تأثیر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان

چکیده

با توجه به دگرگونی‌های سریع در این قرن، نظام آموزش کشاورزی، علاوه بر جنبه‌های آموزشی و تخصصی بایستی دانشجویان و سایر ذینفعان را در راستای دست‌یابی به مهارت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و اجتماعی یاری نماید. بنابراین، هدف این تحقیق کاربردی ، تحلیل اثر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بود. این تحقیق کمی به لحاظ گردآوری و تحلیل داده ها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی - ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق 1023 تن از دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 98-1397 بودند (1023N=). حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی- مورگان 284 نفر به دست آمد (284n=). برای نمونه‌گیری از روش طبقه‌ای تناسبی استفاده‌ شد. روایی شکلی و محتوایی پرسشنامه از طریق چند تن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب‌های تتای ترتیبی بین 74/0تا 94/0 و پایایی ترکیبی بین 72/0 و 97/0 تعیین شد. برای پردازش داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و روش مدل-سازی معادلات ساختاری در نرم‌ افزار AMOS استفاده شد. یافته‌های آمار توصیفی نشان داد میزان قابلیت‌ فرهنگی دانشجویان مورد بررسی در سطح متوسط (18/3 از 5) و سرمایه‌ی فرهنگی آنان پایین‌تر از سطح متوسط (85/2 از 5) است. یافته‌های مدل ساختاری نشان داد که به نظر دانشجویان، متغیر قابلیت فرهنگی بر متغیر سرمایه‌ی فرهنگی، اثر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین مولفه‌های هوش و مهارت فرهنگی بر سرمایه‌ی فرهنگی دانشجویان اثر مثبت و معنی‌داری دارند و متغیر قابلیت فرهنگی توان تبیین 28 درصد از تغییرات سرمایه فرهنگی دانشجویان را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Cultural Capability on Cultural Capital from the View of Agricultural Students, University of Zanjan

نویسندگان [English]

  • amir naeemi 1
  • Behzad Ranjbar 2
  • Farnoosh Nahavandian 2
1 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, University of Zanjan
2 M.Sc. student, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, University of Zanjan
چکیده [English]

