نسرین رحمتی؛ ارسلان ایرجی راد؛ محمود منسوب بصیری
چکیده
از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها ...
بیشتر
از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها شبه آزمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه آماری 970 تن از زنان روستایی عضو تعاونی زنان روستایی ساکن استان البرز است که سابقه شرکت در دورههای آموزشی و ترویجی مرتبط با اشتغال و کسب و کار کشاورزی را داشتند. با استفاده از فرمول کوکران 135 تن از آنان تعیین و برای افزایش دقت دادهها 140 تن، به روش نمونهگیری سهمیهای جمعآوری شد. به منظور ایجاد امکان مقایسه یک گروه 140 تن از زنان روستایی بدون سابقه شرکت در دورههای آموزشی نیز استفاده گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین و پایایی با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0 - 79/0 = θ) مورد تایید قرار گرفت. نتایج آزمون فراسنجهای من ویتنی حاکی از تفاوت معنیدار آماری از لحاظ ویژگیهای کارآفرینانگی بین دو گروه آزمایش و کنترل بود. همچنین افرادی که در دورههای کارآفرینانگی شرکت کرده بودند در دو مؤلفه موفقیتطلبی و تحمل ابهام نسبت به گروه کنترل نمره بالاتری کسب نمودند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که 6 متغیر نگرش به کار، سن، وضعیت اقتصادی، میزان درآمد، شرکت در دورهها و رفتار اطلاع یابی در مجموع 33 درصد از احتمال تغییر سطح متغیر وابسته ویژگیهای کارآفرینانگی را تبیین میکنند (33/0=R2).
نصیبه پورفاتح؛ علی رضا سید اسحقی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای ساختار برنامهسازی بر عملکرد شبکههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه بهرهبرداران استانهای خراسان رضوی، مرکزی و کرمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل بهرهبرداران از سه روستای سه استان خراسان رضوی (برخودار)، مرکزی (کم برخوردار) و کرمان (نابرخوردار) شامل 280 نفر میباشد که بر اساس جدول ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای ساختار برنامهسازی بر عملکرد شبکههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه بهرهبرداران استانهای خراسان رضوی، مرکزی و کرمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل بهرهبرداران از سه روستای سه استان خراسان رضوی (برخودار)، مرکزی (کم برخوردار) و کرمان (نابرخوردار) شامل 280 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان221 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شد. روش نمونهگیری در تحقیق، روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده و گردآوری داده با پرسشنامه انجام گرفته است. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تائید شد. و پایایی متغییرها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (77/0 = α) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss21 و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شد. تجزیه و تحلیل بخش توصیفی نشان داد که در استان مرکزی و خراسان رضوی ساختار و محتوا و در استان کرمان رعایت آداب، فرهنگ و سنن دارای بالاترین اولویت است. همچنین نتایج نشان دادند که بین همهی مؤلفههای ساختار برنامهسازی و عملکرد شبکه تلویزیونی رابطه مثبت و معنیداری در سطح یک درصد وجود دارد و سه مؤلفه زمان پخش برنامه، عاملهای برنامه ساز، ساختار و محتوا 41 درصد از واریانس متغیر وابسته عملکرد شبکههای تلویزیونی را تبیین میکنند. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد، سه مؤلفه زمان پخش برنامه، عاملهای برنامه ساز، ساختار و محتوا قادربه تبیین 41 درصد از واریانس متغیر وابسته عملکرد شبکههای تلویزیونی میباشند. و همچنین متغیر" زمان بخش برنامه"با مقدار 394/0 بیش از دیگر متغیرها بر عملکرد شبکههای تلویزینی تأثیرگذار میباشد.
آمنه سواری ممبنی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
کشاورزی از جمله مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی میباشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، بهعنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت ...
