مسعود بیژنی؛ فرشاد مجیدی؛ عنایت عباسی
چکیده
نشر یافتههای پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیبشناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آنها، اولویت مییابد. نبود زمینهی نشر بههنگام یافتههای پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بینتیجه ماندن یافتههای پژوهشگران میشود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقالهها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، ...
بیشتر
نشر یافتههای پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیبشناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آنها، اولویت مییابد. نبود زمینهی نشر بههنگام یافتههای پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بینتیجه ماندن یافتههای پژوهشگران میشود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقالهها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، آسیبشناسی نشر یافتههای پژوهشی در عرصه کشاورزی بود. این تحقیق از نوع توصیفی است که با استفاده از یک پیمایش دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. جامعهی آماری پژوهش، شامل 6773 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاههای دولتی ایران بودند که 363 نفر از آنها (106 هیئت علمی و 257 دانشجوی دکتری) بر پایه جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونهگیری سه مرحلهای انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که برای تأیید روایی ظاهری و محتوایی، در اختیار چند تن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی قرار داده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه، با استفاده از ضربب پایایی θ، تأیید شد (93/0≥ θ≥72/0). با کاربرد نظریه سهشاخگی، آسیبهای نشر یافتههای پژوهشی در سه حیطهی زمینه نشر (شامل زمینههای دانشی، اخلاقی و نگرشی)، ساختار نشر (شامل ساختارهای سیاستی، بررسی و پذیرش، فرآیند داوری و چاپ) و رفتار نشر (شامل رفتارهای برنامهریزی، سازماندهی، نگارشی و بازنگری) دستهبندی شده و گویههای تشکیلدهنده هر کدام رتبهبندی گردیدند. گویههای تشکیلدهنده کیفیت نشر و پیامدهای آسیبشناسی نشر یافتههای پژوهشی نیز از نظر پاسخگویان رتبهبندی شدند. با استفاده از تحلیل عاملی، چهار عامل آسیبشناختی دادهسازی و اولویتها، فرآیند داوری، اصول نگارشی و منابع و هزینهها در نشر یافتههای پژوهشی کشاورزی استخراج شدند. در پایان، بنا بر یافتهها، پیشنهادهای کاربردی چندی ارایه شد.
مهتاب پورآتشی
چکیده
یکی از مهمترین نگرانیهای دانشجویان گرایشهای رشته کشاورزی آینده شغلی آنان است که تا اندازهایبه خود آنها نیز از جهت انگیزه و قابلیت شغل یابی و اشتغال بستگی دارد. هدف این تحقیق، ارزیابیمهارتهای اشتغالپذیری دانشجویان کشاورزی است که به توانمندی دانشجویان برای اشتغال، نقاط قوتدانشگاه، و راهکارهای ارتقای مهارت اشتغالپذیری مربوط بوده ...
بیشتر
یکی از مهمترین نگرانیهای دانشجویان گرایشهای رشته کشاورزی آینده شغلی آنان است که تا اندازهایبه خود آنها نیز از جهت انگیزه و قابلیت شغل یابی و اشتغال بستگی دارد. هدف این تحقیق، ارزیابیمهارتهای اشتغالپذیری دانشجویان کشاورزی است که به توانمندی دانشجویان برای اشتغال، نقاط قوتدانشگاه، و راهکارهای ارتقای مهارت اشتغالپذیری مربوط بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بودهو با دیدمان کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان، دانشجویان دکتری رشته کشاورزی بودند و گردآوری دادههابا روش مصاحبه صورت گرفت. برای این منظور با 12 تن از دانشجویان مزبور مصاحبه عمیق صورت گرفت ودادهها گردآوری شد، کدگذاری و مقولهبندی شد. بنابر یافتهها، مهمترین مهارتی که میبایستی ارتقا یابد،مهارت تنظیم مشخصات فردی )شرح حال( و پس از آن، توانایی کار با گروه و مشارکت جمعی بود. نقاط قوتدانشگاه در سه دسته شامل نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، و پشتیبانی گروهبندی شد. افزون بر این،براساس تحلیل محتوا، راهکارهای ارتقای مهارتهای اشتغالپذیری دانشجویان کشاورزی در سه مقوله اصلیآموزش، تعاملها، و خدمات، و هشت مقوله فرعی شامل: محتوای درسی، کیفیت بخشی آموزش، دانش ویادگیری، ارتباطات فردی، ارتباطات سازمانی، مشاوره، فرهنگی، و پشتیبانی دستهبندی شد. از جمله راهکارهابرای ارتقای مهارت اشتغالپذیری دانشجویان، برگزاری کارگاههای آموزشی مانند کارگاه رزومه نویسی واجرای هدفمند و مناسب طرح کارآموزی بود.
