مهدی علیخانی دادوکلایی؛ محمد چیذری؛ مسعود بیژنی؛ عنایت عباسی
چکیده
این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحلهی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی ...
بیشتر
این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحلهی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی 27 راهبرد اصلاح محیط فیزیکی آموزش بود که با نیازهای ویژه هر هنرآموز متناسب میشود. تکرار و تمرین در محیطهای اصلاح شدهی آموزشی، آموزش عملی بیشتر در محیطهای متناسب شده (مانند گلخانه)، ساخت میز کاشت و میز کار برای هنرجویان با معلولیتهای جسمی حرکتی، از مهمترین راهبردهایی بودند که پاسخگویان با آنها موافق بودند. همچنین، یافتهها گویای آن بودند که پیش از آغاز آموزش، یک آموزشگر باغبانی باید دربارهی هنرجویان با نیازهای ویژه شناخت کاملی داشته باشد تا بتواند بازخورد و راهبرد مناسبی ارایه کند. مرحلهی دوم تحقیق، یک بررسی پیمایشی بود. جامعه آماری این مرحله، 80 نفر از آموزشگران باغبانی بودند. یافتههای این مرحله از تحقیق نشان داد که 8/34 درصد آموزشگران باغبانی، راهبردهای مورد استفاده خود را در سطح بسیار زیاد، 5/45 درصد در سطح زیاد و 7/19 درصد در سطح متوسط ارزیابی کردند. همچنین شناسایی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی کلاس درس توسط آموزشگران باغبانی، پایداری درازمدت برنامههای آموزش باغبانی در مدرسههای استثنایی را رقم میزند.
بهمن خسروی پور؛ زهرا تیموری کوهسار؛ مریم عامری
چکیده
آموزشگر اساسیترین عامل برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدفهای آموزشی است. به یقین شناخت ویژگیهای مدرس نمونه و عمل کردن مدرسان به آنها، کیفیت آموزش را رشد خواهد داد. از این رو این بررسی با هدف تعیین ویژگیهای مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. این پژوهش، کاربردی است که به ...
بیشتر
آموزشگر اساسیترین عامل برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدفهای آموزشی است. به یقین شناخت ویژگیهای مدرس نمونه و عمل کردن مدرسان به آنها، کیفیت آموزش را رشد خواهد داد. از این رو این بررسی با هدف تعیین ویژگیهای مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. این پژوهش، کاربردی است که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 280 تن از دانشجویان بود، حجـم نمونـه آمـاری با اسـتفاده از جدول کرجسی و مـورگان 162 تن تعیین شد که به شـیوه نمونهگیری طبقـهای با انتساب متناسـب انتخاب شدند. ابـزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقـق ساخته بود که روایی آن توسط گروهی از اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفا ترتیبی 93/0 تعیین شد. بر مبنای اولویتبندی گویهها، مهمترین ویژگیهای مطلوب یک مدرس دانشگاهی از نظر دانشجویان به ترتیب: رعایت پیوستگی مطالب تدریس شده، مرتبط بودن رشته تحصیلی مدرس با واحد درسی و فراهمسازی جو روحی- روانی مناسب و محیط دوستانه درکلاس درس بوده، همچنین رتبه دانشگاهی مدرسان و توجه مدرس به حضور منظم دانشجویان در کلاس کمترین اولویت را به خود اختصاص دادند. بنا بر یافتههای تحلیل عاملی، ویژگیهای مزبور در قالب پنج عامل مهارتهای ارتباطی، روش تدریس، دانش پژوهی، شخصیت ظاهری و فردی و ارزشیابی دستهبندی شدند که در مجموع 97/54 درصد از کل تغییر واریانس متغیرها را تبیین کردند. در بخش توافق سنجی، یافتههای آزمون من ویتنی برای مقایسه دیدگاه پاسخگویان بین متغیرهای سن، معدل، دورهی تحصیلی و وضعیت تأهل، با حیطههای پنجگانه تفاوت معناداری نشان نداد. به عبارتی مهارتهای مورد بررسی تحت تأثیر این ویژگیهای دانشجویان نبودهاند. بر مبنای آزمون کروسکال والیس مشخص شد بین متغیر مقطع تحصیلی و وضعیت سکونت دانشجو با مهارتهای پنجگانه مدرسان تفاوت معنادار وجود ندارد. نتایج آزمون کروسکال والیس همچنین نشان داد بین متغیر نوع دانشکده با توانایی مدرس در برقراری ارتباط تفاوت معنا داری وجود ندارد. به عبارتی دانشجویان در موارد یاد شده توافق نظر داشتند. بنا بر نتایج موارد یاد شده باید در جذب و تأمین نیروی انسانی برای آموزش دانشجویان در دانشگاهها مد نظر مسئولان قرار گیرد. اولویت دادن به حیطه توانایی برقراری ارتباط و روش تدریس، بیانگر اهمیتی است که دانشجویان برای دریافت آموزش مناسب و با کیفیت، قدرت مدرسان در ایجاد ارتباط مناسب و انتخاب روشهای تدریس صحیح در دانشگاه را به عنوان پیش زمینه آموزش میدانستند.
