نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
2 دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی
چکیده
آموزش عالی کشاورزی در کشور ما بهرهوری لازم را ندارد و دانشجویان را برای سازگاری با شرایط دگرگون جهان آماده نمیسازد. علّت آن را میتوان نبود توجه کافی به یادگیری مبتنی بر تجربه دانست زیرا که یادگیریتجربی میتواند منشأ پایداری یادگیری و تبلور استعدادهای آدمی شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به وضعیت بسترهای ضروری یادگیریتجربی در آموزش عالی کشاورزی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در قالب پژوهشی توصیفی بود. جامعهآماری این پژوهش همه دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسیارشد رشته کشاورزی دانشگاه رازی (373N=) بودند که 185 تن از آنان به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. بر پایه یافتهها، وضعیت بسترهای یادگیریتجربی در دانشکده کشاورزی در حدّ متوسط ارزیابی شد. در بین بسترها توجه به واحد کارآموزی،میزان بهرهگیری از آزمایشگاههای موجود در دانشکده کشاورزی و ایجاد فضایی همراه با انتقاد، تفکر، بحث و به چالشکشیدن مطالبآموزشی دارای سطح بهتری بودند. بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی و کارشناسیارشد درباره وضعیت بسترهای یادگیریتجربی و میزان رضایتشان اختلاف معنیداری وجود داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Experiential Learning Status from the Viewpoint of Agriculture Students at Razi University
نویسندگان [English]
- neda mirzaee 1
- amirhosein alibaygi 2
چکیده [English]
agricultural higher education in our country is not enough productivity and students will not prepare for adapt to changing circumstances world, it could be due to lack of sufficient attention to be experience-based learning because experiential learning can be a source of stability learning and crystallization of human talents. The aim of this study was the investigate students' viewpoint about the situation experiential learning Status in agriculture higher education at faculty of agriculture and natural resources, razi university, design for this study was a descriptive research. The Statistical research consisted of all undergraduate and graduate students at their last semester of their education in the fields of agriculture, razi university (N=373) that Appling systematic classified random sampling method and using Krejcie and Morgan table, 185 students were selected. Based on the findings the situation experiential learning status in the faculty of Agriculture was assessed moderate. Among the status, attention supervised agricultural Experience, the rate of utilization of existing laboratories in the faculty of agriculture and establish an atmosphere twain with criticism, Thinking, discussing and challenging educational lessons, were assessed at the better level. there was no significance difference between undergraduate and graduate students viewpoint about experiential learning status and satisfaction levels.
کلیدواژهها [English]
- Learning
- agriculture higher education
- student satisfaction
- experiential learning status