رضا موحدی؛ فائزه گلی؛ حمید بلالی
چکیده
چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان میباشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان میباشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونهگیری تصادفی 330 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از کارشناسان کشاورزی و اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد(تتای ترتیبی= 95/0-80/0). تحلیل عاملی نشان داد، متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را میتوان در 6 عامل: رسانههای جمعی، کیفیت مرکز خدمات، مهارت کارشناسان، نهاد محلی و شبکه اجتماعی، بازدید و کلاس آموزشی خلاصه کرد. این عاملها در مجموع 70 درصد از واریانس متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را تبیین کردند. یافتههای به دست آمده از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد، عامل های آموزشی-ترویجی با هم 25 درصد از احتمال تغییر سطح مدیریت آب کشاورزی را تبیین نمودند.
بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ فاطمه رحیمی فیض آباد
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداولترین مدلهای مورد استفاده برای بررسی رابطهی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده میباشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداولترین مدلهای مورد استفاده برای بررسی رابطهی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده میباشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش 320 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 175 نفری از آنها از طریق نمونهگیری تصادفی ساده گزینش شدند. گردآوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد. علاوه براین، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد (95%- 87% =θ). تجزیه و تحلیل بخش توصیفی نشان داد، میزان رضامندی دانشجویان از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه در حد متوسط به بالا بود. مدل معادلههای ساختاری با استفاده از نرم افزار اموس 24 نشان داد، متغیر ارزش درک شده مهمترین پیشبینی کنندهی رضامندی دانشجویان است، درحالیکه انتظارهای درک شده دارای بالاترین تأثیر غیرمستقیم بر رضامندی دانشجویان میباشد، یافتههای مذکور، ارایه کنندهی سیاستهای آموزشی و پیشنهاداتی برای ارتقاء کیفیت آموزشی در بین دانشگاهها میباشند.
سمیه جنگ چی کاشانی
چکیده
کشاورزی پایدار مدت هاست که مورد توجه پژوهشگران علوم کشاورزی از جنبه های آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زیستی و سیاستی قرار گرفته است. هدف تحقیق، تحلیل بازدارنده های تولید پایدار ذرت دانهای در استان قزوین است. این تحقیق از نوع علی- ارتباطی و جامعه آماری آن 987 تن تولیدکنندگان ذرت دانهای استان قزوین هستند که با استفاده از فرمول کوکران ...
بیشتر
کشاورزی پایدار مدت هاست که مورد توجه پژوهشگران علوم کشاورزی از جنبه های آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زیستی و سیاستی قرار گرفته است. هدف تحقیق، تحلیل بازدارنده های تولید پایدار ذرت دانهای در استان قزوین است. این تحقیق از نوع علی- ارتباطی و جامعه آماری آن 987 تن تولیدکنندگان ذرت دانهای استان قزوین هستند که با استفاده از فرمول کوکران 242 تن به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی گردآوری شد. روایی آن بر اساس نظر صاحب نظران ترویج و آموزش کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی89/0 تعیین شد. پردازش داده ها با نرمافزار AMOS,SPSS انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی اسپیرمن و معادله ساختاری نیز نشان داد نبود فیلم و برنامههای مستند(بازدارندهای آموزشی)، وجود واسطهها (بازدارند های اقتصادی)، نبود ساختار مشارکت تولیدکنندگان(از منظر اجتماعی)، کاشت نکردن رقمهای مقاوم ازسویگان زراعی و نبود مقررات مناسب کاربرد کودهای شیمایی از بازدارند های سیاست گذاری بازدارنده های مهمی در تولید پایدار ذرت دانه ای هستند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد بازدارند های زراعی(نبودمبارزه با آفات وبیماریها از طریق کاشت واریتههای مقاوم )، بازدارند های اجتماعی(نبودوجود شرایط مناسب جهت مشارکت ذرت کاران در تصمیمگیری و بر نامه ریزی) و بازدارند های آموزشی(تهیه فیلم و برنامههای مستند در خصوص آموزش عملی در زمینه استفاده از نهاده های طبیعی )، بر بازدارنده گی تولید پایدار ذرت دانهای موثرند این متغیرها میتوانند در مجموع بین 13 تا46 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
غلام رضا مجردی؛ سیده شیرین گلباز؛ فاطمه آویزه
چکیده
در صورت برخورداری از دانش کافی و نگرش مثبت می توان با بهرهگیری از فناوریهای نانو در بخش کشاورزی به افزایش تولید محصول و امنیت غذایی کمک کرد. این پژوهش با هدف سنجش دانش و نگرش 345 تن از دانشجویان کارشناسیارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد فناوریهای نانو با استفاده از پرسشنامه به انجام رسید که از بین آنها 120 تن به ...