حمید موحد محمدی؛ زهره معتمدی نیا؛ احمد رضوانفر؛ امیر علم بیگی؛ حسین مهدی زاده
چکیده
اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزههای بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانهی کسب و کارهای نوپای ...
بیشتر
اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزههای بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانهی کسب و کارهای نوپای کشاورزی را شناسایی کرد. این تحقیق با هدف اریهی مدل سرعت بخش رشد بوم سامانهی کارآفرینی دانشگاهی بر پایه مدل آیزنبرگ و با تأکید بر آموزش عالی کشاورزی کشور از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی بود و با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. جامعهی آماری مورد بررسی 1800 تن خبرگان کسب و کارهای نوپای کشور بودند. با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 286 تن به صورت تصادفی انتخاب شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی تشخیصی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 5/0 ≤ AVE و قابل قبول بود. به منظور تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 6/0 ≤ CR و قابل قبول بود. مقدار ضریب تتای ترتیبی نیز برای سازهها بالاتر از 7/0 ≤ θ محاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. سپس مدل اندازهگیری نشان داد که عاملهای مدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی دانشگاهی آموزش عالی کشاورزی کشور، شامل تقویت بخش خصوصی، حمایت از کارآفرینی مولد، توسعه فرهنگ کارآفرینی، تفکر کارآفرینانه، توجه به نقش مشاوران، تأمین فضای فیزیکی، بوم سامانه آموزش مهارتهای کسب و کار کشاورزی، شبکه سازی، چهره سیاسی بازار کشور و دسترسی به منبعهای مالی میشود.
فاطمه جوانبخت؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
بزرگترین دغدغه دانشآموختگان رشتههای کشاورزی و دولت مردان کشور افزایش فرصتهای شغلی است. هدف این پژوهش، تحلیل عاملهای موثر در علاقهمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در منطقههای روستایی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی است. روش این تحقیق از نوع پژوهشهای علی- ارتباطی است. جامعه آماری آن، ۱۲۸۷ تن از دانشجویان ...
بیشتر
بزرگترین دغدغه دانشآموختگان رشتههای کشاورزی و دولت مردان کشور افزایش فرصتهای شغلی است. هدف این پژوهش، تحلیل عاملهای موثر در علاقهمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در منطقههای روستایی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی است. روش این تحقیق از نوع پژوهشهای علی- ارتباطی است. جامعه آماری آن، ۱۲۸۷ تن از دانشجویان همهی مقطعهای تحصیلی در گرایشهای کشاورزی دانشگاه رازی در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بودند (۱۲۸۷=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۱۱۴ نفر برآورد شد. نمونهگیری در این تحقیق به روش طبقهای – تصادفی از میان گروههای آموزشی اجرا شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه با پرسشهای بسته در قالب طیف لیکرت و ضریب تتای ترتیبی (88/0=Ө) نیز نشاندهنده ی پایایی ابزار تحقیق بود. برای پردازش دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد چهار عامل آموزشی- سیاستی، انتخاب رشته، حمایتی و عامل نگرشی در حدود 06/51 درصد از واریانس متغیرهای علاقمندی به اشتغال دانشجویان در منطقههای روستایی را تبیین میکنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز گویای برازش مطلوب با دادهها بود. بنابر نتایج، تناسب محتوای درسها، برگزاری برخی کلاسهای آموزشی در محیط روستا و حمایتهای مالی میتواند در علاقمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در روستا مؤثر واقع شوند.
