عامل‌های مؤثر در علاقه‌مندی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی به اشتغال در روستا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی.

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی.

چکیده

بزرگترین دغدغه دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی و دولت مردان کشور افزایش فرصت‌های شغلی است. هدف این پژوهش، تحلیل عامل‌های موثر در علاقه‌مندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در منطقه‌های روستایی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی است. روش این تحقیق از نوع پژوهش‌های علی- ارتباطی است. جامعه آماری آن، ۱۲۸۷ تن از دانشجویان همه‌ی مقطع‌های تحصیلی در گرایش‌های کشاورزی دانشگاه رازی در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بودند (۱۲۸۷=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۱۱۴ نفر برآورد شد. نمونه‌گیری در این تحقیق به روش طبقه‌ای – تصادفی از میان گروه‌های آموزشی اجرا شد. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه با پرسش‌های بسته در قالب طیف لیکرت و ضریب تتای ترتیبی (88/0=Ө) نیز نشان‌دهنده ی پایایی ابزار تحقیق بود. برای پردازش داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد چهار عامل آموزشی- سیاستی، انتخاب رشته، حمایتی و عامل نگرشی در حدود 06/51 درصد از واریانس متغیرهای علاقمندی به اشتغال دانشجویان در منطقه‌های روستایی را تبیین می‌کنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز گویای برازش مطلوب با داده‌ها بود. بنابر نتایج، تناسب محتوای درس‌ها، برگزاری برخی کلاس‌های آموزشی در محیط روستا و حمایت‌های مالی می‌تواند در علاقمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در روستا مؤثر واقع شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determinants Impacting The Interest of Agriculture Students of Razi University towards Occupation in Rural Areas

نویسندگان [English]

  • fatemeh javanbakht 1
  • Amirhosein Alibaygi 2
1 Phd Candidate of Development Agricultural, Faculty of Agriculture, University of Razi,Iran
2 Associat Prof of Rural Development and Promotion, Faculty of Agriculture, University of Razi, Iran.
چکیده [English]

Increase the employments is one of the largest apprehension of scholars and governments. The main purpose of this study is to analyze the determinants affecting Razi University agricultural students’ interest to work in rural areas. This research has used the cause-correlation method. The population of the study includes all the students in all levels studying at Razi University in the year 2018 (N=1287). The strafied random sample size was determined to be 114 people based on Cochran formula. The survey instrument was a questionnaire with questions based on a Likert format. Teta test coefficient (Ө=0/88) represents the reliability of the research instrument questions. Factor analysis was used to analyze the data. The result showed four elements; namely, training- politicy, choose the field, support and attitude make up for some 51/06 % of the variances that define the interest to get a job in rural areas. CFI factor analysis is fit with data. The result showed the containing oflessons, training class in the village and financial supports are helpful to towards Occupation in Rural areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agriculture
  • Student
  • Razi University
  • Interest
اکبری، ر.، موحدی، ر.، کوچکیان، ح. ۱۳۸۸. بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: دانشگاه بوعلی سینا همدان). پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال (۲) ۴: ۹۱-۱۰۲.
بادسار، م.، صفا، ل.، و فتحی، س. ۱۳۹۴. تأثیر عامل‌های فردی و زمینه‌ای بر گرایش دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به اشتغال در روستا. فصل‌نامه پژوهش مدیریت در آموزش کشاورزی، ۳۲: ۱۳۶- ۱۲۳.
بهجویی، ا.، پناهی، ه.، حبیب نژاد لوجندی، س.، ظریفیان، ش. ۱۳۹۶. تحلیل عوامل مؤثر بر علاقمندی دانشجویان دانشکده کشاورزی در دانشگاه تبریز به اشتغال در مناطق روستایی. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. شماره ۱۳.
تبرایی، م.، و قاسمی، م. ۱۳۸۵. بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی به اشتغال در مناطق روستایی و عوامل مؤثر بر آن، مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، (۱۳) ۲: ۱۳۳-۱۴۴.
جمشیدی، ا.، بندری، ا.، باقری، ا.، نوروزی، ع.، سبحانی، س. ۱۳۹۷. عامل‌های مؤثر بر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به اشتغال در مناطق روستایی. فصل‌نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره ۴۴: ۱۴۹- ۱۶۷.
رضائی، ر.، بادسار، م.، قاسمی، م.، و فتحی، س. ۱۳۹۶. نقش میانجی عوامل فردی و محیطی بر تمایل به اشتغال دانشجویان کشاورزی دانشگاه رنجان. فصل‌نامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، ۴۸ (۲): ۶۵- ۵۵.
زارع چاهوکی، م. ۱۳۸۹. روشهای تحلیل چند متغیر. دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران.
سلطانی، ع.، چهارسوقی ا.، آرایش، م. ۱۳۹۳. تحلیل عوامل مؤثر بر گرایش جوانان روستایی شهرستان ایلام به اشتغال در بخش کشاورزی. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، (۷) ۳: ۷۲- ۵۷.
قمرانی، ا.، شریعتی، م. ۱۳۸۶. علاقه مفهومی فراموش شده در تعلیم و تربیت. نشریه ماهنامه آموزشی و تربیتی پیوند، شماره ۳۳۱- ۳۳۰.
کریمی، و.، و زمانی، غ. ۱۳۹۴. انگیزه دانش آموختگان کشاورزی دانشگاه شیراز برای خدمت در مناطق روستائی. فصل‌نامه پژوهش مدیریت در آموزش کشاورزی، ۳۳: ۵۵- ۴۷.
صبوری، م.، عمانی، ا.، نصرتی، ا.، ثمری، د. ۱۳۸۷. تحلیل هم‌بستگی و رگرسیونی ابعاد گرایش دانشجویان رشته‌ی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به کار در مناطق روستایی. پژوهشنامه‌ی علوم اجتماعی، (۲) ۴: ۱۵۵- ۱۴۱.
محمدی، ح.، روحانی، ح. ۱۳۹۴. کاربرد مدل پروبیت چندگانه درتحلیل عوامل مؤثر بر نوع اشتغال دانش آموختگان علمی کاربردی کشاورزی. مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی، ۲۹ (۲): ۱۱۶- ۱۲۵.
موحدی، ر.، چیذری، م.، نوروزی، ا. ۱۳۸۶. بررسی مقایسه‌ای گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی نسبت به رشته کشاورزی در استان لرستان و همدان. مجله علوم کشاورزی ایران، (۱۳) ۳۳: ۵۴۵- ۵۳۳.
یعقوبی، ج.، اسعدی، ص.، یزدان پناه، م. ۱۳۹۶. شناسایی عامل‌های مشوق و بازدارند ه گرایش جوانان روستایی به شغل کشاورزی در روستاهای قصرشیرین. فصل‌نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره ۴۰: ۱۴- ۳.
 