بیشتر
کشاورزی از جمله مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی میباشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، بهعنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش جوانان روستایی 15 تا 29 سال این شهرستان بوده که در مرحله اول با نمونهگیری تصادفی سه دهستان میداوود، منگشت و هپرو از توابع شهرستان باغملک انتخاب شدند. در مرحله دوم از میان این سه دهستان با جمعیت 900 نفر جوان روستایی، نمونه مورد نظر به حجم 270 نفر بر مبنای جدول مورگان انتخاب شد. بنابراین، روش نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی شکلی آن توسط شش نفر از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تایید شد. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از پیش آزمون و محاسبه ضریب تتا ترتیبی استفاده شد که بین 73/0 و 91/0 بود. نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری تحلیل مسیر نشان داد، دو متغیر هویت خود و هنجار توصیفی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده بهصورت مستقیم و مثبت گرایش جوانان را برای اشتغال در بخش کشاورزی تحت تأثیر قرار داده اند. همچنین نتایج گویای افزایش توان پیش بیینی کنندگی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده نسبت به نظریه اصلی رفتار برنامهریزی شده میباشد.
مهدیه ساعی
چکیده
نهادهای ترویج از راههای گوناگون از جمله رسانههای ارتباط جمعی، فناوریهای جدید را در بین کشاورزان منتشر میکنند. در این پژوهش، اثربخشی رسانههای رادیو، تلویزیون، اینترنت و نشریههای ترویجی در انتشار اطلاعات کشاورزی بین کشاورزان بررسی شد. این تحقیق از نوع علی- ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد که با استفاده از روش میدانی ...
بیشتر
نهادهای ترویج از راههای گوناگون از جمله رسانههای ارتباط جمعی، فناوریهای جدید را در بین کشاورزان منتشر میکنند. در این پژوهش، اثربخشی رسانههای رادیو، تلویزیون، اینترنت و نشریههای ترویجی در انتشار اطلاعات کشاورزی بین کشاورزان بررسی شد. این تحقیق از نوع علی- ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد که با استفاده از روش میدانی اجرا شد. جامعهی آماری تحقیق، 1433 نفر از کشاورزان شهرستان کرمان در سال زراعی 96-1395 بود که 109 نفر از آنان، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب برگزیده شدند. ابزار سنجش، پرسشنامهای بود که روایی آن توسط گروه متخصصان تأیید شد. پایایی آن نیز با استفاده از آزمون تتای ترتیبی ۸5/۰ به دست آمد. بنا بر یافتهها، از نظر میزان استفاده؛ تلویزیون، رادیو، نشریههای ترویجی و اینترنت به ترتیب رتبهی اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. با وجود این که نشریههای ترویجی از نظر میزان استفاده در جایگاه سوم قرار گرفتند؛ اما، از سوی کشاورزان بهعنوان اثربخشترین رسانه شناخته شدند. رابطهی بین سن، تحصیلات، پیشینهی کار و اثربخشی رسانهها از نظر آماری معنیدار نبود. رابطهی بین سطح تحصیلات و استفاده از نشریههای ترویجی، رابطهی بین پیشینهی کار و استفاده از رادیو و رابطهی بین سن و استفاده از رادیو مثبت و در سطح پنج درصد خطا و رابطهی بین تحصیلات و استفاده از اینترنت مثبت و در سطح یک درصد خطا معنیدار بود. در پایان به منظور ارتقای اثربخشی این رسانهها، توصیههای کاربردی ارائه شد.
مونا بابایی؛ حمید موحد محمدی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر
چکیده
در سالهای اخیر شمار چندی از گونههای زیستی در ایران منقرض شدهاند و شمار زیادی از آنها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونههای زراعی و باغی نیز میشود. دانشگاهها میتوانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، ...
