آسیب‌شناسی نشر یافته‌های پژوهشی کشاورزی

مسعود بیژنی؛ فرشاد مجیدی؛ عنایت عباسی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117903

چکیده
  نشر یافته‌های پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیب‌شناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آن‌ها، اولویت می‌یابد. نبود زمینه‌ی نشر به‌هنگام یافته‌‌‌های پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بی‌‌نتیجه ماندن یافته‌‌های پژوهشگران می‌‌شود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقاله‌‌ها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، ...  بیشتر

ارزیابی نقاط قوت و راهکارهای ارتقای اشتغال‌پذیری دانشجویان کشاورزی

مهتاب پورآتشی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 18-31

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117904

چکیده
  یکی از مهمترین نگرانیهای دانشجویان گرایشهای رشته کشاورزی آینده شغلی آنان است که تا اندازهایبه خود آنها نیز از جهت انگیزه و قابلیت شغل یابی و اشتغال بستگی دارد. هدف این تحقیق، ارزیابیمهارتهای اشتغالپذیری دانشجویان کشاورزی است که به توانمندی دانشجویان برای اشتغال، نقاط قوتدانشگاه، و راهکارهای ارتقای مهارت اشتغالپذیری مربوط بوده ...  بیشتر

بازاندیشی ماهیت میان‌رشته‌ای برنامه‌د‌رسی کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و کارشناسان خبره آن

زینب موذن؛ حمید موحد محمدی؛ یوسف حجازی؛ احمد رضوانفر

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 32-46

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117909

چکیده
  در سیر دگرگونی‌های آموزش عالی، ردپاهایی از رویکردها و مدل‌های گوناگون برنامه‌ریزی آموزشی و درسی مشاهده می‌شود و نگاه تحلیلی به رویکردها و زمینه‌ها این نکته را نمایان می‌سازد که هر یک بنا به شرایط، نیازها و محدودیت‎ها برخاسته‌اند، به این دلیل تفکر مداوم درباره‌ی برنامه‌درسی ضروری است. هر برنامه‌درسی از رشته علمی مربوط جدا ...  بیشتر

دانش و نگرش کشاورزان استان بوشهر نسبت به کشاورزی ارگانیک

نوذر منفرد؛ مهسا فاطمی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 47-61

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117905

چکیده
  کشاورزی ارگانیک، بهطور فزایندهای، به عنوان یک سامانه تولید قابل پذیرش برای کشاورزی پایدار مطرحمیشود. کشت ارگانیک بهمنزله یک هنر در کشاورزی سبز تعریف میشود. با توجه به جدید بودن این شیوهتولید در بخش کشاورزی ایران، هدف از این پژوهش شناخت و تحلیل دانش و آگاهی کشاورزان از اصولکشاورزی ارگانیک میباشد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر نگرش زیست‌محیطی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ اسماعیل اخبار

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 62-75

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117908

چکیده
  نگرشهای افراد در زمینه محیط زیست نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای زیست محیطی مطلوب آناندارد و برای جهت دهی نگرش افراد بررسی عاملهای مؤثر بر آن اهمیت دارد. لذا این تحقیق علی- ارتباطی باهدف سنجش تأثیر عاملهای مؤثر بر نگرش زیست محیطی هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیقپرسشنامه ای سه بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تائید و ...  بیشتر

عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان

جواد قاسمی؛ سید محمود حسینی؛ یوسف حجازی؛ حمید موحد محمدی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 76-91

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117902

چکیده
  یادگیری تجربی به­ عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به­ شمار می‌رود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعه­ی آماری آن­را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان به‌عنوان نمونه ...  بیشتر

کاربرد ترکیبی SWOT-ANP در شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان‌های صفی روستایی

حشمت اله سعدی؛ مهدی نوری پور؛ سعید هدایتی نیا

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 92-108

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117906

چکیده
  اکنون دوران تغییرهای پرشتاب تصمیم گیریها برای مدیران است. تغییرهایی که اگر سازمانی خود را باآنها موافق و همراه نسازد، بسا که به نابودی برسد. یکی از این تغییرهای پرشتاب استفاده از فناوری اطلاعاتو ارتباطات در سازمانها و به ویژه سازمانهای صفی روستایی است. ارایهی خدمات به روستاییان با استفاده ازفناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی )فاوا( و توسعه ...  بیشتر

ویژگی‌های محیط یادگیری در نظام آموزش عالی کشاورزی صلاحیت محور

عنایت عباسی؛ مهسا سعدوندی؛ همایون فرهادیان

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، صفحه 109-122

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117907

چکیده
  پژوهشهای انجام شده در سالهای گذشته، نشان دادهاند که کیفیت محیط یادگیری تأثیر انکارناپذیریبر دستیابی به هدفهای آموزشی دارد. یکی از هدفهای اساسی آموزش در نظام آموزش صلاحیت محور،ایجاد پیوند بین نظام آموزشی و بازار کار است. برای تحقق این رهیافت آموزشی، تعیین ویژگیهای محیطیادگیری بسیار اهمیت دارد. در این تحقیق توصیفی- تحلیلی، اسناد و ...  بیشتر