محمد صادق اللهیاری؛ معصومه محمد زاده؛ محمد حسین انصاری
چکیده
هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همهی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشتههای (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین ...
بیشتر
هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همهی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشتههای (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین شد، که این شمار با روش نمونهگیری خوشهای متناسب، انتخاب شدند. هریک از مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانهای استان گیلان به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شدند که ترکیبی از کارکنان با تخصصها و گرایشهای شغلی متفاوت بودند. بهمنظور سنجش نیازهای آموزشی پاسخگویان از پرسشنامه مبتنی بر مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. برای بررسی روایی محتوایی، پرسشنامه اولیه در اختیار چند تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دانشگاه گیلان و کارشناسان کشاورزی قرار داده شد و نظرهای اصلاحی در پرسشنامه لحاظ شد. بهمنظور بررسی پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (89/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 انجام شد. نتایج نشان دادند که اطلاعات و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با سامانه اطلاعات جغرافیاییGIS ، آگاهی و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با نقشههای عملکرد محصول و آگاهی و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با نقشههای خاکشناسی کشتزار بهترتیب بهعنوان مهمترین موضوعهای اولویتدار برای آموزش کارشناسان برای اجرای کشاورزی دقیق مورد توجه قرار گرفتند. همچنین، آگاهی و بهکارگیری فناوریهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در آخرین اولویت آموزشی قرار گرفت. نمرهها اولویت محاسبهشده نشان میدهد که همهی هفده موضوع مورد بررسی در نیازسنجی آموزشی در زمینهی دانش و مهارت کشاورزی دقیق در سطح بالای نیاز قرار دارند. آزمونهای منویتنی و کروسکال والیس نشان دادند که به غیر از متغیر رشته تحصیلی، سایر متغیرها بر نیاز آموزشی کارشناسان تأثیر معنیداری در سطح خطای 05/0 نداشتند. پس درخصوص نیازهای آموزشی اتفاقنظر وجود داشت.
ندا میرزایی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
آموزش عالی کشاورزی در کشور ما بهرهوری لازم را ندارد و دانشجویان را برای سازگاری با شرایط دگرگون جهان آماده نمیسازد. علّت آن را میتوان نبود توجه کافی به یادگیری مبتنی بر تجربه دانست زیرا که یادگیریتجربی میتواند منشأ پایداری یادگیری و تبلور استعدادهای آدمی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت بسترهای ...
بیشتر
آموزش عالی کشاورزی در کشور ما بهرهوری لازم را ندارد و دانشجویان را برای سازگاری با شرایط دگرگون جهان آماده نمیسازد. علّت آن را میتوان نبود توجه کافی به یادگیری مبتنی بر تجربه دانست زیرا که یادگیریتجربی میتواند منشأ پایداری یادگیری و تبلور استعدادهای آدمی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت بسترهای ضروری یادگیریتجربی در آموزش عالی کشاورزی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در قالب پژوهشی توصیفی بود. جامعهآماری این پژوهش همه دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسیارشد رشته کشاورزی دانشگاه رازی (373N=) بودند که 185 تن از آنان به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. بر پایه یافتهها، وضعیت بسترهای یادگیریتجربی در دانشکده کشاورزی در حدّ متوسط ارزیابی شد. در بین بسترها توجه به واحد کارآموزی،میزان بهرهگیری از آزمایشگاههای موجود در دانشکده کشاورزی و ایجاد فضایی همراه با انتقاد، تفکر، بحث و به چالشکشیدن مطالبآموزشی دارای سطح بهتری بودند. بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی و کارشناسیارشد درباره وضعیت بسترهای یادگیریتجربی و میزان رضایتشان اختلاف معنیداری وجود داشت.
