تاثیر آموزش‌های کاردانی علمی-کاربردی در کسب مهارت‌های شغلی دانش‌آموختگان مرکز آموزش عالی امام خمینی

ندا علیزاده؛ حسن علی پور؛ سید داود حاجی میررحیمی؛ سید جلال الدین بصام؛ عبداله مخبر؛ امیر حاجی احمدی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.109373.1350

چکیده
  بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان مراکز آموزش‌عالی، یکی از شاخص‌های مهم در اثرگذاری دوره‌های ‏آموزشی، در راستای ارتقای توان اشتغال‌پذیری افراد است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ‏دوره‌های آموزشی‌علمی‌کاربردی مرکز آموزش عالی‌امام خمینی- به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی ‏وزارت‌جهادکشاورزی- در کسب مهارت‌های شغلی‌دانش‌آموختگان ...  بیشتر

نقش سرمایه اجتماعی در اشتراک گذاری دانش در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

سعید مذبوحی؛ علیرضا عصاره؛ مهدیه شیراسب

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 20-28

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109397.1353

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه اجتماعی در اشتراک گذاری دانش در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرد آوری داده ها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 400 تن از دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بودند که براساس فرمول ...  بیشتر

کارایی نسبی اکوسیستم کارافرینی گروه های ترویج وآموزش کشاورزی با رویکرد تولید دانش کارافرینی ( کاربرد تحلیل رابطه ی خاکستری)

وحید علی آبادی؛ رضا موحدی؛ عبدالحمید پاپ زن

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 29-41

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.114656.1412

چکیده
  از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. توسعه علمی یک منظومه دانشگاهی، نیازمند توسعه اکوسیستم و فضای کارافرینی به صورت بنیان های نظری، تبیین و تدوین چارچوب های مفهومی و الگوهای تجربی، و بهره ...  بیشتر

رفتار اطلاع‏ یابی دانش‌جویان علمی - کاربردی مرکز آموزش جهاد کشاورزی بوشهر و ارائه راهکارهایی در جهت ارتقاء آن

مهناز امیر امینی خلف لو؛ پرویز بیات

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 42-54

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.114864.1417

چکیده
  از آنجا که رسالت هر نظام اطلاع رسانی تسریع در بهره گیری از اطلاعات از سوی کاربران است، از این رو شناخت کاربران، نیازهای آنان و روش‏هایی که برای کسب اطلاعات به‏کار می‏گیرند، ضروری است و تهیه منابع اطلاعاتی بدون در نظر گرفتن نیاز اطلاعاتی فراگیران موجب اتلاف نیروی انسانی، بودجه و دیگر امکانات خواهدشد. بنابر این پژوهش حاضر به هدف ...  بیشتر

منبع‌های اطلاعات در دسترس بافندگان روستایی فرش ابریشمی شهرستان زنجان

الهام احمدی فرد؛ اسماعیل کرمی دهکردی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 55-73

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116086.1442

چکیده
  منابع اطلاعاتی ازمهمترین منابع هرواحدتولیدی است.وجوداطلاعات صحیح،به موقع ودقیق درمدیریت یک واحدتولیدی سبب بهبود عملکرد آن درزنجیره ارزش محصولات می‌شود.هدف این مطالعه شناخت منابع وشیوه‌های تأمین اطلاعات موردنیازبافندگان روستایی فرش ابریشمی است.داده هابااستفاده ازیک روش شناسی مطالعه موردی بااستفاده ازفنون کیفی گردآوری داده‌هاازقبیل ...  بیشتر

وضعیت مولفه های فراشناخت در بین دانشجویان کشاورزی استان خوزستان

معصومه تقی بیگی؛ مسعود برادران

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 74-96

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.114762.1459

چکیده
  روانشناسان و محققان بر این باورند بهبود کیفیت یادگیری انجام پذیر نیست مگر اینکه نظام آموزش عالی کشاورزی به مفاهیم فراشناختی توجه لازم را مبذول دارد. با توجه به اهمیت و ضرورت فراشناخت درجهت بهبود فرآیند یادگیری و ارتقاء کیفی نظام آموزش عالی کشاورزی، هدف کلی این پژوهش توصیفی-پیمایشی بررسی وضعیت مؤلفه های فراشناخت شامل آگاهی فراشناخت، ...  بیشتر

توانمندی علمی، انگیزه پژوهش و رفاه اقتصادی ادراک شده در کم کاری نگارش پایان نامه و مقاله علمی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه ملایر

عباس خاکپور

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 97-108

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116772.1460

چکیده
  به دلیل ماهیت کاربردی گرایش های کشاورزی، پژوهش در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. لیکن شواهد نشان می دهند دانشجویان کشاورزی نسبت به انجام کارهای پژوهشی کم کاری دارند. این پژوهش در صدد شناخت نقش توانمندی علمی، انگیزه پژوهش و رفاه اقتصادی ادراک شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی زراعت، علوم دامی، بیوتکنولوژی، خاک شناسی و فضای سبز ...  بیشتر

عامل های موثر درچابک سازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران

سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 109-126

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120151.1467

چکیده
  دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی به مثابه نهادهای عمده تولید دانش کشاورزی به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقه‌ای یافته‌اند و لذا به فرم‌هایی از چابکی نیاز دارند. هدف این پژوهش کیفی تبیین ساز و کارهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. ...  بیشتر

آسیب­ شناسی کاربرد روش‌های آماری و داده ­پردازی در پژوهش ­های علمی کشاورزی

علی صادقی؛ مسعود بیژنی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120280.1471

چکیده
  امروزه، آمار در همه‌ی عرصه‌های علمی برای دستیابی به نتایج ملموس و قابل اعتماد، به کار می رود و به ندرت می توان بدون کاربرد داده‌پردازی‌های آماری (به‌صورت کمّی و کیفی)، اقدام به تفسیر و تحلیل نتایج حاصل از پژوهش‌های علمی کرد. اما، چالش اصلی در این زمینه، شیوه کاربرد بهینه آمار در پژوهش هاست. پژوهش‌های کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر نگرش دانش‌جویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به اشتغال در مناطق روستایی

امید جمشیدی؛ ابوالمحمد بندری؛ اصغر باقری؛ عباس نوروزی؛ محمدجواد سبحانی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، صفحه 149-167

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120309.1472

چکیده
  به‌رغم اهمیت کار در روستاهای کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در برنامه‌های آموزش عالی کشاورزی، شمار شایان توجهی از دانشجویان کشاورزی پس از دانش‌آموختگی وارد بازار کار مناطق روستایی نمی‌شوند. ازاین‌رو، هدف این تحقیق واکاوی نگرش دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی و عامل‌های موثر نسبت به اشتغال در مناطق ...  بیشتر