رابطه میان هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانگی کارشناسان شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای کشاورزی استان گلستان

بهمن خسروی پور؛ زهرا تیموری کوهسار؛ نصیبه پورفاتح

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115894.1436

چکیده
  تفاوت‌های فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسب‌وکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینه‌های فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری می‌باشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاوره‌ای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از ...  بیشتر

مدل عامل‌های آموزشی و ترویجی مؤثر بر مدیریت پایدار آب کشاورزی از دیدگاه متخصصان آب استان همدان

لیلا زلیخایی سیار؛ کریم نادری مهدیی؛ رضا موحدی

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 16-32

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120323.1474

چکیده
  هدف این پژوهش علی-رابطه‌ای تعیین نقش عاملهای آموزشی و ترویجی در تبیین مدیریت پایدار آب کشاورزی در استان همدان است که به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها میدانی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را ۱۳۰ نفر از کارشناسان و استادان حوزه آب در بخش کشاورزی استان تشکیل می‌دهند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 97 ...  بیشتر

عامل‌های پیش‌برنده و بازدارنده‌ی نهادینه شدن نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

معصومه تقی بیگی؛ مسعود برادران؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 33-56

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.121364.1500

چکیده
  امروزه روان شناسان بر این باورند یکی از عامل هایی که سبب نداشتن تخصص و مهارت لازم در فراگیران مراکز آموزش عالی و به ویژه آموزش عالی کشاورزی شده نا آگاهی و شناخت نسبت به اصول و مبانی فراشناخت و اجرا نشدن و استفاده از آن در مباحث تدریس و یادگیری است. با توجه به این مهم پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عامل های سوق دهنده و محدود کننده نهادینه ...  بیشتر

راهبردهای توسعه‌ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یاسوج

پیمان فلسفی؛ زهرا نظری

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 57-77

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122106.1512

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر عبارت است یافتن راهبردهایی برای گسترش و توسعه ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی، با تأکید بر تجاربی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. بر این اساس در گام نخست پژوهش از روش کیفی ارزشیابی توانمندساز و تکنیک سوات و در گام دوم که روش کمی بود، از ماتریس QSPM جهت انتخاب راهبردها استفاده گردید. از این رو، جامعه ...  بیشتر

نقش‌آفرینی ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه کشت کلزا در شهرستان سلسله

نرگس کاکولوند؛ سعید غلامرضایی؛ مهدی رحیمیان

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 78-89

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122123.1513

چکیده
  هم‌اکنون توسعه کشت گیاه دانه روغنی راهبردی کلزا، یک ضرورت به شمار می‏آید و شناسایی راهکارهای آموزشی ترویجی در جهت توسعه آن، با توجه به نیاز کشور بسیار مهم است. دراین‌بین، شهرستان سلسله یکی از قطب‏های مستعد کشت این گیاه دانه روغنی در استان لرستان می‌باشد و هدف این بررسی نقش‌ ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه کشت کلزا در این منطقه ...  بیشتر

مدل پذیرش کشاورزی ارگانیک در دهستان سراب نیلوفر (بالادربند) کرمانشاه

موسی اعظمی؛ سعید هدایتی نیا؛ محمد جواد مصطفوی

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 90-106

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122714.1530

چکیده
  با وجود کارکردهای مثبت و پرهیزناپذیر نظام کشاورزی ارگانیک، هنوز گرایش چندانی برای پذیرش آن وجود ندارد. این پژوهش با هدف تحلیل سازه‌های مؤثر بر پذیرش کشاورزی ارگانیک توسط کشاورزان در دهستان بالادربند از بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه انجام شده است (96-1395). افزون بر مرور کتابخانه‌ای، از پرسشنامه در عملیات میدانی استفاده شد که روایی پرسشنامه ...  بیشتر

مدل شایسته سالاری مدیران مراکز آموزش های علمی کاربردی و مهارتی وزارت جهادکشاورزی

محمدرضا شیرزادی؛ محمدصادق ضیایی؛ هادی رزقی شیرسوار؛ سودابه جلیلی

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122788.1533

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی تکمیلی اختصاصی انتخاب و انتصاب بر مبنای شایسته سالاری مدیران مراکز وابسته به موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی وزارت جهادکشاورزی و رتبه بندی وضعیت مطلوب به جهت اهمیت نگرش مدیران این مراکز در تربیت متخصصین تحصیلکرده درصنعت کشاورزی اجرا گردید.روش تحقیق ترکیبی(کیفی وکمی)،کاربردی، ‌میدانی، توصیفی ...  بیشتر

مولفه‌های برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشته‌ای

زینب موذن؛ حمید موحد محمدی؛ احمد رضوانفر؛ یوسف حجازی

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 125-144

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122842.1536

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی مولفه‌های عناصر برنامه درسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشته‌ای بود. جامعه آماری را 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سال‌های تحصیلی 1396-1393 مقطع کارشناسی ارشد و 1396-1391 مقطع دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه‌های تهران، شیراز، رامین اهواز، کرمانشاه و زنجان تشکیل داد و تعداد 170 دانشجو ...  بیشتر

منطق برنامه درسی گرایش علمی کاربردی کشاورزی با رویکرد کارآفرینی

حسین نیک فرجام؛ علی حسینی خواه؛ عفت عباسی؛ مسعود گرامی پور

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 145-163

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.123123.1542

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تبیین منطق کارآفرینی در برنامه‏درسی علمی کاربردی رشته‏های کشاورزی با روش‌شناسی از نوع پژوهش کیفی اجرا شده است. در این پژوهش جهت دستیابی به داده‌ها و تحلیل و بررسی منطق برنامه درسی کارآفرینی از مطالعه کتابخانه‏ی با مرور اسناد و مدارک مرتبط در این حوزه به همراه مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. نمونه‌ ...  بیشتر

نقش یادگیری تیمی و عامل‌های گروهی مؤثر بر آموزش شایسته محور از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

ارسلان ایرجی راد؛ فاطمه خوش کام

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، صفحه 164-176

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.123823.1562

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی تاثیر شاخص‌های اندازه تیم، هویت‌یابی از تیم و وابستگی متقابل به کار بر آموزش مبتنی بر شایستگی با توجه به نقش میانجی یادگیری تیمی است. جامعه آماری پژوهش 152 تن ازاعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 96- 1395 بوده اند که تعداد 110 تن از آنان از طریق جدول مورگان و فرمول کوکران به روش نمونه‌گیری ...  بیشتر