Given the rapid changes in this century the agricultural education system, in addition to the educational and technical aspects, must assist students and other stakeholders in acquiring cultural and social skills and abilities. So, the purpose of this applied research was to analyze the effects of cultural capability on cultural capital among agricultural students at the University of Zanjan. This quantitative research in terms of data collection and analysis is a field study and in terms of the possibility and ability to control variables is causal-relational research. The statistical population of the study was 1023 people of agricultural students studying at the University of Zanjan (N=1023). The sample size determined via Krejcie and Morgan’s table (n=284). The sampling method was proportional stratified random sampling. The research instrument was a questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of agricultural extension and education experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by calculating the ordinal theta between 0.74 to 0.94 and composite reliability between 0.72 to 0.97. SPSS software and structural equation modeling methods in AMOS software were used to process the data. The results of the structural model showed that according to the viewpoint of students, the cultural capability has a significant and positive effect on the cultural capital. Also, the cultural intelligence and skills of students have a positive and significant effect on cultural capital and the structural model analysis showed that cultural capability can explain 28% of students' cultural capital changes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Capability
  • Cultural Capital
  • Students
  • Agricultural Higher Education
ابراهیمی، ق.، جان علیزاده چوب بستی، ح.، و رازقی مله، ه. ( .)1185بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر اعتماد
اجتماعی (مطالعه موردی: شهروندان 19سال و بالاتر شهر تهران). فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان،
.25-22 ،)21( 1
شماره ،15زمستان 5318
فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 01
بابایی فرد، ا.، و حیدریان، ا. ( .)1182بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دو فصلنامه
علوم اجتماعی، .111-122 ،)1( 11
پاپ زن، ع. ح.، علی آبادی، و.، صی محمدی، س.، و قربانی پیرعلی دهی، ف. ( .)1181تأثیر مؤلفههای هوش
فرهنگی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش
.111-129 ،)28( 1 ،کشاورزی
تمنا، س.، و صمدی، سمیه ( .)1185رابطه سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان آگاهی دانشجویان از
فرهنگ دانشگاهی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، .88-121 ،)1( 22
حجازی، ی.، و مشهدی، م. ( .)1191تأثیر آموزشهای عالی کشاورزی بر توسعه عمومی دانش آموختگان. علوم
ترویج و آموزش کشاورزی ایران، .21-22 ،)1( 1
حیدری گرجی، خ.، و جباری، ن. ( .)1181بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با میزان کاربست راهبردهای مطالعه
و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، ،)2( 1
.8-11
درینی، و. م.، و نامدارجویمی، ا. ( .)1181بررسی ارتباط تعامل بین فرهنگی با صلاحیت بین فرهنگی با رویکرد
معادلات ساختاری (موردمطالعه، دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان). فصلنامه مطالعات میان
.11-58 ،)12( 1 ،فرهنگی
راد، ف.، امین مظفری، ف.، و سلمان زاده مظلومی، ف. ( .)1182بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هوش فرهنگی
مدیران دبیرستانهای تبریز. مطالعات جامعه شناسی، .118-111 ،)11( 2
رحیمی، ث.، و محمدزاده، ج. ( .)1185مسئولیت نهادهای علمی و دانشگاهها در مواجهه با چالشهای معاصر.
فصلنامه حبل المتین، .12-28 ،)15( 5
رستگارخالد، ا.، و نسبپور، ح. ض. ( .)1182بررسی تأثیر سرمایههای در دسترس جوانان بر هویت شغلی آنها.
دو فصلنامه علمی – پژوهشی دانشگاه شاهد، .15-12 ،)25( 1
سپهر نیا، ر.، دلاور، ع.، و صالحی امیری، س. ر. ( .)1182رابطه آموزش با ارتقا سرمایه فرهنگی در ایران. فصلنامه
روانشناسی تربیتی، .1-29 ،)19( 11
سعید سلطانی، ب.، علیزاده اقدم، م. ب.، و کوهی، ک. ( .)1181ارتباط سرمایۀ فرهنگی با مدیریت بدن در میان
دانشجویان دانشگاه تبریز. رفاه اجتماعی، .191-225 ،)1( 21
شربتیان، م. ح. و اسکندری، ز. ( .)1182تحلیل جامعه شناختی شاخصهای سرمایه فرهنگی و عوامل مؤثر بر
آن مطالعه موردی: دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور و آزاد اسلامی قاین. فصلنامه مطالعات فرهنگی-
اجتماعی خراسان، .51-92 ،)2( 12
شریف زاده، ا.، و عبدالله زاده، غ. ح. ( .)1181بررسی قابلیتهای فرهنگی دانشجویان کشاورزی. فرهنگ در
دانشگاه اسلامی، .21-19 ،)12( 2
شیخ الاسلامی، ع.، و خلیجی، م. ع. ( .)1182ارزیابی قابلیتهای اجتماعی- فرهنگی در محلات شهر تهران
نمونه موردی محلات منطقه 22با استفاده از روش .Electreفصلنامه جغرافیایی چشم انداز زاگرس، 5
.15-98 ،)11(
عالیپور، ع.، و عنایتی، ت. ( .)1185طراحی مدل شرکتهای زایشی پژوهشی با هدف توسعه سرمایه اجتماعی
در دانشگاهها. مدیریت سرمایه اجتماعی، .1-21 ،)1( 1
فیروزجائیان، ع. ا.، شارعپور، م.، و فرزام، ن. ( .)1185بررسی جامعه شناختی تأثیر سرمایه فرهنگی بر ارتباطات
بین فردی با تأکید بر مدارای اجتماعی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، .1-11 ،)15( 11
تأثیر قابلیت فرهنگی ...
87فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
قاسمی، ی. م.، و نامدار جویمی، ا. ( .)1181بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین فرهنگی (مطالعه
موردی: دانشجویان دانشگاه دولتی ایلام). فصلنامه فرهنگ ایلام، 22( 15و.1-21 ،)25
کریمی، ح.، زارعی، ر.، و ولی زاده، ن. ( .)1181اثر هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان بر کاهش
افسردگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی. فصلنامه مدیریت پژوهش آموزش
.155-118 ،)21( 12 ،کشاورزی