Adebo, G. M., & Sekumade, A. B. 2013. Determinants of career choice of Agricultural profession among the Students of the Faculty of Agricultural Sciences in Ekiti State University, Nigeria. Journal of agricultural extension and rural development. 5 (11): 249-255.
Bednarikova, Z., Bavorová, M., & Ponkina, E. V. 2016. Migration motivation of agriculturally educated rural youth.
The case of Russian Siberia. Journal of Rural Studies. 45: 99-111.
Douglas, K., Singh, A. S., & Zvenyika, K. R. 2017. Perceptions of Swaziland’s Youth towards Farming: A Case of Manzini Region. Forestry Research and Engineering: International Journal. 1 (3): 90- 100.
McArdle, S., Waters, L., Briscoe, J. P., & Douglas, T. 2007. Employability during Unemployment: Adaptability, Career Identity and Human and Social Capital. Journal of Vocational Behavior. 71 (2): 264–247.
Olorunfemi, O. D., Oladipo, F. O., Oladele, T. O., & Oladele, O. I. 2016. Attitude of agricultural professionals towards their wards taking agriculture as a career in Kwara State, North Central Nigeria. South African. Journal of Agricultural Extension. 44 (2): 186-194.
Ovwigho, B., & Ifie, P. 2009. Attitude of Youth to Agricultural Development Programmes In Ughelli South Local Government Area of Delta State Nigeria. Journal of Agricultural Extension. 13 (2).
Robinson, J. S., Garton, B. L., & Terry, R. 2007. Identifying the Employability Skills Needed in the Workplace According to Supervisors of College of Agriculture, Food and Natural Resources Greduates. Journal of Southern Agricultural Education Research. 57 (1): 95-100.
White, B. 2012. Agriculture and the Generation Problem. Rural Youth Employment and the Future of Farming. 43 (6).
Yadav, A. 2016. Attitude of Students towards Agriculture as a Profession. International Journal of Agricultural Science and Research. 6 (6): 177-182.
Zarifian. S., Ahmadi, S., & Rahimi, A. 2014. Measuring Attitude of Agriculture Students toward Working in Rural Areas. Singaporean Journal of Business, Economics and Management Studies. 2 (11): 118-124.