نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت

2 دانش آموخته مدیریت کشاورزی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت

3 استادیار گروه زراعت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت

چکیده

هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همه­ی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشته‌های (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین شد، که این شمار با روش نمونه­گیری خوشه­ای متناسب، انتخاب شدند. هریک از مدیریت­های جهاد کشاورزی شهرستان­های استان گیلان به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شدند که ترکیبی از کارکنان با تخصص­ها و گرایش­های شغلی متفاوت بودند. به‌منظور سنجش نیازهای آموزشی پاسخگویان از پرسشنامه مبتنی بر مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی، پرسشنامه اولیه در اختیار چند تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دانشگاه گیلان و کارشناسان کشاورزی قرار داده ­شد و نظرهای اصلاحی در پرسش­نامه لحاظ شد. به‌منظور بررسی پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (89/0=α). تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS21 انجام شد. نتایج نشان‌ دادند که اطلاعات و به­کارگیری فناوری‌های مرتبط با سامانه اطلاعات جغرافیاییGIS ، آگاهی و به­کارگیری فناوری‌های مرتبط با نقشه‌های عملکرد محصول و آگاهی و به­کارگیری فناوری‌های مرتبط با نقشه‌های خاک‌شناسی کشتزار به‌ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین موضوع­های اولویت‌دار برای آموزش کارشناسان برای اجرای کشاورزی دقیق مورد توجه قرار گرفتند. هم­چنین، آگاهی و به­کارگیری فناوری‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در آخرین اولویت آموزشی قرار گرفت. نمره­ها اولویت محاسبه­شده نشان می­دهد که همه­ی هفده موضوع مورد بررسی در نیازسنجی آموزشی در زمینه­ی دانش و مهارت کشاورزی دقیق در سطح بالای نیاز قرار دارند. آزمون­های من­ویتنی و کروسکال والیس نشان دادند که به غیر از متغیر رشته تحصیلی، سایر متغیرها بر نیاز آموزشی کارشناسان تأثیر معنی­داری در سطح خطای 05/0 نداشتند. پس درخصوص نیازهای آموزشی اتفاق­نظر وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Educational Need of Agricultural Experts to Implement Precision Agriculture in Guilan, Iran

نویسندگان [English]

  • muhammadsadegh allahyari 1
  • masumeh muhammadzadeh 2
  • muhammad hosein ansari 3

چکیده [English]

The purpose of this descriptive-analytical study was to assess the educational needs of Guilan agricultural experts on applying precision agriculture. The statistical population consisted of all experts in different field of agriculture (Agronomy, Horticulture, Extension, Mechanization and Engineering) in Guilan (N=234). The sample size (n=133) was determined by using Bartlett Minimum Sample Size Table for the given population and cluster sampling method was applied to select them. In order to assess these educational needs, a questionnaire based on Borich Needs Model was provided. Data analysis was performed using SPSS21. These educational needs were analyzed and ranked using Mean Weighted Descriptive Scores (MWDS). Results showed that competencies such as geographic information system and variable rate technology were noticed as the most important priorities for education, respectively. However, information technology was in the last rank in the educational needs list. Findings indicated that all competencies were placed at the high level of importance. Findings of Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests revealed that there was no significant difference between men and women, level of education, attending the prior education program, age, experience and organizational position at 0.05 significant level. Then, there was a contingency on education needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational need assessment
  • Borich Needs Model
  • Precision agriculture
1-     آرونوف، ا. (1375). سیستم­های اطلاعات جغرافیایی(GIS). سازمان نقشه­برداری کشور.
2-  بردبار، م.، حسینی، م. (1389). بررسی مناسب بودن استفاده از فناوری کشاورزی دقیق در استان فارس از دیدگاه کارشناسان کشاورزی، مجله پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شماره دوم، صفحه 1-10.
3- پزشکی­راد، غ.، فعلی، س. و چیذری، م.، (1387). ارزیابی نیازهای آموزشی حرفه‌ای مربیان کشاورزی مراکز آموزش کشاورزی استان‌های مازندران و گلستان با استفاده از مدل بوریچ. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال 39، شماره اول، صفحه 62 – 55.
4- حسینی،م.، چیذری.م.، و بردبار، م. (1389). بررسی زیربناهای امکان کاربرد کشاورزی دقیق از دیدگاه کارشناسان جهادکشاورزی استان فارس. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد ششم، شماره2، صفحه46-35.
5- فتحی واجارگاه، ک. (1384). نیازسنجی در برنامه­ریزی آموزشی و درسی. تهران: انتشارات آییژ.
6- مهرنگار، سمیه. و  حسینی نیا، غ.(1388). شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونی‌های مرغداری و عوامل مؤثر برآن (مطالعه موردی مرغداران استان خراسان رضوی). نشریه تعاون، 1388، شماره 208 و 209، صفحه 28 – 17.
7- نظرزاده اوغاز، ص.، مستوفی سرکاری. م.، و میرزایی مقدم، ح. (1387). تهیه نقشه عملکرد محصول مزرعه به عنوان مهم‌ترین گام در کشاورزی دقیق. مجموعه مقالات پنجمین کنگره ملی مهندسی ماشین­های کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشگاه فردوسی مشهد، 6و7 شهریورماه.
8- Adrian, M.A., Norwood, S.H., & Mask, p.L. (2005). Producer’s Perceptions and Attitudes toward Precision Agriculture Technologies. Computers and Electronics in Agriculture, 48, 256-271.
9- Ashraf, E., Jackson, G. B., & Afzal, A. (2012). In-Service Educational Needs of Agricultural Officers for Adoption of Remote Sensing Technology for Precision Agriculture in Balochisan-Pakistan. Sarhad Journal of Agriculture, 28(2), 353-360.
10-Elhamoly, A. I., Koledoye, G. F., & Kamel, A. (2014). Assessment of Training Needs for Egyptian Extension Specialists (SMSs) in Organic Farming Field: Use of the Borich Needs Model. Journal of Agricultural & Food Information, 15(3), 180-190.  
11-Harder, A., Ganpat, W., Moore, A., Strong, R., & Lindner, J. R. (2013). An Assessment of Extension Officers’ Self-Perceived Programming Competencies in Selected Caribbean Countries. Journal of International Agricultural Extension Education, 20(1), 33-46.  .
12-Omidi Najafabadi, M., Farajollah Hosseini, J., & Bahramnejad, S. (2011). A Bayesian Confirmatory Factor Analysis of Precision Agricultural. African Journal of Agricultural Research.6 (5), 1219-1225.