نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1انش آموخته کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران

3 استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران

چکیده

نظام آموزش عالی کشاورزی برای بقای خود، به ارتباطات نیاز دارد و درک و شناخت بهتر از مهارت­های ارتباطات انسانی، موجب ارتقای سازمانی می­شود. این تحقیق از نوع علی- معلولی است و با هدف تعیین رابطه­ی مهارت‌های ارتباطی با عملکرد آموزشی- پژوهشی اعضای هیأت علمی انجام شده است. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، 120تن اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع­طبیعی ساری بود(120N=) که با استفاده از روش نمونه­گیری عمدی ساده، 98 تن از اعضای هیأت علمی برای بررسی گزینش شدند(98n=). ابزار تحقیق از لحاظ روایی محتوایی برابر نظر شماری از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در این زمینه تأیید شد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (بین 87/0 - 77/0) تأیید شد. پردازش داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان دادندکه میزان ضریب همبستگی بین مهارت­های ارتباطی ( مهارت گوش­دادن مؤثر، مهارت نوشتاری، مهارت ارتباط شفاهی و مهارت کار با همکاران)، با عملکرد آموزشی- پژوهشی نمونه آماری مورد بررسی، (511/0rs=) می­باشد که گویای ارتباط مثبت و معنادار بالا(01/0 P=)، بین مهارت­های ارتباطی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مورد بررسی با عملکرد علمی آنان است. بنابراین، مشخص شد که با افزایش مهارت­های ارتباطی اعضای هیأت علمی، عملکرد علمی آنان نیز افزایش می­یابد. در نهایت، به­منظورارتقای عملکرد علمی اعضای هیأت علمی کشاورزی و منابع طبیعی بر مبنای یافته­های به دست آمده از پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی در جهت کمک به سیاستگزاران، مدیران و برنامه­ریزان نظام آموزش عالی کشاورزی ارایه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between Communication Skills of Faculty Members, Educational- Research Performance at Sari University of Agricultural and Natural Resources

آراسته، ح. ر. (1383). رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانش آموخته خارج از کشور در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، سال9،ش.1 و 2، صص:125-97.
ایرانفر، ش، عزیزی، ف. ( 1379). وضعیت مهارت­های ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نقش آن در ارزشیابی دانشجویان از آنان، مجله بهبود، انتشارات علوم پزشکی کرمانشاه، ش2.
بهروان، ژ. (1386). بررسی عوامل فردی و سازمانی مؤثر در بهره­وری پژوهشی اعضای هیأت علمی (مطالعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.
رحیمی، م. سلمانی، د. و طالقانی، غ. م. (1385). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
زمانی، ا. ر .، شمس، ب. و فرج­زادگان، ز. (1382). اعضای هیأت علمی بالینی درباره مهارت­های ارتباطی و آموزش آن چگونه فکر می­کنند؟. آموزش در علوم پزشکی، 1382: ش.9. صص: 45-50.
سیف، ع. ­ا. (1384). اندازه­گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. ( چاپ هفدهم، ویرایش سوم)، تهران: نشر دوران.
شمس، ع. (1387). واکاوی عوامل مؤثر برعملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده­های کشاورزی ایران و طراحی مدلی برای بهبود آن. رساله دکتری، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.
علیزاده، ف .(1384). بررسی عوامل مرتبط با عملکرد آموزشی- پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
عندلیب، ب. و احمدی، غ. (1386). میزان به­کارگیری معیارهای تدریس اثربخش از نظر  دانشجویان در سال تحصیلی 86-1385. دانش و پژوهش در علوم تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، ش. 15،صص:82-67.
فرهنگی، ع. ­ا. (1390). ارتباطات انسانی. تهران: خدمات فرهنگی رسا. چاپ بیست ویکم،1391.
محمدی، ب.، ولی­زاده، س. و لک دیزجی، س. (1389). تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه رفتارهای اثربخش آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1390، ش.9.
    منوچهری، م. (1379). بررسی عوامل مؤثر در بهبود ارتباطات سازمانی از دیدگاه مدیران و دبیران مقطع متوسطه شهرستان اصفهان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، اصفهان، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
میرزایی، غ. (1376). بررسی فعالیت­های علمی اعضای هیأت علمی گروه­های آموزشی کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاه­های دولتی کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
نظری، ر. احسانی، م. اشرف گنجویی، ف و  قاسمی، ح. (1391). اثرات مهارت­های ارتباطی و ارتباطات بین­فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو، مطالعات مدیریت پژوهشی، زمستان،ش 16. صص 174-157.
نیاز آذری، ک.، مداح، م. ت. و عمویی، ف. (1387). بررسی میزان کارآمدی اساتید دانشگاه آزاداسلامی در مدیریت کلاس درس. فصلنامه رهبری  و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد گرمسار، سال2، ش. 2، صص:164-147.
یونسی، ف. (1390). اثر رفتارهای رهبری تحول آفرین بر عملکرد تدریس و بهره­وری پژوهشی اعضای هیأت علمی کشاورزی دانشگاه تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.
 
