نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی

2 کارشناس ارشد توسعه روستایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی

چکیده

   بی­کاری پرشمار دانش­آموختگان گرایش­های مختلف کشاورزی تا حدی گویای آن است که این گروه در دوران دانشجویی  نتوانسته­اند مهارت­های لازم برای ورود به بخش کشاورزی و انجام فعالیت­های تولیدی، تبدیلی و یا توزیعی را کسب کنند. در نتیجه، یکی از راهکارهای عملی، چیرگی بر این چالش توجه بیشتر به برنامه­های درسی آموزش عالی کشاورزی، به­ویژه درس­های عملی ( آزمایشگاهی، عملیات کشاورزی، کارآموزی) است. با توجه به اهمیت ویژه­ی درس­های عملی در مهارت­زایی، این تحقیق با هدف تحلیل چالش­ درس­های عملی از دیدگاه دانشجویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور شهرستان دهلران به انجام رسید. جامعه­ی آماری 50 تن دانشجوی کشاورزی دانشگاه مزبور بود که همگی مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط افراد صاحب نظر و پایایی آن نیز با محاسبه­ی ضریب پایایی 89/0q = تأیید شد. با توجه به 9 عامل شناسایی شده توسط تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان نارسایی­ درس­های عملی و استفاده از آن­ها در رگرسیون ترتیبی مشخص شد که چهار عامل: نبود شفاف­سازی و هماهنگی­های لازم، نارسایی­های مربوط به فعالیت مدرسان، برنامه­ریزی نامناسب و کم­بود امکان­ها و زیر ساخت­ها اصلی­ترین متغیرهای مؤثر بر عملکرد دانشجویان در این درس­ها هستند که با هم در معادله­ی لوجیت توانستند 8/95 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته ( عملکرد دانشجویان در درس­های عملی) را درست برآورد نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Challeng of Agricultural Practical Courses in Performance of Crop Science Students at Payam-E- Noor University of Dehloran, Iran

نویسندگان [English]

  • fatemeh ghorbani 1
  • aghdas walizadeh 2

چکیده [English]

   Unemployment of a large number of graduates of agricultural majors is blamed due to the failure of agricultural students to acquire skills necessary for carrying out agricultural activities at the job market. As practical solution to resolve this problem is paying more attention to agricultural higher education curriculum, especially practical courses (laboratory courses, agricultural operations, internship). Regarding the importance of practical courses, this study was conducted with the aim of analyzing the challenges of practical courses of agriculture in Payam-E- Noor University of Dehloran from the viewpoint of crop science students. The statistical population consisted of 50 crop science students of Dehloran were investigated.  The Validity of the researcher- made questionnaire was confirmed by a panel of experts and its reliability was calculated using by the Theta coefficient (q= 0.89). Nine factors identified through exploratory factor analysis as challenges of agricultural practical courses, were applied in ordinal regression analysis model and results revealed that four of them as; factors lack of transparency and necessary coordination, problems related to instructors activities, poor planning and shortage of facilities and infrastructures are the main factors as challenges that affect performance of crop science students in these courses which together could in logit equation 95.8 % risk of dependent variable variance ( performance of students in practical courses) has correctly estimated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural practical courses
  • Agricultural unemployment graduates crop science
  • agricultural Internship
  • agricultural higher education
آیین، ف.، الحانی، ف.، و انوشه، ف. (1388). تجربیات دانشجویان، مربیان و مسئولین پرستاری بیمارستان از کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد9، شماره 3، صفحه 191-200.
    اکبری، ک. ( 1379). ارتباط آموزش عالی- اشتغال و چالش­های موجود. خلاصه مقالات همایش بررسی مشکلات و چشم اندازهای اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی، دانشگاه تهران: دانشکده مدیریت، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
   بهرامی، ف. (1380). اثربخشی برنامه­های آموزشی دوره­ی کارشناسی دانشکده­ی کشاورزی دانشگاه شیراز از دید دانش­آموختگان. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.
   جلالی، خ. ک. ( 1382). ساماندهی اشتغال دانش آموختگان رشته­های کشاورزی و منابع طبیعی. فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 2، صفحه 23-19.
   حبیب پور، ک و صفری، ر. (1391). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی ( تحلیل داده­های کمی). تهران: لویه، متفکران.
   دهقانی، خ.، دهقانی، ح.، و فلاح زاده، ح. (1384). مشکلات آموزش بالینی کارآموزی در عرصه از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهید صدوقی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد2، شماره 1، صفحه 24-33.
 