بیشتر
در سالهای اخیر شمار چندی از گونههای زیستی در ایران منقرض شدهاند و شمار زیادی از آنها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونههای زراعی و باغی نیز میشود. دانشگاهها میتوانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، مؤسسههای آموزش عالی در سراسر جهان تغییر ماموریتها، هدفها و چشم اندازهای خود برای توجه و تلفیق چالشهای مربوط به حفظ تنوع زیستی را در کارکردهای خود آغازکردهاند. ایجاد چنین ساختار آموزشی به سادگی رخ نخواهد داد و نیازمند تحقیق، تفکر دوباره و باز بینی مؤلفههای دانشگاه است. مؤلفه انسانی نظام آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از ارکان این نظام به شمار میرود که درپیوندی پویا و هماهنگ با دیگر مؤلفهها نقش محوری را در پیشبرد هدفهای نظام ایفا میکند. لذا این تحقیق به منظور شناسایی مؤلفههای شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی انجام گرفت. این پژوهش با دیدمان کیفی و با روش تحلیل محتوای استقرایی انجام پذیرفت. دادههای مورد نیاز با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با 24 تن از متخصصان حوزه آموزش محیط زیست و تنوع زیستی که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. تحلیل محتوای استقرایی را با مشخص کردن جنبههای معنادار بودن و آن گاه نمادگذاری آنها در قالب شناسههای کیفی آغاز کرده و با مقولهبندی شناسهها و ایجاد ارتباط بین مقولهها ادامه یافت. این فرآیند به کمک نرمافزار MAXQDA اجرا شد. برای اعتبار بخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی شامل شایستگیهای مهارتی، شایستگیهای دانشی، شایستگیهای ارزشی و اخلاقی بود که هر کدام دارای نشانگرهایی هستند.
شهرام مقدس فریمانی؛ مهدیه السادات میرترابی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر دورههای آموزشی ترویجی بر توانمندی اقتصادی زنان روستایی استان سمنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل 1646 تن زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان (نفر) بود که 112 تن از آنان با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای گردآوری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر دورههای آموزشی ترویجی بر توانمندی اقتصادی زنان روستایی استان سمنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل 1646 تن زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان (نفر) بود که 112 تن از آنان با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط نظرخواهی از متخصصان و پایایی پرسشنامه پس از بررسی اولیه با محاسبه آلفای ترتیبی (برابر با 932/0) تایید شد. نتایج رتبهبندی نشانگرهای توانمندی اقتصادی زنان روستایی نشان داد که "استفادهی مناسب از اوقات فراغت برای فعالیتهای درآمدزا"، "علاقه و پیگیری فعالانه در امور شغلی و تولیدی" و"کسب مستمر دانش و مهارتهای فنی و شغلی" در رتبههای اول تا سوم قرار داشتند. بنا بر یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی، مهمترین نشانگرهای توانمندی اقتصادی زنان روستایی در استان سمنان در پنج عامل اشتغال مستقل و پایدار، مشارکت و دسترسی به تسهیلات مالی و اعتباری، مشارکت در امور تولیدی و حرفهای، گسترش ارتباطات در خرید، بازاریابی و فروش، و رهبری و مدیریت کسب و کار گروهی خلاصه شدند که در مجموع توانستند 29/73 درصد از واریانس کل متغیرهای توانمندی اقتصادی را تبیین کنند. بنا بر یافتههای همبستگی متغیرها بین مشارکت در دورههای آموزشی ترویجی و توانمندی اقتصادی زنان روستایی رابطه مثبت معنیداری وجود داشت. تحلیل رگرسیونی نشان داد که شمار دورههای آموزشی ترویجی گذرانده شده مهمترین عامل مؤثر بر توانمندی اقتصادی زنان بود که در مجموع 32 درصد متغیر وابسته را تبیین کرد.
