رضا موحدی؛ مسعود سامیان؛ نسیم ایزدی؛ مرجان سپه پناه
چکیده
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای معتبر سازی پرسشنامه و استخراج متغیرهای مورداندازهگیری تحقیق، هم از روش پانل متخصصان و هم پیش آزمون از سوالات استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه بوعلی سینا تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون تتای ترتیبی محاسبه و به میزان 88/. به دست آمد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان کشاورزی (4/52 درصد) به استفاده از شبکههای اجتماعی نگرش مثبتی دارند. همچنین دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و با جنسیت زن بیشتر از این شبکه ها استفاده میکنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان نشان داد که تبادل اطلاعات با همکلاسیها و اساتید، بهبود فرهنگ مطالعه و یادگیری، بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی و افزایش احتمال شغل یابی مهمترین عامل های شناسایی شد می باشند که این عوامل در مجموع 61 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین می کنند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان کشاورزی با نگرش آنها نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنیدار در سطح 99 درصد وجود دارد و نیز نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر این موضوع بود که بین نگرش دانشجویان زن و مرد نسبت به شبکههای اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه به شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 95 درصد وجود دارد.
حمید موحد محمدی؛ فرشته شاعری؛ امیر علم بیگی
چکیده
آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگیهای آموزشگیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم میسازد. در این رابطه تعدد راهبردهای پیشنهادی بسترسازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب میکند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبهبندی راهبردهای استقرار ...
بیشتر
آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگیهای آموزشگیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم میسازد. در این رابطه تعدد راهبردهای پیشنهادی بسترسازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب میکند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبهبندی راهبردهای استقرار آموزش کارآفرینانه در نظام آموزش عالی کشاورزی بود. بر اساس مرور ادبیات صورت گرفته مولفههای آموزش کارآفرینانه استخراج و به شکل شبکهای از مفاهیم به هم مرتبط مورد توجه قرار گرفت. نظر به اینکه بهبود عملکرد نوعی از مسائل تصمیم گیری چندمعیاره، برای حل صورت مسئله شبکهای ایجاد شده و به منظور رتبهبندی راهبردهای آموزش کارآفرینانه، از جامعهای از صاحب نظران آموزش کارآفرینی کشور به شمار 21 تن نظرخواهی شد. بر اساس فرآیند تحلیل شبکهای که تئوری عمومی سنجش نسبی است و به منظور استنتاج مقیاسهاس نسبی تقدمی مرکب، تکتک عناصر تشکیل دهنده شبکه روابط بین معیارها و راهبردهای تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه در یک فضای تصمیم مورد سنجش قرار گرفت. حل اَبرماتریس مربوطه به کمک نرم افزار Super Decision نشان داد که تعامل بین صنعت و دانشگاه در یک ساختار شبکهای به عنوان راهبرد مناسبتر در تحقق معیارهای آموزش کارآفرینانه کشاورزی نقش آفرینی میکند. نتیجه تحلیل حساسیت نیز نشان داد ساختار شبکهای پیشنهادی میتواند قابلیت تکرار داشته باشد.
سعید محمدزاده؛ محبوبه آسیمه
چکیده
نیرنگ ورزی تحصیلی یکی از شکلهای کژرفتاری است که امروزه به یکی از بزرگترین نگرانیهای مؤسسههای آموزش عالی تبدیل شده است. نیرنگ ورزی تحصیلی به دو صورت نیرنگ ورزی در آزمونها و نیرنگ ورزی در تکلیفهای درسی آشکار میشود. هدف این تحقیق بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عاملهای ...
