نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی اموزش عالی

چکیده

یکی از مهمترین نگرانیهای دانشجویان گرایشهای رشته کشاورزی آینده شغلی آنان است که تا اندازهای
به خود آنها نیز از جهت انگیزه و قابلیت شغل یابی و اشتغال بستگی دارد. هدف این تحقیق، ارزیابی
مهارتهای اشتغالپذیری دانشجویان کشاورزی است که به توانمندی دانشجویان برای اشتغال، نقاط قوت
دانشگاه، و راهکارهای ارتقای مهارت اشتغالپذیری مربوط بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده
و با دیدمان کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان، دانشجویان دکتری رشته کشاورزی بودند و گردآوری دادهها
با روش مصاحبه صورت گرفت. برای این منظور با 12 تن از دانشجویان مزبور مصاحبه عمیق صورت گرفت و
دادهها گردآوری شد، کدگذاری و مقولهبندی شد. بنابر یافتهها، مهمترین مهارتی که میبایستی ارتقا یابد،
مهارت تنظیم مشخصات فردی )شرح حال( و پس از آن، توانایی کار با گروه و مشارکت جمعی بود. نقاط قوت
دانشگاه در سه دسته شامل نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، و پشتیبانی گروهبندی شد. افزون بر این،
براساس تحلیل محتوا، راهکارهای ارتقای مهارتهای اشتغالپذیری دانشجویان کشاورزی در سه مقوله اصلی
آموزش، تعاملها، و خدمات، و هشت مقوله فرعی شامل: محتوای درسی، کیفیت بخشی آموزش، دانش و
یادگیری، ارتباطات فردی، ارتباطات سازمانی، مشاوره، فرهنگی، و پشتیبانی دستهبندی شد. از جمله راهکارها
برای ارتقای مهارت اشتغالپذیری دانشجویان، برگزاری کارگاههای آموزشی مانند کارگاه رزومه نویسی و
اجرای هدفمند و مناسب طرح کارآموزی بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluating Strengths and Promoting Methods Employability of Students in Agricultural Higher Education

نویسنده [English]

  • Mahtab Pouratashi

Assistant Professor, Department of Comparative Studies in Higher Education, Institute for research & planning in higher education

چکیده [English]

One of the most important concerns of agricultural students is their employment. This paper
aims to study agricultural students' employability and focused on three questions: students'
competency for employment, university strengths and promoting methods. Participants were 21
Ph. D. students in agriculture and Interview used for data collection. The findings showed that
the most important skill was CV writing and team working, respectively. University strengths
included three categories: human resources, facilities, and support. In addition, the methods for
promoting employability skills of agricultural students were categorized in three main groups:
education, interactions, and services. In addition, the subcategories included: content of the
course, the quality of education, knowledge and learning, personal communication,
organizational communication, counseling, cultural, and support. Based on the findings,
organizing workshops and proper implementing of apprenticeship were recommended.

کلیدواژه‌ها [English]