زینب موذن؛ حمید موحد محمدی؛ یوسف حجازی؛ احمد رضوانفر
چکیده
در سیر دگرگونیهای آموزش عالی، ردپاهایی از رویکردها و مدلهای گوناگون برنامهریزی آموزشی و درسی مشاهده میشود و نگاه تحلیلی به رویکردها و زمینهها این نکته را نمایان میسازد که هر یک بنا به شرایط، نیازها و محدودیتها برخاستهاند، به این دلیل تفکر مداوم دربارهی برنامهدرسی ضروری است. هر برنامهدرسی از رشته علمی مربوط جدا ...
بیشتر
در سیر دگرگونیهای آموزش عالی، ردپاهایی از رویکردها و مدلهای گوناگون برنامهریزی آموزشی و درسی مشاهده میشود و نگاه تحلیلی به رویکردها و زمینهها این نکته را نمایان میسازد که هر یک بنا به شرایط، نیازها و محدودیتها برخاستهاند، به این دلیل تفکر مداوم دربارهی برنامهدرسی ضروری است. هر برنامهدرسی از رشته علمی مربوط جدا نبوده و در گستردهترین معنای خود آن چیزی است که به فراگیر آموخته میشود. محتوای برنامهدرسی دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اصطلاحها، اطلاعات، واقعیتها، حقیقتها، اصول، روشها، مفهومها، تعمیمها، پدیدهها و مسئلههای مربوط به ماده درسی است. کشاورزی، علمی نظاممند است که به وسیله نظامهای اجتماعی و بومشناختی توصیف میشود و این در حالی است که محتوای برنامههای آموزش کشاورزی روی رشتههای جدا از هم (حشرهشناسی، گیاهشناسی و...) توجه دارند و دانشجویان را برای رفتار با نظامهای پیچیدهی کشاورزی آماده نمیکند. بنابراین، یک نیاز فوری در نظام آموزش کشاورزی و نیز رشته ترویج و آموزش کشاورزی به منظور تغییر جهتگیری برنامهدرسی بر پایه رویکرد آموزش میانرشتهای وجود دارد. در این باره، هدف این نوشتار بازاندیشی محتوای آموزشی برنامهدرسی مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی بر پایه مبانی و اصول حاکم بر رویکرد میانرشتهای است که با استفاده از روششناسی تحلیل محتوا کیفی و کمی و فن مصاحبه نیمهساختاریافته به بررسی و شناسایی زمینهها و موضوعها و محورهای آموزشی و مهارتها و رشتههای همجوار و مکمل و سازمانهای طرف همکاری از دیدگاه اعضای هیأت علمی و خبرگان رشته ترویج و آموزش کشاورزی پرداخته شده است.
نوذر منفرد؛ مهسا فاطمی
چکیده
کشاورزی ارگانیک، بهطور فزایندهای، به عنوان یک سامانه تولید قابل پذیرش برای کشاورزی پایدار مطرحمیشود. کشت ارگانیک بهمنزله یک هنر در کشاورزی سبز تعریف میشود. با توجه به جدید بودن این شیوهتولید در بخش کشاورزی ایران، هدف از این پژوهش شناخت و تحلیل دانش و آگاهی کشاورزان از اصولکشاورزی ارگانیک میباشد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش ...
