نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 گروه مهندسی صنایع، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول،ایران
3 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
4 گروه اقتصاد، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
چکیده
این تحقیق با هدف طراحی کیفی الگویی برای آموزش تشخیص فرصت به کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان صورت گرفته است. دیدمان این تحقیق از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله در سال 1397 انجام شده است. مرحلهی نخست، از نوع کیفی بود و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبهی ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفته است. جامعهی آماری تحقیق شامل 100 تن کارآفرینان نوپای فنآور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان بوده است. با نمونهگیری هدفمند، 40 تن از کارآفرینان نوپای فنآور انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. فرآیند گردآوری دادهها تا سطح اشباع نظری و آستانهی سودمندی دادههای قابل دسترس ادامه یافت. همراستا با روش کلایزی، از تحلیل محتوای کیفی مضمونی برای پردازش دادههای گردآوری شده از راه مصاحبه اقدام شد. در مرحلهی دوم ، با بهرهگیری از یافتههای مرحلهی نخست، پرسشنامهای برای ویژگیهای پاسخگویان و پنج سویهی رفتار تشخیص فرصت، تدوین و به همان پاسخگویان برای تکمیل ارسال شد. دادههای بهدست آمده در دو سطح توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون نافراسنجهای یا ناپارامتری فریدمن) با کمک نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفتند. یافتههای تحقیق به استخراج پنج سویهی آموزش تشخیص فرصت، شامل؛ ویژگیهای فرصت کارآفرینانه (درک فرصت)، معیارهای ارزیابی فرصت کارآفرینانه، قابلیتهای مرتبط با تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، تعیینکنندههای تشخیص و بهرهبرداری از فرصت و سازوکارهای یادگیری تشخیص فرصت منجر شد. بهمنظور جمعبندی یافتههای تحقیق، به استخراج و دستهبندی مضمونهای نمایای کلیدی سویگان پنجگانه در قالب یک الگوی مفهومی اقدام شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Conceptual modeling of opportunity recognition in university technological agro-startups
نویسندگان [English]
- Mohammad Okhli 1
- Hossein Didehkhani 2
- Mohammad Sharif Sharifzadeh 3
- Seyed Mohammad Reza Hosseini 4
1 Department of Entrepreneurship, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
2 2Department of Industrial Engineering , Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
3 Department of Agricultural Extension and Education, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran.
4 Department of Economics, Aliabad Katool Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katool, Iran
چکیده [English]
This research was carried out to explain a conceptual model for training opportunity recognition by university technological startups in agriculture in Golestan province. This research as a mixed method research has been done in two phases in 2018. The first phase as a qualitative research was performed through descriptive phenomenology method. Semi-structured deep interviews were implemented to collect data. Statistical population of this research consisted of 100 university technological agro-startups in Golestan province (N=100). Through purposeful sampling, 40 students were selected as sample or interviewee. Data collection process was continued until reaching theoretical saturation and usefulness threshold of available information. Based on Colaizzi's method, the qualitative thematic content analysis was carried out to analyze the collected data. In the second phase of research, using, a questionnaire containing characteristics of the respondents and five dimensions of opportunity recognition behavior was compiled based on the first phase findings and filled by respondents for completion. Data were analyzed using descriptive (frequency and percentage) and inferential (non-parametric Friedman tests) with SPSS software. The findings of research led to the extraction of five dimensions of opportunity recognition education: entrepreneurial opportunity features (perception of opportunity); entrepreneurial opportunity assessment criteria; capabilities associated with entrepreneurial opportunity recognition and exploitation; determinants of entrepreneurial opportunity recognition and exploitation; and learning trajectories for entrepreneurial opportunity recognition and exploitation. In order to summarize research findings, extraction and categorization of main representative themes of the five dimensions were made in the form of a conceptual model.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship education
- opportunity recognition
- technological entrepreneurship
- university startups