نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ترویج و آموزش کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.تهران،ایران
2 دانشجوی کارشناسیارشد ترویج کشاورزی، دانشکدهی کشاورزی، دانشگاه یاسوج.
چکیده
هدف از تحقیق حاضر عبارت است یافتن راهبردهایی برای گسترش و توسعه ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی، با تأکید بر تجاربی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. بر این اساس در گام نخست پژوهش از روش کیفی ارزشیابی توانمندساز و تکنیک سوات و در گام دوم که روش کمی بود، از ماتریس QSPM جهت انتخاب راهبردها استفاده گردید. از این رو، جامعه ی پژوهش را در فاز کیفیمتشکل از 40 نفر از کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان است که در ارتباط تنگاتنگ با فعالیت های آموزشی کشاورزی بوده و با چالش ها و فرصت های آن آشنایی کامل دارند. داده های مورد نیاز در مرحله ی اول برای شناسایی عوامل از طریق پروتکل تجزیه و تحلیل سوات گردآوری شد. اعتبار وزنی هر یک از عوامل داخلی؛ قوت ها (374/2)، ضعف ها (579/2)، و عوامل خارجی؛ فرصت ها (271/2) و تهدیدها (994/2) محاسبه گردید. این داده ها نشان دهنده ی غلبه ی ضعف ها بر قوت ها و تهدیدها بر فرصت ها بود. جمع یندی تحقیق نشان داد دیدگاه اساسی و جهت گیری کلی در تدوین راهبردها با تکیه بر فرصت ها و رفع تهدیدهای محیط خارجی در یک محیط، "برون زا" امکان پذیر است. در گام دوم برای تعیین اهمیت کلی راهبردها از میانگین جمع امتیاز موزون نمره های جذابیت استفاده شد. یافته ها نشان داد که پنج راهبرد امتیازی بیش از میانگین داشته که باید مورد توجه قرار گیرند. ایجاد و طراحی و توسعه ی برنامه های آموزشی ضمن خدمت و طراحی و توسعه آموزش های مهارتی کوتاه مدت مورد نیاز کشاورزان، ایجاد تغییر نگرش در سیاستگذاران برای توجه و حمایت از مراکز آموزش و طراحی و توسعه ی طرح های توجیهی آموزش کشاورزی از مهمترین این راهبردهاست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Educational Development Strategies of National Agricultural Innovation System, Agricultural and Natural Resources Research and Education Center of Kohkilouyeh and Boyerahmad Province, Iran
نویسندگان [English]
- Peyman Falsafi 1
- Zahra Nazari 2
1 Assistant Professor of Agricultural Extension and Education, Institute of Applied Science- and Vocational Education, Ministry of Jihad-e-Agriculture, Iran.
2 Student Dept. of Rural Development Management, Faculty of Agriculture, Yasouj University, Yasouj, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is finding strategies for development and expansion of education in the national agricultural innovation system, with an emphasis on experiences in Kohgiluyeh and Boyerahmad province. Accordingly, the qualitative method of the empowerment evaluation and SWOT technique was used and the quantitative method of QSPM matrix was used to select the strategies. Hence, the research community is included 40 experts from the Jihad-e-Agriculture Organization of the province, which is in close contact with agricultural education activities and is well acquainted with the challenges and opportunities. The required data were collected at the first stage for identification of factors through SWOT analysis protocol. The weights of each of the internal factors were: strengths (2.374), weaknesses (579.2), and external factors, opportunities (2.171) and threats (2.994). These data show the overcoming of weaknesses over strengths and threats to opportunities. The findings of the research showed that the basic view and overall orientation in developing strategies based on opportunities and removing the threats of the external environment in a "out sized" environment is possible. In the second step, the scores of attractiveness were used to determine the overall importance of the strategies. The findings showed that five of the above-average score strategies had to be considered. Establishment and designing in-service training programs and development of short-term skills training for farmers, changing attitudes among policymakers for paying attention and support of education centers, and designing and development of agricultural education justification schemes are the most important strategies.
کلیدواژهها [English]
- Agricultural education
- SWOT technique
- QSPM matrix
- national innovation system
- agricultural extension