امیر احمد پور؛ حیدر قاسمی؛ مهدی علیخانی دادوکلایی
چکیده
کارآفرینی، یکی از ارکان اصلی توسعة پایدار می باشد. در همین زمینه، این تحقیقبهمنظورمدلیابیمعادله ساختاریعاملهای موثر بر توسعه مهارت های کارآفرینی دانشجویان آموزشکده های کشاورزی ایرانانجامگرفتهاست. تحقیقاز نوع علّی-ارتباطی است. جامعهی آماری 9907 تن دانشجویان آموزشکده های کشاورزی بود. با استفاده از فرمول کوکران 288 نفر به عنوان ...
بیشتر
کارآفرینی، یکی از ارکان اصلی توسعة پایدار می باشد. در همین زمینه، این تحقیقبهمنظورمدلیابیمعادله ساختاریعاملهای موثر بر توسعه مهارت های کارآفرینی دانشجویان آموزشکده های کشاورزی ایرانانجامگرفتهاست. تحقیقاز نوع علّی-ارتباطی است. جامعهی آماری 9907 تن دانشجویان آموزشکده های کشاورزی بود. با استفاده از فرمول کوکران 288 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند و نمونهگیری طبقه ای با انتساب متناسب انجام شد. ابزارتحقیقپرسشنامهایمحققساختهبودکهروایی محتواییآنبر پایهنظرسنجی ازمتخصصانترویجوآموزشکشاورزیتأییدوپایاییآنبااستفادهازفرمول تتای ترتیبی 94/0 = θمحاسبه شد. بهمنظورتجزیهوتحلیلدادههادردوبخشآمارتوصیفیواستنباطیازنرمافزارهای SPSSWin21 وLISREL (8/5) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادههای تحقیق مبین آن بود که حدود 37 درصد از پاسخگویانمیزان مهارت کارآفرینی را در سطح متوسط و 7/29 درصد در سطح بالا ارزیابی کردند. نتایج مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که مهمترین عامل مؤثر بر توسعهی مهارت های کارآفرینی دانشجویان آموزشکده های کشاورزی ایران، عامل روحیه کارآفرینی است که ضریب مسیر آن 56/0=p محاسبه شد. عامل شخصی به میزان 42/0=p و عامل محیطی به میزان 19/0=p در توسعه مهارت های کارآفرینی تأثیر دارند. عامل آموزشی نیز به میزان 42/0=p در توسعه مهارت های کارآفرینی تأثیر دارد. هم چنین عامل آموزشی بر عامل محیطی، با ضریب مسیر 07/1=p تأثیر دارد. در ساختار متغیر پنهان مهارت های کارآفرینی، بیشترین تاثیر را برنامه ریزی و تعیین هدفها داشته است.
روح اله رضایی؛ الهام احمدی فرد
چکیده
هدف این تحقیق علّی- معلولی بررسی و ارزیابی عاملهای مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای بود. جامعه آماری این تحقیق را 432 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد عضو کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل میدادند که 168 تن از آنان از طریق نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این تحقیق علّی- معلولی بررسی و ارزیابی عاملهای مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای بود. جامعه آماری این تحقیق را 432 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد عضو کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل میدادند که 168 تن از آنان از طریق نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی آن با استفاده از پایایی ترکیبی (CR) به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از فن چند متغیره مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان دادند که پنج عامل کیفیت خدمات، تسهیلات و فضای کتابخانه، کیفیت منبعهای کتابخانهای، خدمات پشتیبانی و زیرساختها و امکانات دارای اثرگذاریهای مثبت و معنیداری بر استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای بوده و در مجموع 64 درصد از واریانس میزان استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای دانشکده کشاورزی را تبیین کردند. همچنین، نتایج تحقیق گویای آن بودند که بر پایه شاخصهای برازش، ساختار کلی مدل پژوهش مورد تایید بوده و مدل نظری تحقیق با واقعیت همخوانی داشت. بر پایه نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت که بهبود کیفیت خدمات، فراهم ساختن تسهیلات و فضای مناسب، ارتقاء کیفیت منبعهای کتابخانهای، ارایه خدمات پشتیبانی مناسب و ایجاد زیرساختها و امکانات ضروری میتوانند به طور مستقیم منجر به افزایش استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای شوند.
