سمیرا زردویی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس ...
بیشتر
بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد و بدون استفاده از گزینش تصادفی استفاده گردید. جامعه آماری را 110 خانواده شهری کرمانشاه که دارای تجربه کاشت و پرورش گیاهان در خانه را داشته و در مسابقه ی فضای سبز خانگی در سال 1393شرکت کرده بودند، تشکیل دادند. حجم نمونه 60 خانواده بود که به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند، گروه کنترل و آزمودنی. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و از پرسشنامه پیش آزمون- پس آزمون جهت جمع آوری داد ه ها استفاده شد، پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 85 درصد و روایی آن با استفاده از نظر کمیته راهنما تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 و از آماره ی t student استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری از نظر دانش و مهارت گروه آزمودنی پس از اجرای روش آموزشی چند رسانه ای نسبت به گروه گواه حاصل شد. پیشنهاد می گردد در راستای تهیه نرم افزارهای دیداری کشاورزی در شهرها مسولین ذی ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی، پارک ها و فضای سبز، دانشگاه ها و موسسات و... اهتمام بیشتری در رابطه با کشاورزی شهری در جهت آگاهی شهرنشینان داشته باشند.
رضا موحدی؛ نسرین قادری مقتدر؛ حمید بلالی؛ مریم شیرخانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر مهارت کشاورزان در استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق شامل همهی کشاورزان شهرستان بهار استان همدان میباشد (1931N=) که 271 تن از آنان بر پایهی فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر مهارت کشاورزان در استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق شامل همهی کشاورزان شهرستان بهار استان همدان میباشد (1931N=) که 271 تن از آنان بر پایهی فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مربوطه و پایایی متغیرها با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی (93/0-85/0α= ) تائید شد. یافتههای آزمون منویتنی نشان داد که دانش و مهارت استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی در کشاورزانی که در دورههای آموزشی مرتبط شرکت کرده بودند با کسانی که در این دورهها شرکت نداشتند، دارای تفاوت معنیدار است. همچنین بر پایهی یافتههای آزمون کروسکالوالیس بین مهارت بر پایهی مالکیت زمین، منبعهای کسب اطلاعات و منبعهای تامین آب، تفاوت معنیداری وجود دارد. یافتههای آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین مهارت و متغیرهای دانش، نگرش و شمار قطعههای زمین رابطهی مثبت و معنیدار و میزان تولید سالیانه، گسترهی زمین دیم و میزان کاربرد کودهای شیمیایی رابطهی منفی و معنیداری وجود دارد. افزونبر-این، نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد سه متغیر دانش، نگرش و شمار قطعههای زمین، 9/50 درصد از احتمال تغییر سطح متغیر مهارت کشاورزان در استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی را تبیین میکنند.
سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی تبیین سازوکارهای قابلیتها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران انجام شد. جامعهآماری این تحقیق را همهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی دولتی کشور (خوزستان، گرگان و ساری) تشکیل دادند(305=N). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری بارتلت و همکاران، 130 نفر تعیین شد ...
بیشتر
این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی تبیین سازوکارهای قابلیتها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران انجام شد. جامعهآماری این تحقیق را همهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی دولتی کشور (خوزستان، گرگان و ساری) تشکیل دادند(305=N). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری بارتلت و همکاران، 130 نفر تعیین شد و برای نمونهگیری از روش تصادفی طبقه-ای (بنا بر دانشگاه محل خدمت اعضای هیئت علمی) استفاده شد. بنا بر یافتهها، دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی کشاورزی ایران در حد متوسطی از قابلیتهای چابکی برخوردارند. یافتههای تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS23، نشان دادند که متغیر پیش برندههای چابکی(000/0=p ,67/0=β)، بیشترین تأثیر را بر ارتقای قابلیتهای چابکی دانشگاه داشتهاند. پس از آن نیز به ترتیب، متغیرهایی چون بازدارندههای چابکی(000/0=p ,63/0=β) و آسان کنندههای چابکی(000/0=p ,40/0=β)، بیشترین تأثیر را بر ارتقای قابلیتهای چابکی دانشگاه میگذارند. در نهایت چابکی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی کشاورزی ایران، پیامدهای زیادی برای ذینفعان آنها به دنبال خواهد داشت(000/0=p ,65/0=β). از این رو، توجه به تعیین کنندههای چابکی یاد شده برای دست یابی به توانایی کسب اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران در مؤسسههای آموزش عالی کشاورزی ضروری است.
