نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده
هدف این تحقیق تبیین اثرگذاریهای خدمات آموزشی ترویج در تعاونیهای کشاورزی استانهای تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونیهای کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. روایی محتوایی پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری دادهها با کسب نظر اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان وزارت تعاون بررسی شد و اصلاحهای لازم صورت گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار R ضریب آلفای ترتیبی محاسبه شد و مقدار آن 90/0 به دست آمد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیر میزان بهرهمندی از خدمات آموزشیِ ترویج کشاورزی با متغیر آگاهی نسبت به بخش تعاون، انگیزه عضویت در تعاونیهای کشاورزی و میزان تحصیلات رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین یافتههای به دست آمده از آزمون منویتنی در این بررسی بیانگر آن بود که شرکت در دورههای آموزشی ترویج کشاورزی در انگیزه فعالیت در تعاونیهای کشاورزی و میزان آگاهی مدیران نسبت به بخش تعاون به لحاظ آماری اثر معنیداری داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Educational Extension Services in Agricultural Cooperatives oF Tehran and Alborz Provinces, Iran
نویسندگان [English]
- faezeh hashemi 1
- Iraj malekmuhamadi 2
- Hamid muvahedmuhamadi 3
چکیده [English]
The purpose of this study was to clarify the impacts of educational extension delivery in agricultural cooperatives in Tehran and Alborz Provinces. Methodologically, this research is casual-relationship survey and in terms of purpose is applied research. The statistical population study consisted of 498 managers of agricultural cooperatives in Tehran and Alborz provinces (N=498), among them 72 were randomaly selected based on Cochran Formula (n=72). Validity of the questionnaire used for collecting data was approved by a panel of faculty members of Economic and Agricultural Development of the Tehran University and applying experts from ministry of cooperatives. To determine the reliability, ordinal alpha coefficient was calculated using the R software as %90. The correlation test indicated a significant correlation between awareness of cooperation sector, motivation of membership in cooperatives, and litracy with the variable of using educational extension services. In addition, applying Mann–Whitney test showed that participation in agricultural educational extension course has a statistically significant effect on awareness of the cooperation sector and motivation of membership in cooperatives.
کلیدواژهها [English]
- Educational extension course
- manager of agricultural cooperatives
- extension educational effectiveness
- agricultural cooperative