Anbari Z, Godarzi D, Siros A, Mahdian F.(2o12). [Design , Implementation & Evaluation of an Educational Program on Improving the Communication Skills with Patient based on WHO in Interns]. Iranian Journal of Medical Education. 2012: 12(5): 308-316. [Persian]
Basaran, M. A., Kalayc, N. & Atay, M. T.(2011). A novel hybrid method for better evaluation: Evaluating university instructors teaching performance by combining conventional content analysis with fuzzy rule based systems. Expert Systems with Applications, 38, 12565-12568
Bowen, J. T. (2005). Managing a research career. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(7): 633-637
Chen Y. and et al,.(2006). Factors that motivate business faculty to conduct research: an expectancy theory analysis. Journal of education for business. 81,4:179.
Creswell, J. (1985). Faculty Research Performance: Lessons from the Sciences and the Social Sciences. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 4, 1985.
Ellis, R. (1993). Quality assurance for university teaching: Issuse and approaches, In Ellis, R. (Ed.), Quality assurance for university teaching. Bristol: Open university press.
Kortlik, J. Bartlett, J. Higgins, C. & Williams, H.(2002). Factors associated with research productivity of agricultural education faculty. Journal of Agricultural Education,43(3):1-10.
Master. (2008). Communication, (Online) Available: http//:www.Associated content.com.

     Michigan State University Agricultural Engineering(MSU Departments). (2006).  (Online) Available: http://libguides.lib.msu.edu/c.php?g=96933&p=627185.

Ouimet, M. & et al., (2009). Factor associated with research productivity and Knowledge transfer in Canadian Medical Schools: A cross-sectional survey. Paper to be presented at the triplex helix conference, the Capitalization of knowledge: Cognitive, Economic, Social and cultural aspects, Turin, Italy, 18-21 May.
Paulsen, M. B. (2004). Evaluation  teaching  performance. New Direction Research, No. 114, 2004.
Ransdell, L. B. (2001).Using the precede-proceed model to increase productivity in health education faculty. The International Electronic Journal of Health Education, 4,276-282. (Online) Available: http://www.iejhe.org.
Soltani Arabshahi K, Ajami A, Siabani S. (2004) [Investigation of Doctor-Patient Communication Skills Teaching: Medical Learners’ Perception (Stager-Intern) and Staffs of Iran University of Medical Sciences & Kermanshah University of Medical Sciences]. The Razi Journal of Medical Sciences. 2004; 11(41): 423-432. [Persian]
Usang, B. and et al. (2007). Academic staff research productivity: a study of universities in south-south zone of Nigeria. Educational Research and Review.
Wichian, S. N., Wongwanich, S. & Bowarnkitiwong, S.(2009). Factors Affecting Research productivity of Faculty Members in Government Universities: Lisrel and Neural Network Analysis. Kasesart  J.(Soc. Sci)30:67-78.
Williams, H. A. (2003). A mediated hierarchical regression analysis of factors related to research productivity of human resource education and workforce development postsecondary faculty, PhD Dissertation, school of human resource education and workforce development, department of vocational education, Louisiana State University.
Zainab, A.N. (2000). Publication Productivity, Focus on Institutional, Collaborative and Communicational  Correlates: A Review of the Literature. Malaysian Journal of Library & information Science, 5,53-94