مهدی شجاعیمیاندرق؛ مسعود بیژنی؛ مهناز امیر امینی خلف لو
چکیده
یکی از مهمترین جنبههای کشاورزی فراسرزمینی جذب دانشجویان خارجی در نظام آموزش عالی کشاورزی است. امروزه، کشورهای پیشگام با تولید و توسعه علم در زمینهی کشاورزی، دانشجویان را از دیگر کشورها جذب کرده و دانش و تجربه خود را به اشتراک میگذارند. بر این پایه، با توجه به پیشرفتهای اخیر ایران در زمینههای مختلف علمی و فنآوری، این موضوع ...
بیشتر
یکی از مهمترین جنبههای کشاورزی فراسرزمینی جذب دانشجویان خارجی در نظام آموزش عالی کشاورزی است. امروزه، کشورهای پیشگام با تولید و توسعه علم در زمینهی کشاورزی، دانشجویان را از دیگر کشورها جذب کرده و دانش و تجربه خود را به اشتراک میگذارند. بر این پایه، با توجه به پیشرفتهای اخیر ایران در زمینههای مختلف علمی و فنآوری، این موضوع هماکنون به عنوان ضرورتی از کشاورزی فراسرزمینی مطرح است که البته، دارای قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهایی نیز هست که باید با در نظر گرفتن آنها اقدام به جذب دانشجویان از دیگر کشورها کرد. هدف این پژوهش، شناسایی چالشهای جذب دانشجویان خارجی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران و ارایهی راهبردهای لازم در این زمینه است. این پژوهش از نظر نوع تحقیق، کاربردی، از نظر دیدمان تحقیق، کیفی و از نظر روش تحقیق، توصیفی است که با استفاده از فن دلفی در سه مرحله انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه که به صورت هدفمند انتخاب شد، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری کشاورزی بودند (18=n). در این راستا، مهمترین قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای جذب دانشجویان خارجی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران از دیدگاه پاسخگویان شناخته شدند و میانگین امتیازهای چهار بخش، ماتریس SWOT محاسبه شدند. نقطهی برآیند به دست آمده از تحلیل ماتریس SWOT در ناحیه WO (راهبرد محافظهکارانه) قرار دارد که بر این مبنا، مهترین راهبردها، ایجاد تعامل سازنده میان دانشکدههای کشاورزی ایران و دیگر کشورها، سیاستگذاری بلندمدت برای کشاورزی فراسرزمینی و توسعه پذیرش اجتماعی برای پذیرش دانشجویان خارجی، به دست آمد.
امیر احمدپور؛ فاطمه سلیلی؛ محمدرضا شهرکی
چکیده
با توجه به سیاستگذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور مبنی بر کارآفرین نمودن دانشگاهها و دانشجویان، رفتار نوآورانه در دانشجویان میتواند علاوه بر توسعۀ محیط دانشگاهی، در افزایش نرخ کارآفرینی دانشجویان و ایجاد زمینۀ اشتغال آنها، مؤثر واقع شود. برای گام نهادن در این مسیر عوامل متفاوتی میتوانند در رفتار نوآورانۀ دانشجویان ...
