نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.

2 دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.

چکیده

پژوهشهای انجام شده در سالهای گذشته، نشان دادهاند که کیفیت محیط یادگیری تأثیر انکارناپذیری
بر دستیابی به هدفهای آموزشی دارد. یکی از هدفهای اساسی آموزش در نظام آموزش صلاحیت محور،
ایجاد پیوند بین نظام آموزشی و بازار کار است. برای تحقق این رهیافت آموزشی، تعیین ویژگیهای محیط
یادگیری بسیار اهمیت دارد. در این تحقیق توصیفی- تحلیلی، اسناد و پژوهشهای پیشین با استفاده از روش
تحلیل محتوا و کدگذاری تجزیه و تحلیل شده است تا ویژگیهای لازم برای محیط یادگیری در نظام آموزش
عالی کشاورزی صلاحیت محور استخراج شود. برای این منظور نمونهی مورد تحقیق 12 پژوهش مرتبط که به
صورت هدفمند برای پژوهش انتخاب شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ابزار گردآوری
اطلاعات و دادههای مورد نیاز پژوهش، سیاهه وارسی و برگههای محقق ساخته بود. نتایج این پژوهش نشان
داد که بر مبنای نتایج پژوهشهای انجام شده و با توجه به اصول آموزش صلاحیت محور، ویژگیهای لازم
برای محیط یادگیری در آموزش صلاحیت محور، به طور کلی در پنج دسته قرار میگیرد. این ویژگیها
عبارتاند از: تأکید بر فعالیتهای عملیاتی، تاکید بر ارتقای مهارتهای ارتباطی، تاکید بر توسعه فردی
فراگیران، حمایت از مشارکت فراگیران در یادگیری و دربرداشتن اصول ارزشیابی. با توجه به نتایج تحقیق و
تآکید آموزش صلاحیت محور بر ارتباط تنگاتنگ محیط یادگیری و محیط کاری و ماهیت تجربی آموزش
کشاوری ضرورت دارد در تدوین برنامه آموزشی و درسی به ویژگیهای محیط یادگیری صلاحیت محور نیز
توجه ویژهای شود

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Learning Environment Characteristics in Competence-based Agricultural Higher Education

نویسندگان [English]

  • enayat abbasi 1
  • mahsa saadvandi 2
  • humayon farhadian 2

1 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 PhD., Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Previous studies showed that the learning environment has the undeniable effect on
achieving educational goals. In competence-based education (CBE), one of the most important
goals is making a connection between education and labor market. Therefore, to achieve this
educational goal, characteristics of the learning environment should be taken into account. In
this analytical- descriptive research, previous studies have been analyzed through content
analysis and coding method in order to extract characteristics of a competence- based learning
environment in agricultural higher education. The sample population was 12 related researches
that selected purposefully. The research instrument was researcher made checklists. Based on
the previous researches and regarding CBE principles, learning environment in agricultural
higher education have five characteristics including: emphasis on practical activities, emphasis
on communicational skills, emphasis on learners’ personal development, supporting learner’s
participation in the learning process, and considering evaluation principles. Considering the
results of the research and the emphasis of CBE on the close relationship between the learning
environment and workplace and also the empirical nature of the agricultural education, it is
suggested that special attention be paid to the learning environment characteristics in
agricultural education and curriculum planning

کلیدواژه‌ها [English]

