نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طیعی دانشگاه تهران
2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنرکرمان
3 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
چکیده
انگیزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت و یادگیری دانشآموزان است. در سالهای اخیر با کمبود انگیزه در دانش-آموزان مواجه شده ایم. در این تحقیق رابطهی باورهای انگیزشی و استراتژی های خودانگیزشی بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان هنرستان های کشاورزی استان تهران و البرز در سال تحصیلی 95-1394 (به شمار 425 نفر ) بوده، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق شامل سه بخش، ویژگی های فردی، استراتژی خودانگیزشی (کنترل محیطی، افزایش علاقه، خود پاداشی، استراتژی خود صحبتی برای اجرا و استراتژی خود صحبتی برای کسب مهارت) و باورهای انگیزشی (ارزش و شایستگی درک شده) بود. به منظور بررسی پایایی ابزار اندازه گیری از پایایی ترکیبی(CR) و آلفای کرونباخ (α) (83/0 تا 94/0) و تتای ترتیبی (85/0 تا 96/0)استفاده شد. همچنین روایی محتوایی ابزار اندازه گیری از نظر اعضاء هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و روایی سازه از طریق میانگین واریانس استخراج شده (AVE) مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای Lisrel، R و SPSS استفاده شد. مدل معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد باورهای انگیزشی با کاربرد استراتژی های انگیزشی رابطه مثبت و معنی داری دارند؛ شایستگی و ارزش درک شده به ترتیب می توانند 19، 2/8، 28، 15 و 15درصد از واریانس استراتژی های افزایش علاقه، کنترل محیطی، خود پاداشی، استراتژی خود صحبتی برای اجرا و خود صحبتی در جهت کسب مهارت را تبیین نمایند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Motivational Beliefs on Self-Motivation of Students in Agricultural Vocational Schools in Tehran and Alborz Provinces
نویسندگان [English]
- Amir Afzali gorouh 1
- hajar joa 2
- mona babaee 3
1 Department of Agricultural Extension and Education/faculty of Economics & Agricultural development/College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran
2 Faculty of Literature and Human Sciences Shahid Bahonar Kerman University
3 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran
چکیده [English]
In this research, the relationship between motivational beliefs and self-motivation strategies was investigated. The statistical population of this study was students of agricultural schools of Tehran and Alborz (425 people). The sample size was estimated using Cochran's formula of 205 people who were selected by random sampling method with appropriate assignment. Completed a questionnaire that included three sections, individual characteristics, self-motivation strategy (environmental control, increased interest, self-reward, self-talk strategy for implementation, self-talk strategy for skills acquisition) and motivational beliefs (perceived value and competence). In order to verify the reliability of the instrument, the combination reliability (CR) and Cronbach's alpha (α) were used. Also, the content validity of the instrument was measured by the professors of the Agricultural Extension and Education Department of Tehran University and the construct validity through the mean of the extracted variance (AVE) Was investigated. For data analysis Lisrel software and SPSS software were used. The structural equation model showed that the dimensions of motivational beliefs have a positive and significant relationship with the application of motivational strategies; competence and perceived value can be 19, 2, 8, 28, 15 and 15 percent of the variance of interest increase strategies, environmental control Self-reward, self-talk strategy, and self-talk to learn skills.
کلیدواژهها [English]
- self-motivation
- Motivational Beliefs
- Self-talk strategy
- Agricultural Vocational School