نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد- ترویج و آموزش کشاورزی- دانشگاه زنجان
2 دانشگاه زنجان/ هیات علمی
3 رییس اداره رسانه های آموزشی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی
4 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی/دانشگاه زنجان
5 دانشجوی دکتری- ترویج و آموزش کشاورزی- دانشگاه زنجان
چکیده
یکی از راههای توانمندسازی باغداران و ارتقای بهرهوری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزشهای موردنیاز باغداران این بخش میباشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آنها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطهای سنجش نیازهای آموزشی باغداران و عاملهای اثرگذار بر آن بود. جامعهی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغداران شهرستان شازند به عنوان یکی از قطبهای تولیدات باغی در استان مرکزی در سال 1395 تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی، 150 باغدار گزینش و بررسی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای چندبخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد و با انجام آزمون پیشآهنگ با ۳۰ باغدار و محاسبه ضریب تتای ترتیبی (9/0=Ө) برای بخش سنجش نیاز پایایی آن تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 پردازش شدند و از آمار توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به هدفهای تحقیق استفاده شد. نتیجه نشان داد که سطح نیاز آموزشی 7/86 درصد از باغداران در حد زیاد بود و تشخیص زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفات و بیماریها، تشخیص نوع سم مناسب برای مدیریت مبارزه با آفات و بیماریها و شناخت انواع آفات و حشرات زیانآور و غیر زیانآور باغی به ترتیب اهمیت در رتبههای اول تا سوم نیازهای آنان قرار داشتند. متغیرهای تحصیلات، شمار کارگاههای شرکت کرده، شمار درختان باغ (سیب، هلو و انگور)، ویژگیهای اجتماعی (میزان مشارکت، اعتماد و رهبری اجتماعی)، میزان دریافت اطلاعات از منبعهای اطلاعاتی و از رسانههای ارتباطی دارای همبستگی منفی معنیدار و متغیرهای سن و اندازه خانوار دارای همبستگی مثبت معنیدار با نیاز آموزشی بودند. برپایه تحلیل رگرسیون ترتیبی، سه متغیر تحصیلات، میزان دریافت اطلاعات از منابع اطلاعاتی و میزان دریافت اطلاعات از رسانههای ارتباطی سطح احتمال نیاز آموزشی باغداران را تحت تأثیر قرار میدهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Communication and Information Componenets Affecting on Educational Needs of Fruit Growers in Shazand Township, Iran
چکیده [English]
The purpose of this cause- correlational study was to investigate effective factors on the educational needs of friute growers. The statistical population consists all 1575 fruit growers in Shazand Township as one of the poles of garden production in Markazi province in 1395, which 150 of them were selected based on Cochran sampling formula and applying randomized stratified sampling method. The research tool had several sections which its validity was confirmed by a panel of related experts. A pilot study was conducted and calculated ordinal coefficient thetas were at the appropriate level (θ= 0.9). Data were analyzed with Spsswin21 by using descriptive and inferential statistics. The results revealed that educational needs of 86.7 percent of fruit growers were high and correct time for chemical control of pests and diseases, identification of suitable pesticides to control and combat pests and diseases and diagnosis of types of harmful and unharmful pests and insects to the garden were ranked first to third respectively in terms of their needs. There was a negative significant correlation between education level, number of participated classes, number of trees, social trust, social participation, social status, using extent of information resources, using extent of media with educational needs of fruit growers but the correlation for two variables of age and family size were positive. Ordinal regression analysis showed that three variables named as education level, using extent of information resources, using extent of media affect on the level of probability of the training needs of fruit growers.
کلیدواژهها [English]
- Educational Need
- Information Resources
- Communication Media
- Horticulture
- Empowerment