نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی خوزستان

2 استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

3 دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی

چکیده

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی به مثابه نهادهای عمده تولید دانش کشاورزی به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقه‌ای یافته‌اند و لذا به فرم‌هایی از چابکی نیاز دارند. هدف این پژوهش کیفی تبیین ساز و کارهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. اطلاعات از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختارمند با متخصصین و صاحب نظران آموزش عالی کشاورزی جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار MAXqda11 تحلیل شدند. کدهای استخراجی به دسته‌های محرک‌ها و قابلیت‌ها و عوامل پیش‌برنده و بازدارنده‌ی چابکی تقسیم شدند. براساس یافته‌ها مؤلفه‌ها‌ی شناسایی شده در ابعاد محرک‌های چابکی شامل تغییرات در انتظارات مشتریان و دولت، تغییرات تکنولوژیکی و رقابت پذیری دانشگاه‌ها(4مؤلفه)، قابلیت‌های چابکی شامل شایستگی دانشگاه کشاورزی، سرعت و انعطاف پذیری دانشگاه در مواجهه با تغییرات و تحولات، پاسخگویی، دانش بنیان و یادگیرنده و نوآور بودن دانشگاه‌ها(6مؤلفه)، در بعد تسهیل کننده‌های چابکی شامل ساختار منعطف، نیروی کار چابک، بهبود مستمر در تفکر و عمل، فرهنگ تغییر، استفاده از فناوری اطلاعات توسط دانشگاه و برقراری روابط، تعاملات و همکاری مؤثر دانشگاه کشاورزی با محیط(6مؤلفه) و در بعد بازدارنده‌های چابکی شامل موانع درون و برون سازمانی(2مؤلفه). توجه به شاخص‌ها و مؤلفه‌های چابکی یاد شده برای دستیابی به توانایی کسب اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران در موسسات آموزش عالی کشاورزی ضروری است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors Influencing the agility of Iranian agricultural higher education

نویسندگان [English]

  • soheila pourjavid 1
  • Bahman Khosravipour 2
  • Amirhossein Alibaygi 3

1 Ph.D Student of Agricultural Extension and Education, University of Khuzestan Agriculture and Natural Resources

2 professor of University of Khuzestan Agriculture and Natural Resources

3 Associate professor of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Razi University

چکیده [English]

Universities and Agricultural higher education institutes as the main institutions for agricultural knowledge production have new roles and responsibilities in economic and regional development, and therefore need some forms of agility. The purpose of this qualitative research was to explain organizational agility mechanisms in Iranian higher agricultural education system. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews, and analyzed using MAXqda11 software. codes extracted were divided into four category including stimulants, capabilities, facilitators and barriers. Based on the findings, the components identified in the stimulant section of agility were changes in expectations of customers and government, technological changes, and competitiveness of universities (4 components). Agility capabilities included competency of agricultural university, the speed and flexibility of the university in the face of change, responsiveness, Knowledge-based, learning and Innovative universities (6 components). Agility facilitators identified as flexible structure, agile workforce, continuous improvement in thinking and action, culture of change, use of Information technology by the university, and establishing the relationships, interactions and effective cooperation of agricultural university with Environment(6 components). in the dimension of agility inhibitors, two components including internal and external barriers were identified. Considering the above components is essential for agility of higher agricultural education system, and improving of decision making process in agricultural universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Agility
  • Agile University
  • Academic agility model
  • Higher agricultural education
امیرنژاد، ق. و اژدری، پ. (1395). بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر چابکی سازمانی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه 6 خوزستان (از دیدگاه اساتید). فصل‌نامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دوره 11، شماره 1، صص 188-165.
باقری کراچی، ا. و عباس‌پور، ع. (1391). چابکی: رهیافتی نوآورانه در مدیریت دانشگاه‌ها. فصل‌نامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، شماره1، صص 72-62.
پورجاوید، س.؛ خسروی‌پور، ب. و علی بیگی، ا. ح. (1396). الگوی چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی. اولین همایش ملی رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی در تعلیم و تربیت.
جعفرنژاد، ا.؛ زارعی، ع. ا. (1384). بررسی نقش عوامل درون سازمانی در تبیین مدلی برای تبدیل سازمان‌های فعلی به سازمان‌های چابک در صنایع الکترونیک و مخابرات کشور. مجله فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره دهم، ص 86-67.
جوانمردی، م.؛ زنجیرچی، س.م.؛ کرباسیان، م. و خبوشانی، ا. (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش سطح چابکی سازمان با رویکرد شبکه‌های عصبی RBF جهت ارتقای پدافند. مجله علوم و فناوری‌های پدافند غیر عامل، شماره 4، صص 73- 71.
خسروی‌پور، ا. و امیرنژاد، ق. (1393). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر چابکی سازمانی در دانشگاه‌های دولتی استان خوزستان: مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز. فصل‌نامه توسعه اجتماعی، دوره 8، شماره 4، صص 66-47.
عباس‌پور، ع.؛ آقازاده، ا. و باقری کراچی، ا. (1391). طراحی الگوی مطلوب دست‌یابی به چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها. فصل‌نامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 22، شماره 69، صص 217-171.
محمدی، ع. و امیری، ی. (1391). ارائه‌ی مدل ساختاری تفسیری دست‌یابی به چابکی از طریق فناوری اطلاعات در سازمان‌های تولیدی. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره4، شماره13، صص 134- 115.
مرادی، ک. (1393). بررسی رابطه سرمایه انسانی و چابکی سازمانی در مدارس متوسطه پسرانه شهر تهران. فصل‌نامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال هشتم، شماره1، صص 168-143.
یعقوبی، ن.م.؛ کامبوزیا، ا.م. و حسینی، د. (1391). بررسی تأثیر استقرار دولت الکترونیک در چابکی سازمانی، مطالعه موردی: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری. چهارمین ملی کنفرانس مهندسی و مدیریت نوآوری، تهران، بنیاد پژوهشی علوم خلاقیت شناسی، تریز و مهندسی و مدیریت نوآوری. قابل دسترسی در سایت http://www.civilica.com/Paper-ICIC04-ICIC04_014.html.
 
