی بر آموزش تفکر آماری، یادگیری دانشجو محور، استفاده از داده های واقعی زندگی، استفاده از تکنولوژی، و مهارت های ارتباطی شده است. با توجه به رشد کاربردها و آموزش های آمار، به نظر می رسد، انجام تحقیق ترکیبی که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم فراهم می کند، باعث بهبود روند آموزشی می شود. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر سواد، تفکر و استدلال آماری دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی رشته های ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی دانشگاه های ایران به عنوان جامعه آماری در کاربست روش های آماری در دو مقطع زمانی متفاوت است. این تحقیق انجام گرفته است. حجم نمونه مرحله اول در سال 1389، 315 نفر از میان فارع التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های سراسر کشور به صورت طبقه ای متناسب به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، و مرحله دوم در سال 1396 تعداد 110 نفر از میان فارغ التحصیلان جدید از همان دانشگاه ها انتخاب شدند. روایی پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق با گویه های ترکیبی استاندارد و محقق یافته، توسط اساتید و پایایی آن توسط آزمون α کرونباخ (82%)، θ ترتیبی(95%) و cr (89%)تائید شد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج در حوزه کاربست روش های آماری با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل(CAM2) در دو زمان مختلف جوامع آماری هدف را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داد که کاربست روش های آماری در دو زمان مورد بررسی، رابطه ای در حد متوسط دارد (با میانگین اندازه اثراز 0.37 به 0.41). همچنین از میان متغیر های مورد بررسی متغیر نگرش آماری با اندازه اثر 0.49 دارای بیشترنی اندازه اثر در ارتباط با متغیر کاربست روش آماری هستند و بیشترین تاثیرگذاری را دارند.