بیشتر
نیرنگ ورزی تحصیلی یکی از شکلهای کژرفتاری است که امروزه به یکی از بزرگترین نگرانیهای مؤسسههای آموزش عالی تبدیل شده است. نیرنگ ورزی تحصیلی به دو صورت نیرنگ ورزی در آزمونها و نیرنگ ورزی در تکلیفهای درسی آشکار میشود. هدف این تحقیق بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عاملهای مؤثر بر آن بود. روش تحقیق این مطالعه علّی - ارتباطی بود. جامعهی آماری آن مشتمل بر 1456 دانشجوی کارشناسی دانشگاه میباشد که از میان آنان 232 تَن به صورت تصادفی طبقهای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی این ابزار بر پایهی رأی صاحبنظران آموزش کشاورزی تایید و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای ترتیبی با استفاده از نرمافزار R برای نگرش به نیرنگ ورزی تحصیلی 74/0 و برای عاملهای مؤثر در آن 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای من ویت نی، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل عاملی اکتشافی پردازش شد. یافتهها نشان داد رایجترین شیوه نیرنگ ورزی در آزمونها نگاه کردن به برگه دیگران و نوشتن روی کاغذ و رایجترین شیوه نیرنگ ورزی در تکلیفها گرفتن مقاله از اینترنت و گرفتن تکلیفها از هم کلاسیها میباشد. یافتههای بدست آمده از تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل دانشجویان و نگرش آنان به نیرنگ ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. یافتههای آزمون من ویت نی نیز نشان داد بین نگرش دانشجویان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی برحسب پیشینهی مشروطی اختلاف معنیداری وجود دارد به طوری که دانشجویان بدون پیشینهی مشروطی نگرش منفیتری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشتهاند. بنابر یافتههای آزمون کروسکال والیس بین نگرش دانشجویان به نیرنگ ورزی تحصیلی بر حسب دانشکده تفاوت آماری معنیداری وجود دارد و دانشجویان دانشکدهی مهندسی زراعی و عمران روستایی نگرش منفیتری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشتهاند. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد دو عامل ضعف برنامهریزی آموزشی و عاملهای موقعیتی و هنجارهای اجتماعی میتوانند بیش از 40 درصد واریانس انگیزهی نیرنگ ورزی تحصیلی را تبیین کنند.
مهناز امیر امینی خلف لو؛ نوذر منفرد؛ پرویز بیات؛ حسن علیپور
چکیده
یکی از نیازهای ضروری تغذیه انسان، تأمین پروتئین حیوانی است. گوشت مرغ به عنوان یک منبع با ارزش پروتئینی، در سالهای اخیر در تغذیه انسان، در جهان استفاده میشود. بیماریهای سهگانه نیوکاسل، آنفلوانزا و برونشیت از دیر باز از جمله عاملهای اصلی تلفات صنعت مرغداری در بیشتر کشورها بودهاند. مدیریت نادرست مرغداریها بیش از هر چیز ...
بیشتر
یکی از نیازهای ضروری تغذیه انسان، تأمین پروتئین حیوانی است. گوشت مرغ به عنوان یک منبع با ارزش پروتئینی، در سالهای اخیر در تغذیه انسان، در جهان استفاده میشود. بیماریهای سهگانه نیوکاسل، آنفلوانزا و برونشیت از دیر باز از جمله عاملهای اصلی تلفات صنعت مرغداری در بیشتر کشورها بودهاند. مدیریت نادرست مرغداریها بیش از هر چیز به پایین بودن آگاهی، دانش و مهارتهای فنی مرغداران مربوط است. شناخت دانش و رفتار مدیریتی مرغداران در مهار این بیماریها به مرغداران کمک میکند تا در بهبود تولید و افزایش بازده این صنعت تلاش کنند. این تحقیق به همین منظور انجام شده است. جامعهی آماری 220 تن از مرغداران استان بوشهر است. بر پایه رابطهی نمونهگیری کوکران 140 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند که برای افزایش اطمینان به 146 تن افزایش یافت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن با انجام اصلاحات لازم به کمک کارشناسان مربوطه و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (9/0-78/0=) تایید شد. نتایج به دست آمده از آزمون رتبهای من ویت نی نشان داد که تحصیلات و دسترسی به اطلاعات به طور معنی-داری بر دانش مرغداران برای کنترل بیماریهای یاد شده موثر بودند و این دانش همراه با هنجارهای اجتماعی و دسترسی به اطلاعات متغیرهای تاثیرگذار بر رفتارهای مدیریتی مرغداران هستند.
یاسر محمدی؛ فیض الله منوری فرد؛ لاله صالحی؛ رضا موحدی
چکیده
دانشگاهها در قبال افزایش سطح آگاهیها، دانش، مهارتها و ارزشهای مورد نیاز دانشجویان و جامعه برای ایجاد آیندهای پایدار مسئول هستند. با این وجود، تلفیق توسعهی پایدار در آموزش عالی هنوز در گامهای ابتدایی خود مانده و با چالشهای بسیاری روبهروست. از اینرو، شناسایی عاملهای اثرگذار بر آموزش توسعهی پایدار در ساختار دانشگاهی ...