کریمیان، ز.، و احمدوند، ع. م. ( .)1181جامعه اطلاعاتی، هویت فرهنگی و رسالت دانشگاهها. فصلنامه تحقیقات
فرهنگی، .21-11 ،)1( 5
موسوی چلک، ا.، حسینی، ا.، وپور بخشیان، ع. ( .)1182تأثیر هوش فرهنگی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان
(مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور و مرکز رامسر). نوآوریهای مدیریت آموزشی، .11-91 ،)2( 12
نصرآبادی، م.، جعفرپور برزکی، م.، و پروری آرانی، ز. ( .)1181عوامل مؤثر بر سرمایه فرهنگی کارکنان در
شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، .121-112 ،)21( 9
نوغانی، م. ( .)1191تأثیر نابرابری سرمایه فرهنگی بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی در
دستیابی به آموزش عالی. تعلیم و تربیت، .11-121 ،)1( 21
نیازی، م.، و نصرآبادی، م. ( .)1191تبیین جامعه شناختی رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویت اجتماعی
جوانان. فصلنامه مطالعات ملی، .55-92 ،)1( 9
نیستانی، م. ر. و رامشگر، ر. ( .)1182نقش فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها در توسعه فرهنگی جامعه. پژوهشگاه
علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 121-118 ،11
یزدان پناه، ر.، بهیان، ش.، و جهانبخش، ا. ( .)1181بررسی جامعه شناختی تأثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر
مقبولیت اجتماعی (موردمطالعه: شهر تهران). مطالعات فرهنگ-ارتباطات، .1-22 ،)22( 18
Andersen, I. G., & Jager, M. M. (2015). Cultural capital in context: Heterogeneous returns to
cultural capital across schooling environments. Social Science Research, 50, 177-188.
Ang, S., & Van Dyne, L. (2008). Handbook of Cultural Intelligence: Theory. Measurement and
Application. New York: Routledge.
Ang, S., Rockstuhl, T., & Tan, M. L. (2015). Cultural intelligence and competencies. International
encyclopedia of social & behavioral sciences, 433-439.
Aschaffenburg, K., & Maas, I. (1997). Cultural and educational careers: The dynamics of social
reproduction. American sociological review, 62, 573-587.
Bourdieu, P. (2011). The forms of capital. In: Sadovnik A. (ed.) Sociology of Education: A
Critical Reader. 2nd edition. New York: Routledg.
Cheadle, J. E. (2008). Educational investment, family context, and children's math and reading
growth from kindergarten through the third grade. Sociology of Education, 81 (1), 1-31.
De Graaf, N. D., De Graaf, P. M., & Kraaykamp, G. (2000). Parental cultural capital and
educational attainment in the Netherlands: A refinement of the cultural capital perspective.
Sociology of education, 73 (2), 92-111.
Dumais, S. A. (2002). Cultural capital, gender, and school success: The role of habitus. Sociology
of education, 75 (1), 44-68.
Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures.
Stanford University Press.
Gangadharappa, N. R., Acker, D. G., Chengappa, P. G., Ganesamoorthi, S., Kumar, S., Sajeev,
M. V., & Shen, D. (2007). Social capital and ability to change among Indian farmers. Paper
شماره ،15زمستان 5318
فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 85
presented at the AIAEE: Proceedings of the 23rd Annual Meeting, May 20-24th, Polson,
Montana.
Giorgetti, F. M., Campbell, C., & Arsalan, A. (2017). Culture and education: looking back to
culture through education. International Journal of the History of Education, 53 (1,2), 1-6.
Henderson, S., Horne, M., Hills, R., & Kendall, E. (2018). Cultural competence in healthcare in
the community: a concept analysis. Health & social care in the community, 26 (4), 590-603.
Jager, M. M. (2011). Does cultural capital really affect academic achievement? New evidence
from combined sibling and panel data. Sociology of education, 84 (4), 281-298.
Jaeger, M. M., & Mollegaard, S. (2017). Cultural capital, teacher bias, and educational success:
New evidence from monozygotic twins. Social Science Research, 65, 130-144.
Jones, M. E., Cason, C. L., & Bond, M. L. (2004). Cultural attitudes, knowledge, and skills of a
health workforce. Journal of Transcultural Nursing, 15 (4), 283-290.
Kamorski, M. W. (2006). A study of the need for cross-cultural capability development in the
members of the United States military. London: Waterstones.
Molla, T., & Pham, L. (2019). Capital, capability and educational justice. Policy futures in
education, 17 (5), 575-581.
Onifade, F. N., & Bridges, L. (2018). Sister library cooperation: Inspiring cross-cultural capability
for librarians. IFLA journal, 44 (1), 44-55.
Peterson, B. (2004). Cultural Intelligence: a Guide to Working with People from Other Cultures .
Yarmouth, ME: Intercultural Press.
Segal, N., Kancewicz-Hoffman, N., & Landfester, U. (2013). Cultural literacy in Europe today.
European Science Foundation, Science Policy Briefing, 1-16.
Storberg, J. (2002). The evolution of capital theory: A critique of a theory of social capital and
implications for HRD. Human Resource Development Review, 1 (4), 468-499.
Sullivan, A. (2001). Cultural capital and educational attainment. Sociology, 35 (4), 893-912.
West, R., Wrigley, S., Mills, K., Taylor, K., Rowland, D., & Creedy, D. K. (2017). Development
of a First Peoples-led cultural capability measurement tool: A pilot study with midwifery
students. Women and Birth, 30 (3), 236-244.
Woods M. D. (2004). Cultivating cultural competence in agricultural education through
community-based service-learning. Journal of Agricultural Education, 45 (1), 1020.
Zumbo, B. D., Gadermann, A. M., & Zeisser, C. (2007). Ordinal versions of coefficients alpha
and theta for likert rating scales. Jouranl of Modern Applied Statistical Methods, 6, 21-29