بیشتر
در صورت برخورداری از دانش کافی و نگرش مثبت می توان با بهرهگیری از فناوریهای نانو در بخش کشاورزی به افزایش تولید محصول و امنیت غذایی کمک کرد. این پژوهش با هدف سنجش دانش و نگرش 345 تن از دانشجویان کارشناسیارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد فناوریهای نانو با استفاده از پرسشنامه به انجام رسید که از بین آنها 120 تن به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که دانش کلی دانشجویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی در حد کمتر از متوسط (89/2 از 5) است. میانگین نمرهی نگرش پاسخگویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی نیز (96/2 از 5) بیانگر نگرش نه چندان مساعد آنها نسبت به کاربرد فناوری نانو در این بخش بود. بالغ بر 90 درصد دانشجویان به منابع اطلاعاتی چون اینترنت، کتاب، تلویزیون و مجله دسترسی داشتند و اثر بخشی این منابع در اشاعه فناوریهای نانو را مثبت ارزیابی کردند ولی در مقام مقایسه تنها 2/44 درصد از دانشجویان نقش نهادهای دولتی، چون ادارات کشاورزی، محیطزیست و منابع طبیعی در اشاعهی فناوریهای نانو را موثر دانستند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد که متغیرهای دانش پاسخگویان، رایانه و اینترنت، کتاب و سن دانشجویان تاثیر مثبت و معنی داری بر متغیر وابسته یعنی نگرش دانشجویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی داشت. لذا متغیرهای مستقل و میانجی مورد ارزیابی در مجموع 59 درصد از واریانس مربوط به متغیر وابسته را با استفاده از روش تحلیل مسیر تبیین کردند.
امیر علم بیگی؛ پروین حاجی آقا؛ سارا جلیلیان
چکیده
یکی از مهمترین نقشهای آموزشی مروجان کشاورزی، کمک به مسالهیابی است که این امر نیازمند توسعه خلاقیت های فردی است. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی و نظریه انتظار - تایید می توان نشان داد خلاقیت فردی در تعاملات سازمانی شکل میگیرد و تایید این امر به قضاوت های شخصی ارتباط پیدا خواهد نمود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خلاقیت سازمانی ...
بیشتر
یکی از مهمترین نقشهای آموزشی مروجان کشاورزی، کمک به مسالهیابی است که این امر نیازمند توسعه خلاقیت های فردی است. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی و نظریه انتظار - تایید می توان نشان داد خلاقیت فردی در تعاملات سازمانی شکل میگیرد و تایید این امر به قضاوت های شخصی ارتباط پیدا خواهد نمود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خلاقیت سازمانی در توسعة خلاقیت فردی مروجان کشاورزی استان اصفهان با حضور متغیر میانجی پیوند شبکه اجتماعی انجام شد. جامعة آماری این تحقیق مروجان کشاورزی استان اصفهان بهشمار 170 تن میباشد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد با طیف لیکرت پنج گزینهای بود که پایایی آن به کمک ضرایب پایایی ترکیبی (CR) و تتای ترتیبی تایید شد. اطلاعات گردآوری شده از طریق مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS-SEM) و با استفاده از نرمافزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشان داد پیوند شبکه اجتماعی با ایفای نقش میانجیگری میتواند اثر خلاقیت سازمانی بر خلاقیت فردی را بهتر توضیح دهد. مهمترین یافته تحقیق نشان داد خلاقیت پدیدهای سرایتی است که با ایجاد فضای پیوند شبکه اجتماعی در سازمان شکل میگیرد. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که نقش میانجیگری متغیر پیوند شبکه اجتماعی در فرآیند تبدیل خلاقیت سازمانی و فردی قابل مشاهده است.
مجتبی ایلخانی؛ فرهاد لشگرآرا؛ مجیدرضا خداوردیان
چکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی بوده است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 3485 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل دررشته های کشاورزی مراکزآموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکیل داده اند. برای گردآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی بوده است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 3485 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل دررشته های کشاورزی مراکزآموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکیل داده اند. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب استفاده گردید. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق(190 n=)تعیین گردید. روایی ابزار تحقیق توسط تعدادی از صاحبنظران موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی و اعضای هیات علمیترویج وآموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون تتای ترتیبی 8/0 = Ɵ بدست آمد، برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار Spss، استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته های بدست آمده ازمعادله خطی رگرسیونی چند متغیره نشان داد مولفه های آموزشی چون بکارگیری روشهای تدریس، تجهیزات و رسانه های آموزشی، اعتبارات و تسهیلات آموزشی برتوانایی کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت و محتوای دروس علمی کاربردی اثر منفی داشته اند و مولفه هایی نظیر مدیریت و برنامه ریزی دوره ها فضای کالبدی مرکز آموزشی نقش معنی داری را بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان نداشته اند. براین اساس محقق، راهکارها و پیشنهادهایی در زمینه ارتقای توانایی کارآفرینانه دانشجویان علمی کاربردی بخش کشاورزی ارائه نموده است.