بیشتر
دانشگاهها در قبال افزایش سطح آگاهیها، دانش، مهارتها و ارزشهای مورد نیاز دانشجویان و جامعه برای ایجاد آیندهای پایدار مسئول هستند. با این وجود، تلفیق توسعهی پایدار در آموزش عالی هنوز در گامهای ابتدایی خود مانده و با چالشهای بسیاری روبهروست. از اینرو، شناسایی عاملهای اثرگذار بر آموزش توسعهی پایدار در ساختار دانشگاهی به منظور چیره شدن بر این چالشها ضرورتی انکارناپذیر است. از 1810 تن جامعهی آماری، شمار 182 دانشجو به عنوان نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب (جنس و مقطع تحصیلی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان موضوعیِ دارای اثر پژوهشیِ مرتبط با آموزش عالی پایدار و پایایی آن با محاسبهی ضریب تتای ترتیبی (91/0 – 83/0 =θ) تأیید شد. دادهها در محیط نرمافزارهای SPSSWin20 و R پردازش شدند. یافتههای آمار توصیفی (تحلیل عاملی تشخیصی) نشان دادند که عاملهای اثرگذار بر توسعهی آموزش عالی پایدار در هفت عامل تعهد مدیریت دانشگاه، داشتن دانش در زمینهی آموزش عالی پایدار، آموزشهای پایداریمحور، همکاری و مشارکت، نگرش نسبت به پایداری، حمایت مدیریت و زیرساختها، و فرهنگ دانشگاهی شناسایی شدند. برونداد رگرسیون ترتیبی گویای آن بود که عاملهای شناسایی شده در مجموع 1/52 درصد از احتمال واریانس آموزش توسعهی پایدار را تبیین میکنند (521/0 =R2 ناگلکرک).
ارسلان ایرجی راد؛ ماه منیر تیمورزاده نمینی
چکیده
د
دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا میکنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیتها از جمله سرمایههای فکری به عنوان داراییهای نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازهگیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر ...
بیشتر
د
دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا میکنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیتها از جمله سرمایههای فکری به عنوان داراییهای نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازهگیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر میانجی سرمایه ارتباطی میباشد. این تحقیق، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی است. جامعه آماری این تحقیق را 220 تن از اعضای هیئت علمی و مدرسان مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت 140 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد نیتی و راوی، استفاده شد. روایی محتوایی، همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی 831/0 و تتای ترتیبی 772/0 ابزار تحقیق تأمین شد. مدلسازی معادلههای ساختاری تعاملی در نرمافزار SMART-PLS3 نشان داد که هر دو متغیر سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد این مرکزها دارند. افزون بر این، متغیر سرمایه ارتباطی، اثر میانجی بر رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد ایفا میکند.
رضوان قنبری؛ زینب فراشی؛ فاطمه ملکی فرد
چکیده
افزایش سریع جمعیت جهان همراه با مهاجرت شهری منجر به افزایش تقاضا برای مواد غذایی شده است که به نوبه خود منجر به تولید مقدار زیادی از پسماندهای کشاورزی می شود، اگرچه مشخص شده است که انباشت پسماند اثرات بسیار سوء بر انسان و محیط زیست دارد، چنین پسماندهایی اگر به درستی مدیریت شوند، می تواند منبع زیستی مهم برای افزایش امنیت غذا در جوامع ...
بیشتر
افزایش سریع جمعیت جهان همراه با مهاجرت شهری منجر به افزایش تقاضا برای مواد غذایی شده است که به نوبه خود منجر به تولید مقدار زیادی از پسماندهای کشاورزی می شود، اگرچه مشخص شده است که انباشت پسماند اثرات بسیار سوء بر انسان و محیط زیست دارد، چنین پسماندهایی اگر به درستی مدیریت شوند، می تواند منبع زیستی مهم برای افزایش امنیت غذا در جوامع کشاورزی باشد. با این حال، علیرغم مزایای استفاده از پسماندهای کشاورزی از لحاظ پایداری زیست محیطی و اقتصادی هنوز این نوع رفتار در بین کشاورزان مورد پذیرش قرار نگرفته است. بنابراین، هدف از این مطالعه حاضر بررسی عوامل روانشناسی بر رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی می باشد. برای رسیدن به این هدف از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به عنوان چارچوب اصلی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کشاورزان شهرستان خرم آباد (25858N= ) بوده است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر تعیین شد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار AMOS24 استفاده شد. نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که بین کشاورزانی که در کلاس های ترویجی مدیریت پسماند شرکت کرده اند با کشاورزانی که در این کلا س ها شرکت نکرده اند از لحاظ رفتار، نگرش، هنجارذهنی و باورهای رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبتی با رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی دارند. بعلاوه نتایج نشان داد که نگرش بیشترین اثر مستقیم و باورهای رفتاری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر رفتار کشاورزان داشته است.
