نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه یاسوج
2 عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج
چکیده
واکاوی کیفیت تدریس بر مبنای نیازسنجی آموزشی نقشی محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی، این پژوهش به ارزیابی کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان در هنرستانهای کشاورزی استان فارس پرداخته است. جامعهی آماری این پیمایش را هنرجویان سال سومی هنرستانهای کشاورزی استان فارس (شهرستانهای شیراز، اقلید، آباده، داراب، فسا و فیروزآباد) تشکیل دادهاند که شمار آنان در سالتحصیلی 93-1392، 258 هنرجو بود. حجم نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران 154 تن تعیین شد و نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی شکلی آن در گروهی از متخصصان موضوعی تأیید شد. برای انجام پایایی آن، بررسی راهنما بیرون از نمونهی آماری انجام شد. اعتبار ابزار سنجش با محاسبه ضریب آلفای ترتیبی (91/0= θ) مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان دادند که سه حیطهی عمومی، فنی، و حرفهای از مهمترین حیطههای آموزش درسهای عملی در هنرستانهای کشاورزی به شمار میآیند. در این میان، حیطهی عمومی در هنرستانهای کشاورزی اهمیت بیشتری در آموزش درسهای عملی هنرستانهای کشاورزی داشتند. بررسی نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی نیز نشان داد که وضعیت کنونی هر یک از حیطههای سهگانه بالا در حد نامطلوبی بوده و فاصله بسیاری تا دستیابی به کیفیت آموزشی استاندارد در هنرستانهای کشاوزی مورد ارزیابی وجود دارد. همچنین، بنابر پیشبینی رگرسیون ترتیبی، متغیرهای سن، معدل و محل سکونت از عاملهای تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در هنرستانهای کشاورزی به شمار میآیند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Quality of Teaching and Training Needs in Fars Agricultural Vocational Schools, Iran
نویسندگان [English]
- azar eskandari 1
- maryam sharifzadeh 2
- aboozar zare 1
چکیده [English]
Analysis of practical agricultural competencies based on training needs assessment plays a vital role in improving educational quality in agricultural vocational schools, which are responsible for training competent human resources in agricultural sector. This research project aimed to investigate factors affecting the effectiveness of practical courses in agricultural vocational schools in Fars province. The statistical population consisted of 258 junior students of Fars agricultural vocational schools during 2013-2014. Based on Cochran’s sample size formula, 154 junior students were selected through simple random sampling method. The data was collected using structured questionnaires which were validated by a group of experts and the reliability as measured by ordinal alpha was (0.91), Results revealed that, general, professional and technical domains played a vital role in training practical courses in the agricultural vocational schools. It was also concluded that general domain of training skills in vocational schools posses deals with effectiveness of practical agricultural vocational courses. Analysing the educational needs of students the Revealed the gap between the present status and the state quo of the main determinants of effectiveness in agricultural vocational schools. According to the results of ordinal regression, variables such as age, grade point average (GPA) and residence location affect the quality of teaching in schools of agriculture.
کلیدواژهها [English]
- teaching quality
- vocational agricultural schools
- Agricultural training needs
- Fars province