بیشتر
کشاورزی ارگانیک، بهطور فزایندهای، به عنوان یک سامانه تولید قابل پذیرش برای کشاورزی پایدار مطرحمیشود. کشت ارگانیک بهمنزله یک هنر در کشاورزی سبز تعریف میشود. با توجه به جدید بودن این شیوهتولید در بخش کشاورزی ایران، هدف از این پژوهش شناخت و تحلیل دانش و آگاهی کشاورزان از اصولکشاورزی ارگانیک میباشد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به گردآوری دادهپرداخته شده است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی موردتأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز با انجام مطالعه راهنما توسط 03 کشاورز خارج از جامعه آماری انجام شد؛3 به دست آمد. جامعه آماری شامل 22223 کشاورز بوده که /6-3/ بهطوریکه ضرایب آلفای کرونباخ بین 11طبق روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و با استفاده از جدول مورگان، نمونه تصادفی 162 نفره از کشاورزاناستان بوشهر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای مقایسه میانگین مانندتحلیل واریانس استفاده شده است. بنابر یافتههای پژوهش، کشاورزان با تحصیلات بالاتر، میزان دانش وآگاهی بیشتری از شیوه ارگانیک داشته و به همین ترتیب، بیشتر افرادی که شیوهی ارگانیک را در عملاستفاده میکنند نیز از گروه کشاورزان تحصیل کردهتراند. همچنین بین روحیهی خطرپذیری و به کارگیریشیوهی ارگانیک در تولیدات کشاورزی نیز تفاوت معناداری بین گروههای مختلف کشاورزان وجود داشته وکشاورزان خطرپذیر، به میزان بیشتری شیوه ارگانیک را در عمل پذیرفتند. مشاهده برنامههای تلویزیونی،شرکت در گروههای بحث کشاورزان و مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی به ترتیب پرکاربردترین روشهایارتباطی انبوهی، گروهی و انفرادی بوده که توسط کشاورزان برای کسب اطلاعات موردنیاز در زمینه شیوهارگانیک استفاده میشود. در نهایت، راهکارها و پیشنهادهایی کاربردی برای آموزش شیوه کشت ارگانیک بهمنظور ایجاد تغییر مؤثر در رفتار کشاورزان به سمت کشاورزی ارگانیک پیشنهاد شده است.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ اسماعیل اخبار
چکیده
نگرشهای افراد در زمینه محیط زیست نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای زیست محیطی مطلوب آناندارد و برای جهت دهی نگرش افراد بررسی عاملهای مؤثر بر آن اهمیت دارد. لذا این تحقیق علی- ارتباطی باهدف سنجش تأثیر عاملهای مؤثر بر نگرش زیست محیطی هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیقپرسشنامه ای سه بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تائید و ...
بیشتر
نگرشهای افراد در زمینه محیط زیست نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای زیست محیطی مطلوب آناندارد و برای جهت دهی نگرش افراد بررسی عاملهای مؤثر بر آن اهمیت دارد. لذا این تحقیق علی- ارتباطی باهدف سنجش تأثیر عاملهای مؤثر بر نگرش زیست محیطی هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیقپرسشنامه ای سه بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تائید و با انجام بررسی مقدماتی با 033 برای بخشهای مختلف پایایی آن به دست آمد. جامعه ی / هنرجو و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 8آماری تحقیق را همه ی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در سال 1031 تشکیل میدادند181 نفر( که بر مبنای جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای (تصادفی متناسب، 101 نفر گزینش و بررسی شدند. تحلیل دادها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی51 درصد( دارای نگرش / صورت گرفت. نتایج نشان داد که اکثریت هنرجویان ) 3 SPSS بهوسیله نرمافزار 2081 درصد( نیز متوسط به / متوسطی در زمینه محیط زیست بوده و سطح دانش زیست محیطی اکثریت آنان ) 1بالا بود. برپایه تحلیل رگرسیون ترتیبی، سه متغیر دانش زیست محیطی، مطالعه مجله درباره محیط زیست وسطح تحصیلات پدر سطح نگرش زیست محیطی هنرجویان را تحت تأثیر قرار میدهند.