  • employment
  • employability skill
  • Higher Education
  • agriculture
  • student
احمدیپور، ل. و یوسفی، ق. ) 2939 (. مهارت محوری در بکارگیری و استخدام نیروی کار. کار و جامعه، شماره
.11- 211 ، ص 13
استواری، م. ) 2939 (. فناوری اطلاعات و مساله اشتغال دانش آموختگان کشاورزی در ایران. مجموعه مقالات
همایش نقش فناوری اطلاعات در اشتغال. تهران: انتشارات علم و صنعت.
انتظاری، ی. ) 2930 (. آموزش عالی و قابلیتهای اشتغال فارغ التحصیلان. فصلنامه آموزش عالی ایران، سال
.2- 3، شماره 9، ص 10
جلایی اسفندآبادی، س. ع. و جاودان، ا. ) 2933 (. تأثیر آزادسازی تجاری بر اشتغال بخش کشاورزی ایران.
.290- تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد 1، شماره 2، ص 202
خسرویپور، ب. و کیخواه، ش. ) 2931 (. آموزش کارآفرینی، رویکردی کارآمد در جهت اشتغال دانشجویان
.10- کشاورزی. ماهنامه کار و جامعه، شماه 209 ، ص 93
.291- رضوانی، ر. ) 2933 (. تحلیل محتوا. پژوهش، سال دوم، شماره اول، ص 200
زاهدی، ش. و حسنپور، ا. ) 2933 (. پژوهشی پیرامون عوامل فردی مؤثر بر قابلیت استخدام کارکنان در بخش
. دولتی ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 29
زاهدی، م. و زکی زاده، س. ) 2939 (. تأثیر قابلیت استخدام بر موفقیت کارراهه شغلی کارکنان شرکت ملی
.09-19 ، پخش فراوردههای نفتی استان قزوین. فصلنامه دیریت توسعه و تحول، 21
زلالی، ن.، خسرویپور، ب. و زارع، ع. ) 2932 (. تنگناها و چالشهای اشتغال دانش آموختگان کشاورزی از
.19- دیدگاه مدیران اجرایی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 99 ، ص 39
شرفی، م. و عباسپور، ع. ) 2932 (. شناسایی قابلیتهای اشتغالپذیری دانش آموختگان دانشگاهها براساس
.99- نظریه داده بنیاد. دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال سوم، شماره هفتم، ص 23
علم بیگی، ا.، امیری، ر. و صاحبدل، س. ) 2930 (. نقش مهارتهای اشتغال در انگیزه تحصیلی دانشجویان
، کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی )ره(. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 91
.23- ص 02
علی بیگی، ا. و بارانی، ش. ) 2932 (. بررسی صلاحیتهای عمومی مورد نیاز دانش آموختگان کشاورزی از
دیدگاه مدیران بخش کشاورزی دولتی و مهندسان کشاورزی عضو نظام مهندسی استان کرمانشاه.
.33- فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 2، ص 222
علی بیگی، ا. ح. و بارانی، ش. ) 2933 (. اشتغالپذیری رشتههای کشاورزی از دیدگاه دانشجویان. تعاون، سال
.12- 12 ، ش 1، ص 23
علیزاده، ن.، حاجی احمدی، ا.، علیپور، ح.، میررحیمی، د.، بصام، س. ج. و مخبر، ع. ) 2931 (. تأثیر
آموزشهای کاردانی علمی-کاربردی در کسب مهارتهای شغلی دانش آموختگان مرکز آموزش عالی امام
.9- خمینی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 22 ، ص 23
ارزیابی نقاط قوت و ...
92 فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
موحدی، ر. ) 2930 (. بازدارندههای اشتغال دانش آموختگان کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش
.13- کشاورزی، شماره 22 ، ص 30
موحدی، ر.، اکبری، رو. و یعقوبی فرانی، ا. ) 2933 (. راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانش آموختگان
رشتههای کشاورزی )مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان(. مجله پژوهشهای ترویج و آموزش
.30- کشاورزی، سال سوم، شماره 2، ص 33
میرک زاده، ع. ا.، خسروی، س.، شهبازی، س.، غلامی، م. و مهدی زاده، ح. ) 2930 (. نگرش دانشجویان
تحصیلات تکمیلی ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به آینده
.23- شغلی خود. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 93 ، ص 13
Abas, M. & Imam, O. (2016). Graduates’ Competence on Employability Skills and Job
Performance. International Journal of Evaluation and Research in Education, 5 (2), 119-125.
Asonitou, S. (2015). Employability skills in higher education and the case of Greece. Procedia,
175, 283-290.
Ehiyazaryan, E., & Barraclough, N. (2009). Enhancing employability: Integrating real world
experience in the curriculum. Education & Training, 51 (4), 292-308.
Fugate,M. Kinick, J. A., & Ashforch, B. (2004). Employability psychosocial construct, its
dimentions and application. Journal OF Vocational Behavior, 65.
Harvey, L. (2001). Defining and measuring employability. Quality in Higher Education, 7 (2),
97-109.
Hillage, J., & Pollard, E. (1999). Employability: Developing a framework for policy analysis.
London.
Holmes, L. (2013). Competing perspectives on graduate employability: Possession, position or
process? Studies in Higher Education, 38 (4), 538-554.
IUA. (2014). Irish universities’ PhD graduate skills statement. 2nd edition. DUBLIN. Retrieved
from: www. iua. ie
Knight, P. T., & Yorke, M. (2002). Employability through the curriculum. Tertiary Education
and Management, 8 (4), 261-276.
Mohd Hafiz, Z., Bidin, Y., & Suzilah, I. (2014). Implementation of graduate employability
skills SJT instrument in University Utara Malaysia. 3rd International Conference on
Quantitative Sciences and Its Applications (ICOQSIA) Location: Kedah, Malaysia Date:
AUG 12-14, Book Series: AIP Conference Proceedings, 1635, 962-965.
Pita, C., Eleftheriou, M., Ferna´ndez-Borra´s, J., Gonc¸alves, S., Mente, Santos, M. B., Seixas,
S., Graham, J., & Pierce, G. J. (2015). Generic skills needs for graduate employment in the
aquaculture, Fisheries and related sectors in Europe. Aquacult Int, 23, 767-786.
Rahmat, M., Ahmad, K., Idris, S., & Zainal, N. F. A. (2012). Relationship between
employability and graduates' skill. Universiti-Kebangsaan-Malaysia Teaching and Learning
Congress. Book Series: Procedia Social and Behavioral Sciences, 59, 591-597.
Sermsuk, S., Triwichitkhun, D., & Wongwanich, S. (2014). Employment conditions and
essential employability skills required by employers for secondary school graduate.
Procedia, 116, 1848-1854.
Turner, N. K. (2014). Development of self-belief for employability in higher education: Ability,
efficacy and control in context. Teaching in Higher Education, 19 (6), 592-602.
Van der Heijde, C. M., & Van der Heijden, B. I. J. M. (2006). A competence Based and
multidimentional operationalization and measurement of employability. HRM, 45 (3), 449-
476.
Watts, A. G. (2006). Career development learning and employability. The Higher Education
Academy.