بیشتر
با توجه به سیاستگذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور مبنی بر کارآفرین نمودن دانشگاهها و دانشجویان، رفتار نوآورانه در دانشجویان میتواند علاوه بر توسعۀ محیط دانشگاهی، در افزایش نرخ کارآفرینی دانشجویان و ایجاد زمینۀ اشتغال آنها، مؤثر واقع شود. برای گام نهادن در این مسیر عوامل متفاوتی میتوانند در رفتار نوآورانۀ دانشجویان تأثیرگذار باشند. در این راستا، تحقیق حاضر به بررسی عاملهای تأثیرگذار بر رفتار نوآورانۀ دانشجویان آموزشکدۀ کشاورزی در شهرستان ساری پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را 433 نفر از دانشجویان آموزشکدۀ کشاورزی ساری تشکیل دادند که 206 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان تأیید گردید. همچنین بر پایه مقدار میانگین واریانس استخراج شده (923/0>AVE>830/0) و پایایی ترکیبی (620/0>CR> 500/0)، مدل اندازهگیری تحقیق دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. همچنین با توجه به بزرگتر بودن مقدار میانگین واریانس استخراج شده از میانگین مجذور واریانس مشترک و حداکثر مجذور واریانس مشترک، مدل ساختاری تحقیق نیز روایی تشخیصی مناسبی داشت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش چند متغیره مدلسازی معادلههای ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزارSmart PLS به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که از میان نه عامل مورد بررسی، چهار عامل فرهنگ سازمانی (010/0= ρ و 296/0=β)، آموزشی (001/0=ρ و 330/0=β)، انگیزشی (006/0=ρ و 249/0=β) و شخصیتی (000/0=ρ و 447/0=β) دارای تأثیر مثبت و معنیدار و عاملهای ساختار سازمانی، مدیریتی و فنی تأثیر منفی و معنیداری بر رفتار نوآورانۀ دانشجویان داشته است. از میان عاملهای مذکور، عامل های شخصیتی، آموزشی و مدیریتی نسبت به سای
نعیمه زلالی؛ سعید محمدزاده؛ مسعود برادران؛ شهرام مقدس فریمانی
چکیده
یکی از دلایل کارآیی پایین دانشآموختگان دانشگاهها در بازار کار، ارائهی آموزشهای نظری بدون توجه به نیاز بازار کار در آموزش عالی است. به منظور رفع این مشکل، دانشگاه جامع علمی- کاربردی و در پی آن مراکز آموزش جهاد کشاورزی با هدف تربیت مهارتآموختگان شایسته مورد نیاز بازارکار ایجاد شد. لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی شایستگیهای ...
بیشتر
یکی از دلایل کارآیی پایین دانشآموختگان دانشگاهها در بازار کار، ارائهی آموزشهای نظری بدون توجه به نیاز بازار کار در آموزش عالی است. به منظور رفع این مشکل، دانشگاه جامع علمی- کاربردی و در پی آن مراکز آموزش جهاد کشاورزی با هدف تربیت مهارتآموختگان شایسته مورد نیاز بازارکار ایجاد شد. لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی شایستگیهای حرفهای دانشآموختگان علمی-کاربردی گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی امام خمینی با نیاز بازارکار به صورت آمیخته متوالی(کیفی-کمی) در سال1397 انجام شد. برای دستیابی به هدف تحقیق، ابتدا از روش دلفی برای استخراج شایستگیهای بازارکار بهره گرفته شد. جامعه آماری این بخش شامل فعالان بخش گیاهان دارویی و اعضای هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی بودند(27 تن) که به روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. پس از چهار مرحله پردازش، 11 شایستگی فردی(با 49 گویه)، 15 شایستگی کسب و کار(با 79 گویه) و 15 شایستگی تخصصی(با 48 گویه)، مورد تأیید نهایی قرار گرفتند. در مرحله دوم وضعیت موجود دانشآموختگان با دیدگاه خبرگان از لحاظ این سه شایستگی مقایسه شد. جامعهی آماری این مرحله از پژوهش شامل 380 تن از دانش-آموختگان گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی امام خمینی در بازهی زمانی سال 1388 تا 1395 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 تن از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد سطح شایستگیهای بازارکار دانشآموختگان از سطح انتظارات کارفرمایان پایینتر بود. لذا پیشنهاد میگردد به منظور همسو شدن شایستگی-های دانشآموختگان با نیاز بازار کار و افزایش اشتغال آنان، هنگام طراحی و تدوین سرفصلهای دورههای این مراکز، با تعامل موثر با کارفرمایان، انتظارات و نیازهای آنان نیز لحاظ گردد.