فائزه هاشمی؛ ایرج ملک محمدی؛ حمید موحد محمدی
چکیده
هدف این تحقیق تبیین اثرگذاریهای خدمات آموزشی ترویج در تعاونیهای کشاورزی استانهای تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونیهای کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان ...
بیشتر
هدف این تحقیق تبیین اثرگذاریهای خدمات آموزشی ترویج در تعاونیهای کشاورزی استانهای تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونیهای کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. روایی محتوایی پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری دادهها با کسب نظر اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان وزارت تعاون بررسی شد و اصلاحهای لازم صورت گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار R ضریب آلفای ترتیبی محاسبه شد و مقدار آن 90/0 به دست آمد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیر میزان بهرهمندی از خدمات آموزشیِ ترویج کشاورزی با متغیر آگاهی نسبت به بخش تعاون، انگیزه عضویت در تعاونیهای کشاورزی و میزان تحصیلات رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین یافتههای به دست آمده از آزمون منویتنی در این بررسی بیانگر آن بود که شرکت در دورههای آموزشی ترویج کشاورزی در انگیزه فعالیت در تعاونیهای کشاورزی و میزان آگاهی مدیران نسبت به بخش تعاون به لحاظ آماری اثر معنیداری داشته است.
ناصر زمانی؛ سمانه ابراهیمی؛ فریده بهرامی
چکیده
ضعف دانش، مهارت و شایستگیهای کار گروهی یکی از بازدارندههای اصلی اشتغال پایدار دانشآموختگان کشاورزی در کشور میباشد. یکی از روشهای توسعهی مهارتهای کار گروهی در بین دانشجویان، تکلیفهای درسی گروهی است. هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی نگرش دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیفهای درسی گروهی، و بررسی تعیینکنندههای ...
بیشتر
ضعف دانش، مهارت و شایستگیهای کار گروهی یکی از بازدارندههای اصلی اشتغال پایدار دانشآموختگان کشاورزی در کشور میباشد. یکی از روشهای توسعهی مهارتهای کار گروهی در بین دانشجویان، تکلیفهای درسی گروهی است. هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی نگرش دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیفهای درسی گروهی، و بررسی تعیینکنندههای نگرش آنها بود. دادههای مورد نیاز برای این تحقیق غیرآزمایشی، با استفاده از فن پیمایش و پرسشنامه گردآوری شد. جامعه تحقیق 1235 تن دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی دانشگاه شیراز بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان (297 تن) تعیین شد، و نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t استفاده شد. یافتهها نشان دادند دانشجویان نگرش نسبی مثبتی به تکلیفهای درسی گروهی داشتند. متغیرهای برداشت از چالشهای تکلیفهای گروهی، مهارتهای کار گروهی و نمره میانگین دوره توانستند 39 درصد از تغییر نگرش نسبت به تکلیفهای درسی گروهی را تبیین کنند.
علی اکبر عباسی رستمی؛ مهدی علیخانی دادوکلایی؛ مهدی چرمچیان
چکیده
سازمانها برای حفظ بقا و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند که حیاتیترین مسئله آنها بهبود عملکرد شغلی کارکنانشان میباشد. در همین راستا، تحقیق حاضر با استفاده از الگوی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان عملکرد شغلی مروجان کشاورزی توتونکاری با متغیرهای عاملهای سازمانی، آموزشی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، محیطی، ...