جواد قاسمی؛ سید محمود حسینی؛ یوسف حجازی؛ حمید موحد محمدی
چکیده
یادگیری تجربی به عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به شمار میرود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعهی آماری آنرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان بهعنوان نمونه ...
بیشتر
یادگیری تجربی به عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به شمار میرود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعهی آماری آنرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان بهعنوان نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 19 و LISREL نسخه 5/8 پردازش شدند. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی شکلی با نظرخواهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و روایی سازه استفاده شد (96/0-84/0AVE=) و به منظور محاسبه ی پایایی پرسشنامه از دو روش آلفای ترتیبی و پایایی مرکب استفاده شد (98/0-96/0 CR=و 93/0-83/0α=). یافته های بهدست آمده از تحقیق در زمینهی رتبهبندی عنصرهای چهارگانهی برنامه ی درسی، ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای فراگیران و عاملهای سازمانی نشان دادند که در زمینهی برنامهی درسی، ارزشیابی آموزشی در بالاترین و نیازها و هدفهای آموزشی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. در زمینهی ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای مهارتی در بالاترین و انگیزشی - تعاملی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. در زمینهی ویژگیهای فراگیران، ویژگیهای انگیزشی در بالاترین و ویژگیهای تعاملی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند و در زمینهی عاملهای سازمانی نیز سویگان زیرساختی در بالاترین و مالی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که نشانگرهای مورد استفاده برای اندازهگیری عنصرهای برنامهی درسی، ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای فراگیران و عاملهای سازمانی مناسب بودند و شاخصهای برازندگی مدلها نیز در حد مطلوبی قرار داشتند
حشمت اله سعدی؛ مهدی نوری پور؛ سعید هدایتی نیا
چکیده
اکنون دوران تغییرهای پرشتاب تصمیم گیریها برای مدیران است. تغییرهایی که اگر سازمانی خود را باآنها موافق و همراه نسازد، بسا که به نابودی برسد. یکی از این تغییرهای پرشتاب استفاده از فناوری اطلاعاتو ارتباطات در سازمانها و به ویژه سازمانهای صفی روستایی است. ارایهی خدمات به روستاییان با استفاده ازفناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی )فاوا( و توسعه ...
بیشتر
اکنون دوران تغییرهای پرشتاب تصمیم گیریها برای مدیران است. تغییرهایی که اگر سازمانی خود را باآنها موافق و همراه نسازد، بسا که به نابودی برسد. یکی از این تغییرهای پرشتاب استفاده از فناوری اطلاعاتو ارتباطات در سازمانها و به ویژه سازمانهای صفی روستایی است. ارایهی خدمات به روستاییان با استفاده ازفناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی )فاوا( و توسعه آن در سازمانی صفی روستایی، از جمله راهبردهایی است کهدر کاهش و حذف شکاف دیجیتالی در دستور کار کنشگران توسعه روستایی شهرستان بویراحمد قرار گرفتهاست. از این رو، این پژوهش به روش کیفی-کمی و با استفاده از شیوه