روح اله رضایی؛ فرشته میری کرم
چکیده
هدف این تحقیق بررسی بازدارندههای تأثیرگذار بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایشهای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی بازدارندههای تأثیرگذار بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایشهای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای ضروری به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق گویای آن بودند که پنج عامل: نبود محتوای آموزشی کارآفرینانه، ضعف اطلاعاتی- ارتباطی، ضعف مهارتهای نوآورانه و عملی، مسایل انگیزشی و ضعف برنامهریزی، دارای تأثیر منفی و معنیداری بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بوده و 72 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. همچنین، بر پایه شاخصهای برازش، ساختار مدل پژوهش تأیید شد و چارچوب نظری تحقیق با واقعیت همخوانی داشت.
رضا موحدی؛ فرشاد حمزه ای؛ علی اصغر میرک زاده؛ نادر نادری
چکیده
هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میباشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحلهای بکوویتز و ویلیام (یافتن، بهکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان بخش اداری سازمان ...
بیشتر
هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میباشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحلهای بکوویتز و ویلیام (یافتن، بهکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان بخش اداری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان شمار 269 تن از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامهای از پرسشهای استاندارد شده و محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مربوطه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشها نیز با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین فناوری اطلاعات و مدیریت دانش همبستگی و ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد. با توجه به نتیجهی تحلیل مسیر مبنی بر وجود تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بین همهی مولفههای فناوری اطلاعات با مدیریت دانش میتوان نتیجه گرفت که هر یک از مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تأثیر دارند بهطوری که افزایش در هر یک از مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تأثیر میگذارد. مهم ترین متغیرهای برونزای تأثیرگذار بر مدیریت دانش به ترتیب نحوه ذخیره و بعد نحوه تبدیل اطلاعات مشخص شدند.
فاطمه قربانی پیرعلی دهی؛ اقدس ولی زاده
چکیده
بیکاری پرشمار دانشآموختگان گرایشهای مختلف کشاورزی تا حدی گویای آن است که این گروه در دوران دانشجویی نتوانستهاند مهارتهای لازم برای ورود به بخش کشاورزی و انجام فعالیتهای تولیدی، تبدیلی و یا توزیعی را کسب کنند. در نتیجه، یکی از راهکارهای عملی، چیرگی بر این چالش توجه بیشتر به برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی، ...
بیشتر
بیکاری پرشمار دانشآموختگان گرایشهای مختلف کشاورزی تا حدی گویای آن است که این گروه در دوران دانشجویی نتوانستهاند مهارتهای لازم برای ورود به بخش کشاورزی و انجام فعالیتهای تولیدی، تبدیلی و یا توزیعی را کسب کنند. در نتیجه، یکی از راهکارهای عملی، چیرگی بر این چالش توجه بیشتر به برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی، بهویژه درسهای عملی ( آزمایشگاهی، عملیات کشاورزی، کارآموزی) است. با توجه به اهمیت ویژهی درسهای عملی در مهارتزایی، این تحقیق با هدف تحلیل چالش درسهای عملی از دیدگاه دانشجویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور شهرستان دهلران به انجام رسید. جامعهی آماری 50 تن دانشجوی کشاورزی دانشگاه مزبور بود که همگی مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط افراد صاحب نظر و پایایی آن نیز با محاسبهی ضریب پایایی 89/0q = تأیید شد. با توجه به 9 عامل شناسایی شده توسط تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان نارسایی درسهای عملی و استفاده از آنها در رگرسیون ترتیبی مشخص شد که چهار عامل: نبود شفافسازی و هماهنگیهای لازم، نارساییهای مربوط به فعالیت مدرسان، برنامهریزی نامناسب و کمبود امکانها و زیر ساختها اصلیترین متغیرهای مؤثر بر عملکرد دانشجویان در این درسها هستند که با هم در معادلهی لوجیت توانستند 8/95 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته ( عملکرد دانشجویان در درسهای عملی) را درست برآورد نمایند.
علی شمس؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد
چکیده
گنجاندن موضوعهای مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درسهای دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانشآموزان باعث شکلگیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست میشود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوعهای کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاستهای ...
بیشتر
گنجاندن موضوعهای مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درسهای دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانشآموزان باعث شکلگیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست میشود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوعهای کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش میباشد. هدف این تحقیق علی-ارتباطی سنجش عاملهای موثر بر نگرش آموزگاران در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای درسی میباشد. جامعهی آماری تحقیق را همهی آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در سال 1394 تشکیل میدادند (4359 نفر) که برمبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، 343 نفر گزینش و بررسی شدند. نگرش از طریق شاخص ترکیبی 18 گویهای سنجش شد و با انجام بررسی مقدماتی با 30 آموزگار و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی برابر با 87/0 CR= پایایی آن تایید شد. روایی محتوایی و سازهای ابزار تحقیق توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی و محیط زیست حاصل شد. نتایج نشان دادند که بیشتر آموزگاران (4/78 درصد) دارای نگرش مساعدی در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای آموزشی هستند. آزمون منویتنی نشان داد که آموزگاران با تجربه پیشین کار کشاورزی نگرش مساعدتری در مقایسه با آموزگاران بدون تجربه کار کشاورزی داشتند، نیز آموزگاران مرد در مقایسه با آموزگاران زن نگرش مساعدتری در این زمینه داشتند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد که پیشینهی تدریس در روستا رابطهی مثبت و معنیداری و در مقابل سن، پیشینهی تدریس کل و سطح تحصیلات با نگرش موردبحث رابطهی معنیداری نداشتند. تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد، سه متغیر جنس، تجربه کار کشاورزی پیشین و پیشینهی تدریس در روستا 8/30 درصد از احتمال نوع نگرش آموزگاران به گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست را تشخیص میدهند.
