رابطه ‏ی عزت‌نفس و سبک‏ های حل مساله با باورهای خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زابل

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رابطه‏ ی سبک‌های حل مساله و عزت‌نفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ‏ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (3000 = N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونه‌گیری طبقه‏ ای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. ابزار گردآوری داده‏ ها، پرسشنامه‏ ای بود که روایی آن بر پایه‏ ی نظر شماری از اعضای هیئت‌علمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحب‌نظران مربوط تأیید شد و برای تعیین پایایی بخش‌های مختلف آن، از تتای ترتیبی استفاده شد (89/0- 76/0=θ ). نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که عزت‌نفس و سه سبک حل مساله‏ ی خلاقیت، اعتماد و گرایش با باور به خودکارآمدی رابطه‏ ی معنی‌دار مستقیم و دو سبک درماندگی و مهارگری رابطه‏ ی معنی‌دار معکوس دارند. همچنین یافته‏ های حاصل از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که عزت‌نفس و سبک‌های حل مساله‏ ی خلاقیت، گرایش و درماندگی قادرند 2/57 درصد از تغییرات واریانس باور به خودکارآمدی را در میان دانشجویان مورد مطالعه تبیین نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Self-esteem, Problem Solving Styles and Self- efficacy Beliefs among Agricultural and Natural Resource Students at Zabol University, Iran

نویسنده [English]

  • abdurrahim Gheyassi
چکیده [English]

The main purpose of this study was to investigate relationship between self-esteem, problem solving styles and self-efficacy beliefs among agricultural and natural resource students, of the University of Zabol. The statistical population consisted of 3000 agricultural and natural resources students in 2013-2014 academic year from that, 210 students were randomly selected. Data were gathered through the application of an instrument was given to the academic staff of the department of Agricultural Extension and Education, University of Zabol to test its content validity. Ordinal theta was calculated to measure reliability of items of instrument (θ = 0.76 - 0.89). Results showed that there were a significant relationship between problem solving styles, self- esteem and self-efficacy beliefs. Ordinal Regression analysis indicated that self-esteem and some problem solving styles were significantly correlated with self-efficacy beliefs. Also, the ordinal regression analysis showed that self-esteem and problem solving styles were explained 57.2% of variance of students' self–efficacy beliefs

کلیدواژه‌ها [English]

  • : self-esteem
  • self-efficacy beliefs
  • problem solving style
  • agricultural and Natural Resource students
آقا یوسفی، ع. شریف، ن (1390). رابطه سبک‌های حل مساله و بهزیستی شخصی در دانشجویان. اندیشه و رفتار. دوره 6، شماره 22. صص 79-88.
- بارانی، ش. اطهری، ز و زرافشانی، ک.(1388)بررسی دلایل گرایش به کارآفرینی دانشجویان علمی-کاربردی کشاورزی (مطالعه‌ی موردی: استان کرمانشاه). فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 6، صص 73- 96.
- برخورداری، م.شمس الملوک، ج. محمودی، م (1388). ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزت‌نفس در دانشجویان پرستاری، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،1،9. صص 13-19.
- زارعان، م. اسداله پور، ا و بخشی پور رودسری، ع.(1386). رابطه هوش هیجانی و سبک‌های حل مساله با سلامت عمومی. مجله روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 2، صص 166-172.
- زمانی علایی، م و امیدی نجف‌آبادی، م(1393)  عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، مجله پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، شماره 27، صص 43-56.
- کشاورز، م (1393) بررسی قصد کارآفرینی دانشجویان پیام نور و سازه‌های اثرگذار بر آن. فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 3، صص 529-548.
 