محمدرضا شیرزادی؛ محمد صادق ضیایی؛ هادی رزقی شیرسوار؛ سودابه جلیلی
چکیده
این پژوهش با هدف رتبهبندی مؤلفههای وضعیت موجود شایستهسالاری مدیران مرکزهای آموزشی وزارت جهاد کشاورزی اجرا شد. پژوهش از نوع کمی، کاربردی، میدانی و غیرتجربی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه 69 گویهای 11 مؤلفهای استاندارد با آلفای کرونباخ 808/0، پایایی 846/0 که روایی آن با تائید 19 نفر ازخبرگان در مرحله اول کیفی منتج از پژوهش اصلی بود که با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف رتبهبندی مؤلفههای وضعیت موجود شایستهسالاری مدیران مرکزهای آموزشی وزارت جهاد کشاورزی اجرا شد. پژوهش از نوع کمی، کاربردی، میدانی و غیرتجربی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه 69 گویهای 11 مؤلفهای استاندارد با آلفای کرونباخ 808/0، پایایی 846/0 که روایی آن با تائید 19 نفر ازخبرگان در مرحله اول کیفی منتج از پژوهش اصلی بود که با روش نمونهگیری در دسترس، در اختیار 35 نفر از خبرگان مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی قرار گرفت که با استفاده از نرمافزار PLS، نسبت به رتبهبندی مؤلفهها در وضعیت موجود اقدام شد. رتبهها عبارت بودند از: مدیریت بحران رتبه 4، توانمندسازی رتبه 9، رهبری و کارتیمی رتبه 6، علم و دانش مدیریتی رتبه 7، تفکر کارآفرینی و توسعهای رتبه 11، اخلاق رتبه 1، تفکر انتقادی و خلاق رتبه 10، سیاستمداری رتبه 5، تفکر موج چهارمی رتبه 8، تفکر ساختارمند (سیستمی) رتبه 2، تفکر سازمان یادگیرنده رتبه 3. در انتها رتبه مؤلفههای سیاستمداری و تفکر موج چهارم در وضعیت موجود با رتبه این مفهومها در مدل شایستهسالاری مقایسه شدند، که مشخص شد دارای وضعیت مناسبی نبودند. بنابراین میبایست برنامههای توانمندسازی و تعالی سازمانی را تنظیم کرد، در آن صورت با رتبهبندی مؤلفهها نیز به ارتقاء مؤلفههای مؤثرتر و دانش محور، البته با توجه به اولویتهای آمایشی، به تربیت مدیران آینده دستگاههای ذیربط همت گمارد. با توجه به رتبهبندی و نیازهای پیامدهای اجتماعی، نیازسنجی برحسب اولویتهای اجتماعی، تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی، تدوین محتوا و آموزشهای فراخور مناطق کشور، توانمندسازی، بالندگی و البته توجه به مفهومهای هم چون شایستهسالاری، تفکر موج چهارمی و رفتار سیاستمدارنه میتوانیم مدیران آینده نگرتر و دانش ورزتری داشته باشیم. اتخاذ چنین سیاستهایی مستلزم آن است که ضمن برخورداری از شیوهها و الگوی مناسب خط مشیگذاری در سطحهای عالی تصمیمگیری، هم به استانداردهای علمی و هم اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه توجه شود.
روناک عالیپور؛ اردشیر شیری؛ همایون مرادنژادی
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین چارچوبی برای کاربست آموزش کارآفرینی کشاورزی در منطقههای روستایی استان ایلام انجام شد. دیدمان پژوهش به گونه آمیخته کمی و کیفی انجام گرفته است. در مرحله اول بر مبنای دیدگاه 9 نفر مشارکتکننده گروه کانونی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام، چارچوب مؤلفههای آموزش کارآفرینی شناسایی شد. در مرحله دوم با مشارکت 15 ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین چارچوبی برای کاربست آموزش کارآفرینی کشاورزی در منطقههای روستایی استان ایلام انجام شد. دیدمان پژوهش به گونه آمیخته کمی و کیفی انجام گرفته است. در مرحله اول بر مبنای دیدگاه 9 نفر مشارکتکننده گروه کانونی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام، چارچوب مؤلفههای آموزش کارآفرینی شناسایی شد. در مرحله دوم با مشارکت 15 نفر از کارشناسان و متخصصان صاحبنظر و آگاه در حوزه آموزش و کارآفرینی کشاورزی و با بهرهگیری از روش دلفی، مؤلفهها و زیر مؤلفههای نظام آموزش کارآفرینی در سه دور شناسایی و تدوین شد. در مرحله سوم، با به کارگیری روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP1) مؤلفهها و زیر مؤلفههای نظام آموزش کارآفرینی رتبهبندی شد. در این مرحله نمونه آماری پژوهش، 8 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام و 7 نفر از کارشناسان سازمانهای اجرایی بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج محاسبه کلی مقایسههای زوجی در خصوص 11 مؤلفه نشان داد که بیشترین اهمیت مربوط به مؤلفه محتوای آموزش کارآفرینی و کمترین اهمیت نیز مربوط به مؤلفه محیط زیرساختی بود. همچنین مشخص شد که زیرمولفههای اصول تشخیص فرصتهای کارآفرینی روستایی، آموزش چگونگی انتخاب بازار متناسب با محصولات تولیدی در روستا، تدریس دورهها توسط مربیانی که خود تجربه کار کارآفرینانه و یا دست کم پیشینه کار کردن با کارآفرینان را داشته باشند، بیشترین رتبه را به خود اختصاص دادهاند.
