نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه زنجان
2 دانشجوی دکتری دانشگاه زنجان
3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان
چکیده
شبکههای اجتماعی مجازی با آسانسازی آموزش و روشهای فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه همهی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند (1102N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n). نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته، ابزار اصلی گردآوری دادهها بود که روایی آن با نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی کشاورزی دانشگاه زنجان و پایایی آن با انجام پیشآزمون و اندازهگیری ضریب پایایی تتا، تأیید شد (89/0 - 73/0=ɵ). دادهها با نرمافزارهای AMOS و SPSS تجزیه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نشان داد، 17 درصد از تغییرپذیری متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، توسط قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تبیین میشود. همچنین، 21 درصد از تغییرپذیری متغیر قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توسط متغیر نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی تبیین شده است و 21 درصد از تغییرپذیری نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی نیز توسط دو متغیر مستقل سودمندی درک شده و آسانی کاربرد درک شده تبیین شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Application of Social Networks in Educational and Research Activities of Agricultural Students in University of Zanjan
چکیده [English]
Virtual social networks have an important role in agricultural education via facilitating teaching and learning. The purpose of this study is to analyze the technology acceptance model by agricultural students to use virtual social networks in educational activities at the University of Zanjan. The study was carried out by using a survey and causal-comparative method. The statistical population consisted of all the students at College of Agriculture, University of Zanjan in 2014-15 academic years (N= 1102). The sample size was estimated using Cochran's formula (n=150). Samples were selected applying stratified random method. The research tool was a questionnaire. Validity of the questionnaire confirmed by a panel of agricultural faculty members. A pilot study was conducted to determine the reliability of the research instrument and theta reliability coefficient was calculated (ɵ=0.73-0.89). Data were analyzed using SPSS and AMOS version 20. Results of path analysis showed that intend to use of virtual social networking explained 17 percent of the variation in using virtual social networks. Also, attitudes towards virtual social networks explained 21 percent of the variation in the variance intention to use virtual social networking, also two independent variables; perceived usefulness and perceived ease of use, explained 21 percent of the variation in attitude to virtual social network.
کلیدواژهها [English]
- Virtual social networking
- Agricultural students
- higher education agricultural education
- technology adaptation