مقایسه توانایی دو نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در پیش‌بینی گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور؛ یوسف آزادی

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.127104.1634

چکیده
  بیکاری و افزایش شمار دانش‌آموختگان دانشگاهی از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که ایران با آن روبه‌رو است. به‌ طوری ‌که این مسئله جزء بزرگ‌ترین درگیری‌های ذهنی برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، والدین و جوانان، به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیش‌بینی دو نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده ...  بیشتر

اثربخشی آموزشی تولیدکنندگان برتر باغی بر افزایش کارایی باغ‌‌داران کرمان

لادن شفیعی؛ حسین مرادی؛ آرمان بخشی جهرمی

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 20-37

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.127406.1640

چکیده
  هدف کلی این تحقیق واکاوی اثربخشی آموزشی کشاورزان برتر استان کرمان در افزایش تولید و عملکرد، کاهش هزینه در واحد سطح و میزان به‌کارگیری فناوریهای نوین درافزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی استان کرمان می‌‌باشد. در این از دیدمان استفاده‌شد. تحقیق حاضر یک پژوهش کمی است که در آن از پرسشنامه ساختارمند به‌عنوان ابزار اصلی گرد‌آوری اطلاعات ...  بیشتر

مدل آموزش کارآفرینی سازمانی از دیدگاه مدرسان مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی

هادی رزقی شیرسوار؛ مژگان شاعری

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 38-53

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.127495.1642

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش" ارائه مدل آموزش کارآفرینی سازمانی در مراکز آموزش جهاد کشاورزی" می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی به شمار می‌آید.جامعه آماری این پژوهش شامل 296 نفر از کارشناسان و مدرسان آموزش و کارآفرینی مراکز آموزش جهاد کشاورزی در سال 1398 می باشند،که با در نظر گرفتن ...  بیشتر

نقش برنامه‌های آموزشی-ترویجی در مدیریت ریسک گندم‌کاران دیم استان کرمانشاه

زهرا رنجبر؛ محمد چیذری؛ حسن صدیقی؛ همایون فرهادیان

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 54-68

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.127680.1648

چکیده
  کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که فعالیت در این بخش با ریسک‌های فراوانی همراه بوده و مدیریت آن نیازمند توجه جدی است. در همین راستا توجه به نقش برنامه‌های آموزشی-ترویجی و چگونگی واکنش کشاورزان در برابر انواع ریسک ها بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل مدیریت ریسک تولید گندم با تأکید بر نقش ...  بیشتر

تأثیر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

امیر نعیمی؛ بهزاد رنجبر؛ فرنوش نهاوندیان

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 69-82

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128233.1662

چکیده
  با توجه به دگرگونی‌های سریع در این قرن، نظام آموزش کشاورزی، علاوه بر جنبه‌های آموزشی و تخصصی بایستی دانشجویان و سایر ذینفعان را در راستای دست‌یابی به مهارت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و اجتماعی یاری نماید. بنابراین، هدف این تحقیق کاربردی ، تحلیل اثر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بود. این تحقیق کمی ...  بیشتر

نیازسنجی آموزشی دوره‌های مهارت‌آموزی کشاورزی ارگانیک برای بهره‌برداران استان بوشهر

نوذر منفرد؛ مهسا فاطمی؛ کورش رضائی مقدم؛ شهرام مقدس فریمانی؛ پرویز بیات؛ مهناز امیر امینی خلف لو

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 83-108

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128818.1675

چکیده
  کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی پایدار است که هدف آن ایجاد سیستم های تولیدی کشاورزی یکپارچه، نظام یافته و انسانی است که تضادی با منافع زیست محیطی و اقتصادی نداشته باشد. بدین منظور برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با شیوه های کشاورزی ارگانیک در معرفی و تسهیل فرآیند پذیرش و ترویج بکارگیری این نوع کشاورزی توسط بهره برداران امری تأثیرگذار ...  بیشتر

نقش حمایت دانشگاهی در شکل‌گیری قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی کشاورزی: مقایسه دو دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و سمنگان افغانستان

سعید کریمی؛ فاطمه سپهوند؛ احمد سلمان مکریت

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 108-125

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.341247.1679

چکیده
  برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایه‌ی نظریه‌ی رفتار برنامه‌ریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه ...  بیشتر

عامل های موثر بر نیازهای آموزشی توت فرنگی‌کاران مازندران

طاهر عزیزی خالخیلی؛ مهدی حدادی نژاد؛ میثم منتی زاده

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 125-140

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.341554.1686

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی عامل‌های موثر بر نیازهای آموزشی-ترویجی پرورش دهندگان توت فرنگی در استان مازندران انجام شد. از این رو، جامعه ی مورد مطالعه پرورش دهندگان توت‌فرنگی در پنج شهرستان استان مازندران (با بیش از 70 درصد تولید استان) بودند (3000N=) که با استفاده از فرمول کوکران و تکنیک نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای 240 تَن از آنها به عنوان ...  بیشتر

مؤلفه‌های مؤثر در مشارکت کارکنان مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز تهران در توسعه فضای سبز شهری

مریم باقری؛ سید مهدی میردامادی؛ سید جمال فرج الله حسینی؛ فرهاد لشگرآرا

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 141-152

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.341696.1692

چکیده
  فضای سبز به‌عنوان بخشی از کالبد و بافت شهرها از دیرباز رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با زندگی مردم داشته و امروزه نیز یکی از ضرورت‌های گریز‌ناپذیر خدمات شهری شهرداری‌ها بوده و از مؤلفه‌های مهم نظام زیستی شهرها و نیازهای اساسی جامعه شهری به‌عنوان یک زیرساخت شهری مهم به شمار می‌آید و مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز نیز ...  بیشتر

ارزیابی تاثیر آموزش‌های ترویج در بهبود تولید گیاه دارویی آویشن در کرمانشاه

سمیه محمدیار؛ پیمان اکبری؛ اردشیر شیری؛ خدیجه مرادی قزلی

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، صفحه 153-163

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.341726.1693

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر تاثیر آموزش‌های ترویج در بهبود تولید گیاه دارویی آویشن در کرمانشاه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 60 تن از کشت کاران گیاهان دارویی شهرستان کرمانشاه بودند. حجم نمونه بر اساس تصادفی ساده در دسترس به تعداد 60 نفر می‌باشند که در دو گروه کنترل(30نفر) و آزمایش(30نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 31 سوالی(در ...  بیشتر