   زرافشانی، ک؛ میرک زاده، ع. ا؛ اسکندری، ف؛ مرادی، خ. ( 1387). تحلیل دوره های کارآموزی دانشجویان به منظور ارتقای کیفی این دوره­ها: مطالعه موردی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی. سومین همایش یافته­های پژوهشی کشاورزی و منابع طبیعی غرب کشور، کردستان، سنندج، صفحه 1225- 1215.
   زمانی پور، ا. (1385). معضل بی­کاری فارغ­التحصیلان رشته­های کشاورزی و واکاوی ریشه­های آن. مجموعه مقالات همایش علمی آموزش کشاورزی کشور، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
   شاه ولی، م؛ عربی، ق و بیژنی، م . ( 1381). یادگیری دانش سه گانه. تهران: انتشارات نصوح.
   صادقی، ف؛ شریف زاده، ا؛ موحد محمدی، ح؛ مریدالسادات، پ. ( 1387). بررسی نقاط قوت و ضعف دوره­ی کارآموزی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران ( مقاله کوتاه)، جلد 4، شماره 1، صفحه 108-99.
   ضیغمی، ر.، فاصله، م. ، جهان میری، ش.، و قدس بین، ف. (1383). مشکلات آموزش بالینی از دید دانشجویان پرستاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، جلد 8، شماره، 30. صفحه51-55.
   غلامی، ح. ( 1385). یادگیری تجربی: حلقه­ی گمشده آموزش عالی کشاورزی. همایش علمی آموزش کشاورزی کشور، دانشگاه تربیت مدرس، 10 و 11 آبان.
   غلامی رضا، پ؛ زرافشانی، ک؛ میرک زاده، ع. ا. (1389). تحلیل مؤلفه­های اثربخشی دوره کارآموزی رشته ترویج و آموزش کشاورزی  به منظور ارائه الگوی مطلوب دانشگاه رازی گروه ترویج و آموزش کشاورزی.
   محمودی، م؛ فرهادیان، ه و چیذری، م. ( 1390). بررسی میزان رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی از دروس مرتبط ارائه شده ( مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس) . همایش ملی اشتغال دانش آموختگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس، صفحه 136-130.
   موحد محمدی، ح. ، صادقی، ف. ، شریف زاده، ا. ، و مریدسادات، پ. (1387). بررسی نگرش دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به دستاورد های دوره های کارآموزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. سال 39، شماره 1، صفحه 176-169.
    میردامادی، س. م، توحیدلو، ش. ( 1387). تحلیل مشکلات فراروی آموزش­های عملی از دیدگاه دانشجویان سال آخر کشاورزی ( مطالعه موردی دانشگاه زنجان). فصلنامه فن­آوری­های نوین کشاورزی، سال دوم، شماره 2، صفحه 122- 107.
   میردامادی، س. م و جنگی مرنی، ع. ( 1390). بررسی نقش آموزش عالی در تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز در بخش کشاورزی ایران بر اساس نقاط قوت، ضعف، فرصت­ها و تهدیدها. همایش ملی اشتغال دانش آموختگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس، صفحه 245-235.
   Albert, F., Heaney, J., & Kuhn, K. L. (2009). Internship in marketing: goal, structures and assessment –student, company and academic perspectives. Journal of Australasian Marketing, 17, 36-45.
   Bansal, R. K. (2004). Need for strengthening of internship (rotator housemanship) training in India. Journal of Education for Halt, 17(3), 332-338.
   Camp, W. G., Clarke, A., & Fallon, M. (2000). Revisiting supervised agricultural experience. Journal of Agricultural Education, 41(3), 13-22.
   Collins, A. B. (2002). Gateway to the real world, industrial training: dilemmas and problems. Journal of Tourism Management, 23, 93-96.
   Gibson, D. C. (2001). Communication faculty internship. Public Relations Review, 27, 103-117.
   Holmes, K. (2006). Experiential learning or exploitations? volunteering for work experience in the ukmuseums sector. Museum Management and Curatorship, 21, 240-253.
   Jane Hager, C. (2005). Developing standards for undergraduate university construction education internship programs. UnPublished Doctoral of Dissertation, Texas A & M University,1-218.
   Lal, S. (1999). Innovation approaches in the pursuits of teaching- training and research in community medicine. Indian Journal of Community Medicine, 24, 8-18.
   Miller, L. E. (2001). The way of experiential learning. The Agricultural Education Magazine, 73(6), 12-13.
   Morton, R. H. (1987). The relationship between the quality of Supervised Occupational Experience Programs (SOEP) and achievement of students in vocational agriculture. Paper presented at the National Agricultural Education Research Meeting, Dallas, TX.
   Osmond, J., & Hoover, T. (1996). Flow up of graduates from the college of agricultural University of Floria. European Journal of Agricultural Education and Extension, 2(2), 41- 48.
   Phipps, L. J., Osborne, E.W., Edyer, J., & Ball, A. L. (2008). Handbook on agricultural education in public schools. sixth edition.
   Richardson, J. G. (1994). Learning best through experience. Journal of Extension, 32(2), 1- 4.
   Wright, R. L. (1989). An assessment of the perceived importance of the economic impact of vocational agriculture Supervised Occupational Experience Programs (SOEP) within Oklahoma communities. Unpublished master, s thesis, Oklahoma State University, Stillwater.