زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس
چکیده
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...
بیشتر
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 دانشجو) شاغل به تحصیل در دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1394 بودند که برپایه جدول کرجسی و مورگان 200 نفر از آنان به عنوان نمونه و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. روایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از متخصصان مورد تایید و پایایی آن نیز با انجام بررسی مقدماتی و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی (0/85 CR=) برای شاخص ظرفیت کارآفرینانه تایید شد. دادهها نیز با نرمافزار SPSS21 پردازش شدند. نتایج نشان داد که ظرفیت کارآفرینی بیشتر دانشجویان (76/5 درصد) در حد متوسط است. تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل کارشناسی، معدل کارشناسی ارشد و میزان علاقه به رشته تحصیلی با ظرفیت کارآفرینی دانشجویان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین از نظر ظرفیت کارآفرینی بین دانشجویان دختر و پسر، دانشجویان شاغل و غیر شاغل تفاوت معنیداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که علاقه به رشته تحصیلی 24/2 درصد از احتمال واریانس ظرفیت کارآفرینانه دانشجویان را تبیین میکند.
ندا میرزایی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی وضعیّت مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل عاملهای مؤثر بر دیدگاه دانشجویان در این زمینه میباشد. جامعه آماری این پژوهش، 300 تن از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده کشاورزی بود که 170 تن از آنها به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی وضعیّت مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل عاملهای مؤثر بر دیدگاه دانشجویان در این زمینه میباشد. جامعه آماری این پژوهش، 300 تن از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده کشاورزی بود که 170 تن از آنها به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن را جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید کردند. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب تتای ترتیبی تأیید شد(0/87-0/76 =θ). تحلیل آمار توصیفی نشان داد که از بین مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی، تنها، وضعیّت مهارت ارتباطی آنان در حدّ متوسط بود و مهارتهای تدریس، فردی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات دارای وضعیّت نامناسبی بودند. نتایج آزمون کروسکال والیس، تفاوت معناداری بین میزان مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی گروههای مختلف کشاورزی را نشان داد که بر پایه این آزمون، وضعیّت مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی گروههای ترویج و آموزش کشاورزی، گیاهپزشکی و مهندسی آب از سایر گروهها بهتر بود. از طرفی بر پایه آزمون من ویت نی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در زمینه مهارتهای تدریس و مهارتهای فردی اعضای هیأت علمی تفاوت معناداری وجود داشت و در ارزیابی سایر مهارتها چنین تفاوتی وجود نداشت. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر معدل، شمار نیمسالهای مشروطی، شمار درسهای حذف شده به دلیل غیبت، شمار درسهای تجدید دوره شده و شمار درگیری لفظی دانشجو با استاد سنجش احتمال برآورد مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی را از دیدگاه دانشجویان تحت تأثیر قرار میدهد.
بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ بهاره عابدی
چکیده
لازمهی توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی بهبود روحیهی کارآفرینی در بین دانشجویان است، هدف این پژوهش تبیین رابطهی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه با روحیهی کارآفرینی دانشجویان کشاورزی میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 182 تن دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی سال تحصیلی 93-1392 بود که بر پایهی روش نمونهگیری ...
بیشتر
لازمهی توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی بهبود روحیهی کارآفرینی در بین دانشجویان است، هدف این پژوهش تبیین رابطهی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه با روحیهی کارآفرینی دانشجویان کشاورزی میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 182 تن دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی سال تحصیلی 93-1392 بود که بر پایهی روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم طبقه، 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخت با طیف عددی صفر تا ده، و آزمون استاندارد شدهی سنجش روحیه کارآفرینی مرکز کارآفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارهای 20spss و5/8LISREL انجام شد. از آزمونهای آماری همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین همهی ویژگیهای روانشناختی به جز استقلال طلبی بالاتر از میانگین آزمون استاندارد بوده است. بین روحیه کارآفرینی دانشجویان تنها با سه ویژگی کانون کنترل درونی، تحمل ابهام و مسئولیتپذیری رابطه آماری معنیداری وجود داشت. روحیهی کارآفرینی دانشجویان نیز بالاتر از حد میانگین آزمون استاندارد میباشد. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که به ترتیب بیشترین بار عاملی مربوط به ویژگیهای توفیق طلبی، مسؤلیتپذیری، کانون کنترل درونی و اراده و پشتکار میباشد. این ویژگیها مهمترین ویژگیها برای تشکیل روحیه کارآفرینی دانشجویان هستند. به میانگین بالاتر از میانگین آزمون استاندارد روحیه کارآفرینی نمایانگر آمادگی بالقوه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در جهت کارآفرین شدن از جنبه روانشناختی میباشد.
جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ میلاد صفری
چکیده
هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه ...
بیشتر
هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد ) 109 .)N=709(گزینش شدند. پرسشنامه ابزار اصلی گر دآوری داد هها بود که روایی آن با نظرخواهی اعضای هیأ تعلمی تائید شد. براینتایج نشان دادند که میانگین .)Ө = 0/ تعیین پایایی بخش های مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد ) 793 ) از 20 ( بود. مقایسه نشان داد، نمره دانش پایه / 10 با انحراف معیار 22 / نمره ی دانش کشاورزی پایه دانشجویان 33کشاورزی دانشجویان با دیپلم علوم تجربی و دانشجویان کارشناسی ارشد با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهدولتی به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان با دیپلم ریاضی و دانشجویان با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهغیردولتی بود. برای کاهش شمار متغیرها و تشکیل ساختار جدیدی برای آنها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.ضعف دانش عمومی کشاورزی دانشجویان در نه عامل نگرش منفی دانشجویان به کشاورزی و آموز شهای نامتناسب ،فضای ناسالم علمی در دانشگاه و ب یاهمیتی اطلاعات عمومی کشاورزی، ضعف دانشگاه در ارتباط با محی طهای کشاورزیو ایجاد انگیزش در دانشجو، ذهنیت منفی جامعه به رشته کشاورزی، کم توجهی هیأت علمی و بی اهمیت شمردناطلاعات عمومی کشاورزی، کمبود در سهای پایه کشاورزی، مناسب نبودن سرفص لها، سطح پایین دانش عمومی هیأت67/ علمی و عدم آگاهی افراد از رشته های دانشگاهی پیش از ورود به رشته خلاصه شدند که این عام لها درمجموع 04درصد از کل واریانس علل ضعف دانش عمومی دانشجویان را تبیین کردند.
باقر آرایش؛ محمد صادق صبوری
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی الزامات آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق از دیدگاه محققان کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را136نفراز محققان کشاورزی شاغل در سازمان جهادکشاورزی و محققان مراکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و امور دام استان ایلام تشکیل دادند که همه آنها به دلیل محدود بودن تعداد اعضاء سرشماری ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی الزامات آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق از دیدگاه محققان کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را136نفراز محققان کشاورزی شاغل در سازمان جهادکشاورزی و محققان مراکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و امور دام استان ایلام تشکیل دادند که همه آنها به دلیل محدود بودن تعداد اعضاء سرشماری شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی شکلی و محتوایی آن ها از طریق گروه متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی، مدیریت کشاورزی و زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تایید گردید. پایایی ابزار تحقیق نیز از طریق محاسبه تتای ترتیبی به کمک نرم افزار آماری R تعیین شد (87/.= Ɵ).نتایج همبستگی میان متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن نشان داد که بین الزامات اقتصادی، الزامات سیاستگزاری و آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق درسطح 99٪ والزامات آموزشی، اجتماعی، مدیریتی، فرهنگی و آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق درسطح 95٪ رابطه مثبت و معنیداری وجود داشته است. بر اساس نتایج به دست آمده از رگرسیون ترتیبی، متغیرهای آموزشی، مدیریتی، اقتصادی و فنی در آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق تاثیرگذار بوده اند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی تحقیق نشان داد که الزامات آموزشی با مقدار ویژه 54/16 به تنهایی تببین کننده 039/28 درصد واریانس کل بوده است. و 7 عامل آموزشی، مدیریتی، اقتصادی، فنی، سیاست گذاری، اجتماعی و فرهنگی به طور مجموع توانسته اند که 78/72 درصد واریانس کل را تببین نمایند.
