نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت ترویج
2 استاد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
چکیده
یادگیری تجربی به عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به شمار میرود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعهی آماری آنرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان بهعنوان نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 19 و LISREL نسخه 5/8 پردازش شدند. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی شکلی با نظرخواهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و روایی سازه استفاده شد (96/0-84/0AVE=) و به منظور محاسبه ی پایایی پرسشنامه از دو روش آلفای ترتیبی و پایایی مرکب استفاده شد (98/0-96/0 CR=و 93/0-83/0α=). یافته های بهدست آمده از تحقیق در زمینهی رتبهبندی عنصرهای چهارگانهی برنامه ی درسی، ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای فراگیران و عاملهای سازمانی نشان دادند که در زمینهی برنامهی درسی، ارزشیابی آموزشی در بالاترین و نیازها و هدفهای آموزشی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. در زمینهی ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای مهارتی در بالاترین و انگیزشی - تعاملی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. در زمینهی ویژگیهای فراگیران، ویژگیهای انگیزشی در بالاترین و ویژگیهای تعاملی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند و در زمینهی عاملهای سازمانی نیز سویگان زیرساختی در بالاترین و مالی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که نشانگرهای مورد استفاده برای اندازهگیری عنصرهای برنامهی درسی، ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای فراگیران و عاملهای سازمانی مناسب بودند و شاخصهای برازندگی مدلها نیز در حد مطلوبی قرار داشتند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Elements of Experiential Learning in Agricultural Higher Education as Perceived by the Students
نویسندگان [English]
- javad ghasemi 1
- seyed mahmod hoseini 2
- Seyyed Yousef Hedjazi 2
- Hamid Movahed Mohammadi 2
1 Assistant Professor. Agricultural Research. Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Professor, Department of Agricultural Extension and Education, University of Tehran
چکیده [English]
Experiential learning is a fundamental model of teaching and learning in agricultural education. Accordingly, the purpose of this survey research was to analysis the elements of experiential learning in Iranian higher agricultural education system. The statistical population of the study consisted of 20518 graduate students of Iranian agricultural colleges out of which 380 students selected as sample, using Cochran formula and proportionate stratified random sampling technique. Data were collected by applying a questionnaire developed for the study and were analyzed using SPSSwin/v.19 and LISREL/v8.5. Validity of the questionnaire was approved by a panel of experts and construct validity using AVE Index (AVE= 0.84-0.96). In order to measure the reliability of the questionnaire, ordinal Alpha coefficient and composite reliability (CR) were calculated (α= 0.83-0.93; CR= 0.96-0.98). Results of prioritizing dimensions of four elements of experiential learning in higher agricultural education system indicated that in the element of curriculum, educational evaluation held the highest and educational needs and goals held the lowest ranks; in the element of teacher’s characteristics, skill dimension held the highest and motivational – interactive dimensions held the lowest ranks; in the element of student’s characteristics, motivational dimension held the highest and interactive dimension held the lowest ranks and in the element of organizational factors, infrastructure dimension held the highest and financial dimension held the lowest ranks. Confirmatory factor analysis revealed that indicators used for measuring curriculum, instructors' characteristics, learners' characteristics and organizational factors were appropriate and models fitness indexes were at desirable level.
کلیدواژهها [English]
- experiential learning
- Higher agricultural education
- agricultural learners
- agricultural instructors