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ لقمان عباسی؛ مهنوش شریفی
چکیده
این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، ...
بیشتر
این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، دانشآموختگان و کادر مدیریتی و اداری این دانشگاه بوده است. از طریق نمونهگیری هدفمند نظری، 20 نفر از بین جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. از تحلیل محتوای کیفی مضمونی برای پردازش اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه اقدام شد. رویهمرفته یافته-های این تحقیق به شناسایی و تعریف ۱۱۶ نشانگر برای توسعه برند دانشگاهی منجر شد. این مجموعه نشانگر در چهار لایه مشتمل بر ۱۴ مولفه طبقهبندی شد. لایه اول یعنی تصویر برند دانشگاه (یا ارزش ویژه برند دانشگاه)؛ شش مولفه شامل؛ آگاهی برند (۵ نشانگر)، تداعی برند (۶ نشانگر)، برتری برند (۵ نشانگر)، پاسخ احساسی به برند (۶ نشانگر)، هویتسازی با برند (۶ نشانگر) و طنین برند در برگیرنده رسانش، وفاداری و پشتیبانی از برند (با ۹ نشانگر) شناسایی شده است. لایه دوم با عنوان تجربه دانشگاه دربرگیرنده سه طبقه یا مولفه شامل تجربه ارتباطی_ اجتماعی دانشگاهی (۸ نشانگر)، تجربه توسعه فردی_ شخصیتی دانشگاهی (۹ نشانگر) و تجربه احساسی (۳ نشانگر) است. لایه سوم یا درک از کیفیت دانشگاه؛ در برگیرنده سه مولفه کیفیت تحصیلی (۱۰ نشانگر)، کیفیت زندگی (۸ نشانگر)، کیفیت روابط انسانی و اجتماعی در دانشگاه یا اجتماع درون دانشگاه (۱۴ نشانگر) و اثرات و خروجیهای دانشگاه یا حضور اجتماعی دانشگاهی (۱۴ نشانگر) را شامل میشود. لایه چهارم، یعنی درک از کیفیت جامعه میزبان دانشگاه (برند مکانی دانشگاه) با ۱۰ نشانگر توصیف شده است.
سعید کریمی
چکیده
هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونهی تحقیق گزینش شدند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای ترتیبی برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 80/0 تا 93/0) ارزیابی و تایید شد. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی و مدلسازی معادلههای ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مجموعه مهارتهای استخدامپذیری با سازگاری مسیر شغلی رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین نتایج بیانگر آن بود که مهارتهای حل مسئله قویترین ارتباط معنیدار را با چهار زیرمجموعه سازگاری مسیر شغلی یعنی نگرانی، کنترل، کنجکاوی و اعتماد مسیر شغلی دارد. نتایج این بررسی بر اهمیت توسعه مهارتهای استخدامپذیری دانشجویان به منظور تقویت سازگاری مسیر شغلی آنان تاکید میکند. بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و آموزشگران در زمینه توسعه مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی ارایه میشود.
یحیی صافی سیس؛ سید حمید موحد محمدی؛ احمد رضوانفر
چکیده
ببـرای توفیـق در زمینـه فنــاوری زیســتی نیــاز بــه نیــروی انســانی آموزشدیده در همه بخشها وجـود دارد. آمـوزش جامـع، پیـش نیـاز تربیـت نیروی انسانی اسـت. هدف این پژوهش، شناسایی عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه محققان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 421 تن از محققان 14 مرکز تحقیقات ...
بیشتر
ببـرای توفیـق در زمینـه فنــاوری زیســتی نیــاز بــه نیــروی انســانی آموزشدیده در همه بخشها وجـود دارد. آمـوزش جامـع، پیـش نیـاز تربیـت نیروی انسانی اسـت. هدف این پژوهش، شناسایی عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه محققان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 421 تن از محققان 14 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بودند که بر مبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 201 نفر برآورد شد و برای کاهش خطا و پوشش افراد بی پاسخ، به 216 افزایش یافت. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر استادان دانشگاه تهران و پایایی متغیرها با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (87/0 (θ =با استفاده از نرمافزار R تایید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی را میتوان در 6 عامل سیاستگذاری، مدیریتی، تحقیقاتی، ترویجی، زراعی و مصرفی خلاصه کرد. این عاملها در مجموع 49 درصد از واریانس متغیرهای مؤثر بر الزامهای آموزشی فناوری زیستی کشاورزی را تبیین کردند.