شعبانعلی نوروزی؛ حبیب اله نجفی هزارجریبی؛ مهران فرج الهی؛ محمد رضا سرمدی
چکیده
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق اموزش از دور می باشد روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمع آوری ،پس از استخراج شاخص های اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی (پرسشنامه )و اسنادی است جامعه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق اموزش از دور می باشد روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمع آوری ،پس از استخراج شاخص های اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی (پرسشنامه )و اسنادی است جامعه آماری 1930نفر شامل اعضای هیئت علمی ،مروجان و مربیان اموزشی موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی بوده اند . براساس جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروه ها به نسبت جمعیت شان تعداد 641 نفر برآورد و بصورت طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق امار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی آزمون بارتلت و تائیدی نوع اول) با نرم افزار SPSS ،LISREL انجام گرفت . نتایج بدست آمده از واریانس هر یک از شاخص ها و میانگین واریانس37/61درصدی آنها نشان می دهد شاخص های خلق دانش، فناوری آموزش از راه دور، منابع مالی، تولید محتوا فناوری. اطلاعات و ارتباطات، روانشناختی، فرهنگ سازمانی و سیاستگذاری بر انتقال دانش تاثیر مثبت و معنادار دارند. و قابلیت تبیین کنندگی مدل انتقال دانش را دارند. تحلیل اولویت بندی عوامل نشان می دهد شاخص خلق دانش تاثیر بیشتری در انتقال دانش دارد. علاوه بر این نتایج بدست آمده از آزمون نیکویی برازش بیانگر برازش مدل می باشد
عبدالرحیم غیاثی؛ مهدیه طیاری؛ هادی صبوری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل بود. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 94 - 1393 بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی 178 تن تعیین شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل بود. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 94 - 1393 بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی 178 تن تعیین شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش بود. بخش نخست، پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی وانگ و لاو (2002) و بخش دوم پرسشنامهی سنجش گرایش به کارآفرینی دانشجویان. روایی ابزار اندازهگیری بر پایهی نظر شماری از اعضای هیاتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید شد و برای تعیین پایایی بخشهای مختلف پیش آزمون، از تتای ترتیبی استفاده شد (88/0-82/0= θ). دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSwin21 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین هوش هیجانی و همهی مؤلفههای آن (ارزیابی خود ادراکی، استفاده از احساسات، ارزیابی احساسات دیگران و تنظیم احساسات) با گرایش به کارآفرینی دانشجویان مورد نظر در سطح 001/0= p وجود دارد. نیز، بر پایهی تحلیل رگرسیون ترتیبی، دو مؤلفهی ارزیابی احساسات دیگران و استفاده از احساسات قادر به تبیین سطح احتمال گرایش به کارآفرینی هستند که سهم مؤلفهی ارزیابی احساسات دیگران بیش از مؤلفهی استفاده از احساسات است.
آذر اسکندری؛ مریم شریف زاده؛ ابوذر زارع
چکیده
واکاوی کیفیت تدریس بر مبنای نیازسنجی آموزشی نقشی محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی، این پژوهش به ارزیابی کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان در هنرستانهای کشاورزی استان فارس پرداخته است. جامعهی آماری این پیمایش را هنرجویان سال سومی هنرستانهای ...
