ویژگی‌های مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد و عضو هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.

2 دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.

3 کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.

چکیده

آموزش‌گر اساسی‌ترین عامل برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدف‌های آموزشی است. به یقین شناخت ویژگی‌های مدرس نمونه و عمل کردن مدرسان به آنها، کیفیت آموزش را رشد خواهد داد. از این رو این بررسی با هدف تعیین ویژگی‌های مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. این پژوهش، کاربردی است که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 280 تن از دانشجویان بود، حجـم نمونـه آمـاری با اسـتفاده از جدول کرجسی و مـورگان 162 تن تعیین شد که به شـیوه نمونه‌گیری طبقـه‌ای با انتساب متناسـب انتخاب شدند. ابـزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ی محقـق ساخته بود که روایی آن توسط گروهی از اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفا ترتیبی 93/0 تعیین شد. بر مبنای اولویت‌بندی گویه‌ها، مهم‌ترین ویژگی‌های مطلوب یک مدرس دانشگاهی از نظر دانشجویان به ترتیب: رعایت پیوستگی مطالب تدریس شده، مرتبط بودن رشته تحصیلی مدرس با واحد درسی و فراهم‌سازی جو روحی- روانی مناسب و محیط دوستانه درکلاس درس بوده، هم‌چنین رتبه دانشگاهی مدرسان و توجه مدرس به حضور منظم دانشجویان در کلاس کم‌ترین اولویت را به خود اختصاص دادند. بنا بر یافته‌های تحلیل عاملی، ویژگی‌های مزبور در قالب پنج عامل مهارت‌های ارتباطی، روش تدریس، دانش پژوهی، شخصیت ظاهری و فردی و ارزشیابی دسته‌بندی شدند که در مجموع 97/54 درصد از کل تغییر واریانس متغیرها را تبیین کردند. در بخش توافق سنجی، یافته‌های آزمون من ویتنی برای مقایسه دیدگاه پاسخگویان بین متغیرهای سن، معدل، دوره‌ی تحصیلی و وضعیت تأهل، با حیطه‌های پنج‌گانه تفاوت معناداری نشان نداد. به عبارتی مهارت‌های مورد بررسی تحت تأثیر این ویژگی‌های دانشجویان نبوده‌اند. بر مبنای آزمون کروسکال والیس مشخص شد بین متغیر مقطع تحصیلی و وضعیت سکونت دانشجو با مهارت‌های پنج‌گانه مدرسان تفاوت معنادار وجود ندارد. نتایج آزمون کروسکال والیس هم‌چنین نشان داد بین متغیر نوع دانشکده با توانایی مدرس در برقراری ارتباط تفاوت معنا داری وجود ندارد. به عبارتی دانشجویان در موارد یاد شده توافق نظر داشتند. بنا بر نتایج موارد یاد شده باید در جذب و تأمین نیروی انسانی برای آموزش دانشجویان در دانشگاه‌ها مد نظر مسئولان قرار گیرد. اولویت دادن به حیطه توانایی برقراری ارتباط و روش تدریس، بیانگر اهمیتی است که دانشجویان برای دریافت آموزش مناسب و با کیفیت، قدرت مدرسان در ایجاد ارتباط مناسب و انتخاب روش‌های تدریس صحیح در دانشگاه را به عنوان پیش زمینه آموزش می‌دانستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Desired Characteristics of the University Teacher from the Viewpoints of Students of Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources

نویسندگان [English]

  • bahman khosravipour 1
  • Zahra Teimuri Koohsar 2
  • maryam ameri 3
1 Professor of Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan.
2 Ph.D. student of agricultural education, University of Agricultural Sciences and Natural Resources of Khuzestan.
3 MSc in Information and Knowledge Management, Islamic Azad University, Ahvaz.
چکیده [English]

The research is applied to the target and has been surveyed and the statistical population of the university students mentioned is 840 people. The sample size was determined by Krjesian and Morgan tables of 162 individuals and selected by proportional allocation method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by a group of faculty members and its reliability was determined by using an alpha-factor of 0.09. The results showed that the most important criterion for the observance of the coherence of the taught content was the provision of appropriate psycho-psychological atmosphere and friendly environment in the classroom, the faculty and the mastery of the course, as well as the faculty's executive positions and the teacher's attention to the regular presence of students in low class The most important priorities were categorized in the form of five factors of communication skills, teaching methodology, knowledge science, personality and individuality and evaluation, and in total, 976/54 of the total corresponding changes Explained. Based on the t-test, it was found that there is a significant difference between the students' gender with the knowledge of scholarship and the faculty personality and faculty, as well as between marital status and facial personality. The results of the test by Croswell Calvolis showed that there is a significant difference between the faculty type with the skill of the teaching method and the field of study with the knowledge of faculty scholarship

کلیدواژه‌ها [English]

  • desired characteristics of teacher
  • University of Agricultural Sciences
  • students' viewpoint
  • khuzestan
دادخواه، ب. محمدی، ا. م. مظفری، ن. محمدنژاد، س. مولایی، ب و دادخواه، د. (1388). ویژگی‌های اعضای هیات علمی خوب براساس دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.. مجله بهداشت، درمان و مراقبت، 11 (4)، 43-9.
درخشان، ا. دارابی، م. سعیدی، م و کیانی، م. (1392). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد معیارهای یک استاد خوب. فصل‌نامه اخلاق پزشکی، 7 (25)، 122-97.
درگاهی، چ. هامو زاده، پ. صادقی فر، ج و رعادابادی، م. (1389). ارزیابی معیارهای قابل انتظار معلم برای آموزش مؤثر. پیاورد سلامت، 14 (3-4)، 91-8.
سیف، ع. (1383). معیارهای شایستگی معلم. مجله مدیریت آموزش و پرورش، سال سوم، 3 (4)، 33-28.
صیامیان، ح. بالاغفاری، ح. علی گلبندی، ک. رضانژاد، س. ف. شریفی نیک، م. شهرابی، ا و قاضی زاده، ز. (1391). ویژگی‌های یک استاد خوب ازدیدگاه دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 22 (96): 113-106.
فراستخواه، م. (1388). دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت، انتشارات آگاه، چاپ اول.
قربانی، ر. حاجی آقاجانی، س. حیدرفر، س، انداده، م و شمس آبادی، م. (1388). دیدگاه دانشجویان پرستاری و پارا پزشکی در مورد ویژگی‌های یک استاد خوب دانشگاهی. مجله دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 10 (2)، 83-77.
کرمی، م. رستمی، م و کریمی، ا. (1386). ارزیابی معلم از دیدگاه کیفیت مدیریت. مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس ملی آموزش علوم پزشکی، ایران، کرمان.. 6 الی 8 مهر.
محمدی، م و محمدی، ج. (1393). بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی درباره‌ی محیط یادگیری دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه، آموزش در علوم پزشکی، 7 (15)، 126-117.
مرادی پادوک، م و عزیزی حسن وند، ح. (1393). شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و نقش آن در بهبود کیفیت دانشگاهی. اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی، تهرانف دانشگاه صنعتی شریفف اردیبهشت.
مظلومی، م. رهایی، س. احرام پوش، ز. سلطانی، م. (1387). ویژگی‌های اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه یزد. مجله علوم پزشکی هرمزگان، 14 (3)، 266-3.
وهابی، ا. (1392). ویژگی‌های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی سنندج. مجله‌ی توسعه‌ی آموزش، 7 (13)، 82-90.