نامه در مرحله کیفی پروتکل وپرسشنامه در مرحله کمی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش 22 تَن مدیران سطح صف و ستاد سازمانهایروستایی شهرستان بویراحمد بودند که به شکل هدفمند در هر دو مرحله انتخاب شدند. در مرحله نخست،بررسی شدند که به SWOT نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای توسعه فاوا در سازمانها به کمک الگویکمک مدیران صفی روستایی انجام شد. در مرحله دوم، به کمک 2 نفر از مدیران ستادی همان سازمانها و بااولویت بندی راهبردهای توسعه فاوا تعیین شد. یافته ها نشان دادند که، مهمترین ANP استفاده از الگویراهبردها به ترتیب عبارتند از: بسترسازی قوانین سخت افزاری و نرمافزاری برای استفاده راحتتر کارکنان؛ بالاپیش و ضمن خدمت؛ ایجاد ارتباط با مرکزهای ،)ICDL( بردن کیفیت دوره های آموزشی مهارتهای فناوریفناوری برای امنیت داده ها و اطلاعات سازمان و استفاده از توان فاوا برای تقویت و توسعه آن در تماموظیفه های شغلی. داشتن برنامه راهبردی طراحی شده برای فاوا، وجود قوانین مناسب سازمانی برای کاربستفاوا در انجام امور، تعهد و پیگیری مدیریت ارشد سازمان به فاوا در برگزاری دورههای پیش از خدمت و ضمنآن درباره فناوری از مهمترین موردهایی هستند که سازمانهای صفی روستایی باید به آن توجه ویژهای به آنداشته باشند.
عنایت عباسی؛ مهسا سعدوندی؛ همایون فرهادیان
چکیده
پژوهشهای انجام شده در سالهای گذشته، نشان دادهاند که کیفیت محیط یادگیری تأثیر انکارناپذیریبر دستیابی به هدفهای آموزشی دارد. یکی از هدفهای اساسی آموزش در نظام آموزش صلاحیت محور،ایجاد پیوند بین نظام آموزشی و بازار کار است. برای تحقق این رهیافت آموزشی، تعیین ویژگیهای محیطیادگیری بسیار اهمیت دارد. در این تحقیق توصیفی- تحلیلی، اسناد و ...
بیشتر
پژوهشهای انجام شده در سالهای گذشته، نشان دادهاند که کیفیت محیط یادگیری تأثیر انکارناپذیریبر دستیابی به هدفهای آموزشی دارد. یکی از هدفهای اساسی آموزش در نظام آموزش صلاحیت محور،ایجاد پیوند بین نظام آموزشی و بازار کار است. برای تحقق این رهیافت آموزشی، تعیین ویژگیهای محیطیادگیری بسیار اهمیت دارد. در این تحقیق توصیفی- تحلیلی، اسناد و پژوهشهای پیشین با استفاده از روشتحلیل محتوا و کدگذاری تجزیه و تحلیل شده است تا ویژگیهای لازم برای محیط یادگیری در نظام آموزشعالی کشاورزی صلاحیت محور استخراج شود. برای این منظور نمونهی مورد تحقیق 12 پژوهش مرتبط که بهصورت هدفمند برای پژوهش انتخاب شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ابزار گردآوریاطلاعات و دادههای مورد نیاز پژوهش، سیاهه وارسی و برگههای محقق ساخته بود. نتایج این پژوهش نشانداد که بر مبنای نتایج پژوهشهای انجام شده و با توجه به اصول آموزش صلاحیت محور، ویژگیهای لازمبرای محیط یادگیری در آموزش صلاحیت محور، به طور کلی در پنج دسته قرار میگیرد. این ویژگیهاعبارتاند از: تأکید بر فعالیتهای عملیاتی، تاکید بر ارتقای مهارتهای ارتباطی، تاکید بر توسعه فردیفراگیران، حمایت از مشارکت فراگیران در یادگیری و دربرداشتن اصول ارزشیابی. با توجه به نتایج تحقیق وتآکید آموزش صلاحیت محور بر ارتباط تنگاتنگ محیط یادگیری و محیط کاری و ماهیت تجربی آموزشکشاوری ضرورت دارد در تدوین برنامه آموزشی و درسی به ویژگیهای محیط یادگیری صلاحیت محور نیزتوجه ویژهای شود