امیر افضلی گروه؛ هاجر جوزا؛ مونا بابایی
چکیده
انگیزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت و یادگیری دانشآموزان است. در سالهای اخیر با کمبود انگیزه در دانش-آموزان مواجه شده ایم. در این تحقیق رابطهی باورهای انگیزشی و استراتژی های خودانگیزشی بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان هنرستان های کشاورزی استان تهران و البرز در سال تحصیلی 95-1394 (به شمار 425 نفر ) بوده، حجم نمونه با ...
بیشتر
انگیزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت و یادگیری دانشآموزان است. در سالهای اخیر با کمبود انگیزه در دانش-آموزان مواجه شده ایم. در این تحقیق رابطهی باورهای انگیزشی و استراتژی های خودانگیزشی بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان هنرستان های کشاورزی استان تهران و البرز در سال تحصیلی 95-1394 (به شمار 425 نفر ) بوده، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق شامل سه بخش، ویژگی های فردی، استراتژی خودانگیزشی (کنترل محیطی، افزایش علاقه، خود پاداشی، استراتژی خود صحبتی برای اجرا و استراتژی خود صحبتی برای کسب مهارت) و باورهای انگیزشی (ارزش و شایستگی درک شده) بود. به منظور بررسی پایایی ابزار اندازه گیری از پایایی ترکیبی(CR) و آلفای کرونباخ (α) (83/0 تا 94/0) و تتای ترتیبی (85/0 تا 96/0)استفاده شد. همچنین روایی محتوایی ابزار اندازه گیری از نظر اعضاء هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و روایی سازه از طریق میانگین واریانس استخراج شده (AVE) مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای Lisrel، R و SPSS استفاده شد. مدل معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد باورهای انگیزشی با کاربرد استراتژی های انگیزشی رابطه مثبت و معنی داری دارند؛ شایستگی و ارزش درک شده به ترتیب می توانند 19، 2/8، 28، 15 و 15درصد از واریانس استراتژی های افزایش علاقه، کنترل محیطی، خود پاداشی، استراتژی خود صحبتی برای اجرا و خود صحبتی در جهت کسب مهارت را تبیین نمایند
علی اسدی؛ مسلم سواری؛ محمد شوکتی آمقانی؛ عبدالمطلب رضایی؛ ابوالفضل رنجبر؛ مجید زارعی
چکیده
نظام آموزش عالی در راه توجه به تحقیق و پژوهش و توسعه در هزارةسوم در اوضاع فعلی با موانع و چالشهایی رو بهروست که عموماً از روشهای تحقیق کمی و زودبازده استفاده میکند. در دهههای گذشته، برای رفع این مشکلات تاکید ویژهای بر روش شناسی کیفی شد. یکی از مهمترین استراتژیهای پژوهش کیفی، گرندد تئوری میباشد گرندد تئوری نقش ...
بیشتر
نظام آموزش عالی در راه توجه به تحقیق و پژوهش و توسعه در هزارةسوم در اوضاع فعلی با موانع و چالشهایی رو بهروست که عموماً از روشهای تحقیق کمی و زودبازده استفاده میکند. در دهههای گذشته، برای رفع این مشکلات تاکید ویژهای بر روش شناسی کیفی شد. یکی از مهمترین استراتژیهای پژوهش کیفی، گرندد تئوری میباشد گرندد تئوری نقش مهمی در شناسایی ابعاد پنهان و مبهم موضوع دارد علیرغم این مهم عموماً در تحقیقات دانشگاهی از روشهای تحقیق کمی استفاده میشود و بکارگیری تحقیقات کیفی از تحقیقات دانشگاهی با موانع و چالشهایی مواجه شد. در این راستا این پژوهش با هدف بررسی چالشهای تحقیقات کیفی در مطالعات ترویج و توسعه کشاورزی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش جامعهی آماری این پژوهش را اساتید و دانشجویان دکتری رشتههای ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری گلوله برفی (ارجاع زنجیرهای)، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه عمیق استفاده شد. در این مطالعه با 16 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مصاحبه انجام شد، مصاحبه با طرح سؤالاتی در مورد موانع بکارگیری روشهای کیفی در تحقیقات دانشگاهی (مصاحبه باز) و باقی پرسشها براساس پاسخهای مصاحبه شونده طرح میشد. تجزیه و تحلیل دادهها براساس مدل پارادایمی اشتراوس و کوریین بوده است. نتایج تحقیق در نهایت به صورت یک مدل با خروجی پایهگذاری روشهای کیفی در مطالعات دانشگاهی براساس چالشهای موجود ارائه شد. که در این مدل شرایط علی، مداخله گر و بستر حاکم شناسایی شد و مقوله اصلی در این مدل گرایش به تحقیقات کیفی و کنش تعاملات نیز مربوط به مولفه بهبود سیستم آموزشی بود.