سید داود حاجی میررحیمی؛ عبدالله مخبر؛ سید رضا پورنقی؛ جمشید اقبالی؛ رحمت یحیی نژاد عزیزی
چکیده
اصل حفاظت و بهرهبرداری اثربخش از منابع و نهادههای موجود، از اصول اولیه توسعه پایدار کشاورزی است و برای این منظور آموزش و توانمندسازی دست اندرکاران توسعه کشاورزی اولویت اصلی کشورها به شمار میرود. «پدافند غیرعامل» یکی از بخشهای مهم دفاع غیرنظامی بوده و حوزه موضوعی آن تهدیدات عمدی خارجی است. این موضوع در بخش کشاورزی به واسطه ...
بیشتر
اصل حفاظت و بهرهبرداری اثربخش از منابع و نهادههای موجود، از اصول اولیه توسعه پایدار کشاورزی است و برای این منظور آموزش و توانمندسازی دست اندرکاران توسعه کشاورزی اولویت اصلی کشورها به شمار میرود. «پدافند غیرعامل» یکی از بخشهای مهم دفاع غیرنظامی بوده و حوزه موضوعی آن تهدیدات عمدی خارجی است. این موضوع در بخش کشاورزی به واسطه گستره اثرگذاری تهدیدات عمدی خارجی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. در این میان نقش منبعهای انسانی برای تحقق اصلها و پیادهسازی هدفهای پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی بیش از سایر مؤلفههای تأثیرگذار است. این تحقیق با هدف تعیین عوامل و راهکارهای افزایش دانش عمومی و مدیریتی پدافند غیرعامل کشاورزی کارشناسان ستادی وزارت جهادکشاورزی انجام شد. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری، کارشناسان ستادی وزارت جهادکشاورزی بودند (261=N). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی نظاممند اعضای نمونه برگزیده شدند (145=n). روایی پرسشنامه از طریق اعتبار شکلی و پایایی آن با محاسبه ضریب تتای ترتیبی، مورد تأیید قرار گرفت(932/ 0 -56/0θ=). از نرمافزارهای SMARTPLSو Stata برای پردازش دادهها استفاده شد. یافتههای آزمون تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که برنامهریزی و تهیه منابع، آموزش مناسب، محرکها و امتیازها، تنظیم ساختار اداری و بازدیدهای میدانی از مهمترین راهکارهای ارتقای سطح دانش پدافند غیرعامل کارشناسان مورد بررسی بودند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون توأم مؤید آن بود که سن و آشنایی با هدفهای پدافند غیرعامل تأثیر معنیداری بر ارتقای دانش کارشناسان داشتند.
مسعود رضائی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین خوشبینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعهی آماری آن را 420 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدهی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تشکیل دادند که 124 تن از آنان با استفاده از نرمافزار SPSS Sample Power و با روش نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین خوشبینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعهی آماری آن را 420 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدهی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تشکیل دادند که 124 تن از آنان با استفاده از نرمافزار SPSS Sample Power و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای ترتیبی (91/0-80/0=α) تایید شد. بر پایه آمار توصیفی، خوشبینی و شور کارآفرینی بیشتر دانشجویان در حد متوسط به بالا بود. نتیجهی تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد بین خوشبینی، شور کارآفرینی و سویگان آن با قصد کارآفرینی دانشجویان در سطح یک درصد رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سه سازه شور توسعهای، شور تاسیسی و عواطف مثبت 49 درصد از واریانس قصد کارآفرینی را تبیین کردند. در پایان با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهادهایی در جهت ارتقای قصد کارآفرینی دانشجویان ارائه شده است.