عامل‌های آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت آب کشاورزی در تولید سیب زمینی همدان

رضا موحدی؛ فائزه گلی؛ حمید بلالی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.109843.1363

چکیده
  چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عامل‌های آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان می‌باشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر رضامندی آموزشی دانش‌جویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ فاطمه رحیمی فیض آباد

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115657.1432

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداول‌ترین مدل‌های مورد استفاده برای بررسی رابطه‌ی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده می‌باشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام ...  بیشتر

بازدارنده های تولید پایدار ذرت دانه‌ای از سویگان آموزشی، سیاست گذاری، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در استان قزوین

سمیه جنگ چی کاشانی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 41-54

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115966.1441

چکیده
  کشاورزی پایدار مدت هاست که مورد توجه پژوهشگران علوم کشاورزی از جنبه های آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زیستی و سیاستی قرار گرفته است. هدف تحقیق، تحلیل بازدارنده های تولید پایدار ذرت دانه‌ای در استان قزوین است. این تحقیق از نوع علی- ارتباطی و جامعه آماری آن 987 تن تولید‌کنندگان ذرت دانه‌ای استان قزوین هستند که با استفاده از فرمول کوکران ...  بیشتر

دانش و نگرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد ریزفناوری در کشاورزی

غلام رضا مجردی؛ سیده شیرین گلباز؛ فاطمه آویزه

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 55-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116931.1465

چکیده
  در صورت برخورداری از دانش کافی و نگرش مثبت می توان با بهره‌گیری از فناوری‌های نانو در بخش کشاورزی به افزایش تولید محصول و امنیت غذایی کمک کرد. این پژوهش با هدف سنجش دانش و نگرش 345 تن از دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد فناوری‌های نانو با استفاده از پرسشنامه به انجام رسید که از بین آنها 120 تن به ...  بیشتر

نقش میانجی‌گری پیوند شبکه اجتماعی در رابطه بین خلاقیت سازمانی و خلاقیت فردی مروجان جهاد کشاورزی استان اصفهان

امیر علم بیگی؛ پروین حاجی آقا؛ سارا جلیلیان

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 67-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120560.1482

چکیده
  یکی از مهمترین نقش‌های آموزشی مروجان کشاورزی، کمک به مساله‌یابی است که این امر نیازمند توسعه خلاقیت های فردی است. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی و نظریه انتظار - تایید می توان نشان داد خلاقیت فردی در تعاملات سازمانی شکل می‌گیرد و تایید این امر به قضاوت های شخصی ارتباط پیدا خواهد نمود. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خلاقیت سازمانی ...  بیشتر

بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی

مجتبی ایلخانی؛ فرهاد لشگرآرا؛ مجیدرضا خداوردیان

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 77-85

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120838.1488

چکیده
  هدف کلی این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی بوده است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 3485 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل دررشته های کشاورزی مراکزآموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکیل داده اند. برای گردآوری اطلاعات ...  بیشتر

تاثیر باورهای انگیزشی بر خودانگیزی دانش آموزان هنرستان‌های کشاورزی استان‌های تهران و البرز

امیر افضلی گروه؛ هاجر جوزا؛ مونا بابایی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 86-97

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.121065.1494

چکیده
  انگیزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت و یادگیری دانش‌آموزان است. در سال‌های اخیر با کمبود انگیزه در دانش-آموزان مواجه شده ایم. در این تحقیق رابطه‌ی باورهای انگیزشی و استراتژی های خودانگیزشی بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان هنرستان های کشاورزی استان تهران و البرز در سال تحصیلی 95-1394 ‌ (به شمار 425 نفر ) بوده، حجم نمونه با ...  بیشتر

چالش‌های تحقیقات کیفی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران

علی اسدی؛ مسلم سواری؛ محمد شوکتی آمقانی؛ عبدالمطلب رضایی؛ ابوالفضل رنجبر؛ مجید زارعی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 98-115

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.121204.1496

چکیده
  نظام ‌آموزش عالی در راه‌ توجه به تحقیق و پژوهش و توسعه در هزارةسوم در اوضاع فعلی با موانع‌ و چالش‏هایی رو به‌روست که عموماً از روش‏های تحقیق کمی و زودبازده استفاده می‏کند. در دهه‌های گذشته، برای رفع این مشکلات تاکید ویژه‏ای بر روش شناسی کیفی شد. یکی از مهمترین استراتژی‌های پژوهش کیفی، گرندد تئوری می‏باشد گرندد تئوری نقش ...  بیشتر

کارآموزی و عوامل بهبود آن از دید اعضای هیأت علمی، کارفرمایان و دانش‌جویان کشاورزی دانشکده‌های غرب کشور

زهرا کرانی؛ کیومرث زرافشانی؛ امیرحسین علی بیگی؛ مریم حسینی لرگانی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 116-136

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.121254.1497

چکیده
  هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه ...  بیشتر

الگوی مفهومی تشخیص فرصت کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی کشاورزی

محمد اخلی؛ حسین دیده خانی؛ محمدشریف شریف زاده؛ سیدمحمدرضا حسینی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، صفحه 139-157

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122687.1529

چکیده
  این تحقیق با هدف طراحی کیفی الگویی برای آموزش‌ تشخیص فرصت‌ به کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان صورت گرفته است. دیدمان این تحقیق از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله در سال 1397 انجام شده است. مرحله‌ی نخست، از نوع کیفی بود و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌ی ژرفانگر نیمه‌ساختارمند ...  بیشتر