آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی ...
بیشتر
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری دو مرحله ای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0CR=)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدلسازی معادلههای ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجیگری(جزئی) می کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می شود.