زهرا کرانی؛ کیومرث زرافشانی؛ امیرحسین علی بیگی؛ مریم حسینی لرگانی
چکیده
هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه دوم شامل اعضای هیأت علمی بودند که درس کارآموزی را در دانشگاه های مذکور داشتند وباتوجه به محدود بودن آنها (N=34) از روش سرشماری استفاده شد و گروه سوم شامل کارفرمایان در سازمان ها بودند که کارآموزان برای گذراندن دوره کارآموزی به اداره آنان مراجعه کرده بودند که تعداد 63 تن از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی بود که قسمت اول پرسشنامه برای هر سه گروه استفاده شد. در قسمت دوم پرسشنامه به بررسی نگرش، رضایتمندی، مشکلات کارآموزی ویژگی های کارآموزی و مهارت شغلی دانشجویان از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. در قسمت سوم پرسشنامه عوامل بهبود دوره کارآموزی از کارفرمایان و اعضای هیأت علمی پرسیده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از طریق پیش آزمون با استفاده از آزمون تتای ترتیبی و از طریق نرم افزارR برای بخش های مختلف محاسبه گردید(θ=./84تا0/95). میانگین ها نشان داد که رضایت دانشجویان از دوره های کارورزی کم است بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بهبود دهنده های دوره ی کارآموزی عوامل مشارکتی، مدیریتی، اقتصادی و دولتیحمایتی بودند که بر اساس نتایج رگرسیون خطی سه عامل مدیریتی، اقتصادی و دولتی حمایتی از قدرت تبیین کنندگی بیشتری نسبت به سایر عوامل در بهبود دوره های کارآموزی برخوردار بودند.
محمد اخلی؛ حسین دیده خانی؛ محمدشریف شریف زاده؛ سیدمحمدرضا حسینی
چکیده
این تحقیق با هدف طراحی کیفی الگویی برای آموزش تشخیص فرصت به کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان صورت گرفته است. دیدمان این تحقیق از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله در سال 1397 انجام شده است. مرحلهی نخست، از نوع کیفی بود و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبهی ژرفانگر نیمهساختارمند ...
بیشتر
این تحقیق با هدف طراحی کیفی الگویی برای آموزش تشخیص فرصت به کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان صورت گرفته است. دیدمان این تحقیق از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله در سال 1397 انجام شده است. مرحلهی نخست، از نوع کیفی بود و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبهی ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفته است. جامعهی آماری تحقیق شامل 100 تن کارآفرینان نوپای فنآور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان بوده است. با نمونهگیری هدفمند، 40 تن از کارآفرینان نوپای فنآور انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. فرآیند گردآوری دادهها تا سطح اشباع نظری و آستانهی سودمندی دادههای قابل دسترس ادامه یافت. همراستا با روش کلایزی، از تحلیل محتوای کیفی مضمونی برای پردازش دادههای گردآوری شده از راه مصاحبه اقدام شد. در مرحلهی دوم ، با بهرهگیری از یافتههای مرحلهی نخست، پرسشنامهای برای ویژگیهای پاسخگویان و پنج سویهی رفتار تشخیص فرصت، تدوین و به همان پاسخگویان برای تکمیل ارسال شد. دادههای بهدست آمده در دو سطح توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون نافراسنجهای یا ناپارامتری فریدمن) با کمک نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفتند. یافتههای تحقیق به استخراج پنج سویهی آموزش تشخیص فرصت، شامل؛ ویژگیهای فرصت کارآفرینانه (درک فرصت)، معیارهای ارزیابی فرصت کارآفرینانه، قابلیتهای مرتبط با تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، تعیینکنندههای تشخیص و بهرهبرداری از فرصت و سازوکارهای یادگیری تشخیص فرصت منجر شد. بهمنظور جمعبندی یافتههای تحقیق، به استخراج و دستهبندی مضمونهای نمایای کلیدی سویگان پنجگانه در قالب یک الگوی مفهومی اقدام شد.