کیفیت محیط یادگیری دوره های کارآموزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

2 استادیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

چکیده

محیط یادگیری شامل همه ی امکان های فیزیکی، روانی، عاطفی و عامل های فرهنگی – اجتماعی ای است که بر رشد و تعالی یادگیرنده دریک موسسه آموزشی تاثیر می گذارند. این پژوهش با هدف شناسایی عامل های مؤثر بر کیفیت محیط یادگیریدوره های کارآموزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان انجام شد. روش تحقیق توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی دانشگاه یاد شده به شمار 235 تن بود. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 145 نفر تعیین و به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم طبقه گزینش شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته بودکه روایی آن توسط گروهی از اعضاء هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از آلفا کرونباخ (96/0=α) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان دادند که از دیدگاه پاسخگویان مؤلفه ی فرآیند دوره های کارآموزی کشاورزی درحد مطلوب، مؤلفه ی درونداد درحد نامطلوب و به طور کلی محیط یادگیری دوره کارآموزی به نسبت نامطلوب می باشد. با استفاده از تحلیل عاملی، متغیرهای مؤثر بر کیفیت محیط یادگیری دوره های کارآموزی در پنج عامل: شرایط و امکانات مرکز کارآموزی، عملکرد مربی دوره کارآموزی، تعامل دوسویه دانشگاه و مراکز دوره کارآموزی، محتوای آموزشی، و برنامه ریزی آموزشی دسته بندی شدند که از این میان، عامل شرایط و امکانات مرکز کارآموزی بیشترین واریانس را تبیین کرده و این پنج متغیر/ عامل 17/57 درصد از واریانس کل  متغیرها را تبیین می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Quality of Internship Learning Environment at Ramin University of Agriculture and Natural Resources