آرزو مختاری حصاری؛ روح اله رضایی؛ حسین شعبانعلی فمی
چکیده
یکی از سازوکارهای اصلی در مدیریت بهینه مصرف آب، انتخاب شیوه آبیاری مناسب میباشد که در این زمینه، در سالهای اخیر فناوری آبیاری کم فشار در راستای بهبود راندمان آبیاری سطحی در مناطق با کیفیت نامناسب آب مورد توجه قرار گرفته است. لذا این پژوهش، با هدف کیفی تعیین و تحلیل مشکلات به کارگیری سامانه آبیاری کم فشار در استان آذربایجان شرقی ...
بیشتر
یکی از سازوکارهای اصلی در مدیریت بهینه مصرف آب، انتخاب شیوه آبیاری مناسب میباشد که در این زمینه، در سالهای اخیر فناوری آبیاری کم فشار در راستای بهبود راندمان آبیاری سطحی در مناطق با کیفیت نامناسب آب مورد توجه قرار گرفته است. لذا این پژوهش، با هدف کیفی تعیین و تحلیل مشکلات به کارگیری سامانه آبیاری کم فشار در استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. جامعه آماری، دربرگیرنده کارشناسان بخشهای آب و خاک و ترویج کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی (68 تن) در استان آذربایجان شرقی بود. نمونه مورد مطالعه از بین خبرگان موضوعی (17 تن) با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. دادههای تحقیق با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. دادهها بر پایه نظریه پایه ور و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا 10، در مرحلههای کدگذاری باز، محوری و انتخابی پردازش شدند. بر مبنای تحلیلهای صورت گرفته، شمار هفت مقوله اصلی، 30 مقوله فرعی و 201 واحد مفهومی معنادار به دست آمد. نتایج این تحقیق نشان داد که مشکلات چندی در استفاده از سامانه آبیاری کم فشار توسط بهرهبرداران وجود دارد که به ترتیب اولویت شامل؛ بازدارندههای اقتصادی (5 مقوله فرعی)، نبود زمینههای حمایت و نظارت کافی (6 مقوله فرعی)، فرایند دیوان سالاری (بروکراسی) اداری (3 مقوله فرعی)، نبود مالکیت آب و زمین (2 مقوله فرعی)، موانع شناختی- آموزشی (4 مقوله فرعی)، موانع اجتماعی (5 مقوله فرعی) و محدودیتهای مربوط به فناوری آبیاری کم فشار (5 مقوله فرعی) میباشد. از نظر پاسخگویان، مقولههای مشکلات مربوط به گرفتن مجوزها، اثبات مالکیت زمین، نبود یا کمبود سرمایه اولیه، روند پیچیده اداری برای تقاضا و تصویب طرح و کافی نبودن میزان تسهیلات در مقابل افزایش هزینه اجرا، بیشترین فراوانی را داشتند.
فرشته حافظی؛ حسین میخک
چکیده
بخش کشاورزی از یک سو نقش محوری در رشد اقتصادی و توسعه روستایی از طریق ارائه مواد غذایی مورد نیاز و فرصتهای شغلی در کشورهای توسعه یافته ایفا میکند. از سوی دیگر توسعه آینده کشاورزی در هر کشوری متکی به جوانان روستایی است. از این رو کشاورزی و جوانان نه به طور کاملأ جداگانه بلکه مکمل یکدیگرند و باید برای بقای آینده خود دست در دست هم دهند. ...
بیشتر
بخش کشاورزی از یک سو نقش محوری در رشد اقتصادی و توسعه روستایی از طریق ارائه مواد غذایی مورد نیاز و فرصتهای شغلی در کشورهای توسعه یافته ایفا میکند. از سوی دیگر توسعه آینده کشاورزی در هر کشوری متکی به جوانان روستایی است. از این رو کشاورزی و جوانان نه به طور کاملأ جداگانه بلکه مکمل یکدیگرند و باید برای بقای آینده خود دست در دست هم دهند. هدف از این پژوهش بررسی عاملهای پیشبرنده و بازدارندهی گرایش جوانان روستایی خرم آباد به شغل کشاورزی میباشد. این پژوهش کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن جوانان روستایی 15 تا 24 ساله خرم آباد میباشد (24160=N). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 210 تن برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی شکلی و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از اعضای هیئت علمی گروه اقتصاد و توسعه روستایی دانشگاه لرستان و کارشناسان جهاد کشاورزی تأیید شد. برای سنجش پایایی از پیشآزمون و محاسبه ضریب پایایی تتای ترتیبی استفاده شد. پردازش دادهها با نرمافزار (SPSS) انجام گرفت. در این پژوهش نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که گرایش جوانان متأهل به نسبت مجرد و مردان به نسبت زنان به شغل کشاورزی بهطور معنیداری بالاتر میباشد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عاملهای بازدارندهی گرایش جوانان روستایی به اشتغال در بخش کشاورزی در شهرستان خرم آباد به ترتیب اهمیت در شش دسته؛ اقتصادی، طبیعی، اجتماعی-فرهنگی، شغلی، خدماتی و مهارتی دستهبندی شدند.
