نیازهای آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشجویان دانشکده های کشاورزی غرب ایران

خوشقدم خالدی؛ حسین آگهی؛ فرزاد اسکندری

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100981

چکیده
  مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر علاقه و استعداد تحصیلی دانشجویان رشته‌های کشاورزی

منصور شاه‌ولی؛ احمد عابدی سروستانی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 16-30

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100983

چکیده
  علاقمندی و استعداد تحصیلی لازمه­ی موفقیت تحصیلات دانشگاهی است، ولی هر سال شمار زیادی از داوطلبان واردِ برخی رشته‌های دانشگاهی می‌شوند که با علاقه و استعداد آنان تناسب چندانی ندارد. از این رو، تحقیق حاضر با هدف بررسی علاقه و استعداد تحصیلی دانشجویان رشته‌های کشاورزی و عامل­های مؤثر بر آن انجام شد. این تحقیق پیمایشی، با نمونه‌گیری ...  بیشتر

غربال گری فازی بازدارنده های آموزشی توسعه ی کارآفرینی روستایی در استان گیلان

مسعود گلدوست؛ محمد صادق اللهیاری؛ محمد عابدی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 31-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100984

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل بازدارنده­های آموزشی توسعه کارآفرینی روستایی در استان گیلان است. داده ­های این پژوهش با استفاده از روش دلفی در دو مرحله، به بررسی بازدارنده­ های آموزشی موجود در مسیر توسعه کارآفرینی روستایی در استان گیلان پرداخته است. در دور نخست از پرسشنامه با پرسش­های بازپاسخ استفاده شد. در دور دوم برپایه نتایج ...  بیشتر

اثربخشی دوره های آموزشی مرتع‌داری در حفاظت از مرتع شهرستان مهران

حامد چهارسوقی امین؛ سمیه الیاسی؛ علی اشرف حامدی اغولبیک

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 44-54

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100985

چکیده
  هدف این تحقیق پیمایشی بررسی عامل های موثر بر اثربخشی دوره­های آموزشی مرتع‌داری در حفاظت از مراتع شهرستان مهران بود. جامعه آماری این پژوهش را مرتع‌داران شهرستان مهران (187N=) تشکیل دادند که به روش سرشماری بررسی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن توسط گروهی از کارشناسان تخصصی بررسی و تامین شد. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، ...  بیشتر

کیفیت محیط یادگیری دوره های کارآموزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

مرضیه موسوی؛ سعید محمدزاده؛ کبری شبانی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 55-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100986

چکیده
  محیط یادگیری شامل همه ی امکان های فیزیکی، روانی، عاطفی و عامل های فرهنگی – اجتماعی ای است که بر رشد و تعالی یادگیرنده دریک موسسه آموزشی تاثیر می گذارند. این پژوهش با هدف شناسایی عامل های مؤثر بر کیفیت محیط یادگیریدوره های کارآموزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان انجام شد. روش تحقیق توصیفی ...  بیشتر

تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی

فرحناز رستمی؛ وحید علی آبادی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 67-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100988

چکیده
  هدف این پژوهش، ارزیابی نقش و تاثیر راهبرد های یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 است. روش تحقیق علّی - ارتباطی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی (970=N) بود. حجم نمونه بنا بر جدول مورگان و کرجسی (1970)، تعیین شد ( 254=n) و با استفاده ...  بیشتر

انگیزه های مهارت آموزان برای شرکت در دوره های فنی و حرفه ای کشاورزی شهرستان کرمانشاه

طاهره ملکی؛ خدیجه مرادی؛ نسترن حیدری؛ مریم متقی؛ نادر نادری

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 77-88

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100989

چکیده
  دستیابی به کشاورزی پایدار، نیازمند توجه روزافزون به آموزش­های فنی و حرفه ای کشاورزی و تلاش برای ارتقای کیفی آن­ها است. از جمله راه های افزایش کیفیت این دوره­ها، توجه به انگیزه­­های مهارت­آموزان از شرکت در دوره های یادشده می­باشد که در ادبیات موضوع، کمتر مورد توجه قرار گرفته  است. این پژوهش، با هدف بررسی انگیزه های فردی ...  بیشتر

رابطه ی مهارت‌ های ارتباطی با عملکرد آموزشی - پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

فاطمه اسکوهی؛ سید حمید موحدمحمدی؛ احمد رضوانفر

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 89-100

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100990

چکیده
  نظام آموزش عالی کشاورزی برای بقای خود، به ارتباطات نیاز دارد و درک و شناخت بهتر از مهارت­های ارتباطات انسانی، موجب ارتقای سازمانی می­شود. این تحقیق از نوع علی- معلولی است و با هدف تعیین رابطه­ی مهارت‌های ارتباطی با عملکرد آموزشی- پژوهشی اعضای هیأت علمی انجام شده است. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری ...  بیشتر

عامل‌های آموزشی مؤثر در بهبود عمل‌کرد گل‌خانه‌داران براآنِ اصفهان

صالح حقی؛ محمدصادق ابراهیمی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، صفحه 101-110

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100991

چکیده
  کشت‌های گل‌خانه‌ای به‌دلیل تولید محصول‌های با کیفیت و خارج از فصلِ مصرف، دارای اهمیت بالایی است. بنابراین، آموزش هدف‌دار و منظم برای تولیدکنندگان این بخش ضروری می‌باشد. هدف این تحقیق تحلیل و طبقه‌بندی عامل‌های آموزشی مؤثر در بهبود عمل‌کرد گل‌خانه‌دارانِ شهرستان اصفهان می‌باشد. این تحقیق  از نوع کاربردی است که به صورت توصیفی ...  بیشتر