نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس جهاد کشاورزی استان تهران.ایران

2 گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

3 رییس اداره آموزش بهره برداران مرکز آموزش علمی کاربردی

چکیده

هدف کلی این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی بوده است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 3485 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل دررشته های کشاورزی مراکزآموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکیل داده اند. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب استفاده گردید. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق(190 n=)‌تعیین گردید. روایی ابزار تحقیق توسط تعدادی از صاحبنظران موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی و اعضای هیات علمی‌ترویج وآموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون تتای ترتیبی 8/0 = Ɵ بدست آمد، برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار ‌Spss، ‌استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته های بدست آمده ازمعادله خطی رگرسیونی چند متغیره نشان داد مولفه های آموزشی چون بکارگیری روشهای تدریس، تجهیزات و رسانه های آموزشی، اعتبارات و تسهیلات آموزشی برتوانایی کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت و محتوای دروس علمی کاربردی اثر منفی داشته اند و مولفه هایی نظیر مدیریت و برنامه ریزی دوره ها فضای کالبدی مرکز آموزشی نقش معنی داری را بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان نداشته اند. براین اساس محقق، راهکارها و پیشنهادهایی در زمینه ارتقای توانایی کارآفرینانه دانشجویان علمی کاربردی بخش کشاورزی ارائه نموده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the Educational Components Effective on Students' Entrepreneurial Abilities   Applied Agricultural Education

نویسندگان [English]

  • mojtaba ilkhani 1
  • farhad lashgarara 2
  • majidreza khodaverdian 3

1 Expert of Agriculture Department of Tehran

2 Department of Agricultural Extension and Training, Faculty of Agriculture, Islamic Azad University, Science Research Branch

3 Head of Operations Training Department of Applied Science Education Center

چکیده [English]

The main purpose of this study was to investigate the educational components affecting the entrepreneurial abilities of students in applied agricultural science education. A survey was carried out using a questionnaire. The statistical population of this research is the number of 3485 students who study in agricultural fields of applied sciences centers of agricultural Jihad. For data collection, a proportional allocation method was used. Using the Cochran formula, the research volume (n = 190) was determined. Validity of the research tool was confirmed by a number of experts from the Institute of Applied Higher Education, Agricultural Jihad and faculty members of Agriculture and Education. The reliability of the questionnaire was obtained by using teta test (Ɵ= 0.8), for analysis of the data, ‌Spss software was used. The results of the findings from the multivariate regression linear equation showed that the educational components such as the use of teaching methods, equipment and educational media, credits and educational facilities on the students' entrepreneurship capacity have a negative effect on the positive impact and content of applied academic courses, and the components such as Management and planning of courses The physical environment of the educational center has not played a significant role in the entrepreneurial abilities of the students. Based on this, the researcher has come up with solutions and suggestions for improving the entrepreneurial skills of applied agricultural science students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Components
  • Student Entrepreneurial Abilities
  • Applied Agricultural Education
ابراهیم زاده، ع.، و محمدداودی، ا.ح. (1388). بررسی مؤلفه‌های اصلی آموزش بزرگسالان به منظور ارائه مدل مناسب در کشور. فصل‌نامه رهبری و مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 4صص 32-9.
خسروی‌پور، بهمن؛ ایروانی، هوشنگ؛ حسینی، سید محمود و موحدمحمدی، حمید (1387). تحلیل عوامل مؤثر بر تقویت کارآفرینی در دانش‌جویان از دیدگاه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی. مجله پژوهش اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-40صص.45-35.
کاتبی‌پور، م. و ضیاء، ب (1393) بررسی تأثیر ویژگی‌های روان شناختی کارآفرینان در رشد توسعه اقتصادی کشورمطالعه موردی دانش‌جویان کارآفرینی دانشگاه تهران ورودی سال 1391مجله مدیریت بهره‌وری، سال هشتم، شماره.31 ص49-37.
محمدی الیاسی، م،. فراستخواه، م. و فرخ، ش. (1391) مهارت‌های استادان و مربیان کارآفرینی برای پرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاه‌ها، فصل نامه توسعه کارآفرینی، شماره15 صص201-185.
 
Arrighetti, A., Caricati, L., Landini, F. & Monacelli N. (2013).Explaining entrepreneurial orientation among university students:Evidence from Italy.C.MET Working paper 01/2013. University of Parma, Italy.
Amiri, A. N. & Moradi, Y. (2008).The survey of entrepreneurial attitudes barriers of students. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 14 (3):45-68. (In Farsi)
Hajimirrahimi, S.D., Mokhber Dezfooli, A., Teimouri, M. & Noroozi, A. (2014). Pathology and approaches on sustainable development of agricultural higher education centers in Ministry of Jihad agriculture. Second Seminar on Higher Education and Sustainable Development, P:55, Tehran. (In Farsi)
Izquierdo, E., Deschool Meester, D. & Salazar, D. (2005). The importance of competencies for entrepreneurship: A view from entrepreneur’s scholar's perspective. ESPAE (Escuela De Postgraduate En Administration De Empress, 1-13
James, T. (2005). Encyclopedia of technical and vocational education. An mol Publications Pvt. Ltd,New Delhi.
Khosravipoor, B. Iravani, H., Hosseini, S. M. & Movahhed Mohammadi, H. (2007). Identify and analysis of effective educational Factors for entrepreneurship capability of students in Agricultural scientific- applied higher education Centers. Journal of Iranian the Agricultural Science, (2) 38. (In Farsi)
Kuttim, M., Kallaste, M., Venesaar, U. and Kiss. A. 2014. Entrepreneurship Education at University Level and Students’ Entrepreneurial Intentions. Procedia-Social and Behavioral Science, 110: 658-668
Lashgarara, F., Azizian, E., and Mehdizadeh, H. (2012). Factors influencing the effectiveness of entrepreneurship courses on agricultural graduates at the Ilam province in Iran. African Journal of Agricultural Research, 6 (14), 3428-31.
Maleki, T. & Rostami, F. (2013). Entrepreneurship barriers and suitable of scientific-applied (Case Study: Mahdasht Scientific-Applied Agricultural Education. Agricultural Education Administration Research, (24), 81-91. (In Farsi)
Mirshekari, A. (2006). The role of higher education on entrepreneurship development in agriculture. Tehran: National Conference on Agricultural Education. (In Farsi)
Oladian, M., Seif Naraghi, M., Naderi, A. & Shariatmadari, A. (2010). Considering affective factors to entrepreneurship of Tehran university students and entrepreneur managers Tehran city in order to create proper pattern of lesson plan in education bachelor with managing and planning educative sciences attitude. New thought journal in educative sciences, fifth years, Tehran. (In Farsi)
Rezaei, R. (2011). Barriers of Entrepreneurship Development in Agricultural Higher Education System from the Viewpoint of Agricultural Graduate Students at University of Annan, Iran. Journal of Agricultural Education Administration Research, (18), 92-104. (In Farsi)
Savari, M., Allah Veisi, M. E. & Mirakzadeh, A. A. (2012).An analyzing students’ willingness to initiate small businesses, Case Study: Agriculture and Natural Resources Graduate Students in Razi University, Kermanshah. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 4 (43-2), 737-749. (In Farsi)
Yaghobi, J., Salmanzadeh, S., Safa, L., & Khoshnodifard, Z. (2006). Problems of agricultural higher education in uran and guidelines to improve the final year agricultural students case Study University of Zanjan). Tehran: National Conference on Agricultural Education. (In Farsi)