موسی اعظمی؛ مهرداد پویا
چکیده
در سالهای اخیر بررسیهای گستردهای در زمینهی حکمرانی آب انجام شده؛ اما ترسیم نقشه دانش و شبکه هم رخدادی واژگان آن برای نحستین بار در این بررسی مورد توجه واقع شده است. نقشهی دانش میتواند منبعها و روندهای دانش و کم بودهای آن را مشخص کند. این موضوع با تمرکز بر حکمرانی آب به عنوان حوزهای نوین از دانش انجام شده است. برای انجام ...
بیشتر
در سالهای اخیر بررسیهای گستردهای در زمینهی حکمرانی آب انجام شده؛ اما ترسیم نقشه دانش و شبکه هم رخدادی واژگان آن برای نحستین بار در این بررسی مورد توجه واقع شده است. نقشهی دانش میتواند منبعها و روندهای دانش و کم بودهای آن را مشخص کند. این موضوع با تمرکز بر حکمرانی آب به عنوان حوزهای نوین از دانش انجام شده است. برای انجام این تحقیق، درآغاز، دادهها از پایگاه اطلاعرسانی اسکوپوس سفارش داده شدند. آن گاه، مرحلههای داده آمایی انجام و بر پایهی هدفهای تحقیق، دادههای نهایی با استفاده از الگوریتمهای مبتنی بر تحلیل شبکهی اجتماعی در نرمافزار VOSviewer ارزیابی شد. یافتهها نشان دادند که از میان بیش از هفت هزار مقاله و 14 هزار نویسنده، کشورهای آمریکا، هلند و استرالیا بیشترین انتشارها و نویسندگانی چون کلاودیا پول-وستل و جوییتا گوپتا بالاترین ارجاعها را داشتهاند. خوشهی فکری پول-وستل، بیشترین تراکم شبکه را دارا بود. از آسیا چین و هند در پایان فهرست بودند. تحلیل هم رخدادی واژگان، پنج خوشهی پژوهشی در حکمرانی آب را آشکار ساخت که: شامل اقدام جمعی، سازگاری، آب زیرزمینی و تجربهها؛ ظرفیت سازی، کشاورزی، تغییر اقلیم، خشکسالی و تاب آوری؛ شواهد، مشارکت، مدیریت یکپارچه، فناوری و اجرا؛ حقوق بشر، انرژی، بهداشت، راهحلها و محیط زیست؛ و تعارضها، همکاریها، ارزیابی، سیاست و قدرت میشود. کاربست رویکرد نقشه دانش برای دستیابی به یک دیدگاه کل نگر در مسیر پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی آینده پیشنهاد میشود.
مجتبی دهقانپور؛ مسعود یزدان پناه؛ معصومه فروزانی؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
این تحقیق، به بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزشی ترویجی در برنامههای سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روشهای آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیمگیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی ...
بیشتر
این تحقیق، به بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزشی ترویجی در برنامههای سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روشهای آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیمگیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از کارشناسان آموزش و ترویج ستاد مرکزی وزارت جهاد کشاورزی (6 تن)، کارشناسان آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی (10 تن) و کشاورزان (10 تن) استان فارس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخت بود و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای رتبهبندی جزئی و کامل با استفاده از نرم افزار پرامتی بهره گرفته شد. بنا بر یافتههای حاصل از AHP، ریز معیار سودمندی در تغییر رفتار کشاورزان دارای بیشترین درصد وزنی و اهمیت است. همچنین نتایج رتبهبندی روشهای آموزشی ترویجی نشان داد که از نظر کشاورزان و کارشناسان کشاورزی از میان روشهای انفرادی دیدار با کشاورزان برتر و دیدار با کارشناسان و مروجان رتبههای بالاتری داشتهاند. همچنین از میان روشهای آموزشی ترویجی گروهی، برگزاری کارگاههای تخصصی آموزشی از شیوههای مؤثر آموزشی-ترویجی در بهبود سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیم بودهاند. افزون بر این، رسانههای انبوهی به ویژه رادیو و تلویزیون موثرترین روش از میان روشهای آموزش انبوهی در آموزش روشهای سازگاری بوده است.