Alizadeh, N; Sadighi, H; Pezeshki Rad, R; & Alipur, H. (2016). Analysis     of     effective components  of educational transformation  in  agricultural higher education  system  in Iran. IJAMAD, 6 (2), 193-203.
Arteta, B.Giachetti. (2004). A measure of agility as the complexity of the enterprise system. Journal of robotics and computer integrated manufacturing, 20, 495-503.
Bagheri Kerachi A., Abbaspour A, Aghazade A., Rahimian H., Mehregan M.R.(2014). Application Level of Organizational Agility Indices at Universities. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 7(1): 25-31.
Bautista, I (2016). Generic  competences acquisition through classroom  activities in first-year agricultural  engineering students. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 13, 29-39.
Dries, N., Vantilborgh, T & Pepermans, R (2012). The role of learning agility and career variety in  the identification and development of high potential employees. Personnel Review, 41 3:340 –358.
Duderstadt, J. (2010). Disentangling leanness and agility: An empirical investigation. Journal of Operations Management, 24 (5):440-457.
Goldman, S.L.; Nagel, R.N.; Preiss, K.( 2005). Agile Competitors and Virtual Organizations: Strategies for Enriching the Customer. Van Nostrand Reinhold, New York, NY.
Hawkins, R.W.; Langford, C.H.; and Sidhu, K.S.(2007). University Research in an ’Innovation Society. Science, Technology and Innovation Indicators in a Changing World: Responding to Policy Needs, OECD,171-192.
Henry, Chuck (2010). Frye Leadership Institute. Ten Year Review. Educause review,January/February, www.educause.edu/er.
Huang, P. Y., Ouyang, T. H., Pan, S. L & Chou, T.C. (2012). “The role of IT in achieving operational agility: A case study of Haier”, China. International Journal of Information Management 32 (2012) 294–298.
Inman, A.& Sale, S .& WGreen, K.(2011). Aile manufacturing relation to JIT operational performance and firm performance. Journal of operations management, (29),343-355.
Lin, C.-T;Chiu, H; Chu, P.-Y(2011). Agility index in the supply chain. International Journal of Production Economics 100 (2): 285–299.
McMahon, W.(2000). The Impact of Human Capital on Non-Market Outcomes and Feedbacks on Economic Development .
Mehrabi, S. and et al. (2013). “Examining the degree of organizational agility from employees perspective (Agriculture- Jahad Organization of Shahrekord City)”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3, 5.
Mojarradi,    G.    &    Karamidehkordi,    E.    (2016).    Factors  influencing  practical  training  quality  in  Iranian  agricultural higher  education.  Journal  of  Higher  Education  Policy  and  Management,  38 (2), 11-23.
Morshidi,sirst(2010). Building future scenarios for malaysin universities. Journal of Asian public policy.1(3):86-99.
Pan, F. & Nagi, P. (2010). Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing. Computers & Operations Research. 37, 668 – 683.
Plonka, F.S., (2008). Developing a lean and agile work force. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 7 (1), 11–20.
Ramsden, Brian (2009). Patterns of Higher Education Institutions in the UK: Ninth Report. London: Universities UK,:1, 3, http://www .universitiesuk. ac.uk/Publications/Documents/ Patterns9.pdf.
Raschke, R.L. (2010). Process-based view of agility: The value contribution of IT and the effects on process outcomes. International Journal of Accounting Information Systems.
Sharpe, Richard(2012). agile university:Building the Innovation and Improvement for a Better Student Experience. 2012 Higher Education SEMINAR,Thursday 15th March 2012. www.elementaleadership.co.uk.
Sull,  D.  (2010).  Five  things  we  know  about  organizational agility.  January  15,  http://blogs. ft.com/donsullblog/2010/01/15/five-thingswe-   know-about- organizational-agility/2010.
Tapscott , Don; Williams, Anthony D. (2010). Innovating the 21stCentury University. Educause review, January/February 2010, www.educause.edu/er.
Yaghoubi, N. M., Kazemi, M., RahatDahmardeh, M. & Arhami, F. (2011). "Organizational Agility: A Way to Import the Advantageous Aspects of Competitive Market (An Analytical-Comparative Approach on Agility  Models)". Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(12): 766-783.
Vest, Charles, M.(2006). Open Content and the Emerging Global Meta-University. EDUCAUSE Review, 41(3): 18–30, http://www.educause.edu.
Winckler, Georg(2006). The Contribution of Universities to Europe’s Competitiveness.Conference of the European Ministers of Education, Vienna, March: 16–17.www.eua.be.