عبدالرحیم غیاثی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی سبکهای حل مساله و عزتنفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (3000 = N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی سبکهای حل مساله و عزتنفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (3000 = N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی آن بر پایه ی نظر شماری از اعضای هیئتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحبنظران مربوط تأیید شد و برای تعیین پایایی بخشهای مختلف آن، از تتای ترتیبی استفاده شد (89/0- 76/0=θ ). نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که عزتنفس و سه سبک حل مساله ی خلاقیت، اعتماد و گرایش با باور به خودکارآمدی رابطه ی معنیدار مستقیم و دو سبک درماندگی و مهارگری رابطه ی معنیدار معکوس دارند. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که عزتنفس و سبکهای حل مساله ی خلاقیت، گرایش و درماندگی قادرند 2/57 درصد از تغییرات واریانس باور به خودکارآمدی را در میان دانشجویان مورد مطالعه تبیین نمایند.
فیض اله منوری فرد؛ مسعود برادران؛ لاله صالحی؛ بهنام همتی؛ میثم رافع
چکیده
ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مهمترین بنیانهای بهبود فعالیتهای آموزشی و پیشرفت تحصیلی آنان در موسسههای آموزش عالی در سراسر جهان است. با این وجود، هنوز سازوکار اثرگذاری ادراک از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی از سوی پژوهشگران بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف کلی این پژوهش که از لحاظ روش گردآوری ...
بیشتر
ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مهمترین بنیانهای بهبود فعالیتهای آموزشی و پیشرفت تحصیلی آنان در موسسههای آموزش عالی در سراسر جهان است. با این وجود، هنوز سازوکار اثرگذاری ادراک از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی از سوی پژوهشگران بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف کلی این پژوهش که از لحاظ روش گردآوری دادهها میدانی و از لحاظ آماری از نوع تحقیقات علی- ارتباطی و از گروه تحلیل ماتریس کواریانس است، بررسی سازوکار اثرگذاری ادراک دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی آنان بود. جامعه آماری پژوهش 160 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بودند که 110 تن از آنان، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه برگزیده شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه بود. بررسی روایی، پایایی، برازش متغیرهای پنهان و آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و بهکارگیری نرمافزار LISREL 8.8انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی روایی، پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تایید کرد. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS نشان داد که سازههای کیفیت تعامل و کیفیت فضا بیشترین تاثیر مستقیم بر ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و بیشترین اثر غیر مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند. از سوی دیگر، سازههای ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و رضایتمندی در مجموع بیشترین اثرگذاری مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین، ادراک از کیفیت خدمات آموزشی دارای اثر معنیداری بر میزان رضایتمندی دانشجویان بود
امیر علم بیگی
چکیده
این تحقیق باهدف اصلی بررسی متغیرهای جداکننده دو سطح گرایش به راهاندازی یک کسبوکار با تمرکز بر ویژگی شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 742 دانشجویان کارشناسی سالهای سوم و چهارم و 412 تن دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود(1154N=). نمونه موردنظر به شمار 205 نفر بر ...
بیشتر
این تحقیق باهدف اصلی بررسی متغیرهای جداکننده دو سطح گرایش به راهاندازی یک کسبوکار با تمرکز بر ویژگی شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 742 دانشجویان کارشناسی سالهای سوم و چهارم و 412 تن دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود(1154N=). نمونه موردنظر به شمار 205 نفر بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل تعیین و به روش سهمیهای نمونهگیری انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. روش آماری غالب تحلیل رگرسیون لجستیک دوجملهای بود. نتیجه کلی تحقیق گویای آن است شور و شوق کارآفرینانه متغیری مهم در پیشبینی گرایشهای کارآفرینی است. همچنین مشخص شد که تنها دانشجویانی که سطح بالاتری از شور و شوق کارآفرینانه را تجربه کردهاند دارای گرایش به راهاندازی کسبوکار هستند. نتیجه تحلیل حساسیت مدل لجیت نیز نشان داد که این تابع عملکرد قابل قبولی در جداسازی گرایشهای کارآفرینانه دارد. گذراندن دورههای آموزشهای کارآفرینی نیز در افزایش گرایش به راهاندازی کسبوکار در بین دانشجویان موثر بود، ولی جنس در این زمینه نقشی نداشت.