نادر نادری؛ صبا امیری
چکیده
آموزش کارآفرینی نقش کلیدی در توسعهی نگرش کارآفرینانه دارد. هدف این پژوهش علّی- ارتباطی، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب وکار در هنرستانهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. جامعهی آماری، هنرجویان هفت هنرستان کشاورزی شهرستان کرمانشاه به شمار 175 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان، با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
آموزش کارآفرینی نقش کلیدی در توسعهی نگرش کارآفرینانه دارد. هدف این پژوهش علّی- ارتباطی، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب وکار در هنرستانهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. جامعهی آماری، هنرجویان هفت هنرستان کشاورزی شهرستان کرمانشاه به شمار 175 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب 118 تن گزینش و بررسی شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه محققساخته که روایی آنها با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آنها با انجام آزمون پیشآهنگ و محاسبه ضریب تتا (94/0 و 81/0) با نرمافزار R تأیید و استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS پردازش شدند. یافتهها نشان دادند آموزش کارآفرینی شامل هشت مؤلفهی ویژگیهای شخصیتی هنرجویان، ویژگیهای مربیان، فضا و تجهیزات آموزشی، شیوههای آموزش، محتوای آموزش، سبک رهبری تحولی، مشاوره تحصیلی و شغلی، و الگوهای تربیتی هنرجویان در خانواده که بنابر ادبیات و پیشینه پژوهش تبیین شده بودند، دارای همبستگی مثبت و معنادار با متغیر نگرش به کسب وکار بودند. بر پایهی آزمون کروسکال والیس، میان نگرشهای هنرجویان در گرایشهای تحصیلی مختلف هنرستانهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهی رگرسیون لجستیک نشان داد مدل ارایه شده تا 8/82 درصد قادر به تفکیک دو گروه هنرجویان با نگرش مثبت یا نگرش منفی به کسبو کار است و بر پایه نسبت بخت (Exp β)، «سبک رهبری تحولی»، بیشترین توان پیشبینیکنندگی را در مدل لوجیت دارد. در نهایت، پیشنهادهای کاربردی برای بهبود آموزش کارآفرینی در هنرستانهای کشاورزی ارایه شد.
محسن صبا؛ مهران فرج اللهی؛ محمود اکرامی؛ فروزان ضرابیان
چکیده
گستردگی جامعه روستایی و کمبود منبعها، دسترسی نهادهای مسئول در آموزش روستاییان را دشوار ساخته است. در این راستا، به کارگیری بهینهی فناوریهای آموزشی و آموزش به وسیله تلفن همراه میتواند جایگزینی در آموزش کشاورزان باشد. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی عاملهای مؤثر در به کارگیری تلفن همراه در آموزش کشاورزی با دیدمان کمّی و ...
بیشتر
گستردگی جامعه روستایی و کمبود منبعها، دسترسی نهادهای مسئول در آموزش روستاییان را دشوار ساخته است. در این راستا، به کارگیری بهینهی فناوریهای آموزشی و آموزش به وسیله تلفن همراه میتواند جایگزینی در آموزش کشاورزان باشد. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی عاملهای مؤثر در به کارگیری تلفن همراه در آموزش کشاورزی با دیدمان کمّی و از نوع علّی- ارتباطی انجام گرفت. برای این منظور، آمیزهای از مدلهای نظری، مبنای مفهومی این پژوهش قرار گرفت. جامعهی آماری این پژوهش، کشاورزان دهستان افرینه در شهرستان پلدختر (589=N) بودند که مشخصات و شماره تماس آنان در سامانه مرکزهای جهاد کشاورزی ثبت شده بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان 149 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و تحلیل عاملی تأییدی نوع اول تأیید شد (50/0 AVE >) و پایایی آن نیز با استفاده از تتای ترتیبی بررسی شد (60/0 θ>). آزمونهای آماری پژوهش شامل ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل عاملی تأییدی بود. برای برازش مدل و تحلیل دادهها در قالب مدلسازی معادلههای ساختاری از نرم افزار AMOS20 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که دو متغیر اصلی هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده بر قصد پذیرش یادگیری موبایلی تأثیر دارند.