بیشتر
سازمانها برای حفظ بقا و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند که حیاتیترین مسئله آنها بهبود عملکرد شغلی کارکنانشان میباشد. در همین راستا، تحقیق حاضر با استفاده از الگوی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان عملکرد شغلی مروجان کشاورزی توتونکاری با متغیرهای عاملهای سازمانی، آموزشی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، محیطی، ماهیت کار و ویژگیهای حرفهای بوده است. تحقیق از نوع علّی- ارتباطی است. جامعه آماری پژوهش را 46 نفر از مروجان کشاورزی توتونکاری استانهای مازندران و گلستان تشکیل میدهند که از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن توسط صاحبنظران و پایایی آن با کمک اعتبار ترکیبی (CR) سازهها مورد تایید قرار گرفت. دامنه اعتبار ترکیبی سازهها از 83/0 تا 94/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزارهای SPSSWin21 و Smart PLS استفاده شد. نتایج ارائه شده در بخش یافتهها نشان داد که عملکرد شغلی 13درصد از مروجان کشاورزی عالی، 5/43 درصد خوب، 5/30 درصد متوسط و 13 درصد ضعیف است و مهمترین عامل موثر در عملکرد شغلی مروجان کشاورزی، متغیر رضایت شغلی با ضریب مسیر 638/0 بوده که به میزان 604/0 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته عملکرد شغلی مروجان را تبیین میکند. لذا ضرورت دارد سازمانهای متولی جهت بهبود مستمر عملکرد شغلی مروجان توسعه کشت توتون، رضایت شغلی آنها را با مواردی چون قرار دادن سرپرست شایسته در محل کار، پاداش متناسب با عملکرد و وجود سیستم ارتقا، افزایش دهند.
محمد شریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده
چکیده
کارآفرینی نیروی عمدهای برای پیشبرد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهشمار میرود. نظام آموزش عالی میتواند بهطور غیرمستقیم با آموزش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی (تدریس کارآفرینی به دانشجویان)، نیز بهطور مستقیم با کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی کشاورزی (بهرهبرداری تجاری از دانش و فناوری دانشگاهی و ...
بیشتر
کارآفرینی نیروی عمدهای برای پیشبرد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهشمار میرود. نظام آموزش عالی میتواند بهطور غیرمستقیم با آموزش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی (تدریس کارآفرینی به دانشجویان)، نیز بهطور مستقیم با کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی کشاورزی (بهرهبرداری تجاری از دانش و فناوری دانشگاهی و بسیج منابع دانشگاهی برای توسعه کارآفرینی) در توسعهی کارآفرینی و کسبوکار در بخش کشاورزی سهیم شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مجموعهای نمایا از مولفههای آموزش کارآفرینی در حوزه آموزش عالی کشاورزی انجام شد. برای دستیابی به هدف تحقیق، در مرحله اول از روش مرور نظامیافته و فن دلفی برای استخراج نشانگرهای آموزش کارآفرینی دانشگاهی بهره گرفته شد. با توجه به هدف تحقیق، معیار؛ تجربهی حرفهای به شکل آموزش و پژوهش در زمینهی کارآفرینی در کشاورزی برای گزینش مشارکتکنندگان به شیوهی نمونهگیری هدفمند بهعنوان خبرگان کلیدی درنظر گرفته شد (n=21). در مرحله دوم، با بهرهگیری از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی و تاپسیس، 63 نشانگر در قالب پنج مولفه دستهبندی و رتبهبندی شدند که عبارت بودند از؛ توسعه روششناسی آموزش کارآفرینی (20 نشانگر)؛ برنامهریزی آموزش کارآفرینی (15 نشانگر)؛ محتوای آموزش کارآفرینی (20 نشانگر)؛ پژوهش درباره آموزش کارآفرینی (20 نشانگر)؛ توسعه حرفهای برای آموزش کارآفرینی کشاورزی (12 نشانگر)؛ دستاندرکاران آموزش کارآفرینی در کشاورزی (9 نشانگر)؛ ترویج فرهنگ کارآفرینی (23 نشانگر)؛ و ظرفیتسازی و توسعه نهادی برای آموزش کارآفرینی (40 نشانگر).
