نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش" ارائه مدل آموزش کارآفرینی سازمانی در مراکز آموزش جهاد کشاورزی" می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی به شمار میآید.جامعه آماری این پژوهش شامل 296 نفر از کارشناسان و مدرسان آموزش و کارآفرینی مراکز آموزش جهاد کشاورزی در سال 1398 می باشند،که با در نظر گرفتن حجم جامعه و با توجه به بکارگیری آزمون های معالات ساختاری و نرم افزار AMOS 24 بصورت تمام شماری استفاده شده است. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته 51 گویه ای(برگرفته از پژوهش عزیزی(1389)) استفاده شده که طی آن ابتدا پرسشنامه مذکور در اختیار 5 نفر از خبرگان مراکز آموزش جهاد کشاورزی قرار گرفت و مولفه های اصلی و گویه های مرتبط با هر یک از مولفه ها تایید شد.بر این اساس روایی ابزار پژوهش با توجه به استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و با توجه به بکارگیری خبرگان ، بصورت صوری به تایید رسیده است.جهت تأیید پایایی ابزار پژوهش، پس از اخذ و تأیید روایی ابزار پرسشنامه موجود در اختیار 26 نفر از اعضا جامعه مورد پژوهش قرار گرفت و درنهایت پایایی پرسشنامه نیز از طریق روش آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 محاسبه گردید.نتایج حاصل از اجرای مدل ساختاری نهایی نشان میدهد،بالاترین ضریب مسیر مربوط به مولفه عوامل مدیریتی با ضریب مسیر 0.89 و در جایگاه دوم عوامل فنی با ضریب مسیر 0.87 و در جایگاه سوم رویکردهای آموزشی با ضریب مسیر 0.83 و در جایگاه چهارم محتوای آموزشی با ضریب مسیر 0.81 قرار دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Model of Organizational Entrepreneurship Training from the Viewpoint of Teachers of Agricultural Jihad Training Centers
نویسندگان [English]
- hadi rezghi shirsavar 1
- mojgan shaeri 2
1 Department of Educational Management, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran
2 PHD Student of Educational Management, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
The main purpose of this study is to present a model of organizational entrepreneurship training in agricultural Jihad training centers. This study is a descriptive survey in terms of purpose and method of data collection. The statistical population of this study consists of 296 experts of training and entrepreneurship in Agricultural Jihad Training Centers. Taking into account the size of the community and considering the use of structural quiz tests and the AMOS 24 software are used in their entirety. In this study, a 51-item researcher-made questionnaire (extracted from Azizi Research (2010)) was used. At first, the questionnaire was given to 5 experts of agricultural Jihad training centers and the main components and items related to each Component approved. Accordingly, the validity of the research instrument was confirmed by the use of a researcher-made questionnaire and by the use of experts, it was formally confirmed. To confirm the validity of the research instrument, after obtaining and confirming the validity of the questionnaire tool available to 26 community members The reliability of the questionnaire was calculated to be higher than 0.7 by Cronbach's alpha method. The results of the implementation of the final structural model show that the highest path coefficient is related to managerial factors with path coefficient of 0.89, second in technical factors with path coefficient of 0.87 and in third place educational approaches with path coefficient of 0.83 and fourth in educational content with coefficient of path. The route is 0.81.
کلیدواژهها [English]
- Training
- Entrepreneurship
- Model
پنجم.
ایلخانی، مجتبی، لشگرآرا، فرهاد و خداوردیان، مجید رضا ( )1997بررسی مؤلفههای آموزشی مؤثر بر
تواناییهای کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی، پژوهش مدیریت آموزش
کشاورزی، دوره ،10شماره ،21تابستان، صص:.11-77
ضیاء، بابک و وقارموسوی، مجید ( )1991بررسی تأثیر آموزشهای رسمی کارآفرینی بر شکلگیری قصد
کارآفرینانه، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دورة ،9شمارة ،1بهار، صص:.117-99
عزیزی، بهارک ( )1919طراحی الگوی نظام آموزش کارآفرینی در مرکزهای آموزش علمی – کاربردی
کشاورزی ایران، رساله دکتری رشته ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
مقیمی، سید محمد و همکاران ( )1997ارائه الگوی آموزش مهارت محور برای توسعه کارآفرینی رسانهای،
توسعه کارآفرینی، دورة ،11شماره ،2زمستان ،97صص: .700-211
مقیمی، سید محمد و همکاران ( )1997ارائه الگوی آموزش مهارت محور برای توسعه کارآفرینی رسانهای،
توسعه کارآفرینی، دوره ،11شماره ،2صص:.700-211
Heinonen. J. (2017). Intrapreneurship – risk, change, success, Publications of the Turku School
of Economics and Business Administration. (online) http://www.tukkk.fv.pk.
Kuratko, Donald & Hodgetts, Rechard (2012). Entrepreneurship: a contemporary approach.
Harcourt collage publishers. fifth edition.
Magnaye, Cartagena Magnaye (2019) Climate Smart Agriculture Edu-tourism: A Strategy to
Sustain Grassroots Pro-biodiversity Entrepreneurship in the Philippines, Cultural Sustainable
Tourism, pp: 203-218.
NI, Hao (2018) Entrepreneurship Education Matters: Exploring Secondary Vocational School
Students’ Entrepreneurial Intention in China, The Asia-Pacific Education Researcher,
October 2018, Volume 27, Issue 5, pp: 409–418.
مدل آموزش کارآفرینی ...
12فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
Nisula, karoliina and pekkola,samuli (2019) ERP based business learning environment as a
boundary infrastructure in business learning, Education and Information Technologies,
vol:10, issues:3, pp:1-20.
Scalfi Eghenter, A. (2018). Organizational Creativity Play and Entrepreneurship. Organization
Studies, 1-22.
Shah, seyed imad, shahjehan,asad and afsar,bilal (2019) Determinants of Entrepreneurial
University Culture Under Unfavorable Conditions: Findings from a Developing Country,
Higher Education Policy, June 2019, Volume 32, Issue 2, pp 249–271.
Smith, A. B. (20004) Changing External Conditions Require High Levels of Entrepreneurship
in Agriculture, ISHS Acta Horticultural 655: XV International Symposium on Horticultural
Economics and Management, DOI: 10.17660/ActaHortic. 2004.655.21.
Thonberry, Neal E. (2013). Corporate entrepreneurship: teaching managers to be entrepreneurs.
Journal of management Development, 22 (1), 18-33.
Urban, B. and Chantson, j (2019) Academic entrepreneurship in South Africa: testing for
entrepreneurial intentions, The Journal of Technology Transfer, June 2019, Volume 44, Issue
3, pp 948–980.
Urbano, David and Aparicio, Sebastian and Audretsch, David (2019) Twenty-five years of
research on institutions, entrepreneurship, and economic growth: what has been learned?
Small Business Economics, June 2019, Volume 53, Issue 1, pp 21–49