        بارانی، ش. درویشی، ف.، اعظمی، ا. و زرافشانی، ک. (1388). بررسی روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی و عوامل مؤثر بر آن. نامه آموزش عالی، دوره جدید، سال دوم، شماره هفتم، صص 81- 59.
        بستاکی، م.(1389). تحلیل عاملی مؤلفه های مؤثر بر اشتغال دانش آموختگان دوره های علمی کاربردی(دیدگاه مدیران). فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 14، صص 35- 26.
       رحمانی، ر. و فتحی واجارگاه،ک. (1387). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی.  فصلنامه علمی- ترویجی راهبردهای آموزش، دوره 1، شماره 1،صص 39- 28.
       رنجبر، ا.، خلیل ارجمندی، ج. و کلانتری، خ. (1391). ارزیابی اثربخشی عملیات کشاورزی بر توانمندسازی  دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، ویژه نامه تابستان 1391، صص93- 83.
       روزبهانی، ف. شیخ طاهری، ع.، فرزندی پور، م. رنگرزجدی، ف. و مبارک قیصری، ز. (1390). ارزیابی عملکرد مربیان کارآموزی از نظر دانشجویان مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مدیریت اطلاعات سلامت، دوره هشتم، شماره دوم، خرداد و تیر 1390،صص 257- 251.
       سلطانی عربشاهی، کوهپایه زاده، ج. و ثبوتی،ب.(1387). محیط آموزشی بخش های اصلی بالینی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از دیدگاه فراگیران براساس مدلDREEM . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 8، شماره1، صص 50- 43.
          شریف زاده، ا.ق.، عبدالله زاده، غ.ح.  و شاه پسند، م.ر. (1391). ارتقای آموزش عملی از طریق بهبود دوره کارآموزی در دانشگاه علوم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 23، صص 59- 47.
        صادقی، ف.ا.، شریف زاده، ا.، موحدمحدی، ح. مریدالسادات،پ.(1387). بررسی نقاط ضعف و قوت دوره کارآموزی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. مجله علوم ترویج و اموزش کشاورزی ایران، جلد4، شماره، 1،صص 108- 99.
        صفا، ل. و شعبانعلی فمی، ح. (1387) . ). بررسی کیفیت آموزش های عملی کشاورزی از نظر دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله کشاورزی، دوره 10، شماره 1،صص 100- 87.
        عطائی، پ.، نومی خلجان، س.، زمانی، غ.ح. و ایزدی، ن. (1392). انگیزه دانشجویان کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نسبت به دوره کارآموزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 24، صص 120- 108.
        لیث، ن. ، چیذری، م. ، رضوانفر، ا. و عباسی، ع.ا. (1391). بررسی میزان کسب و توسعه مهارت های شغلی دانشجویان علمی – کاربردی کشاورزی استان آذربایجان غربی. فصلنامه اقتصاد و توسعه کشاورزی( علوم و صنایع کشاورزی)، جلد 26، شماره 2، صص 133- 126.
        محبوبی، م. ر. و شریف زاده، ا. (1388). ارزیابی اثربخشی درس عملیات کشاورزی، مورد: دانشکده کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2- 40، شماره 4، صص 118- 109.
        مشایخ، ف.(1391). دیدگاههای نو در برنامه ریزی آموزشی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
       معطری،م و رمضانی،س.(1388). دیدگاه دانشجویان پرستاری درباره محیط های یادگیری بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 9، شماره 2، صص 137- 145.
        Al-Ayed,I.H. and Sheik, S.A.(2008). Assessment of the educational environment at the College of Medicine of King Saud University,Riyadh. Eastern Mediterranean Health Journal, Vol. 14, No. 4,pp953- 959.
        Anantadjaya,Sam.P.D.(2011).An Analysis of Effectiveness on the University’s Internship Programs in Indonesia: A Case Study at Selected Universities with International Curriculums.Metropolitan Universities Journal, Vol. 22, No. 2, pp. 121-130, November 2011,Available at:http://papers.ssrn.com.
        Chen,C.-T. ,Hu,J.-L.,Wang,Ch.-C.,Chen,Ch.-F. (2011) A study of the effects of internship experiences on the behavioural intentions of college students majoring in leisure management in Taiwan. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, Vol. 10, No. 2.,PP.61- 73.
         Day,K.(2009). Creating and Sustaining Effective LearningEnvironments. All Ireland Journal of Teaching and Learning in Higher Education (AISHE-J),1(1),1-13.
        Demiroren, M.,Palaoglu, O., Kemahli,S.,  Ozyurda, F. and . Ayhan,I.H.(2008). Perceptions of Students in Different Phases of Medical Education of Educational Environment: Ankara University Faculty of Medicine.Med Educ Online [serial online] ;13:8.
         Divine, R., Miller, R., Wilson, J. H & Linrud, J.(2008). Key philosophical decisions to consider when designing an internship program. Journal of Management and Marketing Research, vol 1,p.p ,1-6.
        Gordon,H. R. D.(2004).Selected Factors of Teaching Effectiveness: Perceptions of 57 Apprenticeship Trainers.The Journal of Technology Studies,pp.56-59.Available at:http://scholar.lib.vt.edu.
        Gooneratne,I.K, Munasinghe,S.R, Siriwardena,C.,  Olupeliyawa,A.M, Karunathilake ,I.(2008).Assessment of Psychometric Properties of a Modified PHEEM Questionnaire. Ann Acad Med Singapore ;37:993-7.
        Henry,J.S. ,Rehwaldt,S. S. & Vineyard, G.M.(2001). Congruency Between Student Interns and Worksite Supervisors Regarding Critical Elements of an Internship Experience. Information Technology, Learning, and Performance Journal, Vol. 19, No. 1,pp. 31- 42.
        Hsu,M. - S.(2012). A study of internship attitude,subjective norm,perceived behavioral control, and career planning of hospitality vocational college students.Journal of Hospitality , Leisure ,Sport & Tourism Education, vol.11 , pp.5–11.
        Hutchinson,Linda.(2003). ABC of learning and teaching: Educational environment. BMJ, 326(7393): 810 – 812.
        Gupta,P.B., Burns, D.J.& Schiferl, J. S.(2010). An Exploration of student satisfaction with internship experiences in marketing .Business Education & Accreditation ,vol.2 ,No,1,pp.27-37.
        Mohd Said, N., Rogayah, J. & Hafizah,A.(2008). Great Teacher Creates Effective Learning Environment: A Study through IIUM Nursing Students’ Eyes.Orginal Article,Med & Health ; 3(2): 274-279.
        Nahar,N.,  Kabir Talukder,H.,  Hossain Khan, T., Mohammad,Sh.& Nargis,T. .(2010).Students' Perception of Educational Environment of Medical Colleges in Bangladesh.Bangabandhu Sheikh Mujib Medical University Journal,  3( 2):97- 102.
        Phoebe,W. K.(2010).Determinants of Internship Effectiveness for University Students in Hong Kong. An Honours Degree Proposal Submitted to the School of Business in Partial Fulfillment of the Graduation Requirement for the Degree of Bachelor of Business Administration (Honours) Hong Kong Baptist University.
         Price,D.(2009).Job active group grow on base the Curriculum of Vocational and technical Education and adapt With Development. the journal of education and training, Vol.41,Isso2, PP.79-97.
        Womack, S.T., Hannah,S.L. & Bell,D.(2011). Factor Analysis of Intern Effectiveness. Administrative Issues journal: Education,Practice,and Research,vol.2, Issue1. ,Available at: http://www.swosu.edu.