نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان در اجرای کشاورزی دقیق

محمد صادق اللهیاری؛ معصومه محمد زاده؛ محمد حسین انصاری

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 5-13

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102951

چکیده
  هدف از این تحقیق توصیفی- تحلیلی، یافتن نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در اجرای کشاورزی دقیق است. جامعه آماری شامل همه­ی 234 کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در رشته‌های (زراعت، باغبانی، ترویج، مکانیزاسیون و فنی مهندسی) استان گیلان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران، 133 تن تعیین ...  بیشتر

دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی نسبت به بسترهای ضروری یادگیری‌تجربی

ندا میرزایی؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 14-25

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102954

چکیده
  آموزش عالی کشاورزی در کشور ما بهره‌وری لازم را ندارد و دانشجویان را برای سازگاری با شرایط دگرگون جهان آماده نمی‌سازد. علّت آن‌ را می‌توان نبود توجه کافی به یادگیری مبتنی بر تجربه دانست زیرا که یادگیری‌تجربی می‌تواند منشأ پایداری یادگیری و تبلور استعدادهای آدمی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت بسترهای ...  بیشتر

عامل‌های موثر بر توسعه‌ی مهارت‌های کارآفرینی دانشجویان آموزشکده‌های کشاورزی ایران

امیر احمد پور؛ حیدر قاسمی؛ مهدی علیخانی دادوکلایی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 26-40

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102955

چکیده
  کارآفرینی، یکی از ارکان اصلی توسعة پایدار می باشد. در همین زمینه، این تحقیقبهمنظورمدل­یابیمعادله ساختاریعامل‌های موثر بر توسعه مهارت های کارآفرینی دانشجویان آموزشکده های کشاورزی ایرانانجامگرفتهاست. تحقیقاز نوع علّی-ارتباطی است. جامعه­ی آماری 9907 تن دانشجویان آموزشکده های کشاورزی بود. با استفاده از فرمول کوکران 288 نفر به عنوان ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبع‌های کتابخانه‌ای دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان

روح اله رضایی؛ الهام احمدی فرد

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 41-55

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102956

چکیده
  هدف این تحقیق علّی- معلولی بررسی و ارزیابی عامل­های مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبع­های کتابخانه­ای بود. جامعه آماری این تحقیق را 432 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد عضو کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل می­دادند که 168 تن از آنان از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ...  بیشتر

اثربخشی خدمات آموزشی ترویج در تعاونی‌های کشاورزی استانهای تهران و البرز

فائزه هاشمی؛ ایرج ملک محمدی؛ حمید موحد محمدی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 56-69

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102957

چکیده
  هدف این تحقیق تبیین اثرگذاری‌های خدمات آموزشی ترویج در تعاونی‌های کشاورزی استان‌های تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونی‌های کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان ...  بیشتر

دیدگاه دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیف‌های درسی گروهی

ناصر زمانی؛ سمانه ابراهیمی؛ فریده بهرامی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 56-69

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102958

چکیده
  ضعف دانش، مهارت و شایستگی­های کار گروهی یکی از بازدارنده‌های اصلی اشتغال پایدار دانش­آموختگان کشاورزی در کشور می­باشد. یکی از روش­های توسعه­ی مهارت­های کار گروهی در بین دانشجویان، تکلیف­های درسی گروهی است. هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی نگرش دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیف­های درسی گروهی، و بررسی تعیین­کننده­های ...  بیشتر

نقش عامل‌های مدیریتی- آموزشی در عملکرد شغلی مروجان توسعه کشت توتون در استان‌های مازندران و گلستان

علی اکبر عباسی رستمی؛ مهدی علیخانی دادوکلایی؛ مهدی چرمچیان

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 81-95

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102959

چکیده
  سازمان­ها برای حفظ بقا و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند که حیاتی­ترین مسئله آنها بهبود عملکرد شغلی کارکنانشان می­باشد. در همین راستا، تحقیق حاضر با استفاده از الگوی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان عملکرد شغلی مروجان کشاورزی توتون­کاری با متغیرهای عامل­های سازمانی، آموزشی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، محیطی، ...  بیشتر

مولفه‌های توسعه‌ی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی

محمد شریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 96-112

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102960

چکیده
  کارآفرینی نیروی عمده‌ای برای پیشبرد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌شمار می‌رود. نظام آموزش عالی می‌تواند به‌طور غیرمستقیم با آموزش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی (تدریس کارآفرینی به دانشجویان)، نیز به‌طور مستقیم با کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی کشاورزی (بهره‌برداری تجاری از دانش و فناوری دانشگاهی و ...  بیشتر

تأثیر عزت نفس و ویژگی های فردی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی

معصومه تقی بیگی؛ لیلا شرفی؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 113-122

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102961

چکیده
  از این جهت که عزت نفس یکی از مؤثر ترین عامل ها در پیشرفت تحصیلی می باشد، این پژوهش به بررسی تأثیر سطوح عزت نفس و ویژگی های فردی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی پرداخت. پرسشنامه ی استاندارد کوپراسمیت به منظور سنجش عزت نفس این دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است و جامعه ی آماری آن شامل 950 تن ...  بیشتر

تاثیر عامل‌های فردی و زمینه‌ای بر گرایش دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به اشتغال در روستا

محمد بادسار؛ لیلا صفا؛ سهیلا فتحی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، صفحه 123-136

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102962

چکیده
  برخلاف روند رو به افزایش بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی و اهمیت کار در روستا به عنوان یکی از مهم­ترین سیاست­ها در برنامه­های آموزش عالی کشاورزی، شمار زیادی از دانش­آموختگان کشاورزی گرایش چندانی به کار در روستا ندارند. با توجه به اهمیت مساله، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عامل‌های فردی و زمینه­ای بر گرایش دانشجویان ...  بیشتر