معصومه تقی بیگی؛ لیلا شرفی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
از این جهت که عزت نفس یکی از مؤثر ترین عامل ها در پیشرفت تحصیلی می باشد، این پژوهش به بررسی تأثیر سطوح عزت نفس و ویژگی های فردی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی پرداخت. پرسشنامه ی استاندارد کوپراسمیت به منظور سنجش عزت نفس این دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری آن شامل 950 تن ...
بیشتر
از این جهت که عزت نفس یکی از مؤثر ترین عامل ها در پیشرفت تحصیلی می باشد، این پژوهش به بررسی تأثیر سطوح عزت نفس و ویژگی های فردی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی پرداخت. پرسشنامه ی استاندارد کوپراسمیت به منظور سنجش عزت نفس این دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری آن شامل 950 تن از دانشجویان روزانه و شبانه ی مقطع کارشناسی بودند، که بر اساس جدول مورگان از بین آنان 245تن به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتیجه ی حاصل از تحلیل رگرسیون بیانگر این موضوع بود که: جنس، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی، رشته تحصیلی و عزت نفس تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی موثر بودند که این 5 متغیر حدود 79 درصد از تغییرات متغیر وابسته (پیشرفت تحصیلی) را تبیین نموده اند. هم چنین بین عزت نفس دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده شد، بین تحصیلات والدین، شغل والدین، محل زندگی دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه ی معناداری وجود نداشت و سنجش شاخص های عزت نفس نشان داد که میانگین عزت نفس خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی دانشجویان به ترتیب برابر27/4، 36/4 و 51/4 است که هر سه شاخص از حد متوسط بالاتر می باشند (میزان استاندارد برابر8). هم چنین عزت نفس عمومی دانشجویان برابر31/16 (بیشینه 26) و عزت نفس کلی نیز برابر3/29 (بیشینه 50) می باشد که میزان این دو نوع عزت نفس نیز در دانشجویان از حد متوسط بالاتر می باشد.
محمد بادسار؛ لیلا صفا؛ سهیلا فتحی
چکیده
برخلاف روند رو به افزایش بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی و اهمیت کار در روستا به عنوان یکی از مهمترین سیاستها در برنامههای آموزش عالی کشاورزی، شمار زیادی از دانشآموختگان کشاورزی گرایش چندانی به کار در روستا ندارند. با توجه به اهمیت مساله، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عاملهای فردی و زمینهای بر گرایش دانشجویان ...
بیشتر
برخلاف روند رو به افزایش بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی و اهمیت کار در روستا به عنوان یکی از مهمترین سیاستها در برنامههای آموزش عالی کشاورزی، شمار زیادی از دانشآموختگان کشاورزی گرایش چندانی به کار در روستا ندارند. با توجه به اهمیت مساله، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عاملهای فردی و زمینهای بر گرایش دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به اشتغال در روستا بود. جامعه آماری تحقیق شامل 390 نفر دانشجویان کارشناسی سال آخر رشتههای کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93-1392 بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 200 تن از آنان از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد که مقدار ضریبهای پایایی ترکیبی محاسبه شده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 805/0 تا 859/0) بود. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدل رگرسیونی و بهرهگیری از برآورد بیزی با توجه به سطح اندازه گیری ترتیبی متغیرهای تحقیق تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از برآورد بیزی مدل ساختاری مستقیم تحقیق نشان داد که بین متغیرهای زمینهای شامل جنس، سن، پیشینه کار در روستا، درآمد خانوادگی و پیشینه سکونت در روستا با متغیر وابسته میزان گرایش به اشتغال در روستا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، بنا بر نتایج مدل ساختاری میانجی مشخص شد که متغیر قابلیت کارآفرینی تنها در رابطه بین متغیر درآمد خانوادگی با گرایش به اشتغال در روستا دارای نقش میانجی جزیی بوده و در مورد دیگر متغیرها دارای نقش میانجی نبود.