محمد سبزه؛ محمودرضا چراغعلی؛ مختار مهاجر؛ غلامرضا خوش فر
چکیده
هدف این تحقیق، شناسایی و معرفی عاملهای مؤثر بر عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنههای تولیدی میباشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه (استاندارد پاترسون، استاندار هرزبرگ و پرسشنامه محقق ساخته) گردآوری شد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری، از روش اعتبار شکلی و محتوایی از نوع صوری و برای تعیین ...
بیشتر
هدف این تحقیق، شناسایی و معرفی عاملهای مؤثر بر عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنههای تولیدی میباشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی بوده و دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه (استاندارد پاترسون، استاندار هرزبرگ و پرسشنامه محقق ساخته) گردآوری شد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری، از روش اعتبار شکلی و محتوایی از نوع صوری و برای تعیین میزان پایایی از ضریب تتای ترتیبی (966/0 - 797/0 θ=) استفاده شد. جامعهی آماری تحقیق 549 تن مروجان مسئول پهنههای تولیدی در استان گلستان و حجم نمونه در سه منطقهی شمال، مرکز و جنوب استان برابر با 344 تن بود که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. نتایج توصیفی نشان داد میانگین میزان عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنههای تولیدی استان گلستان 89/3 از 5 در حد زیاد بوده است. نتایج تحلیلی با استفاده از ضرایب همبستگی نشان داد که متغیرها و عاملهایی نظیر، توانمندیهای فنی حرفهای، مشارکت رسمی، اعتماد بین شخصی و نهادی، سرمایه اجتماعی، عوامل انگیزشی و بهداشتی، عوامل سازمانی و میزان تحصیلات، با میزان عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنههای تولیدی ارتباط معنیداری داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که به ترتیب اهمیت عاملهای حضور مروجان در پهنه، تعامل اجتماعی، مشارکت غیر رسمی، امکانات و تجهیزات، عوامل انگیزشی و بهداشتی و سرانجام سطح تحصیلات بر میزان عملکرد شغلی مروجان موثرند. پیشنهاد میشود سازمانهای جهاد کشاورزی برای افزایش عملکرد شغلی مروجان، تقویت عاملهای ذکر شده را در برنامههای آتی خود قرار دهند.
یاسر شهنوازی؛ مهدی نوری پور
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل رابطه بین نوع شخصیت فردی و فرسودگی شغلی کارکنان کشاورزی شهرستانهای زاهدان و خاش بود. با توجه به جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان از 212 نفر، 166 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. تکنیک نمونهگیری از نوع طبقهبندی تصادفی بود. برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی مسلج و پنج عاملی شخصیتی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل رابطه بین نوع شخصیت فردی و فرسودگی شغلی کارکنان کشاورزی شهرستانهای زاهدان و خاش بود. با توجه به جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان از 212 نفر، 166 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. تکنیک نمونهگیری از نوع طبقهبندی تصادفی بود. برای گردآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی مسلج و پنج عاملی شخصیتی کاستا و مک کری استفاده شد که روایی صوری به وسیله پنل متخصصان و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. یافتههای پژوهش نشان داد کارکنان جهاد کشاورزی هر دو شهرستان مورد ارزیابی از نظر آماری دچار فرسودگی شغلی بودند. آزمون تی تک نمونهای نشان داد که پاسخگویان افراد وظیفهشناس، توافق ناپذیر، ناپذیرا در تجربهها و دارای ثبات احساسی بودند. همچنین، نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد، متغیرهای روانرنجوری، وظیفهشناسی و پذیرا بودن توانایی تببین 4/35 درصد از تغییرهای واریانس متغیر فرسودگی شغلی کارمندان جهاد کشاورزی را تبیین کنند. افزون بر آن، از بین مؤلفه تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی متغیر وظیفهشناسی دارای بیشترین اهمیت بود.