-Baker, S. R. (2003). A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university, stress, health, and academic motivation and performance. Personality and Individual Differences, 35(3), pp. 569-591.
-bandura, A. (1997).self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman.
-Cassidy, T. and Long, C. (1996). Problem-solving style, stress and psychological illness: Development of a multifactorial measure. British Journal of Clinical Psychology, 35, 265-277.
-Chen, H. (2007). The relationship between EFL learners’ self-efficacy beliefs and English performance. PhD dissertation. US: The Florida State University.
-Fleeman, W. (2003). The Pathways to Peace Anger Management Workbook: Hunter House.
-Gangadharappa, V, Pramod, T, Shiva, H. (2007) Gastric floating drug delivery systems: A review. Indian J Pharm Ed Res; 41:295-305.
-George, M. (2010). 7 Myths About Love Actually: The Journey: John Hunt Publishing.
-Ghanbari-e-Hashem-Abadi, B. A., Bolghan-Abadi, M., Vafaei-e-Jahan, Z., Maddah-Shoorcheh, R. and Maddah-Shoorcheh, E. (2011). Comparison of the Effectiveness of the Transactional Analysis, Existential, Cognitive, and Integrated Group Therapies on Improving Problem-Solving Skills. Psychology, 2(4), 307-311
-Gholami, S. and Bagheri, M. S. (2013). Relationship between VAK learning styles and problem solving styles regarding gender and students' fields of study. Journal of Language Teaching and Research, 4(4), 700-706.
-Gregory, P. (2010). The Psychology of Chronic Fatigue Syndrome: Hallmark Press.
-Iancu, I., Bodner, E., & Ben-Zion, I. Z. (2015). Self esteem dependency, self-efficacy and self-criticism in social anxiety disorder. Comprehensive Psychiatry, 58, 165-171.
-Isaksen, S. G., Dorval, K. B., & Treffinger, D. J. (2010). Creative Approaches to Problem Solving: A Framework for Innovation and Change: SAGE Publications.
-Jindrich, P. L. (2009). Employment, Self-efficacy, and Childhood Abuse: ProQuest.
-Karami, R., & Ismail, M. (2014). Achievement Motivation in the Leadership Role of Extension Agents: Cambridge Scholars Publisher.
-Lawton, G. (2015). Beyond belief. New Scientist.
-Lee, Y., & Lee, J. (2014). Enhancing pre-service teachers' self-efficacy beliefs for technology integration through lesson planning practice. Computers & Education, 73(0), 121-128.
-Pajares, F., & Urdan, T. C. (2006). Self-efficacy beliefs of adolescents: IAP.
-Reilly, E., Dhingra, K., & Boduszek, D. (2014). Teachers’ self-efficacy beliefs, self-esteem, and job stress as determinants of job satisfaction. International Journal of Educational Management, 28(4), 365-378.
-Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image: Princeton University Press.
-Sahranavard, M., & Hassan, S. A. (2012). The Relationship between Self-Concept, Self-Efficacy, Self-Esteem, Anxiety and Science Performance among Iranian Students. Middle-East Journal of Scientific Research, 12(9), 1190-1196.
-Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological reports, 51(2), 663-671.
-Sheth, J. (2011). Models of Buyer Behavior, Chapter 13: A Field Study of Attitude Structure and the Attitude-Behavior Relationship: Marketing Classics Press.
-Steers, R. M., Mowday, R. T., & Shapiro, D. L. (2004). Introduction to special topic forum: The future of work motivation theory. The Academy of Management Review, 379-387.
-Tan, A.-G., Li, T., & Neber, H. (2013). Creativity Self-Efficacy and Its Correlates Creativity, Talent and Excellence (pp. 107-119): Springer.
-Thomaes, S., Poorthuis, A., & Nelemans, S. (2011). Self-esteem. In B. Brown & M. Prinstein (Eds.), Encyclopedia of Adolescence. 316-324.
-Tounés, A., Gribaa, F., and Messeghem, K. (2015). An exploratory model of the environmental intention of SME directors in Tunisia. In Kyro, P, (2015) Handbook of Entrepreneurship and Sustainable Development Research, PP. 229-257: Edward Elgar Publishing Incorporated.
-Valencia, C. (2009). The Boost Your Self-esteem Workbook: Createspace Independent Pub.
-Wal, S. (2006). Education & Child Development: Sarup Book Publishers Pvt. Limited.
-Watt, A. H., (2007). The Impact of Managerial Virtuality on Employee Performance: Rensselaer Polytechnic Institute.