عنایت عباسی؛ پریسا نجفلو
چکیده
این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (764 N=). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد (256 n=). نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (764 N=). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد (256 n=). نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی در دو مرحله انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی آن توسط چندتن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط است. دانشجویان در استاندارد دوم سواد اطلاعاتی (دسترسی مؤثر و کارا به اطلاعات مورد نیاز) بالاترین مهارت را داشتند و در استاندارد پنجم (آشنایی با موارد حقوقی و قضایی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات) ضعیف بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای سن، ساعات کار با رایانه و اینترنت، نمره مهارتهای تحقیق (میزان آشنایی با زبان انگلیسی، رایانه، اینترنت و نرم افزارهای اداری) و معدل واحدهای گذرانده در مقطع کنونی با میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که معدل واحدهای گذرانده مقطع کنونی، نمره مهارتهای تحقیق و ساعات کار با رایانه و اینترنت حدود 21 درصد از تغییرپذیریهای رفتار اطلاعیابی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج آزمون t نشان داد که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، جنسیتهای مختلف (زن و مرد)، افرادی که در تور آشنایی کتابخانه شرکت کرده بودند و آنانی که شرکت نکرده بودند تفاوت معنیداری وجود ندارد. بر پایه بخش دیگری از نتایج، نوع دانشگاه مقطع کارشناسی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر است. و بین سواد اطلاعاتی دانشجویان با رشتههای مختلف تحصیلی و وضعیت اشتغال مختلف نیز تفاوت معناداری وجود ندارد.
شیدا جهانگیری؛ مسعود برادران؛ بهمن خسروی پور؛ منصور غنیان
چکیده
این پژوهش که با هدف شناسایی برخی ویژگیهای روانشناختی و جامعهشناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان انجام گرفته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین خوزستان به شمار 262تن تشکیل دادهاند. ...
بیشتر
این پژوهش که با هدف شناسایی برخی ویژگیهای روانشناختی و جامعهشناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان انجام گرفته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین خوزستان به شمار 262تن تشکیل دادهاند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به شمار 170تن برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها دو آزمون استاندارد تأیید شده توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز (آزمون جامع کارآفرینی و آزمون کنترل درونی) و پرسشنامهای محققساخت بود. براساس یافتههای توصیفی سطح روحیهکارآفرینانه در جامعه مورد پژوهش درحد پایین بود و در بیشتر دانشجویان، ویژگیهای خلاقیت، عزمواراده، کنترلدرونی و توفیقطلبی درحد بالا و ویژگیهای خطرپذیری و استقلالطلبی درحد پایینی قرار داشتند. براساس یافتههای استنباطی پژوهش بااطمینان 95درصد با استفاده از آزمون من وایت نی روحیه کارآفرینی بر پایه مقطعتحصیلی تفاوت آماری معنیداری داشت. همچنین با اطمینان 95درصد با استفاده از آزمون کروسکال والیس خلاقیت دانشجویان در دانشکدهها و رشتههای تحصیلی تفاوت آماری معنیداری وجود داشت و دانشجویان دانشکده مهندسیزراعی و عمران روستایی و گروه آموزشی مکانیزاسیون در مقایسه با دیگر دانشکدهها و رشتهها دارای خلاقیت بیشتری بودهاند. در زمینه میزان تاثیر آموزشعالی در رشد ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی دانشجویان، نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه دانشجویان، آموزشعالی میتواند در رشد ویژگیهای توفیقطلبی و استقلالطلبی بیشترین تاثیر را داشته باشد. ویژگی سرمشق گرفتن از افراد کارآفرین بیشترین اهمیت را در بین ویژگی های جامعهشناختی دانشجویان داشت. در این رابطه دیدارونشست دانشجویان با افراد کارآفرین و بازدید از مؤسسههای کارافرین در حد بالایی برای دانشجویان اهمیت داشت.
سعید کریمی؛ رضا موحدی؛ حشمت الله سعدی؛ احمد یعقوبی فرانی
چکیده
اگرچه در گذشته پژوهشهای زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت اینکه این ویژگیها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد میکنند که تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل ...
بیشتر
اگرچه در گذشته پژوهشهای زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت اینکه این ویژگیها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد میکنند که تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل انگیزشی کارآفرینانه صورت میپذیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر هم آن بود که با ادغام یک ویژگی شخصیتی مهم (یعنی شخصیت پویا) درون تئوری رفتار برنامه ریزی شده، نقش واسطهای عوامل انگیزشی (یعنی نگرش نسبت به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک شده) را در روابط بین این ویژگی شخصیتی و قصد کارآفرینانه مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه از نمونهای متشکل از 300 دانشجوی کشاورزی در چهار دانشگاه دولتی در غرب کشور، جمعآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت (75/0 تا 82/0). نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری و بوت استرپ نشان دادند که کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی در رابطه بین هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا با قصد کارآفرینانه نقش واسطهای داشتند. هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا از طریق کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی اثرغیرمستقیم و مثبت بر قصد کارآفرینانه داشتند. یافتههای به دست آمده بیانگر نقش مهم شخصیت پویا در فرایند کارآفرینی میباشد. کاربرد نتایج این پژوهش در ارتباط با توسعه قصد کارآفرینانه و آموزش کارآفرینی مورد بحث قرار میگیرند.