نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مسئول آموزش کارکنان و بهره بردارن مرکز تحقیقات و آموزش مازندران
2 استادیار دانشگاه پیام نورکردکوی
3 دانشیار دانشگاه پیام نورتهران
4 استادیار دانشگاه پیام نور تهران
چکیده
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق اموزش از دور می باشد روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمع آوری ،پس از استخراج شاخص های اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی (پرسشنامه )و اسنادی است جامعه آماری 1930نفر شامل اعضای هیئت علمی ،مروجان و مربیان اموزشی موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی بوده اند . براساس جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروه ها به نسبت جمعیت شان تعداد 641 نفر برآورد و بصورت طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق امار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی آزمون بارتلت و تائیدی نوع اول) با نرم افزار SPSS ،LISREL انجام گرفت . نتایج بدست آمده از واریانس هر یک از شاخص ها و میانگین واریانس37/61درصدی آنها نشان می دهد شاخص های خلق دانش، فناوری آموزش از راه دور، منابع مالی، تولید محتوا فناوری. اطلاعات و ارتباطات، روانشناختی، فرهنگ سازمانی و سیاستگذاری بر انتقال دانش تاثیر مثبت و معنادار دارند. و قابلیت تبیین کنندگی مدل انتقال دانش را دارند. تحلیل اولویت بندی عوامل نشان می دهد شاخص خلق دانش تاثیر بیشتری در انتقال دانش دارد. علاوه بر این نتایج بدست آمده از آزمون نیکویی برازش بیانگر برازش مدل می باشد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing structural equation model of knowledge transfer in agriculture research institute and centers through modernEducational technolody
نویسندگان [English]
- shabanali norouzi 1
- habibollah najafihezarjaribi 2
- mehran farajullahi 3
- . Mohammad Reza Sarmadi 4
چکیده [English]
Abstract :
The main objective of the research is to design the suitable knowledge transfer in agricultural research centers through distance education. The research method was a combinational one. The primary information was collected through Delphi method by knowledge transfer experts. After extraction of main criteria’s and determination of validity and reliability, the questionnaire was given to test givers. The data collection method was a field (questionnaire) and documentary one. The statistical population included 1930 people ; scientific staff ,the educators ,the educational trainers of agriculture research institutions and centers.According to Morgan table the sample volume was calculated on groups separation and to their population were 641 people ,which were selected as random classification.The data analysis was performed by descriptive and interventional statistics (the subjective /explorative analysis of first Bartlett and approval analysis )through application of SPSS and LISREL software .The results of the variance of each of the index and average variance of 37/61 percent indicator of knowledge production, technology, distance education, financial resources, technological content production. Information and communication, psychological, organizational culture and policies have a significant positive impact on knowledge transfer. And the explanatory model of knowledge transfer. Analysis of the rating factors indicator more effective knowledge creation in knowledge transfer. In addition Goodness of fit test results indicate the model is
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Transfer
- Distance education
- Information and communication technology
- research results