  • competence-based education
  • learning environment
  • agricultural higher education
زرافشانی، ک. میرک زاده، ع. ا؛ و اسداله، ح. ر. ) 1311 (. تحلیل نقاط ضعف و قوت دورههای کارآموزی
دانشجویان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی )کرمانشاه(. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش
.2- کشاورزی. شماره هشت. صص 12
ویژگی های محیط یادگیری ...
720 فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
سعدوندی، م.، عباسی، ع. و فرهادیان، ه. ) 1330 (. صلاحیتهای مورد نیاز فراگیران در نظام آموزش عالی
، کشاورزی. ششمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران، 0 و 0 آبان 1330
دانشگاه شیراز.
مردانشاهی، م. ) 1330 (. عاملهای تاثیرگذار بر صلاحیت راهاندازی کسب و کار دانش آموختگان رشتههای
کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران. فصل نامه پژوهش مدیریت کشاورزی
.123-30 ,)41(
موحدی, ر. ) 1330 (. بازدارندههای اشتغال دانش آموختگان کشاورزی. فصل نامه پژوهش مدیریت کشاورزی
.30-13 ,)41(
موسوی، م.، محمدزاده، س. و شبانی، ک. ) 1333 (. کیفیت محیط یادگیری دورههای کارآموزی از دیدگاه
دانشجویان کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان. فصل نامه پژوهش مدیریت
.00-00 ,) کشاورزی ) 32
نصر، ا.، خسروی، ز.، عریضی، ح.، ابوالقاسمی، م.، پاک سرشت، م.، کیامنش، ع.، باقری، خ.، خیر، م.، شهنی
ییلاق، م. ) 1333 (. روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. انتشارت دانشگاه شهید
بهشتی.
Berris, R., & Miller, E. (2011). "How design of the physical environment impacts early
learning: educators and parents perspectives. " Australasian Journal of Early Childhood, 36.
4.
Biemans, H. & Van Mil, M. (2008). Learning Styles of Chinese and Dutch Students Compared
within the Context of Dutch Higher Education in Life Sciences. The Journal of Agricultural
Education and Extension. 14 (3), 265-278.
Borsari, B., & Vidrine, M. F. (2005). Undergraduate Agriculture Curricula in Sustainability: An
Evaluation Across Borders. Journal of Sustainable Agriculture. 25 (4), 93-112.
De Bruijn, E., & Leeman, Y. (2011). "Authentic and self-directed learning in vocational
education: Challenges to vocational educators. " Teaching and Teacher Education, 27 (4),
694-702.
Deegan, D., Wims, P., & Pettit, T. (2016). Practical Skills Training in Agricultural Education—
A Comparison between Traditional and Blended Approaches. The Journal of Agricultural
Education and Extension. 22 (2), 145-161.
Dochy, F. (1997). A line of argument for innovation in teaching and assessment starting from
students' conceptions and misconceptions in learning processes. European Journal of
Agricultural Education an Extension. 3 (4) 231-239.
Dorman, J. P. (2003). "Cross-national validation of the What Is Happening In this Class?
(WIHIC) questionnaire using confirmatory factor analysis. " Learning Environments
Research, 6 (3), 231.
Elvira, Q., Beausaert, S., Segers, M., Imants, J., & Dankbaar, B. (2016). "Development and
validation of a Supportive Learning Environment for Expertise Development Questionnaire
(SLEED-Q). " Learning Environments Research, 19 (1), 17-41.
Fraser, B. J. (1998). "Classroom environment instruments: Development, validity and
applications. " Learning environments research, 1 (1), 7-34.
Ge, X., & Hardré, P. L. (2010). "Self-processes and learning environment as influences in the
development of expertise in instructional design. " Learning Environments Research, 13 (1),
23-41.
Kuijpers, M., Meijers, F., & Gundy, C. (2011). "The relationship between learning environment
and career competencies of students in vocational education. " Journal of Vocational
Behavior, 78 (1), 21-30.
ویژه نامه تابستان 7931
فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 727
Lieblein, G., Francis, C., & King, J. (1999). Conceptual framework for structuring future
agricultural colleges and universities in industrial countries. The Journal of Agricultural
Education and Extension, 6 (4), 213-222.
Luckett, S., & Luckett, K. (1999). Developing ‘reflective’ development practitioners through an
action-learning curriculum: problems and challenges in a South African context. The Journal
of Agricultural Education and Extension, 6 (3), 171-188.
Mankin, K. R., Boone, K. M., Flores, S., & Willyard, M. R. (2004). What Agriculture Students
Say Motivates Them to Learn? NACTA, 48 (4), 6-11.
Moos, R. H. (1994). "The social climate scales: An overview. " Palo Alto, CA: Consulting
Psychologists Press.
Mulder, M. 2012. "Competence-based education and training. " The Journal of Agricultural
Education and Extension 18 (3):305-14.
Mulder, M. (2017). Competence- based vocational and professional education.
Murray, H. A. (1938). "Explorations in Personality. A Clinical and Experimental Study of Fifty
Men of College Age, New York (Oxford University Press) 1938. "
Prasad Pant, L. (2012). Learning and Innovation Competence in Agricultural and Rural
Development. The Journal of Agricultural Education and Extension, 18 (3), 205-230.
Saadvandi, M., Abbasi, E., Farhadian, H., & Zarafshani, K. (2017). Characteristics of
agricultural competence-based educator. 23rd European Seminar on Extension (and)
Education - ESEE (23). Chania, Greece, 4-7 July 2017.
Schönrock-Adema, J., Bouwkamp-Timmer, T., van Hell, E. A., & Cohen-Schotanus, J. (2012).
"Key elements in assessing the educational environment: where is the theory?" Advances in
Health Sciences Education, 17 (5), 727-742.
Shahvali, M. (1997). Knowledge for being, a strategy for higher agricultural education.
European Journal of Agricultural Education and Extension.
Sturing, L., Biemans, H. J., Mulder, M., & De Bruijn, E. (2011). "The nature of study
programmes in vocational education: Evaluation of the model for comprehensive
competence-based vocational education in the Netherlands. " Vocations and Learning, 4 (3),
191-210.
Walker, S. L., & Fraser, B. J. (2005). "Development and validation of an instrument for
assessing distance education learning environments in higher education: The Distance
Education Learning Environments Survey (DELES). " Learning Environments Research, 8
(3), 289-308.
Wals, A. E. J., & Sriskandarajah, N. (2010). Mediated Cross-Cultural Learning through
Exchange in Higher Agricultural Education. The Journal of Agricultural Education and
Extension, 16 (1), 5-22.
Wesselink, R. (2010). Comprehensive competence-based vocational education: The
development and use of a curriculum analysis and improvement model, Wageningen,
Netherlands.
Witteveen, L., Put, M., & Leeuwis, C. (2010). Learning about Complex Multi-Stakeholder
Issues: Assessing the Visual Problem Appraisal. The Journal of Agricultural Education and
Extension, 16 (1), 39-54.