آموزش کشاورزی
سیده بهار همایون؛ مسعود یزدان پناه؛ سعید محمدزاده؛ طاهره زبیدی؛ الکسا لام
چکیده
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط ...
بیشتر
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آموزشگران در زمستان 1401 انجام شده است. برای این منظور از مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری برای تبیین عوامل پیش بینی کننده رفتار آموزشگران سازمان جهاد کشاورزی استفاده شد. در این مدل سازه های لذت، هنجارذهنی، خوداثربخشی و اضطراب به عنوان عوامل خارجی موثر بر سازه های سودمندی درک شده و سهولت درک شده از نظریه پذیرش فناوری هستند. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس که آموزشگران دوره های آموزشی بودند و با استفاده از روش نمونه گیری روش چند مرحله ای خوشه ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی محتوایی آن توسط پنل متخصصان، پایایی آن به وسیله ضریب تتا ترتیبی تأیید شد (θ˃0.8 ). داده ها با استفاده از فراوانی، میانگین، مدل بندی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS24 و Smart-PLS3 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری 64 درصد از واریانس رفتار استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش بینی کرده است. علاوه برآن، یافته ها نشان داد که سودمندی درک شده اثری مستقیم بر خود اثربخشی، لذت و هنجارذهنی دارد، سهولت درک شده نیز اثری مستقیم بر هنجارذهنی و اثری معکوس بر اضطراب دارد. یافته های این پژوهش می تواند برای تدوین سیاست هایی برای حفظ انگیزه آموزشگران برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کشاورزی ارزشمند باشد.