نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.
2 استاد، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.
چکیده
در سیر دگرگونیهای آموزش عالی، ردپاهایی از رویکردها و مدلهای گوناگون برنامهریزی آموزشی و درسی مشاهده میشود و نگاه تحلیلی به رویکردها و زمینهها این نکته را نمایان میسازد که هر یک بنا به شرایط، نیازها و محدودیتها برخاستهاند، به این دلیل تفکر مداوم دربارهی برنامهدرسی ضروری است. هر برنامهدرسی از رشته علمی مربوط جدا نبوده و در گستردهترین معنای خود آن چیزی است که به فراگیر آموخته میشود. محتوای برنامهدرسی دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اصطلاحها، اطلاعات، واقعیتها، حقیقتها، اصول، روشها، مفهومها، تعمیمها، پدیدهها و مسئلههای مربوط به ماده درسی است. کشاورزی، علمی نظاممند است که به وسیله نظامهای اجتماعی و بومشناختی توصیف میشود و این در حالی است که محتوای برنامههای آموزش کشاورزی روی رشتههای جدا از هم (حشرهشناسی، گیاهشناسی و...) توجه دارند و دانشجویان را برای رفتار با نظامهای پیچیدهی کشاورزی آماده نمیکند. بنابراین، یک نیاز فوری در نظام آموزش کشاورزی و نیز رشته ترویج و آموزش کشاورزی به منظور تغییر جهتگیری برنامهدرسی بر پایه رویکرد آموزش میانرشتهای وجود دارد. در این باره، هدف این نوشتار بازاندیشی محتوای آموزشی برنامهدرسی مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی بر پایه مبانی و اصول حاکم بر رویکرد میانرشتهای است که با استفاده از روششناسی تحلیل محتوا کیفی و کمی و فن مصاحبه نیمهساختاریافته به بررسی و شناسایی زمینهها و موضوعها و محورهای آموزشی و مهارتها و رشتههای همجوار و مکمل و سازمانهای طرف همکاری از دیدگاه اعضای هیأت علمی و خبرگان رشته ترویج و آموزش کشاورزی پرداخته شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Revising the Content of the Undergraduate Curriculum for Agricultural Education and Extension with Interdisciplinary Approach
نویسندگان [English]
- Zainab Moazen 1
- Hamid Movahed Mohammadi 2
- Seyyed Yousef Hedjazi 2
- Ahmad Rezvanfar 2
1 Ph. D. student of agricultural education- Department of Agricultural Extension and Educaton Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran.
2 Professor - Department of Agricultural Extension and Educaton Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran.
چکیده [English]
In the pathway of the evolution of higher education, there are footprint of different approaches and models of educational planning and curriculum that analytic perspective on approaches and fields reveals that each one is based on conditions, needs and constraints, and this is why continuous thinking about Curriculum is essential. The curriculum is not separate from the discipline, and in its broadest meanings it is what is learned to the learner. Content of curriculum contains of organized and stored knowledge, terminology, information, reality, facts, principles, methods, concepts, generalizations, phenomena and issues related to the subject. Agriculture is a systematic science that is described by social and ecological systems, while the content of agricultural education programs focuses on separate disciplines (insectology, botany, etc.), which does not prepare students to deal with complex systems of Agriculture. Therefore, there is an urgent need in the agricultural education system and agricultural education and extension in order to change the orientation of the curriculum based on the interdisciplinary education approach. In this regard, the purpose of this paper is rethinking about the curriculum content of the undergraduate in the field of agricultural education and extension based on the principles governing the interdisciplinary approach. Which is Used the methodology of qualitative and quantitative content analysis and the technique of semi-structured interviews,to survey and identify the subjects and central signage; Topics, educational orientations and skills; and complementary disciplines and collaborative organizations from the perspective of faculty members and experts in the field of agricultural education and extension.