حمید کریمی؛ رها زارعی؛ ناصر ولی زاده
چکیده
کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان همیشه به عنوان یکی از مشکلات نظامهای آموزش عالی بوده است. از این روی، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تأثیر متغیرهای هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان بر فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش، ...
بیشتر
کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان همیشه به عنوان یکی از مشکلات نظامهای آموزش عالی بوده است. از این روی، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تأثیر متغیرهای هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان بر فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش، از نوع پژوهشهای کاربردی است که با استفاده از روش میدانی انجام گرفت. جامعهی آماری همهی دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 97ـ96 بودند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کریجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار اندارهگیری پرسشنامه بستهپاسخ بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی از متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی محاسبه شد (89/0-74/0=θ) و اعتماد پرسشنامه را برای انجام پژوهش قابل قبول نشان داد. یافتههای تحلیل مسیر نشان دادند که متغیرهای مستقل توانستند، 3/69 درصد از تغییرهای واریانس عملکرد تحصیلی، 3/42 درصد از تغییرهای واریانس فرسودگی تحصیلی و 3/30 درصد از تغییرهای واریانس سلامت روان را پیشبینی کنند.
بیژن ابدی
چکیده
بررسی دانش گلخانهداران پیرامون ابعاد مختلف مدیریت سامانههای گلخانهای، مبنایی را برای شناسایی شکافهای دانشی موجود و اعمال اقدامهای آموزشی لازم برای دستیابی به سطوح مطلوب کمّی و کیفی تولید را ایجاد میکند. به همین دلیل، این پژوهش به بررسی دانش موجود و مطلوب گلخانهداران شهرستان یزد، پیرامون مدیریت تنظیم و نظارت، ...
بیشتر
بررسی دانش گلخانهداران پیرامون ابعاد مختلف مدیریت سامانههای گلخانهای، مبنایی را برای شناسایی شکافهای دانشی موجود و اعمال اقدامهای آموزشی لازم برای دستیابی به سطوح مطلوب کمّی و کیفی تولید را ایجاد میکند. به همین دلیل، این پژوهش به بررسی دانش موجود و مطلوب گلخانهداران شهرستان یزد، پیرامون مدیریت تنظیم و نظارت، استانداردسازی و بهزراعی میپردازد. در این بررسی، از 2073 واحد گلخانهای، 322 واحد با نمونهگیری طبقهای متناسب، انتخاب و با ابزار پرسشنامه پیمایش شدند (2073= N). برای تأیید روایی صوری پرسشنامه، دو تن از اعضای هیأت علمی بخش ترویج و آموزش کشاورزی و بخش جامعهشناسی و برنامهریزی دانشگاه شیراز آن را بازبینی کردند و برابر نظرها و پیشنهادهای آنان، اصلاحهای لازم انجام گرفت. پایایی شاخصهای تحقیق نیز با انجام یک مطالعه راهنما، با روش ضریب تتا سنجیده و تأیید شد (87/0-74/0 = θ). نتایج به دست آمده از آزمون رتبهای ویلکاکسون نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین دانش موجود و مطلوب گلخانهداران پیرامون زمینههای مدیریت تنظیم و نظارت، استانداردسازی و بهزراعی وجود دارد که اندازه تأثیر 87/0 نیز آن را تأیید میکند. در بخش نتیجه گیری، پیشنهادهای کاربردی برای برنامهریزی و تصمیم گیریهای اجرایی در زمینه آموزش گلخانهداران، برای پر کردن شکاف دانشی ارائه شده است.