بیشتر
واکاوی کیفیت تدریس بر مبنای نیازسنجی آموزشی نقشی محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی، این پژوهش به ارزیابی کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان در هنرستانهای کشاورزی استان فارس پرداخته است. جامعهی آماری این پیمایش را هنرجویان سال سومی هنرستانهای کشاورزی استان فارس (شهرستانهای شیراز، اقلید، آباده، داراب، فسا و فیروزآباد) تشکیل دادهاند که شمار آنان در سالتحصیلی 93-1392، 258 هنرجو بود. حجم نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران 154 تن تعیین شد و نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی شکلی آن در گروهی از متخصصان موضوعی تأیید شد. برای انجام پایایی آن، بررسی راهنما بیرون از نمونهی آماری انجام شد. اعتبار ابزار سنجش با محاسبه ضریب آلفای ترتیبی (91/0= θ) مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان دادند که سه حیطهی عمومی، فنی، و حرفهای از مهمترین حیطههای آموزش درسهای عملی در هنرستانهای کشاورزی به شمار میآیند. در این میان، حیطهی عمومی در هنرستانهای کشاورزی اهمیت بیشتری در آموزش درسهای عملی هنرستانهای کشاورزی داشتند. بررسی نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی نیز نشان داد که وضعیت کنونی هر یک از حیطههای سهگانه بالا در حد نامطلوبی بوده و فاصله بسیاری تا دستیابی به کیفیت آموزشی استاندارد در هنرستانهای کشاوزی مورد ارزیابی وجود دارد. همچنین، بنابر پیشبینی رگرسیون ترتیبی، متغیرهای سن، معدل و محل سکونت از عاملهای تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در هنرستانهای کشاورزی به شمار میآیند.
امیر علم بیگی؛ پریسا پای خسته؛ سید یوسف حجازی
چکیده
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و دادهها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای ...
بیشتر
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و دادهها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای تهران و البرز بود که با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین 130 نفر به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بود که وضعیت روایی آن به سه صورت صوری، سازه و تشخیصی تأیید شد و وضعیت پایایی آن با محاسبه مقادیر پایایی ترکیبی و تتای ترتیبی صورت گرفت. روش غالب آماری مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود که نتایج نشان داد احساس مثبت از تدریس آموزشگران در هنگام تدریس و بیرون کلاس به دو بعد از احساس خودکارآمدی شامل انگیزش بخشی به فراگیران و حفظ منزلت آموزشگری وابسته است. این در حالی است که احساس خودکارآمدی در آموزش تنها سبب تقویت احساس مثبت در بیرون کلاس میشود.
مرتضی اکبری؛ رضا غلامزاده؛ مریم شامانیان
چکیده
آموزههای توسعه روستایی در کشورهای مختلف جهان، در چند دههی گذشته نشان میدهند که توسعهی روستایی تنها با تزریق سرمایه و فناوری محقق نمیشود، بلکه عاملهای زیادی در این زمینه نقش ایفا میکنند. یکی از این عاملها توجه به بالابردن شایستگیها و قابلیتهای ساکنان روستا میباشد. این تحقیق، از نظر دیدمان جزو پژوهشهای ...
بیشتر
آموزههای توسعه روستایی در کشورهای مختلف جهان، در چند دههی گذشته نشان میدهند که توسعهی روستایی تنها با تزریق سرمایه و فناوری محقق نمیشود، بلکه عاملهای زیادی در این زمینه نقش ایفا میکنند. یکی از این عاملها توجه به بالابردن شایستگیها و قابلیتهای ساکنان روستا میباشد. این تحقیق، از نظر دیدمان جزو پژوهشهای کیفی است و از نوع بررسی موردی است که با توجه به روش نمونهگیری هدفمند از 10 نفر از کارآفرینان نوپای روستایی در حوزهی صنایعدستی در شهر ورامین انجامشده است. تحقیق با هدف شناسایی شایستگیهای جوانان روستایی در زمینهی کسبوکارهای صنایعدستی انجام گرفت و در نتیجه 23 مقوله کلی استخراج شدند که در سه بعد دانش، نگرش و مهارت دستهبندی شدند. نتیجهی تحقیق نشان داد که در زمینهی آموزش شایستگیها به جوانان روستایی باید به شرایط زمینهی کاری و حوزهی کسبوکار و شرایط ویژهی روستا توجه نمود و با در نظر داشتن آن شرایط هدفهای دورههای آموزشی را سامان داد. در همین زمینه موردهایی چون فعالیت با منبعهای محدود، خلاقیت و تنوع در تولید، آگاهی از اهمیت وجود میراث فرهنگی و علاقهی اولیه و مشخصبودن مسیر شغلی از مهمترین موردهای بیانشده توسط مصاحبهشوندگان بودند که نشاندهندهی ضرورت طراحی و اجرای دورههای بومی آموزش کارآفرینی میباشند.