نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 دانشگاه رازی

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی وضعیّت مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل عامل‌های مؤثر بر دیدگاه دانشجویان در این زمینه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، 300 تن از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده کشاورزی بود که 170 تن از آن‌ها به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن را جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید کردند. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب تتای ترتیبی تأیید شد(0/87-0/76 =θ). تحلیل آمار توصیفی نشان داد که از بین مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی، تنها، وضعیّت مهارت ارتباطی آنان در حدّ متوسط بود و مهارت‌های تدریس، فردی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات دارای وضعیّت نامناسبی بودند. نتایج آزمون کروسکال والیس، تفاوت معناداری بین میزان مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی گروه‌های مختلف کشاورزی را نشان داد که بر پایه این آزمون، وضعیّت مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی گروه‌های ترویج و آموزش کشاورزی، گیاهپزشکی و مهندسی آب از سایر گروه‌ها بهتر بود. از طرفی بر پایه آزمون من ویت نی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در زمینه مهارت‌های تدریس و مهارت‌های فردی اعضای هیأت علمی تفاوت معناداری وجود داشت و در ارزیابی سایر مهارت‌ها چنین تفاوتی وجود نداشت. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر معدل، شمار نیم‌سال‌های مشروطی، شمار درس‌های حذف شده به دلیل غیبت، شمار درس‌های تجدید دوره شده و شمار درگیری لفظی دانشجو با استاد سنجش احتمال برآورد مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی را از دیدگاه دانشجویان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Professional Skills of Agricultutral Faculty Members at Razi University from the Viewpoint of the Students

چکیده [English]

The purpose of this descriptive study was to analyze the professional skills agricultutral of facultiy members and natural resources in Razi University from the students perspectives and non-effectiveness analysis This method. The statistical population consisted of senior undergraduate students at the Campus of Agriculture and Natural Resourses (N=300). Samples were selected using stratified random sampling method (n=170). A questionnaire was developed and used to collect data. Face validity of the questionnaire was established by a panel of experts. Ordinal theta was calculated to measure reliability of items of instrument (θ = 0.76 - 0.87). The results showed that the level of communication skills was moderate, but the level of teaching skills, personal, evaluation, and information technology skills was inappropriate. Kruskal-Wallis test applied revealed that there was a significant difference between professional faculty skills of different agricultural departments. So that faculty members of Water Engineering, Agricultural Extension and Education and Plant Protection Department were better than of the other Departments. Mann Whitney test applied revealed that between male and female students in the field of teaching and individual skills showed significant difference on their perspectives toward professional faculty skills condition. Based on ordinal regression analysis, five variables including average, number of probation semesters, coursed cancelation due to the student's absence, removal courses, and argument between teacher and student, were influencing on professional skills evaluation of faculty members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching Skill
  • communication skill
  • information technology skill
  • faculty member skill
پیمان، ه.؛ زریان، ا.؛ صادقی‌فر، ج.؛ علیزاده، م.؛ یعقوبی، م.؛ یمانی، ن.؛ رستمی، آ. و دل‌پیشه، ع. (1389). ویژگی‌های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان علوم‌پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژه‌نامه توسعه آموزش): دوره 10، شماره 5، صص 1139-1131.
دادخواه، ب.؛ علی محمدی، م.؛ مظفری، ن.؛ محمد نژاد، س.؛ مولایی، ب. و دادخواه، د. (1388). ویژگی‌های استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله علمی و پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی، سال یازدهم، صص 50-44.
رضایی، ع.م؛ دلاور، ع.؛ احدی، ح. و درتاج، ف. (1389).ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیّت آموزشی (ISEEQ). فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، صص 145-121.
شعبانی، ح. (1393). مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها. چاپ بیست و هفتم.
طهماسبی، س.، ولیان، ا. و معزی‌زاده، م. (1390). بررسی میزان همبستگی بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان عمومی، دستیاران تخصصی و مسئولین دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، دوره 29، صص 360-353.
قلی‌فر، ا.؛ حجازی، ی. و حسینی، م. (1389). تحلیل‌عاملی مهارت‌های حرفه‌ای لازم برای موفقیّت شغلی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 57، صص 141-125.
قهرمانی، م.؛ عارفی، م. و جمشیدی، ل. (1387). بررسی تأثیر ارزیابی پایان ترم بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 48.
ملکشاهی، ف.؛ شیخیان، ع. و طراحی، م.ج. (1389). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد اولویّت‌های ارزشیابی اساتید. پژوهش پرستاری، دوره 5، شماره 19، صص 24-16.
هرندی‌زاده، ا.؛ نعیمی، ا.؛ پزشکی‌راد، غ. و نامدار، ر. (1389). بررسی خصوصیّات استاد خوب از نظر دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 58، صص 55-41.
Ciancialow, H. (2007). The comparative students of college in the teacher characteristics. Journal of Psychology, 69, pp. 32-33.
Chang TS. (2011). Faculty attitudes toward student ratings: Do the resultant rating scores really matter? [Cited 2011 May 19]. Available from: http://www.npue.edu.tw/adm/research/%E5%AD%B8%E5%A0%B1/16/%E5%BC%B5%E5%BE%B7%E5%8B%9D.pdf
Faith E. F. (2010). Are student evaluations of teaching fair? [Cited 2010 June7]. Available from:http://web.cs.toronto.edu/Assets/DCS+Digital+Assets/EllenStudentEvals.pdf
Fischer JD. (2006). Implications of Recent Research on Student Evaluations of Teaching. Montana Professor, 17(1), pp 11-17.
Gien-Lant T. (1991). Evaluation of faculty teaching effectiveness toward accountability in education. Nurs Edu;30, pp. 92-95.
Gillespie, M. (2005). Student-teacher Connection: A Place of Possibility. Journal of Advance Nurse, Vol. 52, Iss.2, pp. 211-219.
Jacobs, L. C. (2004) Student Ratings of College Teaching: What Research Has to Say; Indiana University Bloomington. IU Bloomington Evaluation Services & Testing Franklin Hall 014, 601 E. Kirkwood Ave. Bloomington, In 47405.
17. Librera, W. L. (2004). Newjersy Professional Standard for Teacher and School Leaders; Newjersy Department of Education.
Richardson, A. G. & Arundell, A. (2006). Characteristics of the Effective Teacher as Perceived by Pupils and Teachers: A Caribbean Case Study. ERIC Document Reproduction, Service, No. ED 311013.
Richardson, K. (2008). The standpoint collegian aground master characteristics. The Journal of Curriculum, 26, pp. 39-40.
Roberts, G. & Dye, J. E. (2004). Characteristics of Effective Agriculture Teachers. Journal of Agricultural Education, Vol. 45, No. 4, pp. 82-95.
Sworzel, K. A. (1995). A Program for the Preparation of Preservice Agricultural Education Teachers for the Twenty – first Century. Columbus, OH: Ohio State University, Department of Agricultural Education (ERIC Document Reproduction Service No. ED 389676).