نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام.
3 دانشیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ایلام، ایلام.
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین چارچوبی برای کاربست آموزش کارآفرینی کشاورزی در منطقههای روستایی استان ایلام انجام شد. دیدمان پژوهش به گونه آمیخته کمی و کیفی انجام گرفته است. در مرحله اول بر مبنای دیدگاه 9 نفر مشارکتکننده گروه کانونی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام، چارچوب مؤلفههای آموزش کارآفرینی شناسایی شد. در مرحله دوم با مشارکت 15 نفر از کارشناسان و متخصصان صاحبنظر و آگاه در حوزه آموزش و کارآفرینی کشاورزی و با بهرهگیری از روش دلفی، مؤلفهها و زیر مؤلفههای نظام آموزش کارآفرینی در سه دور شناسایی و تدوین شد. در مرحله سوم، با به کارگیری روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP1) مؤلفهها و زیر مؤلفههای نظام آموزش کارآفرینی رتبهبندی شد. در این مرحله نمونه آماری پژوهش، 8 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام و 7 نفر از کارشناسان سازمانهای اجرایی بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.
نتایج محاسبه کلی مقایسههای زوجی در خصوص 11 مؤلفه نشان داد که بیشترین اهمیت مربوط به مؤلفه محتوای آموزش کارآفرینی و کمترین اهمیت نیز مربوط به مؤلفه محیط زیرساختی بود. همچنین مشخص شد که زیرمولفههای اصول تشخیص فرصتهای کارآفرینی روستایی، آموزش چگونگی انتخاب بازار متناسب با محصولات تولیدی در روستا، تدریس دورهها توسط مربیانی که خود تجربه کار کارآفرینانه و یا دست کم پیشینه کار کردن با کارآفرینان را داشته باشند، بیشترین رتبه را به خود اختصاص دادهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Development and Implementation of a Framework for Entrepreneurship Education System in the Rural Areas of Ilam Province
نویسندگان [English]
- ronak alipour 1
- ardashir shiri 2
- homayoon moradnezhadi 3
1 PhD student department of management, sanandaj branch, Islamic azad university, sanandaj, iran
2 Associate professor Department of Management, University of Ilam
3 Associate professor Department of Entrepreneurship and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Ilam.
چکیده [English]
This study aimed to develop a framework for applying agricultural entrepreneurship education system in rural areas of Ilam province. The methodology of the study was quantitative and qualitative. In the first phase, based on the viewpoint of 9 participants in the focus group, the framework of entrepreneurship education components was identified. In the second phase, with the participation of 15 experts and experts, using the Delphi method, the components and sub-components of the entrepreneurship education system were extracted and formulated in three rounds. In the third step, the components and sub-components of the entrepreneurial education system were ranked using the AHP method. The statistical sample comprises 15 of the knowledgeable experts and specialists in the field of training and entrepreneurship in the rural areas of Ilam Province who were selected by purposeful sampling. In this study and during the three stages, the Delphi of 11 components and 76 subcomponents in the development of the entrepreneurial training management information system process in the rural areas of Ilam Province were confirmed. The general calculation results of the paired comparisons regarding the 11 components show that the highest significance is related to the component of training information system content and the lowest significance is related to the component of infrastructural environment. It was also found that the subcomponents of recognition principles for the rural entrepreneurship opportunities, teaching market selection methods tailored for the products produced in the village, courses taught by trainers who have the experience of entrepreneurial work or at least the experience of working with entrepreneurs have the highest rankings.
کلیدواژهها [English]
- entrepreneurship education
- eural Entrepreneurship
- rural development