نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس جهاد کشاورزی استان تهران.ایران
2 گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
3 رییس اداره آموزش بهره برداران مرکز آموزش علمی کاربردی
چکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی بوده است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 3485 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل دررشته های کشاورزی مراکزآموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکیل داده اند. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب استفاده گردید. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق(190 n=)تعیین گردید. روایی ابزار تحقیق توسط تعدادی از صاحبنظران موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی و اعضای هیات علمیترویج وآموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون تتای ترتیبی 8/0 = Ɵ بدست آمد، برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار Spss، استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته های بدست آمده ازمعادله خطی رگرسیونی چند متغیره نشان داد مولفه های آموزشی چون بکارگیری روشهای تدریس، تجهیزات و رسانه های آموزشی، اعتبارات و تسهیلات آموزشی برتوانایی کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت و محتوای دروس علمی کاربردی اثر منفی داشته اند و مولفه هایی نظیر مدیریت و برنامه ریزی دوره ها فضای کالبدی مرکز آموزشی نقش معنی داری را بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان نداشته اند. براین اساس محقق، راهکارها و پیشنهادهایی در زمینه ارتقای توانایی کارآفرینانه دانشجویان علمی کاربردی بخش کشاورزی ارائه نموده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Educational Components Effective on Students' Entrepreneurial Abilities Applied Agricultural Education
نویسندگان [English]
- mojtaba ilkhani 1
- farhad lashgarara 2
- majidreza khodaverdian 3
1 Expert of Agriculture Department of Tehran
2 Department of Agricultural Extension and Training, Faculty of Agriculture, Islamic Azad University, Science Research Branch
3 Head of Operations Training Department of Applied Science Education Center
چکیده [English]
The main purpose of this study was to investigate the educational components affecting the entrepreneurial abilities of students in applied agricultural science education. A survey was carried out using a questionnaire. The statistical population of this research is the number of 3485 students who study in agricultural fields of applied sciences centers of agricultural Jihad. For data collection, a proportional allocation method was used. Using the Cochran formula, the research volume (n = 190) was determined. Validity of the research tool was confirmed by a number of experts from the Institute of Applied Higher Education, Agricultural Jihad and faculty members of Agriculture and Education. The reliability of the questionnaire was obtained by using teta test (Ɵ= 0.8), for analysis of the data, Spss software was used. The results of the findings from the multivariate regression linear equation showed that the educational components such as the use of teaching methods, equipment and educational media, credits and educational facilities on the students' entrepreneurship capacity have a negative effect on the positive impact and content of applied academic courses, and the components such as Management and planning of courses The physical environment of the educational center has not played a significant role in the entrepreneurial abilities of the students. Based on this, the researcher has come up with solutions and suggestions for improving the entrepreneurial skills of applied agricultural science students.
کلیدواژهها [English]
- Educational Components
- Student Entrepreneurial Abilities
- Applied Agricultural Education