نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین منطق کارآفرینی در برنامهدرسی علمی کاربردی رشتههای کشاورزی با روششناسی از نوع پژوهش کیفی اجرا شده است. در این پژوهش جهت دستیابی به دادهها و تحلیل و بررسی منطق برنامه درسی کارآفرینی از مطالعه کتابخانهی با مرور اسناد و مدارک مرتبط در این حوزه به همراه مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. نمونه این پژوهش جهت مصاحبه، هدفمند است و از روش نمونهگیری گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری بهره گرفته شده است. که شامل 1-اساتید و مدرسان خبره در بخش کشاورز، 2-متخصصان برنامهدرسی و 3-دانشآموختگان کارآفرین بخش کشاورزی و در مجموع به تعداد 23 نفر هستند؛ برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، از نرم افزار اطلس تی جهت کدگذاری در سه مرحله باز(مفاهیم)، محوری(مقولهها) و انتخابی(کد گزینشی) استفاده شد. و با تحلیل 500 مصداق برگرفته از مصاحبهها در مرحله کدگذاری باز 36 مفهوم بدست آمد و در مرحله کدگذاری محوری مفاهیم مشترک و مشابه مرحله قبل از نظر معنایی در قالب 7 مقوله عمده شامل 1- نبود شغل دولتی 2- اشتغال زائی 3- ایجاد بینش کارآفرینانه 4- شرایط بالقوه کشاورز 5- پیشرفت های فنآوریهای نوین 6- تاکید دانشگاهها و نهادهای بین المللی معتبر 7- نیاز جامعه کشاورزی بعنوان یافتههای اصلی پژوهش طبقهبندی شدند و در نهایت از مقولههای محوری یک کد گزینشی تحت عنوان «ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی» بدست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی با تغییر و تحول در طراحی و تدوین برنامهدرسی علمی کاربردی کشاورزی امکانپذیر است و باید در اولویت سیاستگذاران در بخش آموزش کشاورزی قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Agricultural Scientific – Applied Curriculum Logic with Entrepreneurial Approach in Iran
نویسندگان [English]
- Hossein Nikfarjam 1
- ali hoseinikhah 2
- effat abbassi 2
- masuod gramipour 2
1 PhD Student of Planning Curriculum, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Curriculum Planning Department, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study is to determine entrepreneurship logic in agricultural curriculum through qualitative research method. In this research, a library study was conducted to access data and analyze entrepreneurship curricula by reviewing relevant documents in this area, along with semi-structured interviews. Sampling is purposeful. The snowball sampling method continues to reach the theoretical saturation. Which included 1 professor and speaker in agriculture, 2 curriculum specialist and 3 graduates of agricultural entrepreneurship and a total of 23 people; for analysis of data from interviews, Atlas-T software was used in three stages: open (concepts), Axis (Categories) and Selection (Selected Code). By analyzing 500 interviews in open planning stage, 36 concepts were obtained and at the planning stage, similar concepts and similar to the previous semantic meaning were divided into 7 major categories: 1- lack of government jobs 2- employment 3. creation of entrepreneurial insights 4 5. Potential farmers 5. Recent technological advances 6. The emphasis of internationally recognized universities and institutions 7. The needs of the agricultural community are classified as the main findings of this study. And finally, the main categories of a selective code entitled "Making Sustainable Employment and Entrepreneurship in Agricultural Development." The results of this study indicate that entrepreneurship development in agriculture is due to changing educational curriculum for agriculture and priority of policy makers in agricultural education.
کلیدواژهها [English]
- "Curriculum Logic"
- "Entrepreneurship Approach"
- "Scientific-Applied Agricultural Education"