نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت و بهسازی منابع انسانی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سمنگان، آمل، ایران
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تاثیر شاخصهای اندازه تیم، هویتیابی از تیم و وابستگی متقابل به کار بر آموزش مبتنی بر شایستگی با توجه به نقش میانجی یادگیری تیمی است. جامعه آماری پژوهش 152 تن ازاعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 96- 1395 بوده اند که تعداد 110 تن از آنان از طریق جدول مورگان و فرمول کوکران به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامههای مربوطه را تکمیل نمودهاند. روایی صوری پرسشنامه به تایید خبرگان رسید و به وسیله تحلیل عاملی و برازش مدل، روایی سازه و پایایی ترکیبی آن نیز تایید شد. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده نیز به روش مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار AMOS23 انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش و مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل نهایی تحقیق و به صورت مستقیم، شاخصهای اندازه تیم 28/0- ، شناسایی تیم 33/0 و وابستگی به کار 32/0، بر آموزش مبتنی بر شایستگی تاثیر دارند. همچنین نتیجه تاثیر متغیر میانجی یادگیری تیمی بر روابط فوق نیز مؤید معنیدار بودن اثر غیرمستقیم متغیرهای اندازه تیم، شناسایی تیم و وابستگی به کار بر اجرای آموزش مبتنی بر شایستگی است؛ اگرچه که در هر سه مورد با توجه به معنادار باقی ماندن روابط مستقیم، میتوان گفت که متغیر یادگیری تیمی، اثر میانجیگر جزئی بر روابط مذکور دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Role of Team Learning and Effective Group Factors on Competent Education from the Viewpoints of the Faculty Members of Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Iran
نویسندگان [English]
- Arsalan irajirad 1
- Fateme Khoshkam 2
1 Assistant Professor Imam Khomeini Higher Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Karaj, Iran
2 Graduated Master of Human Resources Management and Improvement, Non-profit Higher Education Nonprofit Institution Samangan, Amol, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effects of size of team indicators, team identification and interdependence on work based on competency-based learning based on the role of mediating team learning. The statistical population of this study was 152 faculty members of Sari University of Agricultural Sciences and Natural Resources in 1395-96. 110 of them were selected through Morgan table and Cochran formula by random sampling as a research sample and completed questionnaires. Have found The formal validity of the questionnaire was confirmed by experts and was confirmed by factor analysis and model fitting, structural validity, and its combined reliability. Analysis of the collected data was done by structural equation modeling using AMOS23 software. Based on the findings of the research and the values of the coefficient of the paths in the final model of the research and directly, the size of the team -0.28, the identification of the team is 33.3 and the dependence on the job, 0.32, affect the competence-based education. Also, the effect of team mediating variable on the above relationships also confirms the significance of the indirect effect of team size variables, team identification and work affiliation on the implementation of competency-based education; however, in all three cases, with respect to the meaningful preservation of direct relationships, one can He said that team learning variable has a mediator effect on these relationships.
کلیدواژهها [English]
- Competency-based learning
- team learning
- team size
- identity with the team
- interdependence of work